webwri-6-darmowe-ebooki-com.pdf

(387 KB) Pobierz
Twój login Twoje hasło Fraza zaawansowane BizneswomanControllingE-biznesEkonomiaFinanseGiełda i inwestycjeKompetencje osobisteKomputer w biurzeKomunikacja i negocjacjeMarketingMała firmaMultimedialne szkoleniaObsługa klientaPerswazja i NLPPrzywództwoPublic RelationsSprzedażTwoja karieraZarządzanieZarządzanie projektamiZasoby ludzkie (HR)Serie wydawnicze151 błyskotliwych rozwiązań Exclusive Harvard Lex Kariera w kieszeni Osobisty mentor - Harvard Business Press Power Quick Rozwiązania w biznesie Small Business VIP
IDŹ DO:
WEBWRITING.
PROFESJONALNE TWORZENIE
TEKSTÓW DLA INTERNETU
Spis treści
Przykładowy rozdział
KATALOG KSIĄŻEK:
Autor: Joanna Wrycza-Bekier
ISBN: 978-83-246-2586-4
Format: A5, stron: 160
Katalog online
Zamów drukowany
katalog
CENNIK I INFORMACJE:
W sieci słów, zdań i stron WWW
• Skuteczne teksty użytkowe dla Internetu
• 30 ćwiczeń z zakresu tworzenia treœci internetowych
• Dziennikarstwo internetowe, e-mail marketing, googlewriting i e-PR
• Kluczowe umiejętnoœci webwritera
„Słowa, słowa, słowa” — odpowiada Hamlet na pytanie Poloniusza o to, cóż młody
książę jest łaskaw czytać. Podobnie zareaguje dzisiejszy internauta, gdyby
przeegzaminować go ze stopnia zapamiętania treœci znalezionych w sieci. Co zrobić,
by teksty na Twojej witrynie oraz Twoje e-maile przykuwały uwagę odbiorcy? Kiedy
zadbać o to, by zarówno ludzki wzrok, jak i oko mechanizmów pozycjonujących
spojrzały łaskawie na Twoją stronę? Jak ująć w słowa Internet i schwytać uwagę
czytelnika?
Internet wykorzystuje siłę słowa, podobnie jak prasa czy książki. Jednak badania
dowodzą, że treœci internetowe czytane są zupełnie inaczej. Internauta to nie czytelnik,
a raczej „niecierpliwy przeglądacz” i „zaawansowany klikacz”. Jaki wniosek płynie
z tego dla Ciebie? Ano taki, że skoro chcesz zatrzymać internautę na dłużej na Twojej
stronie, wywrzeć na niego wpływ czy stworzyć skuteczny przekaz reklamowy, musisz
nauczyć się webwritingu. Zapoznanie się z tą dziedziną jest niezbędne, jeœli chcesz
pisać dobre teksty dla Internetu — czyli inaczej teksty użytkowe: zwięzłe, rzeczowe,
przejrzyste, czytelne, hipertekstowe i konwersacyjne.
Konkretne rady i praktyczne ćwiczenia:
• Jak samodzielnie przeprowadzić badania eye tracking?
• Czym powinny charakteryzować się dobre teksty internetowe?
• W jaki sposób wzbogacać treœć o linki uzupełniające i rekomendujące
oraz elementy multimedialne?
• Kiedy e-mail perswazyjny jest naprawdę skuteczny?
• Jak pisać teksty dziennikarskie dla Internetu: flash, news agencyjny, news
prasowy?
• Jakie teksty reklamowe są odpowiednie dla Google’a?
Zamów informacje
o nowościach
Zamów cennik
CZYTELNIA:
Fragmenty książek
online
Do koszyka
Do przechowalni
Nowość
Promocja
Onepress.pl Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. (32) 230 98 63
redakcja: redakcjawww@onepress.pl
informacje: o księgarni onepress.pl
400226919.001.png 400226919.002.png
Spis treci
Wstp
5
Co powiniene wiedzie o funkcjonalnoci stron internetowych?
7
Wprowadzenie do webwritingu
23
Dziennikarstwo internetowe
85
Tekst reklamowy w Internecie
105
Pisanie perswazyjnych e-maili
121
Googlewriting
137
Komunikat prasowy w Internecie, czyli sów kilka o e-PR
147
Zakoczenie
155
Googlewriting
W poprzednim rozdziale zapoznae si z e-mail marketingiem. Teraz
pora na kolejny obszar dziaa marketingowych w Internecie, zwiza-
ny z wyszukiwarkami , a konkretnie: z wyszukiwark Google .
Dlaczego akurat Google? A co przychodzi Ci jako pierwsze na myl,
gdy wypowiada si sowo „wyszukiwarka”? Z pewnoci jest to Google,
które zreszt kontroluje 80% rynku wyszukiwarek i ma ponad 120
wersji jzykowych. Zreszt Google to przecie nie tylko wyszukiwarka.
Jest take serwisem blogowym, translatorem, map, programem orga-
nizujcym zbiory zdj, darmow poczt, telefoni internetow, a na-
wet map Marsa. Czemu zawdzicza swój oszaamiajcy sukces zao-
one w roku 1996 przez Larry’ego Page’a i Sergeya Brina Google?
Wszystko zaczo si od algorytmu PageRank . Algorytm ten opiera
si na matematycznej analizie zalenoci pomidzy stronami WWW .
Mona j opisa prociej jako „metod gosowania” . PageRank inter-
pretuje wic link ze strony A do strony B jako „gos” oddany na stro-
n B przez stron A. Przedmiotem zainteresowania jest zatem sie
linków pomidzy stronami. Nie oznacza to jednak po prostu, e im
wicej stron linkuje do danej strony, tym jest ona lepsza. Bierze si
pod uwag take i PageRank linkujcych stron oraz ilo linków na
nich. Liczy si zatem take i waga serwisów gosujcych . Gosy pew-
nych serwisów s wicej warte ni inne.
Odkryciem Google’a byo wic to, e o pozycji danej strony w wy-
szukiwarce zacza decydowa jej popularno . Wysoka pozycja
138
Webwriting. Profesjonalne tworzenie tekstów dla Internetu
strony w wyszukiwarce oznaczaa, e internauci obdarzali j wikszym
zaufaniem ni inne.
Co w tym takiego szczególnego?
Ano to, e przed Google’em wyszukiwarki sortoway strony na pod-
stawie analizy sów kluczowych i treci, nie biorc pod uwag linko-
wania. Oczywicie Google przetwarza take zawarto tekstow stron.
Robi to zreszt w sposób bardziej sprawny od swoich poprzedników.
Analizuje nie tylko tekst na stronie, ale uwzgldnia take czcionki,
sekcje, a nawet dokadne umiejscowienie kadego sowa w tekcie .
Bierze take pod uwag powizanie tekstu na pojedynczej stronie
z jej podstronami , aby zwikszy trafno wyszukiwania.
No dobrze, ale czy wysoka pozycja strony w wyszukiwarce jest a
taka wana? Jeli nie jeste przekonany, to pomyl, jak wyglda Twoje
postpowanie z wyszukiwark. Przeprowadmy krótki test. Co robisz,
gdy wpiszesz haso do wyszukiwarki i wyniki na pierwszej stronie wy-
szukiwania Ci nie zadowol? Sprawdzisz kolejne podstrony a moe
wpiszesz do wyszukiwarki zmodyfikowane haso?
Jeli wybrae pierwsz odpowied, to, zgodnie z tym, co mówi
statystyki, jeste w elitarnej grupie, obejmujcej niecae 10% internau-
tów. Pozostae 90% postpuje tak, jak to zostao zasugerowane w dru-
giej odpowiedzi: wpisuje nowe haso.
Dlaczego tak si dzieje? Przyzwyczailimy si ju po prostu do po-
sugiwania si logik Google’a. Najwyej znajduj si strony najcz-
ciej odwiedzane przez internautów, a wic po prostu najlepsze. Nie
warto zatem przeglda kolejnych podstron. Czy nam si to podoba,
czy nie, statystyki s miadce:
100% badanych zapoznaje si z pierwszymi trzema pozycjami
wyników,
87% sprawdza nisze pozycje na pierwszej stronie,
58% zapoznaje si z wynikami widocznymi po przewiniciu
strony w dó,
20% zapoznaje si z drug stron wyników.
Googlewriting
139
11% przeglda wicej ni trzy strony wyników,
7% przeglda wicej ni dziesi stron wyników.
Co zatem powinno by celem waciciela kadej strony interne-
towej? Znale si jak najwyej, a najlepiej: wród trzech pierwszych
pozycji wyników. Na pobonych yczeniach zwykle si jednak nie
koczy. Z pewnoci syszae o pozycjonowaniu stron ? Polega ono
na tym, aby umieci swoj stron poród pierwszych wyników wy-
wietlanych przez wyszukiwarki, dla najbardziej popularnych sów
kluczowych zwizanych z tematyk danej witryny. Dokona mona
tego m.in. poprzez odpowiedni dobór i rozmieszczenie na stronie sów
kluczowych oraz pozyskiwanie linków. Jeli chciaby zapozna si
gbiej z tajnikami pozycjonowania stron, polecam literatur, która
znajduje si na kocu tego rozdziau.
Wystarczy stwierdzi, e wysoka pozycja w wyszukiwarce spra-
wia, e wicej internautów odwiedza dan stron. W przypadku stron
komercyjnych przeoenie jest bardzo proste: im wicej internautów
odwiedza stron, tym wiksze zyski ona generuje . Nic dziwnego, e
powstay róne sposoby obejcia algorytmu PageRank, a i on podlega
modyfikacji. Dotyczy to take opat za reklam w Google’u. W ten
sposób dotarlimy do reklamy...
Zanim jednak zaczniemy mówi o reklamie w Google’u, trzeba do-
kona wyranego rozgraniczenia. Kiedy wpiszemy w Google’u jakie
haso... niech to bdzie „ksigarnia”, uka si dwa rodzaje wyników.
Jakie? Spójrz na rysunek 6.1.
Te dwa rodzaje wyników to: wyniki naturalne (organiczne) i wy-
nik patne (linki sponsorowane) .
Wyniki naturalne (organiczne)
O ich pozycji w wyszukiwarce decyduje popularno , któr podwy-
szy mona m.in. dziki pozycjonowaniu i optymalizacji. W naszym
przykadzie bd to strony: „Eksiegarnia”, „Gandalf”, „Inbook”.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin