vector blur.pdf
(
96 KB
)
Pobierz
v4444
Vector Blur w Blenderze
Strona 1 z 5
Vector Blur w Blenderze
Vector Blur jest interesujacym rozwiazaniem pozwalajacym pojsc krok naprzod wzgledem
zwyklego Motion Blura.Opiera sie on na edytorze
Composite Nodes
. Byc moze na pierwszy rzut
oka Node Editor wyglada odstraszajaco, lecz tak naprawde jest latwy w uzyciu. Ten krotki tutorial
pozwoli Ci nadac renderom (zarówno animacje jak i rendery statyczne) dobrze wygladajacy efekt
rozmycia.
Glowna rzecza, ktora trzeba zrozumiec jest to, ze obiekt ktoremu chcemy nadac efekt rozmycia
powinien byc wczesniej zanimowany. Oznacza to, ze obiekt musi podazac po krzywej (Curve) , lub
posiadac nadane krzywe IPO.
Przyklad krzywych IPO poruszajacych obiektem.
Prosty przyklad uzycia krzywych IPO oraz Vector Blur w animacji:
http://feeblemind.tuxfamily.org/dotclear/images/atelier-improbable/vector-
blur/vectorblur_example.blend
Vector Blur w Blenderze
Strona 2 z 5
Tak wyglada animacja bez efektu Motion Blur
Efekt Vector Blur krok po kroku
Po pierwsze, otworz okno Node Editor. Kliknij w ikone siatki znajdujaca sie po lewej stronie
naglowka widoku. W menu ktore sie pojawi mozesz wybrac typ okna. Wybierz
Node Editor
.
Zmien jedno z okienek na
Node Editor
W naglowku Node Editora znajduje sie menu (View, Select, Add, Node) i dwie ikony: pierwsza
Vector Blur w Blenderze
Strona 3 z 5
uruchamia
Material Nodes
(szara ikona sfery), druga uruchamia
Composite Nodes
(mala ikonka
twarzy). Kliknij w druga.
Kliknij w ikone
Composite
i wlacz przycisk
Use Nodes
.
Domyslne ustawienie edytora
Composite
pojawi sie na ekranie. Przy pomocy lewego przycisku
myszy, narysuj prostokat ktory przetnie polaczenie pomiedzy okienkiem
Render Layer
i okienkiem
Composite
: polaczenie powinno zniknac. Teraz kliknij:
Add
:
Add >> Filters >> Vector Blur
.
Pojawi sie nowe okno node, Vector Blur. Przesun je pomiedzy dwa domyslne okienka node i
zaczynamy czarowac (:P) : polacz wyjscie
Image
,
Z
i
Speed
okienka
Render Layer
do wejscia
Image
,
Z
i
Speed
okienka
Vector Blur
, uzywajac lewego przycisku myszy. Kiedy sie z tym
uporasz, polacz wyjscie
Image
okienka
Vector Blur
do wejscia
Image
okienka
Composite
Ustawienia Node Editora gotowe!
Nadawanie efektu Vector Blur jest poprostu jedna z wielu opcji Blendera, musimy "powiedziec"
Blenderowi ze chcemy tego uzyc. Robi sie to w menu
Scene
[F10]
, w zakladce
Render buttons
, w
panelu
Anim
. Musisz wlaczyc przycisk
Do Composite
. Ostatecznie, musisz jeszcze aktywowac
opcje
Vec
w zakladce
Render Layers
Nie zapomnij aktywowac
Do Composite
w zakladce
Anim
i opcji
Vec
w panelu
Render Layers
!
Teraz renderowanie:
Klawisz skrotowy
[F12]
,albo przycisk
RENDER
w zakladce
Render
Mozesz tez kliknac mala ikonke
Render
w okienku node
Render Layer
Vector Blur w Blenderze
Strona 4 z 5
Tak wyglada ta sama animacja wyrenderowana z efektem Vector Blur
Kilka wyjasnien na temat Vector Blur
Ta opcja ma tylko kilka parametrow, wiekszosc z nich dziala dosc dobrze z ustawieniami
domyslnymi, lecz czasem trzeba czegos wiecej aby osiagnac ciekawe rezultaty. Sa cztery parametry,
ktore warto poznac.
Vector Blur
Samples
: kontrola intensywnosci efektu rozmycia: im wiecej sampli, tym bardziej rozmyty
obiekt
MinSpeed
: Jesli wszystko jest rozmyte, ale niektore obiekty poruszaja sie o wiele wolniej od
innych (lub sa calkiem statyczne, jak np. tlo) ten parametr pozwoli na zroznicowanie szybkich
obiektow od tych wolniejszych. Bardzo pomocny przy ruchach kamery lub drobnych ruchach
w tle.
MaxSpeed
: Jesli na Twojej scenie znajduja sie bardzo szybko poruszajace sie obiekty, mozesz
uzyc tego parametru aby osiagnac lepszy efekt rozmycia. Wartosc 0.0 oznacza, ze parametr
MaxSpeed nie bedzie uzywany.
BlurFac
: Ten parametr przeskaluje predkosc wektora rozmycia obliczonego na podstawie
Vector Blur w Blenderze
Strona 5 z 5
ruchu obiektu.
Dobrym rozwiazaniem jest umieszczenie szybko poruszajacych sie obiektow na jednej warstwie,
woniejszych lub statycznych na osobnej i uzywanie niezaleznych ustawien dla kazdej z nich. Poza
tym, duze obiekty, ktorych nie widac w kamerze w calosci, powinny zostac podzielone (subdivide)
tak, aby choc niektore z jego "normalnych" byly widoczne w kamere. W przeciwnym wypadku efekt
rozmycia moze zostac wyswietlony blednie.
Jest tez kilka ograniczen wynikajacych z faktu, ze Vector Blur jest efektem post-procesowym:
Jesli obiekt jest rozmyty przy pomocy Vector Blur, jego cien nie jest!
Jesli rozmyty wektorowo obiekt porusza sie za szklem (ZTransp albo RayTransp), jego
rozmycie nie bedzie widoczne przez szklo
Jesli rozmywany obiekt odbija sie w lustrze (EnvMap lub RayMir), jego odbicie nie bedzie
rozmyte
Tutorial przetlumaczony z
http://feeblemind.tuxfamily.org/dotclear/index.php/2006/11/05/74-
blender-and-the-vector-blur
przez:
stampede
Plik z chomika:
pliki_i_t_p
Inne pliki z tego folderu:
Blenderownia v6.0 - Cząsteczki w Blenderze 2.46.pdf
(376 KB)
ambient occlusion.pdf
(97 KB)
caution-this-is-sparta.jpg
(24 KB)
Przezroczystosc_obrazki.rar
(756 KB)
Area Light_obrazki.rar
(307 KB)
Inne foldery tego chomika:
Dokumenty
Galeria
Prywatne
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin