OConnor-Seymour-NLP_Wprowadzenie.pdf

(1777 KB) Pobierz
0Connor-Seymour-NLP_Wprowadzenie
Joseph 0'Connor John Seymour
NLP
Wprowadzenie do programowania
Neurolingwistycznego
W s z y s t k i m p r a g m a t y c z n y m i d e a l i s t o m
i l u d z k i e m u d u c h o w i c i e k a w o Ł c i
Niektórzy ludzie, podobnie jak uzdolniony kompozytor, maj Ģ wi ħ kszy talent do
Ň ycia ni Ň inni. Maj Ģ oni wpływ na innych ludzi ze swego otoczenia, ale proces ten
zatrzymuje si ħ w tym miejscu, nie ma bowiem sposobu technicznego opisania tego,
co robi Ģ , a co w wi ħ kszo Ļ ci dzieje si ħ nie Ļ wiadomie. Kiedy Ļ , w dalekiej przyszło Ļ ci,
kiedy kultura zostanie dokładnie zbadana, b ħ dziemy mieli odpowiedniki partytury,
których b ħ dzie mo Ň na uczy ę — ró Ň ne dla ró Ň nych typów m ħŇ czyzn i kobiet, dla
czasu, przestrzeni, pracy i zabawy. Spotykamy dzi Ļ ludzi, którzy s Ģ szcz ħĻ liwi i
odnosz Ģ sukcesy, których praca przynosi efekty i daje im zadowolenie. Jakimi
zbiorami, diakrytami i wzorcami ró Ň ni si ħ ich Ň ycie od Ň ycia innych, mniej
szcz ħĻ liwych? Musimy mie ę Ļ rodki, dzi ħ ki którym Ň ycie b ħ dzie mniej przypadkowe i
przyjemniejsze.
Edward T. Hali
The Silent Language 1
SPIS TRE ĺ CI
Słowo wst ħ pne Roberta Diltsa
Przedmowa Johna Gryndera
Wprowadzenie
Podzi ħ kowania
Wst ħ p do wydania drugiego
ROZDZIAŁ 1
Kre Ļ li map ħ i ustanawia tło dla głównych idei NLP: jak z naszej aktualnej rzeczywisto Ļ ci osi Ģ gamy
miejsca, do których chcemy si ħ dosta ę , cele, komunikacj ħ , jak uzyskujemy kontakt i jak kształtujemy
nasze unikalne sposoby rozumienia Ļ wiata.
Co to jest programowanie neurolingwistyczne
Santa Cruz, Kalifornia 1972....................... 9
Edward T. Hal, Bezgło Ļ ny j ħ zyk , przeł. Roman Zimand i Alicja Skarbi ı ska, PIW, Warszawa 1987, s. 182.
1
1
Santa Cruz 1976............................. 9
Mapy i filtry ............................... 10
Uczenie, oduczanie i ponowne uczenie si ħ .............. 12
Trzyminutowe seminarium........................ 14
Cele..................................... 15
Stan obecny i stan po ŇĢ dany....................... 18
Komunikacja............................... 19
Kontakt.................................. 21
Dopasowanie i prowadzenie....................... 22
ROZDZIAŁ 2
Opowiada o tym, jak u Ň ywamy naszych zmysłów wewn ħ trznie w my Ļ leniu, jak j ħ zyk powi Ģ zany jest z
my Ļ lami i jak mo Ň emy rozpozna ę sposób, w jaki ludzie my Ļ l Ģ .
Drzwi percepcji.............................. 25
Systemy reprezentacji .......................... 25
Preferowane systemy reprezentacji................... 28
J ħ zyk a systemy reprezentacji...................... 28
Predykaty................................. 29
System wprowadzaj Ģ cy.......................... 30
Synestezja, nakładanie i przekład.................... 31
Wzrokowe wskazówki systemu reprezentacji.............. 32
Inne wskazówki systemu reprezentacji................. 35
Submodalno Ļ ci.............................. 36
ROZDZIAŁ 3
Dotyczy naszych stanów wewn ħ trznych: jak s Ģ wywoływane i jak mo Ň emy u Ň ywa ę bod Ņ ców i kotwic,
aby uzyska ę dost ħ p do naszych zasobnych stanów zgodnie z Ň yczeniem.
Stany fizjologiczne a wolno Ļę emocjonalna .............. 42
Wywoływanie............................... 44
Rozpoznanie ............................... 44
Kotwiczenie................................ 44
Kotwiczenie zasobów .......................... 46
Ł Ģ czenie kotwic w ła ı cuchy....................... 49
Zmiana zakotwicze ı ........................... 50
Zmiana historii osobistej......................... 51
Rzutowanie w przyszło Ļę ........................ 52
Generowanie nowych zachowa ı ..................... 53
ROZDZIAŁ 4
Mówi o my Ļ leniu raczej w kategoriach systemowych ni Ň prostych zale Ň no Ļ ci przyczynowych. Zawiera
fragment najnowszych prac Roberta Diltsa dotycz Ģ cych wzajemnego przyporz Ģ dkowania Ļ rodowiska,
zachowania, mo Ň liwo Ļ ci, przekona ı i to Ň samo Ļ ci.
P ħ tle i systemy.............................. 54
P ħ tla uczenia si ħ ............................. 56
Od pora Ň ki do informacji zwrotnej................... 57
Poziomy uczenia si ħ ........................... 58
Opisy rzeczywisto Ļ ci........................... 59
Potrójny opis............................... 60
Roberta Diltsa zunifikowane pole NLP................. 61
2
Przekonania................................ 64
ROZDZIAŁ 5
Opisuje, jak j ħ zyk narzuca ograniczenia naszemu do Ļ wiadczeniu i jak mo Ň emy je przekracza ę . Wzorce
metamodelu s Ģ sposobem stawiania kluczowych pyta ı w celu rozja Ļ nienia tego, co ludzie mówi Ģ .
Słowa i znaczenia............................. 67
Gło Ļ ne my Ļ lenie ............................. 68
Nadawanie słowom znacze ı — metamodel.............. 69
Wypowiedzie ę wszystko — struktura gł ħ boka............. 69
Niedookre Ļ lone rzeczowniki....................... 70
Niedookre Ļ lone czasowniki ....................... 70
Porównania................................ 71
S Ģ dy.................................... 71
Nominalizacje............................... 71
Modalne operatory mo Ň liwo Ļ ci ..................... 72
Modalne operatory konieczno Ļ ci .................... 73
Kwantyfikatory ogólne.......................... 74
Zło Ň ona równowa Ň no Ļę ......................... 75
Zało Ň enia................................. 76
Przyczyna i skutek............................ 76
Czytanie w my Ļ lach........................... 77
ROZDZIAŁ 6
Jak u Ň ywa ę j ħ zyka w zr ħ cznie niejasny sposób, co pomaga dostosowa ę go do do Ļ wiadcze ı innych
osób, ułatwiaj Ģ c im dost ħ p do nie Ļ wiadomych zasobów — model Miltona, nazywany tak w uznaniu
dla Ļ wiatowej sławy hipnoterapeuty Miltona Ericksona. Zawiera cz ħĻę o metaforze, o
przeformułowaniu znaczenia do Ļ wiadcze ı i o subiektywnym postrzeganiu czasu.
Stan Ļ wiadomo Ļ ci zewn ħ trznej i wewn ħ trznej............. 82
Model Miltona.............................. 84
Dopasowanie i prowadzenie....................... 84
Poszukiwanie znaczenia......................... 85
Rozpraszanie i anga Ň owanie my Ļ lenia Ļ wiadomego.......... 85
Półkule mózgowe: lewa i prawa..................... 86
Dost ħ p do nie Ļ wiadomo Ļ ci i zasobów.................. 87
Metafora.................................. 89
Przeramowanie i transformacja znaczenia................ 92
Przeramowanie kontekstu ........................ 95
Przeramowanie zawarto Ļ ci........................ 95
Intencja i zachowanie .......................... 95
Sze Ļ ciostopniowa technika przeramowania............... 96
Linie czasu................................ 98
„W czasie" i „przez czas"........................ 100
Czas w mowie.............................. 102
ROZDZIAŁ 7
Analizuje kolejne modele NLP, obejmuj Ģ c zagadnienia konfliktu, porozumienia, warto Ļ ci i
elastyczno Ļ ci w kontek Ļ cie biznesu. Jak uczyni ę spotkania bardziej efektywnymi i jak osi Ģ gn Ģę
porozumienie w sytuacjach trudnych.
Konflikty i spójno Ļ ci…………. 103
Identyfikacja sygnału spójno Ļ ci…………… 103
3
Identyfikacja sygnału niespójno Ļ ci………. 104
Warto Ļ ci……………. 104
Hierarchia kryteriów……………… 105
Kroki w gór ħ i w dół…………….. 106
Metaprogramy………………. 108
Sprzeda Ň ……………… 114
Obramowanie……………. 115
Spotkania………………… 117
Negocjacje………………. 119
ROZDZIAŁ 8
Koncentruje si ħ na zastosowaniu NLP w terapii i w przemianach osobowo Ļ ciowych. Opisuje trzy
klasyczne techniki NLP: Ļ wistu, leczenia fobii i rozwi Ģ zywania konfliktu wewn ħ trznego.
Psychoterapia……….. 122
Zmiana pierwszego rz ħ du…………. 123
Leczenie fobii…………. 124
Technika Ļ wistu………… 126
Zmiana drugiego rz ħ du…………. 127
Konflikt wewn ħ trzny…………. 128
ROZDZIAŁ 9
Rozdział ten dotyczy strategii my Ļ lowych. Zawiera kilka praktycznych przykładów ze słynna strategia
NLP poprawnego pisania wł Ģ cznie, a tak Ň e strategi ħ muzyczna i strategie kreatywno Ļ ci wzorowan Ģ na
Walcie Disneyu.
Uczenie si ħ przez modelowanie…………….. 129
Jank NLP rozpocz ħ ło modelowanie……………… 130
Modelowanie…………. 131
Przekonania……………….. 132
Fizjologia………………… 133
Strategie…………… 134
Strategia muzycza…………… 136
Strategia zapami ħ tywania ........................ 137
Strategia poprawnego pisania...................... 139
Strategia kreatywno Ļ ci.......................... 140
Z powrotem do modelowania...................... 143
NLP, modelowanie i przyspieszone uczenie..............145
Poradnik u Ň ytkownika.......................... 146
EPILOG...................................
Krótkie spekulatywne rozwa Ň anie o tym, jak NLP odzwierciedla zmiany w naszej kulturze; jak proces
zmian w wewn ħ trznym Ļ wiecie naszych my Ļ li odzwierciedla wzmo Ň one tempo zmian Ļ wiata
zewn ħ trznego .
CZ ĦĺĘ INFORMACYJNA
ń ródło praktycznych informacji i porad na temat wyboru ksi ĢŇ ek i kursów NLP.
Inwestowanie w siebie.......................... 150
Wybór treningów NLP.......................... 152
Glosariusz NLP ................................ 154
4
SŁOWO WST Ħ PNE
To wielka przyjemno Ļę widzie ę , z jakim oddaniem i powag Ģ studenci zajmuj Ģ si ħ NLP. Tym
razem Joseph 0'Connor i John Seymour wykonali wspaniał Ģ prac ħ , przedstawiaj Ģ c w bardzo
przyst ħ pnej formie podstawowe zasady i narz ħ dzia NLP. Mimo i Ň ksi ĢŇ ka ta została napisana
w postaci swobodnego dialogu z czytelnikiem, zachowała całe bogactwo i zło Ň ono Ļę
przedstawianego materiału — zgodnie ze słynn Ģ sentencj Ģ Alberta Einsteina: „Wszystko
powinno by ę robione tak prosto, jak to mo Ň liwe, ale nie pro Ļ ciej".
Ksi ĢŇ ka ta stanowi uaktualnione wprowadzenie do NLP i przedstawia jego podstawowe
zasady równie dobrze jak najnowsze osi Ģ gni ħ cia w tej dziedzinie. Gratulacje dla dwóch osób,
które pomagaj Ģ poło Ň y ę fundamenty pod NLP na nast ħ pn Ģ dekad ħ !
Santa Cruz, Kalifornia
grudzie ı 1989
Robert B. Dilts
PRZEDMOWA
Rozs Ģ dni ludzie przystosowuj Ģ si ħ do Ļ wiata.
Nierozs Ģ dni ludzie przystosowuj Ģ Ļ wiat do siebie.
Dlatego te Ň cały post ħ p zale Ň y od ludzi nierozs Ģ dnych.
George Bernard Shaw
Zapisana historia ma wiele wspólnego z pie Ļ ni Ģ sprzedawcy najnowszego cudownego
medykamentu, dyplomaty czy apologety. Jak Ň e mogłoby by ę inaczej?
Tradycje ustnego przekazu w Ļ ród ludzi dziewiczych kultur, nie znaj Ģ cych jeszcze zasad
ortografii, niosły zarówno otuch ħ , jak i wyzwanie — otuch ħ swym ładem i nieuchronno Ļ ci Ģ
nast ħ puj Ģ cych wydarze ı , wyzwanie dla pie Ļ niarzy, którzy daj Ģ c Ļ wiadectwo chaosowi,
ostatecznie musieli go dopasowa ę do tempa i długo Ļ ci swoich monotonnie Ļ piewanych
kronik. Nie ma w Ģ tpliwo Ļ ci, Ň e po jakim Ļ czasie, kiedy ogarniała ich błogosławiona amnezja,
wy Ļ piewywali je z całkowitym przekonaniem.
Gregory Bateson ostrzega nas przed Ļ miertelnym trójk Ģ tem technologii, przed skłonno Ļ ci Ģ
naszego gatunku do zast ħ powania Ļ rodowiska naturalnego (lasy Dorzecza Amazonki)
sztucznym (ulice Nowego Jorku), przed Ļ wiadomym planowaniem bez wywa Ň enia procesów
nie Ļ wiadomych. Tom Malloy (w swej wspaniałej powie Ļ ci The Curtain of Dawn - Kurtyna
jutrzenki) koryguje „przej ħ zyczenie" Karola Darwina, który mówił o „przetrwaniu najlepiej
przystosowanych" ( survival of the fittest ), uwa Ň aj Ģ c, Ň e poprawniej byłoby, gdyby powiedział
o „przetrwaniu tych, którzy przystosowuj Ģ otoczenie" ( survival of the fitters ).
O'Connor i Seymour podj ħ li si ħ stworzenia logicznej cało Ļ ci z niewyobra Ň alnej wr ħ cz
przygody. D Ň ungle, przez które przedzierali Ļ my si ħ w naszych poszukiwaniach z Richardem
s Ģ dziwaczne i fascynuj Ģ ce. Autorzy tej ksi ĢŇ ki, kieruj Ģ c si ħ jak najlepszymi intencjami,
przedstawiaj Ģ migawki z angielskiego ró Ň anego ogrodu, schludnego i uporz Ģ dkowanego.
Zarówno d Ň ungla, jak i ró Ň any ogród maj Ģ swój własny, specyficzny czar.
To, co macie wła Ļ nie przeczyta ę , nigdy si ħ nie wydarzyło, ale brzmi sensownie, nawet dla
mnie.
John Grinder
grudzie ı 1989
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin