tory (11).pdf

(189 KB) Pobierz
ŚK11_54-61.pdf
MAKIETA
Tory na makiecie (11)
Na naszej makiecie będą zpewnością także tory boczne, amoże nawet
torykoleiwąskotorowej.Swymwyglądemróżniąsięoneodtorówgłów
nych.Ichpodsypkanajczęściejjestwykonanazeżwirulubzpospółki,azie
leńpojawiasięnanichznacznieczęściejiwznaczniewiększejilości.Dzi
siejszy odcinek poświęcimy takim torom oraz omówimy kilka sposobów
ichostatecznegospatynowonia,abyswymwyglądemjaknajwierniejod
dawałyoryginał.
Toryzpodsypkążwirowąlubzpospółkiwy
konujemy identycznie jak tory zpodsypką
tłuczniową. Do ich balastowania używamy
jednakinnegokruszywa.Zostałotoopisane
wczęści 9. Efektem naszych poczynań po
winien być tor, który przedstawia fotografia
(lewy tor – przy wyładowni). Zauważyć
można, że podsypka żwirowa pokr ywa
cienką warstwą także wierzch większości
podkładów, które stają się niewidoczne dla
obserwatora. Czytelne pozostają natomiast
elementy przytwierdzenia szyn do podkła
dów, co świadczy otym, że nadmiar pod
sypki jest niewielki. Tak najczęściej wyglą
dają (a właściwie wyglądały, bo obecnie
czynnych ładowni jes t niewiele) dobr ze
utrzymanetoryboczne.Wartozwrócićuwa
gę,żetorładunkowypokazanynafotografii
ma podsypkę oróżnych kolorach iodcie
niach.Jesttoskutekzanieczyszczeniażwiru
przeładowywanymimateriałami:odbiałego
wapna,przezczerwonąmączkę,ażpoczar
ny węgiel. Sposób wykonania takich prze
barwień jest prosty. Co jakiś czas do żwiru
sypanegonaułożonywtorzerzadkiwikol
należy dodać pyłu onieco innym kolorze.
Może to być talk techniczny, sproszkowana
iprzesiana cegła oraz pył węglowy. Warto
takżestosowaćróżnegatunkiżwiru(odbar
dzojasnegożółtegoażpobrunatny),wyko
nanego zpyłu piaskowego lub (z opisywa
nego wpoprzednim odcinku) produktu fir
myHeki.
Jeżeli chcemy nasz tor zachwaścić, to
musimy postąpić nieco inaczej. Najpierw
przygotowujemymalutkiekawałkimatytra
wiastej–najlepiejkorzystajączproduktufir
my Vero lub Auchagen. Aby możliwe było
odrywaniezmatykawałeczkówowielkości
np. 5 na 2 mm musimy tekturę (nośnik
maty) od spodu obficie zwilżyć wodą ipo
odczekaniu,ażnasiąknieizmięknie,usunąć
Fot.1.Torładunkowynapodsypceżwirowej.Brakza
chwaszczeniaświadczyojegonależytymutrzymaniu,
zaśprzebarwieniapodsypkisąefektemróżnorakich
usypów zprzeładowywanych materiałów.
a
b
c
d
e
f
Rys. 1. Kolejne czynności podczas wykonywania toru zachwaszczonego na podsypce żwirowej
a) nałożenie kleju; b) przygotowanie iułożenie kęp trawy; c) zasypanie kruszywem; d) usuwanie nadmiaru tłucznia;
e) doklejanie kęp chwastów; f) ostateczne patynowanie.
54
Światkolei11/2003 ( 1
( 100)
00)
54
Światkolei11/2003 ( 1
( 1
( 1
( 100)
00)
670629814.015.png 670629814.016.png 670629814.017.png 670629814.018.png 670629814.001.png 670629814.002.png 670629814.003.png 670629814.004.png 670629814.005.png 670629814.006.png 670629814.007.png
MAKIETA
większośćwarstwtektury,pozostawiającje
dynie cieniutką, pojedynczą osnowę. Za
pewniam,żepoprzeprowadzeniukilkuprób
każdemu uda się to wykonać. Oczywiście
musimyużyćmatytrawiastejwykonanejna
wielowarstwowej tekturze, anie produktu
np. Heki czy Fallera, wktórych kanwę sta
nowi pojedynczy, pergaminowy papier. Po
wtórzę,żenajlepszeefektyuzyskujesięsto
sującstarematyVero,rodemnawetjeszcze
zNRD,któreciąglesądostępnenamodelar
skich giełdach. Gdy nadmiar papieru jest
usunięty,złatwościąudasięnamwydzierać
(podkreślam:wydzierać,aniewycinaćnoży
camilubskalpelem!)odpowiedniekawałecz
ki.Przygotujemyichwiele,oróżnychrozmia
rachizróżnychodcienitrawiastejmaty.Gdy
kępkitrawysągotowe,możnaposmarować
torklejem.Jesttooczywiściedrugieukłada
nie kleju wtorze, gdyż – jak pamiętamy
zpoprzednich odcinków – pierwsze (gę
stym klejem) wykonaliśmy już wcześniej,
zarazpoułożeniutoru.Stosujemydośćrzad
ki klej, nanosząc go pr zede wszystkim
wokienka pomiędzy podkładami ina ban
kiet. Można pokryć nim także niektóre pod
kłady, wówczas będziemy mogli imitować
tzw. kożuch ztrawy, pokrywający cały tor,
coworyginaletakżesięzdarza.Naklejkła
dziemy przygotowane kępki trawy. Dobrze
jestużyćdotegopincetyiwykałaczkiwce
lu ich lekkiego dociśnięcia. Gdy uznamy, że
trawy jest wystarczająca ilość, zasypujemy
tor piaskiem ipyłem. Po wyschnięciu kleju
(trwa to kilka, anawet kilkanaście godzin)
usuwamynadmiarpiaskuipyłuwydmuchu
jąc go – najlepiej sprężonym powietrzem
np.zaerografu.Możnajeszczedodaćkępki
innych traw, awłaściwie chwastów, wyko
nanychzgranulatuHekiLaub.Kolejneczyn
nościprzywykonaniutakiegozachwaszczo
negotoruprzedstawiarysunek(rys.1).Efekt
końcowy widoczny jest na fotografiach.
Pier wsza znich pokazuje tor normalny,
adruga szlakowy tor wąskotorowy (H0e).
Ostateczny wygląd modelowego toru
powinien być efektem tzw. patynowania,
czylinaniesienianańśladóweksploatacji,za
brudzeń itp. Nie każdy tor inie wkażdym
miejscu musi być poddawany tego typu za
biegom.Opisanetoryzachwaszczonesąjuż
gotowe ijeżeli zostały wykonane zgodnie
zpodanym tutaj przepisem, wnoszenie ja
kichkolwiekpoprawekjestwręczniewskaza
ne. Patynowanie torów głównych polegać
będzie przede wszystkim na naniesieniu
rdzawego nalotu na podsypkę, podkłady
ielementyprzytwierdzenia.Woryginalejest
to głównie efekt pyłu zklocków hamulco
wych, który pokrywa tor izmienia jego bar
wę. Oczywiście efekt taki występuje wspo
sób widoczny wściśle określonych lokaliza
cjach:przedsemaforami,peronamiitp.,czyli
tam,gdziepociąginajczęściejhamują.Win
nychmiejscachpodsypka„rudzieje”znacznie
Fot. 2. Tor boczny dość silnie zachwaszczony.
wolniej, chociaż rzadko kiedy na prawdzi
wychtorachmożemyoglądaćświeżą,jasną
podsypkę.Zabiegpatynowanianajlepiejwy
konać aerografem. Właściwie jest to jedyna
skutecznametodawykonaniatejpracy,gdyż
tylkowtensposóbmożnawykonaćnapyle
niefarbynadetale–takjakworyginaleopił
ki zostają napylone na tor. Do malowania
należy użyć farby rdzawej (np. Humbrol nr
113).Posługiwaniesięaerografemtowielka
sztuka,zatemproponujęnajpierwwykonanie
kilkunastućwiczeńnaboku,abyniepopsuć
efektu,któryjużuzyskaliśmy.Ktomaproble
my zmalowaniem natryskowym, nich lepiej
wogóle zrezygnuje zpatynowania torów.
Farbę musimy nałożyć bardzo delikatnie i–
podkreślam jeszcze raz – głównie wmiej
scach,gdzietakardzawapatynapowinnasię
pojawić. Całe tory można również leciutko
przytłumić trzymając aerograf wysoko (10
20cmnadtorem)istosującszerokikątroz
prysku(aniecienkistrumień!).Jeżeliodtwa
rzamy na makiecie epokę parowozów, to
możnanakoniec,używająctwardegopędz
la ipółsuchej czarnej farby plakatowej, na
nieśćnatortrochęsadzyiwęglowegopyłu.
Czynimy to nader ostrożnie iz wielkim wy
czuciem. Powinny być to jedynie lekkie mu
śnięcia pędzla po pryzmie podsypki. Teraz
pozostaje nam już tylko poczekać aż farba
wyschnieiporównaćuzyskanyefektzorygi
nałem.Modelowytorpowinienwyglądaćjak
prawdziwy.
LeszekLewiński
Fot.3.Fragmentszlakukoleiwąskotorowej.Charakterystycznezachwaszczeniażwirowejpodsypkiirowów
bocznychwykonanychwzdłużtorowiska.
Światkolei10/2003 ( 1
00)
55
55
Światkolei10/2003 ( 1
( 1
( 100)
( 1
( 100)
( 1
( 1
00)
670629814.008.png 670629814.009.png 670629814.010.png 670629814.011.png 670629814.012.png 670629814.013.png 670629814.014.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin