Humanistyczny - klucz.pdf

(221 KB) Pobierz
294948591 UNPDF
Centralna Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
EGZAMIN
GIMNAZJALNY 2010
część humanistyczna
Klucz punktowania zadań
(arkusz dla uczniów bez dysfunkcji i z dysleksją rozwojową)
KWIECIEŃ 2010
294948591.014.png
 
Zadania zamknięte
Zadanie 1.
Obszar
standardów
Standard
Czynność
Poprawna
odpowiedź
(1 p.)
czytanie i odbiór
tekstów kultury
dostrzeganie i analizowanie kontek-
stu religijnego niezbędnego do
interpretacji tekstu (I/6)
podanie wyznawców religii, dla któ-
rych Stary Testament jest świętą
księgą
B
Zadanie 2.
czytanie i odbiór
tekstów kultury
interpretowanie tekstu z uwzględ-
nieniem intencje nadawcy (I/2)
określenie cechy charakteru bohatera
C
Zadanie 3.
czytanie i odbiór
tekstów kultury
odnajdywanie związków przyczy-
nowo-skutkowych (I/5)
podanie motywu postępowania boha-
tera
A
Zadanie 4.
czytanie i odbiór
tekstów kultury
odnajdywanie związków przyczy-
nowo-skutkowych (I/5)
podanie okoliczności postępowania
bohatera
A
Zadanie 5.
czytanie i odbiór
tekstów kultury
interpretowanie tekstu z uwzględ-
nieniem intencji nadawcy (I/2)
wskazanie przejawu mądrości boha-
tera
D
Zadanie 6.
czytanie i odbiór
tekstów kultury
czytanie tekstu na poziomie przeno-
śnym (I/1)
odczytanie przenośnego sensu wyra-
żenia
A
Zadanie 7.
czytanie i odbiór
tekstów kultury
interpretowanie tekstu z uwzględ-
nieniem intencji nadawcy (I/2)
wskazanie cechy osobowości bohate-
ra
B
Zadanie 8.
czytanie i odbiór
tekstów kultury
dostrzeganie i analizowanie kontek-
stu literackiego niezbędnego do
interpretacji tekstu (I/6)
rozpoznanie zasady postępowania
postaci
D
Zadanie 9.
czytanie i odbiór
tekstów kultury
interpretowanie tekstu kultury
z uwzględnieniem intencji nadawcy
(I/2)
określenie reakcji uczestników zda-
rzenia
C
Zadanie 10.
czytanie i odbiór
tekstów kultury
dostrzeganie w tekście środków
wyrazu i określanie ich funkcji (I/4)
wskazanie opisu, który służy potę-
gowaniu napięcia w tekście
C
Zadanie 11.
czytanie i odbiór
tekstów kultury
czytanie tekstu kultury na poziomie
przenośnym (I/1)
odczytanie przenośnego sensu wyra-
żenia
A
Zadanie 12.
czytanie i odbiór
tekstów kultury
odnajdywanie związków przyczy-
nowo-skutkowych (I/5)
wskazanie okoliczności mających
zasadnicze znaczenie dla rozwoju
państwa krzyżackiego
C
Strona 2 z 10
294948591.015.png 294948591.016.png 294948591.001.png 294948591.002.png
Zadanie 13.
czytanie i odbiór
tekstów kultury
dostrzeganie i analizowanie kontek-
stu historycznego niezbędnego do
interpretacji tekstu (I/6)
określenie zasady funkcjonowania
zakonu krzyżackiego
D
Zadanie 14.
czytanie i odbiór
tekstów kultury
określenie zasadniczej myśli tekstu
A
Zadanie 15.
czytanie i odbiór
tekstów kultury
dostrzeganie i analizowanie kontek-
stu historycznego niezbędnego do
interpretacji tekstu (I/6)
wskazanie okoliczności, które miały
wpływ na charakter decyzji postaci
B
Zadanie 16.
czytanie i odbiór
tekstów kultury
dostrzeganie i analizowanie kontek-
stu historycznego niezbędnego do
interpretacji tekstu (I/6)
określenie czasu wydania dokumentu
D
Zadanie 17.
czytanie i odbiór
tekstów kultury
interpretowanie tekstu kultury
z uwzględnieniem intencji nadawcy
(I/2)
wyjaśnienie zasadności użycia
w tekście trybu rozkazującego
B
Zadanie 18.
czytanie i odbiór
tekstów kultury
czytanie tekstu kultury na poziomie
przenośnym (I/1)
rozpoznanie informacji o stanie du-
chowym bohatera
B
Zadanie 19.
czytanie i odbiór
tekstów kultury
odnajdywanie związków przyczy-
nowo-skutkowych (I/5)
wskazanie motywu postępowania
bohatera
D
Zadanie 20.
czytanie i odbiór
tekstów kultury
odnajdywanie związków przyczy-
nowo-skutkowych (I/5)
wskazanie przyczyny decyzji podjętej
przez bohatera
C
Zadania otwarte
Jeśli w zadaniach krótkiej odpowiedzi wśród odpowiedzi poprawnych pojawiają się odpowiedzi
niepoprawne, uczeń otrzymuje 0 pkt za zadanie.
W zadaniach rozszerzonej odpowiedzi uczeń nie otrzymuje punktów za pracę na inny temat.
Zadanie 21.
Obszar standardu
Standard
tworzenie własnego tekstu
dokonywanie celowych operacji na tekście (II/7)
2 p. – przekształcenie tekstu w mowę zależną z użyciem zdań oznajmujących (dopuszcza się wypo-
wiedź w czasie teraźniejszym)
Przykładowe odpowiedzi
Sam zastanawiał się, co mógłby zrobić. Myśl, że miałby zostawić Froda bez pochówku i wrócić do
domu, przerażała go. Nie był też pewien, czy powinien iść dalej.
Sam zastanawia się, co ma zrobić. Nie może zostawić martwego Froda bez pochówku. Zadaje sobie
pytanie, czy musi iść dalej.
Strona 3 z 10
294948591.003.png 294948591.004.png 294948591.005.png 294948591.006.png
1 p. – przekształcenie tekstu w mowę zależną
Przykładowa odpowiedź
Ale co mógł uczynić? Przecież nie wróci do domu, zostawiając tutaj martwego imć Froda bez po-
chówku. A może powinien iść dalej?
0 p. – brak przekształcenia zgodnego z warunkami zadania
Przykładowa odpowiedź
Ale co mogę uczynić? – zastanawiał się Sam. – Przecież nie wrócę do domu, zostawiając tutaj mar-
twego imć Froda bez pochówku. A może powinienem iść dalej? – pytał sam siebie.
Zadanie 22.
tworzenie własnego tekstu
4 p. – poprawne streszczenie tekstu I: poniższe elementy tekstu w mowie zależnej
strony i przedmiot sporu
osoba rozstrzygająca
sposób rozstrzygnięcia
rozstrzygnięcie sporu
nie dopuszcza się żadnych błędów językowych, ortograficznych i interpunkcyjnych
Przykładowa odpowiedź
Dwie kobiety toczyły spór o dziecko. Jedna z nich była jego matką, druga się za nią podawała. Że-
by rozstrzygnąć spór, król Salomon kazał rozciąć dziecko na pół. Prawdziwa matka wolała oddać
dziecko, niż je skrzywdzić. To jej Salomon przyznał dziecko.
3 p. – poprawne streszczenie tekstu I, dopuszczalna liczba błędów – 1 ort., 1 int., 1 jęz.
2 p . – poprawne streszczenie tekstu I, dopuszczalna liczba błędów – 2 ort., 2 int., 2 jęz.
1 p. – poprawne streszczenie tekstu I, nawet przy bardzo licznych błędach w języku i zapisie
0 p. – niepoprawne streszczenie
Przykładowe odpowiedzi
Do króla przyszły dwie, kłócące się kobiety. Obie uważały, że są matkami jednego dziecka. Salo-
mon wysłuchując ich rzekł: „Przynieście mi miecz... Rozetnijcie to żywe dziecko na dwoje i dajcie
połowę jednej i połowę drugiej.” Wówczas kobieta, której było dziecko, powiedziała: ”Litości pa-
nie mój. Niech dadzą jej dziecko, abyście tylko go nie zabili. Więc król tej, która to powiedziała,
dał chłopca, a o jego mądrości dowiedział się cały Izrael.
Król Salomon musiał rozstrzygnąć spór pomiędzy dwoma kobietami – które to przyszły do niego
z taka prośbą. Obie porodziły synów. Lecz jednej z dam dziecko zmarło – po przyjrzeniu mu się
dostrzegła, iż to nie jest jej syn. Król Salomon postanowi, aby rozciąć żywe dziecko na pół i dać po
połowie każdej z nich. Po reakcjach kobiet na tak okrutną wieść król rozpoznał, która z nich kłamie
i przekazał żywe dziecko jego rodzonej matce.
Zadanie 23.
czytanie i odbiór tekstów kultury dostrzeganie środków wyrazu (I/4)
1 p. – poprawne wskazanie sposobu wyróżnienia postaci
Przykładowe odpowiedzi
umieścił go na podwyższeniu, umieścił go w centrum obrazu, strój wskaz
ważnym, pokazał go z ręką wyciągniętą we władczym geście, nadał mu wygląd posągu,
rozświetlił go, góruje nad innymi
Strona 4 z 10
redagowanie tekstu na zadany temat (II/4)
294948591.007.png 294948591.008.png 294948591.009.png
0 p. – wskazanie cech charakteryzujących króla lub błędy rzeczowe, np. wskazywanie innych postaci
Przykładowe odpowiedzi
jako okrutnika, artysta wyróżnił Salomona odwagą i pewnością siebie, jest bardziej widoczny, na-
malował mu szablę, w ręku trzyma dziecko, które chce przeciąć
Zadanie 24.
czytanie i odbiór tekstów kultury określanie funkcji środków wyrazu (I/4)
1 p. – poprawne określenie funkcji światła na ilustracji
Przykładowe odpowiedzi
światło podkreśla
sytuacji,
kulminacyjny moment wydarzeń,
żołnierza
LUB
interpretacja symboliczna
Przykładowa odpowiedź
artysta zastosował kontrast w operowaniu światłem – jasność dla dobra i czerń dla zła
0 p. – odpowiedź, która nie określa funkcji światła na ilustracji, lub jest zbyt ogólna
Przykładowe odpowiedzi
światło na ilustracji pełni funkcję wyróżnienia ludzi
światło zwraca uwagę, co się dzieje na obrazie
Zadanie 25.
czytanie i odbiór tekstów kultury określanie funkcji środków wyrazu (I/4)
1 p. – wskazanie różnic w sposobie przedstawienia matek przez artystę
Przykładowe odpowiedzi
klęczy z podniesionymi rę-
kami, powstrzymując miecz
nieczuła, druga rozpaczliwie błaga o darowanie życia dziecku
statyczną, druga dynamiczną
jedna jest w cieniu, a na dru światło
prawdziwa matka przedstawiona jest w jasnych barwach, a druga w ciemnych
0 p. – brak wskazania różnic w sposobie przedstawienia matek przez artystę lub błędy rzeczowe
Przykładowe odpowiedzi
polega na tym, że prawdziwa matka oddałaby życie za swoje dziecko
jedna matka chce odzyskać dziecko, a druga także to samo
jedna stoi w cieniu
kontrast polega na rozróżnieniu kobiet, ale też na nienawiści, nieufności między nimi
Zadanie 26.
czytanie i odbiór tekstów kultury czytanie tekstu na poziomie symbolicznym (I/1)
1 p. – odczytanie symbolu zgodnie z wymową wiersza
Strona 5 z 10
postaciami matek,
294948591.010.png 294948591.011.png 294948591.012.png 294948591.013.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin