Teoria bezpieczeństwa 7.docx

(29 KB) Pobierz

W Y Ż S Z A    S Z K O Ł A    E U R O P E J S K A

Im.  Ks.  Józefa  Tischnera

 

 

 

 

Prof.  dr  hab.  Witold  POKRUSZYŃSKI

 

 

TEORIA  BEZPIECZEŃSTWA

 

 

 

Temat:  INTERWENCJE  MILITARNE  W   BEZPIECZEŃSTWIE

(7)

 

 

 

 

 

 

                                                     KRAKÓW  2008                         

 

 

                         ZAGADNIENIA :

1.     WPROWADZENIE.

2.     ZJAWISKKO  INTERWENCJI  MILITARNYCH  W  BEZPIECZEŃSTWIE.

3.     WSPÓŁCZESNE  UWARUNKOWANIA  INTERWENCJI  MILITARNYCH.

4.     PODSUMOWANIE.

 

 

 

 

                         LITERATURA :

1.     G.  Pokruszyński,  Interwencje  militarne  w  politykach  bezpieczeństwa.  Wydawnictwo  AON,  Warszawa  2003.

2.     W.  Pokruszyński,  Uwarunkowania  współczesnego  bezpieczeństwa  międzynarodowego.  Wydawnictwo  WSP  Szczytno  2006.

3.     W.  Pokruszyński,  Kryteria  bezpieczeństwa  międzynarodowego.  Wydawnictwo  WSDE  Józefów  2008.

4.     R.  Zięba,  Europejska  tożsamość  bezpieczeństwa  i  obrony.  Warszawa  2000.

5.     S.  R.Weart,  Bez  wojny.  Dlaczego  państwa  demokratyczne  nie  walczą  ze  sobą.  Warszawa  2001.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.     WPROWADZENIE

        Kształtowanie  norm  regulujących  uciekanie  się  do  siły  było  przedmiotem  wielowiekowego  procesu  rozwoju  stosunków  międzynarodowych,  zwłaszcza  w  wymiarze  politycznym  i prawnym.  Jeżeli  przyjmiemy,  że  przez  interwencję  będziemy  rozumieli  ingerencję  w  sprawy  należące  do  wyłącznych  kompetencji  drugiego  państwa  w  sposób   władczy,  zauważymy,  że  zjawisko  to  było  podstawą  formowania  się  relacji  pomiędzy  państwami  oraz  ewolucji  norm  prawa  międzynarodowego.  Interwencje  polegają  na  użyciu  siły  zbrojnej  lub  ograniczają  się  do  działań  bez  angażowania  czynnika  militarnego.

        Normy,  regulujące  przypadki  uciekania  się  do  siły,  wraz  z  zasadami  suwerenności  terytorialnej,  niezależności  i  równości  państw,  tworzą  ramy  międzynarodowego  porządku  prawnego.  Stanowią  również podstawę  systemu  bezpieczeństwa  międzynarodowego.  Ocena  zjawiska  użycia  siły  w  stosunkach  międzynarodowych  zależy  od  wielu  czynników,  w  tym  przede  wszystkim  politycznych,  oraz  aktualnego  funkcjonowania  systemu  prawnego.

        Tragiczne  doświadczenia  II   w.  ś.  stały  się  podstawą  powołania  nowej  instytucji – Organizację  Narodów  Zjednoczonych  (  ONZ  ).  Zgodnie  z  art.  2  pkt  4  Karty  wszyscy  członkowie  ONZ  powstrzymają  się  w  swych  stosunkach  międzynarodowych  od  groźby  użycia  siły  przeciwko  integralności  terytorialnej  lub  niepodległości  politycznej  drugiego  państwa  bądź  w  inny  sposób  niezgodny  z  celami  Narodów  Zjednoczonych.

        Ustalenia  zasad  bezpieczeństwa  międzynarodowego  oraz  interwencji  militarnych  jest  procesem  i  podlega  stałemu  rozwojowi.  Na  pewno  nie  można  uznać,  że  obecny  jego  stan  jest  doskonały,  albo  na  tyle  wystarczający,  aby  można  go  ocenić  jako  zadawalający.  Wysiłki   ONZ  w  celu  opanowania  w  1991  r.  sytuacji  w  trakcie  konfliktu  iracko – kuwejckiego   oraz  interwencja  NATO  w  Kosowie  w  1999  r.  są  tego  najbardziej  wyrazistym  przykładam.

 

 

          2. ZJAWISKO  INNTERWENCJI  MILITERNYCH  W  BEZPIECZEŃSTWIE

        Słowo  „  interwencja  „  pochodzi  od  łacińskiego  interevenire,  co  dokładnie  oznacza  przeszkadzać  lub  mieszać  się.  W  stosunkach  międzynarodowych  jest  to  mieszanie  się  jednego  państwa  w  sprawy  należące  do  kompetencji  innego  państwa  lub  inaczej  wpływanie  jednego  państwa  na  sprawy  wewnętrzne  lub   politykę  zagraniczną  innego  kraju,  zwykle  za  pomocą  środków  politycznych  bądź  ekonomicznego  nacisku,  świadczących  o  ambicjach  imperialnych   państwa  interweniującego.  Skrajną  formą  interwencji  jest  interwencja  zbrojna.

        Społeczność  międzynarodowa  potępia  wszelkie  formy  interwencji  z  wyjątkiem  działań  podjętych  pod  auspicjami  ONZ  przeciwko  państwu  ustawicznie  łamiącemu  prawo  międzynarodowe  i  naruszającemu  zasady  pokojowego  współistnienia.

        Według  kolejnej  definicji  interwencja  to:  sprzeczne  z  prawem  międzynarodowym  różnorodne  formy  władczego  mieszania  się  jednego  lub  kilku  państw  w  sprawy  należące  do  kompetencji  innego  państwa  w  celu  realizacji  własnych  interesów.   Po  zastrzeżeniu,  że  zakaz  interwencji,  zawarty  w  art.  2  ust.  7  Karty  NZ,  jest  powszechnie  uznaną  zasadą  prawa  międzynarodowego,  dodano:  Nie  jest  interwencją  dopuszczona  przez  Kartę  NZ  samoobrona  indywidualna  lub  zbiorowa.  Jednak  interwencję  ONZ  określa  się  jako:  wspólne  działanie  ONZ  konieczne  dla  utrzymania  lub  przywrócenia  międzynarodowego  pokoju  i  bezpieczeństwa  poprzez  udzielenie  przez  Radę  Bezpieczeństwa  zaleceń  lub  podjęcie  obowiązujących  wszystkich  członków  decyzji,  zgodnie  z  art.  39  i  następnymi  Karty  NZ,  postanowione  uchwałą  Rady  Bezpieczeństwa  ONZ,  która  dysponuje  różnymi  środkami  nacisku,  łącznie  z  użyciem  sił  zbrojnych  ONZ.

        Jeszcze  inna  definicja  precyzuje,  że  interwencja  zbrojna  to :  użycie  siły  zbrojnej  wobec  obcego  państwa  (  narodu,  klasy,  grupy  społecznej  ),  któremu  ono  się  nie  przeciwstawia  w  celu  narzucenia  korzystnych  rozwiązań   lub  przewrócenia  uprzedniego  stanu  rzeczy,  lub  mieszanie  się  jednego  państwa  do  spraw  drugiego,  bez  jego  zgody.

 

        Niektórzy  autorzy  podkreślają  również,  że  motywem  państwa  interweniującego  jest  „  prośba   czy  też  „zaproszenie ,  wystosowane  przez  władze  lub  siły  polityczne  danego  państwa,  a  samo  działanie  może  mieć  podłoże  „  polityczne ,  gospodarcze,  humanitarne  i  inne .

        Analizując  zjawisko  interwencji,  należy  zwrócić  uwagę,  że  jej  zakaz  wynika  z  zasady:  suwerenności,  niepodległości,  równości  wszystkich  państw  i  samostanowienia  narodów  (  Karta  NZ  art.  2,  ust. 1 i 7  ).

        Interwencja  militarna  może  wyrażać  się  próbą  okupowania  lub  okupowaniem  części  lub  całości  terytorium  obcego  kraju  celem  zawarcia  układów  korzystnych  dla  strony  okupującej.  Przy  czym  należy  ją  odróżnić  od  wojnygdyż  prowadzona  jest  w  czasie  pokoju  i  w  zasadzie  nie  atakuje  wszystkich  dóbr  prawnych  nieprzyjaciela.  Takie  działanie  ma  charakter  legalny   lub  nielegalny  w  zależności  od  wypełniania  norm  prawa  międzynarodowego  zawartych  w  Karcie  ONZ.  Interwencja  mająca  na  celu  zmianę  status  quo  w  porządku  międzynarodowym  jest  nielegalna.  Natomiast  działanie  w  celu  przywrócenia  status  quo  ante  jest  legalne,  jeżeli  odbywa  się  na  prośbę  państwa  napadniętego  i  jest  poparte  rezolucją  Rady  Bezpieczeństwa  (  Irak  -  Kuwejt  1991  ),  lub  nielegalne,  jeżeli  nie  jest  poparte  rezolucją  Rady  Bezpieczeństwa  (  Kosowo  1999  ),  albo  jest  z  nią  niezgodne.

        Należy  podkreślić ,  iż  art.  2 pkt  4  zawiera  zakaz  użycia  siły  i  groźby  jej  użycia  przeciwko  integralności  terytorialnej  i  niezawisłości  politycznej  któregokolwiek  państwa,  ale  także  rozszerza  ten  zakaz  na  cele  Narodów  Zjednoczonych,  które  decydują  o  zgodności.  Tak  przyjęta  formuła  nie  oznacza  całkowitego  zakazu  użycia  siły,  tym  bardziej,  że  zgodnie  z  art.  51  Karty  dozwolone  jest  użycie  siły  w  wykonaniu  prawa  obrony  indywidualnej  lub  zbiorowej  w  celu  udzielenia  pomocy  państwu,  które  padło  ofiarą  napaści.

        Ponieważ  są  różne  opinie  na  temat  interwencji  militarnej  i  samoobrony  oraz  samoobrony  zbiorowej  należy  nieco  szerzej  naświetlić  to  skomplikowane  zagadnienie,  aby  w  dalszych  rozważaniach  nie  było  zasadniczych  wątpliwości  -  choć   mogą  być  sytuacje  skomplikowane.

 

        Wszystkie  systemy  prawne  uznają  zasadę :  vim  vi  repellere  omnia  iura  permittunt  -  na  odparcie  siły  siłą   pozwalają  wszystkie  prawa.  Artkuł  51  zapewnia  legalność  samoobrony  indywidualnej  i  zbiorowej  i  odwołuje  się  w  tym  miejscu  do  przyrodzonego  (  naturalnego  )  prawa.  Warunki  wykonywania  prawa  do  samoobrony  są  określone  w  Karcie  NZ

        Pierwszym  z  nich  jest  zbrojna  napaść,  a  nie  jakiekolwiek  inne  użycie  siły.  Niejasność  różnicy  pomiędzy  interwencją  zbrojną  i  agresją  doprowadziła  dotychczas  do  przyjęcia  rezolucji  ZO  ONZ  nr  3314(XXIX)  w  1974 r.  definiującej  agresję  jako:  użycie  siły  zbrojnej  przez  państwo  przeciwko  suwerenności,  terytorialnej  integralności  lub  politycznej  niezawisłości  drugiego  państwa  albo  w  inny  sposób  niezgodny  z  Kartą  NZ.  Źródła  prawa  międzynarodowego  nie  definiują  pojęcia  zbrojnej  napaści  i  nie  określają,  czy  są  to  pojęcia  jednoznaczne.

        Drugi  warunek  nawiązuje  do  roli,  jaką  odgrywa  w  ONZ  Rada  Bezpieczeństwa  -  główny  organ  odpowiedzialny  za  utrzymanie  międzynarodowego  pokoju  i  bezpieczeństwa.  Jest  to  również  organ  oceniający  legalność  skorzystania  z  prawa  do  samoobrony.  Artykuł  51  określa,  że  prawo  do  samoobrony  może  być  zastosowane  do  czasu  podjęcia  przez  Radę  Bezpieczeństwa  środków  koniecznych  do  utrzymania  lub  przywrócenia  pokoju,  a  członkowie,  którzy  korzystają  z  tego  prawa,  mają  tę  instytucję  natychmiast  zawiadomić.  Subsydiarność,  czasowość  oraz  kontrola  są  nieodłącznymi  cechami  uprawnienia  do  samoobrony.

        Chociaż  decydującą  rolę  w  zakresie  samoobrony  Karta  NZ  przyznaje  Radzie  Bezpieczeństwa,  to   jednak  stwierdzenie  o  wystąpieniu  aktu  zbrojnego  należy  również  do  samego  państwa  napadniętego,  które  pierwsze  decyduje  o  podjęciu  samoobrony.  Musi  ono  również  ogłosić  w  sposób  swobodny  przez  prawowity  rząd,  że  zostało  ofiarą  ataku  zbrojnego,  co  stanowi  przesłankę  dla  użycia  siły  w  samoobronie  zbiorowej  na  rzecz  państwa  napadniętego.

        Wśród  zasad  prawa  do  samoobrony  wymienia  się :  niezbędność  i   konieczność  oraz  proporcjonalność  środków  użytych  do  powstrzymania   lub  zlikwidowania  zbrojnego  ataku.  Samoobrona  musi  być  nagła,  nieprzeparta,  a  także niepozostawiająca  wyboru  co do  czasu  i środków  na  zastanowienie.

        Pomimo,  że  w  art. 3 rezolucji  3314(XXIX)  ZO ONZ  wyliczono  przykładowo  akty  będące  agresją :  atak  na  terytorium  innego  państwa,  okupację  wojskową  lub  aneksję  części  terytorium,  ostrzelanie  drugiego  państwa,  blokadę  morską,  atak  zbrojny  na  siły  militarne  innego  państwa,  użycie  sił  zbrojnych  stacjonujących  na  terytorium  drugiego  państwa,  na  mocy  porozumienia  z  państwem  przyjmującym,  w  sposób  naruszający  warunki  ustalone  w  tym  porozumieniu  lub  przedłużeniu    obecności  tych  sił  zbrojnych  na  danym  terytorium  poza  okres  przewidziany  w  porozumieniu,  udostępnienie  własnego  terytorium  państwu  trzeciemu  w  celu  wykorzystania  go  do  ataku  na  inne  państwo  oraz  wysyłanie  lub  wspieranie  grup  zbrojnych  przeciwko  innemu  państwu  (agresja  pośrednia),  to  jednak  lista  form  agresji  jest  otwarta,  a  Rada  Bezpieczeństwa  zgodnie  z  art. 4  rezolucji  ZO  ONZ,  może  ustalić,  że  inne  akty  stanowią  agresję  zgodnie  z  postanowieniami  Karty.  Otwartość  i  niepewność,  co  jest,  a  co  nie  jest  agresją,  ma  być  uzupełniona  oceną  organu  politycznego,  czyli  Rady  Bezpieczeństwa.

        W  1986  roku  Międzynarodowy  Trybunał  Sprawiedliwości  odniósł  się  do  kwestii  samoobrony,  podkreślając,  że  warunkiem  legalności  prawa  do  indywidualnej  samoobron y  jest  jego  zastosowanie  przez  państwo  będące  ofiarą  zbrojnego  ataku.  Trybunał  przyznał  również,  że  art.  51  nie  rozstrzyga  wszystkich  kwestii  związanych  z  korzystaniem  z  prawa  do  samoobrony,  ponieważ  nie  zawiera  szczegółowych  zasad  (  np.  niezbędności  i  proporcjonalności  koniecznych  środków ).  Podkreślił  również,  że  powołanie  się  na  samoobronę  zbiorową  nie  zmienia  charakteru  legalności  samoobrony.

        Samoobrona  zbiorowa  jest  oparta  na  umowie  wyrażonej  swobodnie  przez  strony,  zawartej  w  celu  traktowania  napaści  zbrojnej  na  jedną  lub  kilka  z  nich  za  napaść  przeciwko  wszystkim.  Istnienie  umowy  zawartej  zgodnie  z  Karta  NZ  upoważnia  wszystkie  strony  do  zastosowania  samoobrony,  a  nie  tylko  państwo  napadnięte.  Nie  jest  przy  tym  konieczne,   aby  umowa  była  zawarta  przed  zbrojnym  atakiem.  Dodając  do  tego  fakt,  że  reguły  samoobrony  zbiorowej  mają  także  zastosowanie  do  obrony  na  prośbę  ofiary  napaści  zbrojnej,  można  dojść  do  wniosku,  że  każde  państwo  może  skorzystać  z  samoobrony  indywidualnej  i zbiorowej.

        Inną  możliwością  użycia  sił  zbrojnych  jest  akcja  mająca  na  celu  utrzymanie  pokoju  i  bezpieczeństwa  na  podstawie  decyzji  kompetentnych  organów  ONZ.  Organa  te,  zgodnie  z  art.  53  Karty  NZ,  mają  delegować  swoje  uprawnienia  na  układy  lub  organizacje  regionalne  ( UE,  UZE  i NATO).

        Jeszcze  innym  zagadnieniem  interwencja  w  obronie  praw  człowieka  (interwencja  humanitarna ),  podejmowana  w  celu  ochrony  obywateli  państwa,  przeciwko  któremu  skierowana  jest  interwencja  (np. w  Ugandzie,  w  Kambodży,  w  Afryce  Środkowej  -  wszystkie  w  1979  r.).

        Trudno  dziś  się  zgodzić,  że  wysyłanie  wielotysięcznych  armii,  w  celu  wymuszenia  pokoju  albo  przewrócenia  niepodległości  lub  demokratycznych  rządów  w  jakimś  państwie  nie  jest  interwencją  militarną  lub  jest  czymś  innym  niż  interwencja  militarna.  Podejście takie  wynika  z  następujących  przesłanek :

1)    redefinicja  pojęcia  interwencji  militarnych  powinna  uwzględniać  współczesny  proces  transformacji  towarzyszącego  jej  zjawiska,  jakim  jest  rozumienie  poszanowania  zasady  suwerenności  państw;

2)    uwzględniając  cele  interwencji  militarnych  ostatniej  dekady  XX  wieku,  należy  odejść  od  przypisywania  im  wyłącznie  pejoratywnego  znaczenia;

3)    wiedza  na  temat  współczesnych  uwarunkowań  interwencji   militarnych  pozwala  postrzegać  je  jako  mechanizm  regulujący  różnorodne  zagrożenia  obecnego  globalnego  porządku  międzynarodowego,  opartego   na  implementacji  i  poszanowaniu  zasad  prawa  międzynarodowego  w  zakresie  bezpieczeństwa  zbiorowego,  regionalnego  i  przestrzegania  praw  człowieka;

4)    przymusowy  charakter  tych  działań,  wynikający  z  faktu  użycia  sił  zbrojnych  -  wcześniej  przygotowanych  w  tym  celu – oraz  władczego  zachowania  się  społeczności  międzynarodowej,  z przodującą  nową  rolą,  po  upadku  systemu  zimnowojennego,  rolą  mocarstw  wobec  podmiotów  naruszających  zasady  współczesnego  porządku  międzynarodowego,  powoduje,  że  najbardziej  odpowiednim  określeniem,  jakie  można  użyć,  definiując  tego  typu  działania,  jest  interwencja  militarna.

Mając  to  na  uwadze  można  zdefiniować  interwencję  militarną.

Interwencja  militarna  jest  to  uznana  za  legalną  przez  społeczność  międzynarodową  i  przeprowadzona  z  jej  upoważnienia,  po  wyczerpaniu  skuteczności  środków  politycznych,  operacja  o  charakterze  przymusowym,  dokonana  przez   przeznaczone  i  przygotowane  do  tego  siły  zbrojne,  na  rzecz  wymuszenia  bądź  przywrócenia  ładu  opartego  na  poszanowaniu  zasad  prawa  międzynarodowego.

        Można  stwierdzić,  iż  społeczność  międzynarodowa  nie  osiągnęła  wystarczającego  poziomu  gotowości  do  ostatecznego  sformułowania  i  przyjęcia  takiego  rozumienia  interwencji  militarnej,  o  czym  najlepiej  świadczą  założenia  polityki  i  strategii  bezpieczeństwa  najważniejszych  twórców  globalnego  i  regionalnych  systemów  bezpieczeństwa  międzynarodowego.  Wynika  to  z  wciąż  znaczących  różnic  w  rozumieniu  podstawowych  zasad  suwerenności,  nieingerencji  oraz  praw  człowieka  i  swobód  obywatelskich.

 

          3. WSPÓŁCZESNE    UWARUNKOWANIA    INTERWECJI    MILITARNYCH

 

        Różnice  pomiędzy  państwami  w  zakresie  potęgi,  pozycji  międzynarodowej,  siły  i  zdolności  oddziaływania  na  środowisko  międzynarodowe  oraz  przeciwdziałania  wpływom  i  naciskom  zewnętrznym,  z  jednej  strony,  a  zróżnicowanie  polityczne,  prawne,  ekonomiczne,  cywilizacyjne  i  uwarunkowania  historyczne,  z  drugiej  strony,  stanowiły  o  odrębnym  podejściu  do  zjawisk  suwerenności  i  interwencji.  Można  łatwo  dostrzec,  że  to  państwa  o  trudnych  doświadczeniach  historycznych,  często  tracące  swoją  niezależność  czy  wręcz  państwowość  uzyskały  suwerenność.  Jednocześnie  wykazywały  negatywny  lub  wręcz  wrogi  stosunek  do  tradycyjnie  pojmowanej  interwencji,  a  zwłaszcza  interwencji  militarnej.  drugiej  strony  wspomniane  zróżnicowania,  wynikającego  z  położenia  geopolitycznego,  doprowadziło  do  wybuchu  drugiej  wojny  światowej.

 

        Druga  połowa  XX  wieku  charakteryzowała  się  coraz  szybszym  rozwojem  procesów  internacjonalizacji  i  współzależności,  co  spowodowało,  że  liczba  motywów  interwencji  stale  rosła.  Do  najważniejszych  z  nich,  o  charakterze  strategicznym,  należy  zaliczyć  potrzeby  gospodarcze,  decydujące  o  rozwoju  państw.  Szczególnego  znaczenia  nabierają  obecnie  :  dostęp  do  źródeł  surowców  ( ropa  i  gaz ), kontrola szlaków  morskich  ( 70%  transportu  światowego ).Te motywy nadal są aktualne do interwencji  zbrojnej.

        Rozwój stosunków międzynarodowych,  a w  szczególności  współzależność  pomiędzy  instytucjonalizacją  porządku  międzynarodowego  opartego  na  wynegocjowanych  i  ustalonych  normach  i  wartościach  a  polityką  poszczególnych  państw,  w  tym  ich  celów,  stanowi  podstawę  bezpieczeństwa  poszczególnych  podmiotów.  Harmonizacja  i  koordynacja  zasad  w  zakresie  przestrzegania  praw  człowieka  w  postaci  międzynarodowych  porozumień,  stanowiły  przełomowy  moment  w  ustalaniu  hierarchii  wartości,  a  zwłaszcza  relacji  pomiędzy  suwerennością  a  prawami człowieka.

        Ewolucja  celów  i  potrzeb  oraz  percepcja  zjawisk  doprowadziła  do  zmian  w  pojmowaniu  i  zakresie  problematyki  dotyczącej  zjawiska  suwerenności  i  interwencji  w  bezpieczeństwie  międzynarodowym.  Z  jednej  strony  sprzyja  instytucjonalizacji  wartości  suwerenności  oraz  zasady  nieingerencji  w  sprawy  należące  do  wyłącznej  kompetencji  państw,  z  drugiej  zaś   -  dyskursowi  na  temat  relatywizacji   suwerenności  i  poszukiwaniu  jej  nowego  zakresu.

        Globalizacja  prowadzi  do  powstawania  nowych  relacji  pomiędzy  państwami,  wciąż  jako  jedyne  dysponującymi  atrybutami  wynikającymi  z  suwerenności,  co  gwarantuje  prawo  międzynarodowe  oraz  relacje  między  nimi  a  pozos...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin