Akademia Wychowania Fizycznego
w Poznaniu
Osnowa lekcji pływania
Temat: Nauka pływania kraulem na piersiach.
Zadanie główne – NAUCZANIE KOORDYNACJI RUCHÓW RAMION, NÓG I ODDYCHANIA
Zadanie dodatkowe – doskonalenie PRACY NÓG
Klasa – III szkoły podstawowej,
Liczba ćwiczących – 12 osób,
Miejsce – pływalnia,
Czas trwania lekcji – 45 min.
Prowadzący – Daniel Osmański
Cele lekcji:
a. dydaktyczny – nauka prawidłowej koordynacji pracy ramion, nóg i oddychania oraz ukazanie błędów występujących w kraulu na piersiach,
b. wychowawczy – uświadomienie przydatności zdobytej wiedzy i umiejętności w życiu codziennym,
c. zdrowotny - sprawność układu mięśniowego, oddechowego oraz krążenia przez systematyczny trening.
Przyrządy – deski, gwizdek.
Tok lekcji
Nazwa ćwiczenia, gry lub zabawy
Czas lub liczba powtórzeń
Organizacja lekcji
Rozkazownictwo
Uwagi
I część wstępna
Zbiórka, powitanie, sprawdzenie obecności, zadanie lekcji: objaśnienie teoretyczne
3 min.
X X X X X X X X X X X X
N
na lądzie
Na zajęciach będziemy uczyli się koordynacji pracy ramion, nóg i oddychania w kraulu na piersiach oraz doskonalili pracę nóg. Wyjaśnimy najczęstsze błędy.
Informacje dotyczące bezpieczeń-stwa
II część główna
Rozgrzewka na lądzie
Ćwiczenie kształtujące ramion
Ćwiczenia ramion
Ćwiczenia tułowia „Wiatraczki”
Ćwiczenia rr i nn
„Zrywanie jabłuszek z najwyższego drzewa”
.
1 min.
20 powt.
X X X
jw.
1. krążenia rr w przód/tył
2. wymachy ramion w bok
1. dzieci wykonują skręty tułowia w prawo, w lewo naśladując kręcenie się wiatraczka
Dzieci naśladują ogrodnika, który sięga po owoce z najwyższej gałęzi wyciągając rr w górę i wznosząc się na palce.
Wszystkie ćwiczenia wykonujemy z pokazem razem z dziećmi
Ćwiczenie nn
„Kopanie Piłki”
10 powt.
X X X X X X X
X
X N
Dzieci stoją na lądzie przy ścianie opierając się o nią jedną ręką, nogą wymachują naśladując kopnięcia piłki. Po dziesięciu powtórzeniach zmiana nogi.
Podział osób na tory – 4 osoby na jeden tor.
Obowiązkowy natrysk.
Zabawa orientacyjno–porządkowa w wodzie
Trzymaj odległość
2 długości basenu
4
3
2
1
Uczniowie zajmują tory, płyną kraulem na piersiach jeden za drugim utrzymując odległość od poprzedzającej osoby.
W ten sposób ustalamy kolejność osób, które będą pływać.
Praca nn
1 długość basenu
Uczniowie płyną z deską w przodzie na wyprostowanych rr na max. oddechu - wdech i cykl powtarzamy do końca długości basenu.
Zwracamy uwagę na prawidłowe wykonywanie ćwiczeń
Donia12-awf