vector blur.pdf

(96 KB) Pobierz
v4444
Vector Blur w Blenderze
Strona 1 z 5
Vector Blur w Blenderze
Vector Blur jest interesujacym rozwiazaniem pozwalajacym pojsc krok naprzod wzgledem
zwyklego Motion Blura.Opiera sie on na edytorze Composite Nodes . Byc moze na pierwszy rzut
oka Node Editor wyglada odstraszajaco, lecz tak naprawde jest latwy w uzyciu. Ten krotki tutorial
pozwoli Ci nadac renderom (zarówno animacje jak i rendery statyczne) dobrze wygladajacy efekt
rozmycia.
Glowna rzecza, ktora trzeba zrozumiec jest to, ze obiekt ktoremu chcemy nadac efekt rozmycia
powinien byc wczesniej zanimowany. Oznacza to, ze obiekt musi podazac po krzywej (Curve) , lub
posiadac nadane krzywe IPO.
Przyklad krzywych IPO poruszajacych obiektem.
Prosty przyklad uzycia krzywych IPO oraz Vector Blur w animacji:
http://feeblemind.tuxfamily.org/dotclear/images/atelier-improbable/vector-
blur/vectorblur_example.blend
3969095.019.png 3969095.020.png 3969095.021.png 3969095.022.png
Vector Blur w Blenderze
Strona 2 z 5
Tak wyglada animacja bez efektu Motion Blur
Efekt Vector Blur krok po kroku
Po pierwsze, otworz okno Node Editor. Kliknij w ikone siatki znajdujaca sie po lewej stronie
naglowka widoku. W menu ktore sie pojawi mozesz wybrac typ okna. Wybierz Node Editor .
Zmien jedno z okienek na Node Editor
W naglowku Node Editora znajduje sie menu (View, Select, Add, Node) i dwie ikony: pierwsza
3969095.001.png 3969095.002.png 3969095.003.png 3969095.004.png 3969095.005.png 3969095.006.png
Vector Blur w Blenderze
Strona 3 z 5
uruchamia Material Nodes (szara ikona sfery), druga uruchamia Composite Nodes (mala ikonka
twarzy). Kliknij w druga.
Kliknij w ikone Composite i wlacz przycisk Use Nodes .
Domyslne ustawienie edytora Composite pojawi sie na ekranie. Przy pomocy lewego przycisku
myszy, narysuj prostokat ktory przetnie polaczenie pomiedzy okienkiem Render Layer i okienkiem
Composite : polaczenie powinno zniknac. Teraz kliknij: Add : Add >> Filters >> Vector Blur .
Pojawi sie nowe okno node, Vector Blur. Przesun je pomiedzy dwa domyslne okienka node i
zaczynamy czarowac (:P) : polacz wyjscie Image , Z i Speed okienka Render Layer do wejscia
Image , Z i Speed okienka Vector Blur , uzywajac lewego przycisku myszy. Kiedy sie z tym
uporasz, polacz wyjscie Image okienka Vector Blur do wejscia Image okienka Composite
Ustawienia Node Editora gotowe!
Nadawanie efektu Vector Blur jest poprostu jedna z wielu opcji Blendera, musimy "powiedziec"
Blenderowi ze chcemy tego uzyc. Robi sie to w menu Scene [F10] , w zakladce Render buttons , w
panelu Anim . Musisz wlaczyc przycisk Do Composite . Ostatecznie, musisz jeszcze aktywowac
opcje Vec w zakladce Render Layers
Nie zapomnij aktywowac Do Composite w zakladce Anim i opcji Vec w panelu Render Layers !
Teraz renderowanie:
Klawisz skrotowy [F12] ,albo przycisk RENDER w zakladce Render
Mozesz tez kliknac mala ikonke Render w okienku node Render Layer
3969095.007.png 3969095.008.png 3969095.009.png 3969095.010.png 3969095.011.png
Vector Blur w Blenderze
Strona 4 z 5
Tak wyglada ta sama animacja wyrenderowana z efektem Vector Blur
Kilka wyjasnien na temat Vector Blur
Ta opcja ma tylko kilka parametrow, wiekszosc z nich dziala dosc dobrze z ustawieniami
domyslnymi, lecz czasem trzeba czegos wiecej aby osiagnac ciekawe rezultaty. Sa cztery parametry,
ktore warto poznac.
Vector Blur
Samples : kontrola intensywnosci efektu rozmycia: im wiecej sampli, tym bardziej rozmyty
obiekt
MinSpeed : Jesli wszystko jest rozmyte, ale niektore obiekty poruszaja sie o wiele wolniej od
innych (lub sa calkiem statyczne, jak np. tlo) ten parametr pozwoli na zroznicowanie szybkich
obiektow od tych wolniejszych. Bardzo pomocny przy ruchach kamery lub drobnych ruchach
w tle.
MaxSpeed : Jesli na Twojej scenie znajduja sie bardzo szybko poruszajace sie obiekty, mozesz
uzyc tego parametru aby osiagnac lepszy efekt rozmycia. Wartosc 0.0 oznacza, ze parametr
MaxSpeed nie bedzie uzywany.
BlurFac : Ten parametr przeskaluje predkosc wektora rozmycia obliczonego na podstawie
3969095.012.png 3969095.013.png 3969095.014.png 3969095.015.png 3969095.016.png 3969095.017.png
Vector Blur w Blenderze
Strona 5 z 5
ruchu obiektu.
Dobrym rozwiazaniem jest umieszczenie szybko poruszajacych sie obiektow na jednej warstwie,
woniejszych lub statycznych na osobnej i uzywanie niezaleznych ustawien dla kazdej z nich. Poza
tym, duze obiekty, ktorych nie widac w kamerze w calosci, powinny zostac podzielone (subdivide)
tak, aby choc niektore z jego "normalnych" byly widoczne w kamere. W przeciwnym wypadku efekt
rozmycia moze zostac wyswietlony blednie.
Jest tez kilka ograniczen wynikajacych z faktu, ze Vector Blur jest efektem post-procesowym:
Jesli obiekt jest rozmyty przy pomocy Vector Blur, jego cien nie jest!
Jesli rozmyty wektorowo obiekt porusza sie za szklem (ZTransp albo RayTransp), jego
rozmycie nie bedzie widoczne przez szklo
Jesli rozmywany obiekt odbija sie w lustrze (EnvMap lub RayMir), jego odbicie nie bedzie
rozmyte
Tutorial przetlumaczony z http://feeblemind.tuxfamily.org/dotclear/index.php/2006/11/05/74-
blender-and-the-vector-blur przez: stampede
3969095.018.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin