auto_po_gwarancji_12.pdf

(11507 KB) Pobierz
www.noweauto.com.pl
ISSN 1644-8812
ROK 2012
WYDANIE BEZPŁATNE
RENAULT MEGANE II
NR 12
HISTORIA MODELU, DANE EKSPLOATACYJNE, ROZWIĄZANIA TECHNICZNE, CZĘŚCI ZAMIENNE
®
915337061.551.png 915337061.662.png 915337061.702.png 915337061.713.png 915337061.001.png 915337061.012.png 915337061.023.png 915337061.034.png 915337061.045.png 915337061.056.png 915337061.067.png 915337061.078.png 915337061.089.png 915337061.100.png 915337061.111.png 915337061.122.png 915337061.133.png 915337061.144.png 915337061.155.png 915337061.166.png 915337061.177.png 915337061.188.png 915337061.199.png 915337061.210.png 915337061.221.png 915337061.232.png 915337061.243.png 915337061.254.png 915337061.265.png 915337061.276.png 915337061.287.png 915337061.298.png 915337061.309.png 915337061.320.png 915337061.331.png 915337061.342.png 915337061.353.png 915337061.364.png 915337061.375.png 915337061.386.png 915337061.397.png 915337061.408.png 915337061.419.png 915337061.430.png 915337061.441.png 915337061.452.png 915337061.463.png 915337061.474.png 915337061.485.png 915337061.496.png 915337061.507.png 915337061.518.png 915337061.529.png 915337061.540.png 915337061.552.png 915337061.563.png 915337061.574.png 915337061.585.png 915337061.596.png 915337061.607.png 915337061.618.png 915337061.629.png 915337061.640.png 915337061.651.png 915337061.663.png 915337061.674.png 915337061.685.png 915337061.695.png 915337061.696.png 915337061.697.png
DYSTRYBUCJA:
Katalog Auto Po Gwarancji
jest dostępny w sieciach:
AD PolSKA, GRoUP AUTo Union PolSKA,
hAnDloPex, inTeRCARS, inTeR-TeAm,
moTo-PRofil i PolCAR.
Można go także czytać na stronie:
www.noweauto.com.pl
T RW-Safety
Od Wydawcy:
Megane II to jeden z najbardziej popularnych
samochodów kompaktowych na naszym
rynku. Nie jest wzorem bezawaryjności,
ale bardzo atrakcyjne ceny egzemplarzy
używanych rekompensują ewentualne
wydatki serwisowe.
Zapraszam do lektury!
Jacek Ambrozik
www.adpolska.pl
AD Polska działa na krajowym rynku od października 2000 roku,
skupiając obecnie trzy regionalne hurtownie partnerskie, 40 lokal-
nych ilii sprzedaży, ok. 150 placówek AD Serwis oraz 260 warsz-
tatów Auto Primo.
Auto po gwarancji:
Renault Megane II
W numerze m.in:
4-9
www.groupautounionpolska.pl
Groupauto Polska obecnie zrzesza 11 irm, powstała w 1999 r. jako
platforma wspólnych zakupów i polityki marketingowej dla niezależ-
nych dystrybutorów części samochodowych, zorientowanych na
obsługiwanie rynków lokalnych, i jako taka stała się oicjalnym, pol-
skim członkiem Groupauto International. Groupauto Polska realizuje
międzynarodową koncepcję sieci warsztatowej EuroGarage pod na-
zwą EuroWarsztat. Aktualnie do sieci przynależy ponad 4000 warsz-
tatów na terenie Europy, w tym przeszło 90 serwisów w Polsce.
Prezentacja modelu
10-11
Jak rozkodować VIN
12-13
Oświetlenie
14-15
Filtry
16-17
www.handlopex.pl
Handlopex S.A. to irma zajmująca się dystrybucją opon i ogumie-
nia. Działa w branży od 1992 roku, przez cały ten okres dynamicznie
rozwija się, poszerza swoją ofertę i podnosi jakość usług. Obecnie
posiada ogólnopolską sieć obejmującą 16 oddziałów oraz ponad
100 skupionych wokół nich irm dystrybucyjnych.
Handlopex gwarantuje wszystkie dostępne rodzaje opon, zapewnia
dostępność dużych partii towaru, fachowe wsparcie i doradztwo,
szybką oraz terminową dostawę a także możliwość negocjacji cen.
Zawieszenie
18-19
Amortyzatory
20-21
hamulce
22-23
Ukł. napędowy, sprzęgło
24-25
Łożyska
www.intercars.com.pl
Inter Cars SA to największy dystrybutor części zamiennych do
samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych w Europie
Środkowo - Wschodniej. Posiada obecnie 147 ilii w kraju oraz
93 oddziały w Europie. W ofercie Spółki znajduje się ponad milion
różnych części zamiennych do samochodów osobowych, ciężaro-
wych, motocykli.
Inter Cars SA jest wyłącznym dystrybutorem w Polsce olejów marki
Comma, znanych i cenionych w całej Europie, dzięki najnowocze-
śniejszym technologiom, bazom produktowym oraz najlepszym
dodatkom uszlachetniającym.
26-27
oleje
®
Klocki hamulcowe TRW Cotec
.DĪGH]DWU]\PDQLHPD]QDF]HQLH
28-29
Układ zapłonowy
30-31
Klimatyzacja, akumulatory
32-33
Układy wydechowe
www.inter-team.com.pl
Posiadająca 40-letnią tradycję irma Inter-Team Sp. z o.o. jest
jednym z czołowych ogólnopolskich dystrybutorów części za-
miennych do samochodów osobowych i ciężarowych. Oferta
irmy obejmuje wyroby renomowanych producentów krajowych
i zagranicznych. Szeroki asortyment pozwala wszystkim klientom
dokonać wyboru pomiędzy częściami oryginalnymi a tańszymi
zamiennikami. W ofercie irmy znajdują się także narzędzia i wypo-
sażenie warsztatów. Inter-Team Sp. z o.o. zatrudnia obecnie ponad
800 pracowników w 39 oddziałach na terenie całego kraju.
Inter-Team Sp. z o.o. jest również organizatorem partnerskiej sieci
O.K. SERWIS, w skład której wchodzi obecnie ponad 300 warszta-
tów na terenie całej Polski.
34-35
Pompy cieczy
36-41
.ORFNL75:]LQQRZDF\MQąSRZáRNą&RWHFSU]HZ\ĪV]DMąFH
SDUDPHWUDPLLQQHGRVWĊSQHQDU\QNXNORFNL]DSHZQLDMą
NLHURZFRPRSW\PDOQHKDPRZDQLHLZ\F]XFLHKDPXOFDRG
SLHUZV]HJRXĪ\FLDSR]DPRQWRZDQLX
Mix techniczny
KonKurs
ā1LH]DOHĪQHWHVW\Z\ND]Dá\ĪH]DVWRVRZDQLHNORFNyZ
75:&RWHFSR]ZDODQD]DWU]\PDQLHSRMD]GXGRPHWUyZ
ZF]HĞQLHMZVWRVXQNXGRSRMD]GX]LQQ\PLNORFNDPLSRGF]DV
SLHUZV]\FK]DWU]\PDĔ:LĊFHMLQIRUPDFMLQDVWURQLH
www.trwaftermarket.com/cotec
KaTalogu auTo po gwarancji
Wyślij opis typowych usterek dowolnej
wersji samochodu marki
ToYoTA CoRollA e12
(zrób to mailem,
na adres autopogwarancji@wp.pl).
W TYTUle mAilA
NAPISZ SŁOWO „KONKURS”!
W mailu podaj swoje dane adresowe
(kod, miasto, ulica,)
oraz numer telefonu komórkowego.
www2.moto-proil.pl
Od 1993 roku specjalizuje się w imporcie i dystrybucji samocho-
dowych części zamiennych. Jako jedyna irma dystrybucyjna w
Polsce nie zaopatruje bezpośrednio warsztatów samochodowych,
a dociera do nich jedynie poprzez sieć swoich partnerów handlo-
wych, czyli sklepów i hurtowni na terenie całego kraju. W ofercie
irmy można znaleźć także: wyposażenie warsztatowe, rozwiązania
informatyczne oraz szkolenia dla mechaników. Sieć: 850 partne-
rów handlowych.
ā3RQDGVDPRFKRGyZZ\SURGXNRZDQ\FKZURNX
E\áRZ\SRVDĪRQ\FKVWDQGDUGRZRZF]ĊĞFL75:RNOXF]RZ\P
]QDF]HQLXGODEH]SLHF]HĔVWZD
ā6]XNDMQDNOHMNL&RWHFQDRSDNRZDQLXOXEVNRQWDNWXM
VLĊ]ORNDOQ\PSU]HGVWDZLFLHOHP75:
www.polcar.com.pl
Polcar obecny jest na rynku części samochodowych już od 1986
roku. Dziś jest jedną z największych irm europejskich w segmen-
cie części nadwoziowych.
Posiada największy w Polsce magazyn o unikalnych rozwiązaniach
przeznaczony m.in. do dystrybucji części nadwozia o łącznej po-
wierzchni składowania 61 000 m2.
NajciekaWszy i Najbardziej
wyczerpujący opis nagrodzimy
radiem cB midland alan 102.
SPONSOREM NAGRODY JEST FIRMA DIAMOND CAR. Maile można nadsyłać do 15.10 2012.
+DPXOFH8NáDG\NLHURZQLF]H=DZLHV]HQLD
www.trwaftermarket.com / cotec
915337061.698.png 915337061.699.png 915337061.700.png 915337061.701.png 915337061.703.png 915337061.704.png 915337061.705.png 915337061.706.png 915337061.707.png 915337061.708.png 915337061.709.png 915337061.710.png 915337061.711.png 915337061.712.png 915337061.714.png 915337061.715.png 915337061.716.png 915337061.717.png 915337061.718.png 915337061.719.png 915337061.720.png 915337061.721.png 915337061.722.png 915337061.723.png 915337061.002.png 915337061.003.png 915337061.004.png 915337061.005.png 915337061.006.png 915337061.007.png 915337061.008.png 915337061.009.png 915337061.010.png 915337061.011.png 915337061.013.png 915337061.014.png 915337061.015.png 915337061.016.png 915337061.017.png 915337061.018.png 915337061.019.png 915337061.020.png 915337061.021.png 915337061.022.png 915337061.024.png 915337061.025.png 915337061.026.png 915337061.027.png 915337061.028.png 915337061.029.png 915337061.030.png 915337061.031.png 915337061.032.png 915337061.033.png 915337061.035.png 915337061.036.png 915337061.037.png 915337061.038.png 915337061.039.png 915337061.040.png 915337061.041.png 915337061.042.png 915337061.043.png 915337061.044.png 915337061.046.png 915337061.047.png 915337061.048.png 915337061.049.png 915337061.050.png 915337061.051.png 915337061.052.png 915337061.053.png 915337061.054.png 915337061.055.png 915337061.057.png 915337061.058.png 915337061.059.png 915337061.060.png 915337061.061.png 915337061.062.png 915337061.063.png 915337061.064.png 915337061.065.png 915337061.066.png 915337061.068.png 915337061.069.png 915337061.070.png 915337061.071.png 915337061.072.png 915337061.073.png 915337061.074.png 915337061.075.png 915337061.076.png 915337061.077.png 915337061.079.png 915337061.080.png 915337061.081.png 915337061.082.png 915337061.083.png 915337061.084.png 915337061.085.png 915337061.086.png 915337061.087.png 915337061.088.png 915337061.090.png 915337061.091.png 915337061.092.png 915337061.093.png 915337061.094.png 915337061.095.png 915337061.096.png 915337061.097.png 915337061.098.png 915337061.099.png 915337061.101.png 915337061.102.png 915337061.103.png 915337061.104.png 915337061.105.png 915337061.106.png 915337061.107.png 915337061.108.png 915337061.109.png 915337061.110.png 915337061.112.png 915337061.113.png 915337061.114.png 915337061.115.png 915337061.116.png 915337061.117.png 915337061.118.png 915337061.119.png 915337061.120.png 915337061.121.png 915337061.123.png 915337061.124.png 915337061.125.png 915337061.126.png 915337061.127.png 915337061.128.png 915337061.129.png 915337061.130.png 915337061.131.png 915337061.132.png 915337061.134.png 915337061.135.png 915337061.136.png 915337061.137.png 915337061.138.png 915337061.139.png 915337061.140.png 915337061.141.png 915337061.142.png 915337061.143.png 915337061.145.png 915337061.146.png 915337061.147.png 915337061.148.png 915337061.149.png 915337061.150.png 915337061.151.png 915337061.152.png 915337061.153.png 915337061.154.png 915337061.156.png 915337061.157.png 915337061.158.png 915337061.159.png 915337061.160.png 915337061.161.png 915337061.162.png 915337061.163.png 915337061.164.png 915337061.165.png 915337061.167.png
Renault Megane II PREZENTACJA
C ena:
od 10 tys.
Megane II w skrócIe:
Lata produkcji 2002-2008
Silniki benzynowe 1.4-2.0
Diesle
Okiem mechanika
1.5-2.0
Moce
82-225 KM
Korozja
Megane II jest dobrze
zabezpieczona przed korozją.
Nie mniej jednak przed zakupem
trzeba sprawdzić krawędzie
tylnych błotników oraz progi.
W wersji sedan nie zaszkodzi
przyjrzeć się także tylnej klapie.
Badanie lakieru
Do produkcji nadwozia pro-
ducent wykorzystał tworzywa
sztuczne (przednie błotniki, tylna
klapa w wersji 5d) i stopy lekkie
(maska). Pamiętajmy o tym
badając auto czujnikiem.
SILNIKI
Ś re dN i
Komfortowy kom pakt
Megane II nie jest wzorem najwyższej
jakości wykonania, ale nadrabia to korzyst-
ną relacją ceny do oferowanej wartości.
M egane II jest jednym z naj-
Komfortowy kom pakt
Przez pierwsze 100 tys. km wszystkie
jednostki napędowe są praktycznie
bezawaryjne. Później wszystko zależy
od wersji. W silnikach 1.5 dCi dość
często zdarzają się usterki układu
wtryskowego, zacierają się także
panewki. Silniki 1.9 dCi sprawują
się nieźle a 2.0 dCi bardzo dobrze.
W wersjach benzynowych szybko
zużywają się cewki zapłonowe.
Honda. Ale jeśli ktoś dysponuje
budżetem na zakup serwisowane-
go egzemplarza w dobrym stanie
- warto się skusić.
1.9 dci: to optymalny wybór. Słabą stroną
jest tylko turbosprężarka.
HISTORIA MODELU
2002: premiera Renault
Megane II. Początkowo
tylko w wersji Hatchback.
2003: do gamy dołączają
wersje sedan, kombi
i CC (coupe-cabrio).
W tym samym roku
zaprezentowano drugą
generację modelu Scenic.
2004: wersja sportowa: Megane
RS 2.0 Turbo 224 KM.
2005: lifting modelu.
2008: nowa, trzecia generacja
Renault Megane.
ZAWIESZENIE PRZEDNIE
n Isk I
nadwozie
Nadwozie Megane II jest konstruk-
cją niezwykle solidną. Potwierdze-
niem jest pięciogwiazdkowy wynik
w testach NCAP. To pierwszy tak
albo japońskie, ale po uwzględnie-
niu faktu, że alternatywne i teore-
tycznie bardziej niezawodne mo-
dele w tej samej cenie są wyraźnie
starsze, "akcje" Megane rosną.
I tu dochodzimy do sedna: żużyte-
go, taniego Megane II za 10 tys. zł
nie warto kupować, bo taki egzem-
plarz psuje się znacznie częściej
niż stary Golf, czy rozklekotana
bardziej popularnych aut
kompaktowych na naszym
rynku. Za 15 tys. zł można kupić za-
dbany i stosunkowo młody egzem-
plarz (za tę cenę w grę wchodzą
egzemplarze z lat 2004-2005). Na
forach dyskusyjnych zdecydowana
większość internautów deklaruje,
że wolałaby kupić auto niemieckie,
Z przodu producent zastosował prosty
układ McPherson. W wahaczach może-
my wymieniać zarówno sworznie jak też
silentbloki. Trwałość jest zadowalająca.
Newralgicznym punktem są natomiast
górne łożyska kolumn McPherson. Z nie-
oficjalnych źródeł wiemy, że przyczyną
tego problemu jest zbyt
mała liczba kulek.
2002: Renault Megane II
Najsłabsze strony
auta to korozja
nadwozia
i korozja połączeń
gwintowych
Przednie zawieszenie jest bardzo
proste. Wszystkie elementy można
wymieniać oddzielnie.
2005: Renault Megane II FL
ZAWIESZENIE TYLNE
2008: Renault Megane III
n Is kI
W przeciwieństwie do poprzedniej
generacji modelu, w której zastoso-
wano belkę zespoloną z drążkami
skrętnymi, w Megane II zawieszenie
tylne bazuje na prostej belce skrętnej.
Jedynym jej słabym punktem są tuleje,
na których jest osadzona w nadwoziu.
Na szczęście wymienia się je raz na ok.
100 tys. km.
wysoko oceniony samochód kla-
sy kompaktowej. Mimo dobrego
zabezpieczenia antykorozyjnego
(12-letnia gwarancja antykoro-
zyjna), producent nie ustrzegł się
małych wpadek. Przykładem są
odpryski lakieru na tylnych błotni-
kach w wersjach kombi, które spo-
wodowane są brakiem seryjnych
4
5
915337061.168.png 915337061.169.png 915337061.170.png 915337061.171.png 915337061.172.png 915337061.173.png 915337061.174.png 915337061.175.png 915337061.176.png 915337061.178.png 915337061.179.png 915337061.180.png 915337061.181.png 915337061.182.png 915337061.183.png 915337061.184.png 915337061.185.png 915337061.186.png 915337061.187.png 915337061.189.png 915337061.190.png 915337061.191.png 915337061.192.png 915337061.193.png 915337061.194.png 915337061.195.png 915337061.196.png 915337061.197.png 915337061.198.png 915337061.200.png 915337061.201.png 915337061.202.png 915337061.203.png 915337061.204.png 915337061.205.png 915337061.206.png 915337061.207.png 915337061.208.png 915337061.209.png 915337061.211.png 915337061.212.png 915337061.213.png 915337061.214.png 915337061.215.png 915337061.216.png 915337061.217.png 915337061.218.png 915337061.219.png 915337061.220.png 915337061.222.png 915337061.223.png 915337061.224.png 915337061.225.png 915337061.226.png 915337061.227.png 915337061.228.png 915337061.229.png 915337061.230.png 915337061.231.png 915337061.233.png 915337061.234.png 915337061.235.png 915337061.236.png 915337061.237.png 915337061.238.png 915337061.239.png 915337061.240.png 915337061.241.png 915337061.242.png 915337061.244.png 915337061.245.png 915337061.246.png 915337061.247.png 915337061.248.png 915337061.249.png 915337061.250.png 915337061.251.png 915337061.252.png 915337061.253.png 915337061.255.png 915337061.256.png 915337061.257.png 915337061.258.png 915337061.259.png 915337061.260.png 915337061.261.png 915337061.262.png 915337061.263.png 915337061.264.png 915337061.266.png 915337061.267.png 915337061.268.png 915337061.269.png 915337061.270.png 915337061.271.png 915337061.272.png 915337061.273.png 915337061.274.png 915337061.275.png 915337061.277.png 915337061.278.png 915337061.279.png 915337061.280.png 915337061.281.png 915337061.282.png 915337061.283.png 915337061.284.png 915337061.285.png 915337061.286.png 915337061.288.png 915337061.289.png 915337061.290.png 915337061.291.png 915337061.292.png 915337061.293.png 915337061.294.png 915337061.295.png 915337061.296.png 915337061.297.png 915337061.299.png
Renault Megane II PREZENTACJA
chlapaczy przy kołach przednich.
Aerodynamika auta sprawia, że ka-
myki na zakrętach wypadają spod
opon i uszkadzają lakier właśnie
w tylnej części samochodu.
Plusem Megane II są niskie ceny
elementów karoseryjnych. Dostęp-
ne są zarówno fabrycznie nowe za-
mienniki, jak też elementy używane.
Koszt maski to ok. 600 zł, lampy
przedniej – ok. 300 zł. Za błotnik
oraz Privilege. Wszystkie modele
mają wprawdzie ABS, wspomaganie
kierownicy i 6 poduszek powietrz-
nych, ale tylko najbogatsze wersje
wyposażono w automatyczną kli-
matyzację, układ ESP, światła kse-
nonowe, podgrzewane fotele, czy
kartę „Hands Free”, którą wystarczy
trzymać w kieszeni aby otworzyć
i uruchomić samochód. Wszystkie
Megane II mają system uruchamia-
zarówno sworznie, jak też elementy
metalowo-gumowe. Z tyłu znajduje
się oś ze stabilizatorem poprzecz-
nym podatna na skręcanie, współ-
pracująca z tradycyjnymi sprężyna-
mi. Jest to rozwiązanie praktycznie
bezawaryjne. Słabym punktem
podwozia są natomiast górne łoży-
ska kolumn McPhersona. Objawem
ich zużycia może być skrzypienie
podczas skręcania kół na parkingu.
Megane II jest seryjnie wyposa-
żony w elektryczne wspomaganie
kierownicy, którego siła zmienia
się zależnie od prędkości pojazdu.
Na szczęście jest to element trwały
i nie sprawia problemów użytkow-
nikom.
W droższych wersjach w każdym
kole zamontowane są czujniki ci-
śnienia, temperatury i przyspiesze-
nia. Ewentualna awaria jest sygnali-
zowana na wyświetlaczu, na którym
pojawia się symbol odpowiedniego
koła oraz komunikat tekstowy. Nie-
stety, zdarza się, że system szwan-
kuje i ostrzeżenie włącza się bez po-
trzeby, np. po pokonaniu długiego
odcinka autostrady z wysoką pręd-
kością. Czasem pomaga upuszcze-
nie i dopompowanie powietrza.
RENAULT MEGANE II: WYBRANE BENZYNOWE WERSJE SILNIKOWE
1.4 16V
WERSJE NADWOZIA
1.4 16V
1.6 16V
2.0 16V
2.0 T
2.0 RS
pojemność (cm 3 )
1390
1390
1598
1998
1998
1998
Renault Megane 3d
Pojemność bagażnika:
330/1190 l
moc (KM)
82
98
113
135
163
225
prędkość maks. (km/h)
183
185
192
200
220
236
przysp. 0-100 km/h (s)
13,7
12,5
10,9
9,2
8,3
6,5
zuż. paliwa (l/100 km)
6,8
6,9
6,9
8,0
7,7
8,8
RENAULT MEGANE II: WYBRANE WERSJE WYSOKOPRĘŻNE
1.5 dCi
1.5 dCi
1.9 dCi
1.9 dCi
1.9 dCi
2.0 dCi
pojemność (cm 3 )
1461
1461
1870
1870
1870
1985
Megane II to auto komfortowe. W zależności
od wyposażenia zależy, czy mamy
do czynienia ze „zwykłym” kompaktem,
czy też namiastką auta luksusowego.
moc (KM)
82
105
90
120
130
150
Dł./szer./wys.: 421/178/146 cm, rozstaw osi: 263 cm.
prędkość maks. (km/h)
170
182
172
196
200
210
przysp. 0-100 km/h (s)
14,3
12,7
12,9
10,5
10,6
8,7
Renault Megane 5d
Pojemność bagażnika:
330/1190 l
zuż. paliwa (l/100 km)
4,5
4,6
5,4
5,4
5,6
5,5
ZDJĘCIA I OPISY NAJBARDZIEJ POPULARNYCH WERSJI:
1.4 16V
1.6 16V
(wykonany z tworzywa sztuczne-
go) płaci się także ok. 300 zł.
Jako ciekawostkę można zazna-
czyć, że samochód został zbu-
dowany na specjalnej, podwójnej
podłodze, która gwarantuje nie
tylko odpowiednią sztywność całej
konstrukcji ale także większą ilość
przestrzeni we wnętrzu.
nia kartą, ale w ubogich wersjach nie
powinny nas zdziwić takie elementy
jak lusterka sterowane ręcznie, szy-
by tylne otwierane korbkami czy
nieprzyjemny, ciemnoszarny plastik
na gałce zmiany biegów.
Dł./szer./wys.: 421/178/146 cm, rozstaw osi: 263 cm.
Renault Megane Sedan
Podwozie
W przypadku Megane II nie można
specjalnie narzekać na zawiesze-
nie i koszty jego serwisowania.
Z przodu francuski producent za-
stosował kolumny McPhersona,
wahacze trójkątne i stabilizator .
W wahaczach można wymieniać
Pojemność bagażnika:
520 l
Bardzo popularna jednostka z paskiem
rozrządu. Jest ekonomiczna i trwała, ale ma
delikatne cewki zapłonowe. Uwaga – rozrząd
warto wymienić już po 60 tys. km.
Główną różnicą między silnikami 1.4 16V,
a 1.6 16V jest to, że w jednostce
o większej pojemności zastosowano
wariator faz rozrządu.
Bogato w standardzie
Francuski producent stosował trzy
standardy wyposażenia (Pack, Con-
fort i Luxe) i trzy specyikacje wy-
kończenia – Authentique, Expression
Silniki benzynowe
W gamie Renault Megane znajduje
się kilkanaście różnych silników
2.0 16V
1.5 dCi
Dł./szer./wys.: 450/178/146 cm, rozstaw osi: 269 cm.
Renault Megane Kombi
Pojemność bagażnika:
520/1600 l
W gamie Megane to mało popularny silnik.
Cieszy się jednak dobrą opinią. Nieźle znosi
przeróbkę na LPG. Oczywiście warunkiem
jest dobra instalacja gazowa.
Wyjątkowo oszczędny, ale też niezbyt trwały
silnik z paskiem rozrządu. Użytkownicy
narzekają na awaryjne wtryskiwacze
i obracające się panewki (po 150 tys. km).
Nawigacja była wyposażeniem
opcjonalnym.
Dł./szer./wys.: 450/178/146 cm, rozstaw osi: 269 cm.
1.9 dCi
2.0 dCi
Renault Megane CC
Pojemność bagażnika:
190/490 l
Pasek rozrządu. Na kołach rozrządu oraz
na pasku zębatym znajdują się znaki. Muszą
pokrywać się ze znakami na kołach. Do bloku
można wkręcić blokadę wału. Producent
zaleca wymianę rozrządu co 120 tys. km,
Łańcuch rozrządu. Przewidywana żywotność:
ponad 200 tys. km. To bez wątpienia najlep-
sza jednostka wysokoprężna dostępna w
w gamie Megane. Stosowana także w innych
modelach Renault.
Cała deska rozdzielcza jest wykonana z miękkiego materiału.
Szkoda, że tworzywo na kierownicy oraz na lewarku dźwigni
zmiany biegów zużywa się już po 100 tys. km.
Kiedy z tyłu jadą dwie osoby
można rozłożyć szeroki podło-
kietnik.
Dł./szer./wys.: 443/178/140 cm, rozstaw osi: 252 cm.
6
7
915337061.300.png 915337061.301.png 915337061.302.png 915337061.303.png 915337061.304.png 915337061.305.png 915337061.306.png 915337061.307.png 915337061.308.png 915337061.310.png 915337061.311.png 915337061.312.png 915337061.313.png 915337061.314.png 915337061.315.png 915337061.316.png 915337061.317.png 915337061.318.png 915337061.319.png 915337061.321.png 915337061.322.png 915337061.323.png 915337061.324.png 915337061.325.png 915337061.326.png 915337061.327.png 915337061.328.png 915337061.329.png 915337061.330.png 915337061.332.png 915337061.333.png 915337061.334.png 915337061.335.png 915337061.336.png 915337061.337.png 915337061.338.png 915337061.339.png 915337061.340.png 915337061.341.png 915337061.343.png 915337061.344.png 915337061.345.png 915337061.346.png 915337061.347.png 915337061.348.png 915337061.349.png 915337061.350.png 915337061.351.png 915337061.352.png 915337061.354.png 915337061.355.png 915337061.356.png 915337061.357.png 915337061.358.png 915337061.359.png 915337061.360.png 915337061.361.png 915337061.362.png 915337061.363.png 915337061.365.png 915337061.366.png 915337061.367.png 915337061.368.png 915337061.369.png 915337061.370.png 915337061.371.png 915337061.372.png 915337061.373.png 915337061.374.png 915337061.376.png 915337061.377.png 915337061.378.png 915337061.379.png 915337061.380.png 915337061.381.png 915337061.382.png 915337061.383.png 915337061.384.png 915337061.385.png 915337061.387.png 915337061.388.png 915337061.389.png 915337061.390.png 915337061.391.png 915337061.392.png 915337061.393.png 915337061.394.png 915337061.395.png 915337061.396.png 915337061.398.png 915337061.399.png 915337061.400.png 915337061.401.png 915337061.402.png 915337061.403.png 915337061.404.png 915337061.405.png 915337061.406.png 915337061.407.png 915337061.409.png 915337061.410.png 915337061.411.png 915337061.412.png 915337061.413.png 915337061.414.png 915337061.415.png 915337061.416.png 915337061.417.png 915337061.418.png 915337061.420.png 915337061.421.png 915337061.422.png 915337061.423.png 915337061.424.png 915337061.425.png 915337061.426.png 915337061.427.png 915337061.428.png 915337061.429.png 915337061.431.png 915337061.432.png 915337061.433.png 915337061.434.png 915337061.435.png 915337061.436.png 915337061.437.png 915337061.438.png 915337061.439.png 915337061.440.png 915337061.442.png 915337061.443.png 915337061.444.png 915337061.445.png 915337061.446.png 915337061.447.png 915337061.448.png 915337061.449.png 915337061.450.png 915337061.451.png 915337061.453.png 915337061.454.png 915337061.455.png 915337061.456.png 915337061.457.png 915337061.458.png 915337061.459.png 915337061.460.png 915337061.461.png 915337061.462.png 915337061.464.png 915337061.465.png 915337061.466.png 915337061.467.png 915337061.468.png 915337061.469.png 915337061.470.png 915337061.471.png 915337061.472.png 915337061.473.png 915337061.475.png 915337061.476.png 915337061.477.png 915337061.478.png 915337061.479.png 915337061.480.png 915337061.481.png 915337061.482.png 915337061.483.png 915337061.484.png 915337061.486.png 915337061.487.png 915337061.488.png 915337061.489.png 915337061.490.png 915337061.491.png 915337061.492.png 915337061.493.png 915337061.494.png 915337061.495.png 915337061.497.png 915337061.498.png 915337061.499.png 915337061.500.png 915337061.501.png 915337061.502.png 915337061.503.png 915337061.504.png 915337061.505.png 915337061.506.png 915337061.508.png 915337061.509.png 915337061.510.png 915337061.511.png 915337061.512.png 915337061.513.png 915337061.514.png 915337061.515.png 915337061.516.png 915337061.517.png 915337061.519.png 915337061.520.png 915337061.521.png 915337061.522.png 915337061.523.png 915337061.524.png 915337061.525.png 915337061.526.png 915337061.527.png 915337061.528.png 915337061.530.png 915337061.531.png 915337061.532.png 915337061.533.png 915337061.534.png 915337061.535.png 915337061.536.png 915337061.537.png 915337061.538.png 915337061.539.png 915337061.541.png 915337061.542.png 915337061.543.png 915337061.544.png 915337061.545.png 915337061.546.png 915337061.547.png 915337061.548.png 915337061.549.png 915337061.550.png 915337061.553.png 915337061.554.png 915337061.555.png 915337061.556.png 915337061.557.png 915337061.558.png 915337061.559.png 915337061.560.png
Renault Megane II PREZENTACJA
Został on przejęty z większej Laguny
i pod względem osiągów nie pozo -
stawia nic do życzenia. Nieobce są
mu typowe przypadłości, czyli niska
żywotność turbosprężarki oraz pro -
blemy z zaworem recyrkulacji spalin
EGR. Na szczęście regenerowanych
turbin nie brakuje (ceny ok. 800 zł),
co istotnie obniża koszty ewentual -
nych napraw. Bez wątpienia taniej
jest regenerować turbosprężarkę
niż wtryskiwacze, zatem zamiast
105-konnego 1.5 dCi lepiej wybrać
model 1.9 dCi o mocy 120 KM.
Na szczycie gamy znajduje się wer -
sja 2.0 dCi. To najlepszy z dostęp -
nych silników. Ma łańcuch rozrządu.
Okazuje się także znacznie trwalszy
od jednostek 1.5 dCi czy 1.9 dCi.
benzynowych i wysokoprężnych.
Warto zaznaczyć, że wszystkie
współpracują z elektronicznym pe-
dałem gazu.
Przed zakupem auta warto zwrócić
uwagę na problemy z płynnością
obrotów czy reakcją na dodanie
gazu – ewentualne naprawy są
kosztowne i wymagają specjali-
stycznego oprzyrządowania.
Bazowy silnik 1.4 występuje
w dwóch wersjach – 82 KM i 98
KM. Megane II 1.4 jest idealną
propozycją dla osób, które szukają
ekonomicznego środka transportu
o niezbyt kosztownym serwisie.
Model o mocy 98 KM jest ponadto
wystarczająco dynamiczny. Jed-
nostka ta sprawdziła się już w po-
przedniej generacji modelu. Abso-
lutnie najważniejszym wymogiem
eksploatacyjnym jest okresowa wy-
miana paska rozrządu, której trze-
ba dokonywać nie rzadziej niż co
4 lata i nie później niż co 90 000 km.
Producent zaleca kontrolę napięcia
paska co 30 000 km.
Newralgicznym punktem tej jed-
nostki są cewki zapłonowe (po jed-
nej na każdy cylinder). Są bardzo
wrażliwe na wilgoć, zatem mycie
silnika to dyskusyjny pomysł. Jed-
nak nawet wtedy, gdy nie zamok-
ną, potrafią zużyć się dość szybko
– dotyczy to głównie cewek marki
Sagem. Na szczęście można doku-
pić cewki innych producentów.
Model 1.6 16V jest bliźniakiem kon-
strukcyjnym modelu 1.4 16V, dlate-
go dotyczą go takie same zalecenia
eksploatacyjne. W wersjach 1.6 VVT
zastosowano hydrauliczny układ
zmiennych faz rozrządu, który
w razie awarii oznacza dodatkowe
nakłady – koszt jego wymiany wy-
nosi ok. 900 zł.
90 tys. km. Silnik 1.5 dCi stawia
wysokie wymagania w zakre-
sie czystości paliwa. Problemy
z wtryskiwaczami przytraiają się
nawet tym użytkownikom, którzy
tankują tylko na renomowanych
stacjach. Niestety – koszty nowych
wtryskiwaczy liczone są w tysią-
cach złotych, a nie wszystkie da się
regenerować. To właśnie tłumaczy
niewielkie zróżnicowanie cen uży-
Wersja 82-86 KM posiada dwuma-
sowe koło zamachowe, ale ma pro-
stą turbosprężarkę bez zmiennej
geometrii łopatek turbiny.
Model 1.5 dCi o mocy 105 KM po-
siada wszelkie możliwe rozwiązania
stanowiące o nowoczesności – koło
dwumasowe, zmienną geometrię ło-
patek turbiny i natrysk oleju na denka
tłoków. Zatem jeśli planujemy jazdę
głównie po mieście, bezpieczniej
ROZWIĄZANIE KONKuRsu
KATALOGu AuTO PO GWARANCJI
Renault Megane: typowe usterki
Chciałbym zwrócić uwagę na kilka mniejszych szczegółów i jeden
większy problem, z którymi zetknąłem się przy bliższym spotkaniu
z tym autem. Zaczęło się od wymiany żarówki. Dramat – trzeba by
zatrudnić drobną osobę z długimi rękoma aby dała radę włożyć rękę
między koło, a nadkole. Do tego musi mieć cierpliwość i znieczulenie
fakira, bo nawet wprawnym mechanikom cierpły ręce i wyglądały jak -
by grzebali w malinach. Można też odkręcić akumulator (dobrze jest
pamiętać wszystkie kody) lub zbiorniczek od płynu do spryskiwaczy.
Zdarzyło się też raz odkręcać zderzak i wyciągać reflektory, bo na
„macanego" coś się zaklinowało. I jak to zrobić na trasie? Dodam tyl -
ko, że w warsztacie w idealnych warunkach wymiana żarówki trwała
około 20-25 minut.
Z innych rzeczy, które mnie zaskoczyły to skrzypiące plastiki
i zawieszające się przyciski zamykania drzwi (mam wrażenie, że żyły
swoim życiem).
Najważniejsza usterka, znana zapewne wszystkim użytkownikom
polskich dróg w tych modelach, dotyczyła układu jezdnego. Najczę -
ściej kończyło się na wymianie końcówek drążków kierowniczych
i osłon gumowych przekładni Raz zdarzył się kłopot z układem wspo -
magania – stukał jak w starym Ursusie. Największym problemem było
jednak zdiagnozowanie usterki.
Słabe elementy Meganek to poduszki silnika i skrzyni biegów, ale to
bardziej zasługa naszych dróg. Nie mniej jednak problem występował
i doprowadzał „majstrów” do szewskiej pasji, bo musieli sprawdzać
wszystko. Naprawianie tylko drążków, stabilizatorów, tulei nic nie da -
wało, bo ponownie po pewnym czasie wszystko drżało, bo drżał cały
silnik. Do tego pojawiały się czasami wycieki oleju z silnika, skrzyni
biegów, otarcia przewodów, szarpanie silnika co było odbierane jako
awarie sprzęgła i inne rzeczy.
Megane i LPG
Uwaga na oryginalne felgi ze stopów
lekkich! Z racji niskiego profilu opon
szybko się krzywią na nierównych
nawierzchniach. W niektórych autach
trzeba naprawiać cały komplet.
Silniki benzynowe 1.4 16V oraz 1.6 16V nieźle
znoszą instalację LPG, choć trzeba się liczyć
z przyspieszonym zużyciem cewek zapło -
nowych. Zaskakująco dobrze przerabia się
dwulitrówki, nawet te z turbodoadowa -
niem.
Pewną niedogodnością jest natomiast
fakt, że Megane II ma plastikową podłogę
bagażnika. Zbiornik trzeba wieszać na do -
datkowych wspornikach, których montaż
podnosi minimalnie koszt przeróbki.
Diesle
Niemal połowa sprzedanych w Eu-
ropie Zachodniej Megane II była
wyposażona w silniki Diesla, stąd
warto poświęcić im więcej miej-
sca, zaczynając od najmniejszego –
1.5 dCi. Jest to jednostka pro-
dukowana w kilku wariantach
mocy. Wymiana paska rozrzą-
du przypada tu co 120 tys. km,
ale lepiej skrócić ten okres do
wanych modeli benzynowych i wy-
sokoprężnych. Supernowoczesny
diesel istotnie zużywa bardzo mało
paliwa, ale może czasem zaskoczyć
pokaźnymi wydatkami w warsztacie.
Słabsza i mocniejsza odmiana silnika
dCi różnią się istotnymi szczegółami.
będzie wybrać auto 86-konne, po-
nieważ turbo ze zmienną geometrią
(VNG) źle znosi stanie w korkach
i jazdę na bardzo niskich obrotach.
W gamie Megane II moc-
niejszym dieslem (także
z paskiem rozrządu) jest 1.9 dCi.
PODSUMOWANIE
Renault Megane II to nowoczesne auto kompaktowe w atrakcyjnej cenie.
Za niezbyt wygórowaną kwotę można kupić egzemplarz zadbany, świetnie
wyposażony i bezwypadkowy.
Najmniej awaryjne są podstawowe wersje benzynowe 1.4 16V. Na drugim
końcu skali trzeba postawić modele wysokoprężne 1.5 dCi (choć oczywiście
zdarzają się egzemplarze, które przejechały ponad 150 tys. km bez najmniej-
szej awarii). Pozostałe wersje silnikowe są gdzieś pośrodku.
Renault Megane II: ceny (w tys. zł)
Sportowe wersje Renault Megane II
Model
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
HATCHBACK, SeDAn
benzynowe
Nagrodę otrzymuje pan Paweł z Rakoniewic
24
20
18
16
14
12
10
diesle
26
22
20
18
16
15
12
KOMBi
benzynowe
25
21
19
17
15
13
11
diesle
27
23
22
19
17
16
13
Ewentualna rozbieżność cen w ogłoszeniach wynika nie tylko z różnic w pozio-
mie wyposażenia, ale także z historii samochodu. Najdroższe są egzemplarze
krajowe. Najtańsze – sprowadzone na handel.
W 2004 r. producent zaprezentował spor-
tową wersję modelu Megane: Megane RS.
Auto jest napędzane turbodoładowanym
silnikiem o pojemności dwóch litrów,
osiągającym moc 225 KM. Skrzynia
biegów miała sześć przełożeń do jazdy
w przód.
Seryjna wersja Megane RS ma napęd na
koła przednie, bez szpery, czyli mechani-
zmu różnicowego o zwiększonym tarciu.
W topowych odmianach R26 F1 szpera
jest już zamontowana. Modele R26 mają
także moc zwiększoną do 230 KM.
Ceny fabrycznie nowych egzemplarzy
Megane RS rozpoczynały się od ok. 105
tys. zł. Dziś ceny egzemplarzy używa-
nych zaczynają się od ok. 30 tys. zł.
Ciekawostka: W latach 2007-2008 wytwa-
rzano ekonomiczną wersję RS dCi z
silnikiem wysokoprężnym 2.0 dCi
osiągającym moc 175 KM, ale
stanowi ona rzadkość.
Przed zakupem używanego egzemplarza warto
podpiąć samochód do komputera diagnostycznego.
Badanie ujawni brak poduszek, nieprawidłowości
w działaniu układu wtryskowego, spadek wydajności
turbiny czy anomalie działania układów kontroli trak-
cji. Sprawdzone Megane II może zagwarantować
przyjemność z eksploatacji za rozsądną cenę.
Wnętrze sportowych wersji wyróżnia się nakładkami na pedały, karbono-
wym wykończeniem konsolki, czarnymi błyszczącymi obwódkami zegarów.
8
9
915337061.561.png 915337061.562.png 915337061.564.png 915337061.565.png 915337061.566.png 915337061.567.png 915337061.568.png 915337061.569.png 915337061.570.png 915337061.571.png 915337061.572.png 915337061.573.png 915337061.575.png 915337061.576.png 915337061.577.png 915337061.578.png 915337061.579.png 915337061.580.png 915337061.581.png 915337061.582.png 915337061.583.png 915337061.584.png 915337061.586.png 915337061.587.png 915337061.588.png 915337061.589.png 915337061.590.png 915337061.591.png 915337061.592.png 915337061.593.png 915337061.594.png 915337061.595.png 915337061.597.png 915337061.598.png 915337061.599.png 915337061.600.png 915337061.601.png 915337061.602.png 915337061.603.png 915337061.604.png 915337061.605.png 915337061.606.png 915337061.608.png 915337061.609.png 915337061.610.png 915337061.611.png 915337061.612.png 915337061.613.png 915337061.614.png 915337061.615.png 915337061.616.png 915337061.617.png 915337061.619.png 915337061.620.png 915337061.621.png 915337061.622.png 915337061.623.png 915337061.624.png 915337061.625.png 915337061.626.png 915337061.627.png 915337061.628.png 915337061.630.png 915337061.631.png 915337061.632.png 915337061.633.png 915337061.634.png 915337061.635.png 915337061.636.png 915337061.637.png 915337061.638.png 915337061.639.png 915337061.641.png 915337061.642.png 915337061.643.png 915337061.644.png 915337061.645.png 915337061.646.png 915337061.647.png 915337061.648.png 915337061.649.png 915337061.650.png 915337061.652.png 915337061.653.png 915337061.654.png 915337061.655.png 915337061.656.png 915337061.657.png 915337061.658.png 915337061.659.png 915337061.660.png 915337061.661.png 915337061.664.png 915337061.665.png 915337061.666.png 915337061.667.png 915337061.668.png 915337061.669.png 915337061.670.png 915337061.671.png 915337061.672.png 915337061.673.png 915337061.675.png 915337061.676.png 915337061.677.png 915337061.678.png 915337061.679.png 915337061.680.png 915337061.681.png 915337061.682.png 915337061.683.png 915337061.684.png 915337061.686.png 915337061.687.png 915337061.688.png 915337061.689.png 915337061.690.png 915337061.691.png 915337061.692.png 915337061.693.png 915337061.694.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin