OConnor-Seymour-NLP_Wprowadzenie.pdf
(
1777 KB
)
Pobierz
0Connor-Seymour-NLP_Wprowadzenie
Joseph 0'Connor John Seymour
NLP
Wprowadzenie do programowania
Neurolingwistycznego
W s z y s t k i m p r a g m a t y c z n y m i d e a l i s t o m
i l u d z k i e m u d u c h o w i c i e k a w o
Ł
c i
Niektórzy ludzie, podobnie jak uzdolniony kompozytor, maj
Ģ
wi
ħ
kszy talent do
Ň
ycia ni
Ň
inni. Maj
Ģ
oni wpływ na innych ludzi ze swego otoczenia, ale proces ten
zatrzymuje si
ħ
w tym miejscu, nie ma bowiem sposobu technicznego opisania tego,
co robi
Ģ
, a co w wi
ħ
kszo
Ļ
ci dzieje si
ħ
nie
Ļ
wiadomie. Kiedy
Ļ
, w dalekiej przyszło
Ļ
ci,
kiedy kultura zostanie dokładnie zbadana, b
ħ
dziemy mieli odpowiedniki partytury,
których b
ħ
dzie mo
Ň
na uczy
ę
— ró
Ň
ne dla ró
Ň
nych typów m
ħŇ
czyzn i kobiet, dla
czasu, przestrzeni, pracy i zabawy. Spotykamy dzi
Ļ
ludzi, którzy s
Ģ
szcz
ħĻ
liwi i
odnosz
Ģ
sukcesy, których praca przynosi efekty i daje im zadowolenie. Jakimi
zbiorami, diakrytami i wzorcami ró
Ň
ni si
ħ
ich
Ň
ycie od
Ň
ycia innych, mniej
szcz
ħĻ
liwych? Musimy mie
ę
Ļ
rodki, dzi
ħ
ki którym
Ň
ycie b
ħ
dzie mniej przypadkowe i
przyjemniejsze.
Edward T. Hali
The Silent Language
1
SPIS TRE
ĺ
CI
Słowo wst
ħ
pne Roberta Diltsa
Przedmowa Johna Gryndera
Wprowadzenie
Podzi
ħ
kowania
Wst
ħ
p do wydania drugiego
ROZDZIAŁ 1
Kre
Ļ
li map
ħ
i ustanawia tło dla głównych idei NLP: jak z naszej aktualnej rzeczywisto
Ļ
ci osi
Ģ
gamy
miejsca, do których chcemy si
ħ
dosta
ę
, cele, komunikacj
ħ
, jak uzyskujemy kontakt i jak kształtujemy
nasze unikalne sposoby rozumienia
Ļ
wiata.
Co to jest programowanie neurolingwistyczne
Santa Cruz, Kalifornia 1972....................... 9
Edward T. Hal,
Bezgło
Ļ
ny j
ħ
zyk
, przeł. Roman Zimand i Alicja Skarbi
ı
ska, PIW, Warszawa 1987, s. 182.
1
1
Santa Cruz 1976............................. 9
Mapy i filtry ............................... 10
Uczenie, oduczanie i ponowne uczenie si
ħ
.............. 12
Trzyminutowe seminarium........................ 14
Cele..................................... 15
Stan obecny i stan po
ŇĢ
dany....................... 18
Komunikacja............................... 19
Kontakt.................................. 21
Dopasowanie i prowadzenie....................... 22
ROZDZIAŁ 2
Opowiada o tym, jak u
Ň
ywamy naszych zmysłów wewn
ħ
trznie w my
Ļ
leniu, jak j
ħ
zyk powi
Ģ
zany jest z
my
Ļ
lami i jak mo
Ň
emy rozpozna
ę
sposób, w jaki ludzie my
Ļ
l
Ģ
.
Drzwi percepcji.............................. 25
Systemy reprezentacji .......................... 25
Preferowane systemy reprezentacji................... 28
J
ħ
zyk a systemy reprezentacji...................... 28
Predykaty................................. 29
System wprowadzaj
Ģ
cy.......................... 30
Synestezja, nakładanie i przekład.................... 31
Wzrokowe wskazówki systemu reprezentacji.............. 32
Inne wskazówki systemu reprezentacji................. 35
Submodalno
Ļ
ci.............................. 36
ROZDZIAŁ 3
Dotyczy naszych stanów wewn
ħ
trznych: jak s
Ģ
wywoływane i jak mo
Ň
emy u
Ň
ywa
ę
bod
Ņ
ców i kotwic,
aby uzyska
ę
dost
ħ
p do naszych zasobnych stanów zgodnie z
Ň
yczeniem.
Stany fizjologiczne a wolno
Ļę
emocjonalna .............. 42
Wywoływanie............................... 44
Rozpoznanie ............................... 44
Kotwiczenie................................ 44
Kotwiczenie zasobów .......................... 46
Ł
Ģ
czenie kotwic w ła
ı
cuchy....................... 49
Zmiana zakotwicze
ı
........................... 50
Zmiana historii osobistej......................... 51
Rzutowanie w przyszło
Ļę
........................ 52
Generowanie nowych zachowa
ı
..................... 53
ROZDZIAŁ 4
Mówi o my
Ļ
leniu raczej w kategoriach systemowych ni
Ň
prostych zale
Ň
no
Ļ
ci przyczynowych. Zawiera
fragment najnowszych prac Roberta Diltsa dotycz
Ģ
cych wzajemnego przyporz
Ģ
dkowania
Ļ
rodowiska,
zachowania, mo
Ň
liwo
Ļ
ci, przekona
ı
i to
Ň
samo
Ļ
ci.
P
ħ
tle i systemy.............................. 54
P
ħ
tla uczenia si
ħ
............................. 56
Od pora
Ň
ki do informacji zwrotnej................... 57
Poziomy uczenia si
ħ
........................... 58
Opisy rzeczywisto
Ļ
ci........................... 59
Potrójny opis............................... 60
Roberta Diltsa zunifikowane pole NLP................. 61
2
Przekonania................................ 64
ROZDZIAŁ 5
Opisuje, jak j
ħ
zyk narzuca ograniczenia naszemu do
Ļ
wiadczeniu i jak mo
Ň
emy je przekracza
ę
. Wzorce
metamodelu s
Ģ
sposobem stawiania kluczowych pyta
ı
w celu rozja
Ļ
nienia tego, co ludzie mówi
Ģ
.
Słowa i znaczenia............................. 67
Gło
Ļ
ne my
Ļ
lenie ............................. 68
Nadawanie słowom znacze
ı
— metamodel.............. 69
Wypowiedzie
ę
wszystko — struktura gł
ħ
boka............. 69
Niedookre
Ļ
lone rzeczowniki....................... 70
Niedookre
Ļ
lone czasowniki ....................... 70
Porównania................................ 71
S
Ģ
dy.................................... 71
Nominalizacje............................... 71
Modalne operatory mo
Ň
liwo
Ļ
ci ..................... 72
Modalne operatory konieczno
Ļ
ci .................... 73
Kwantyfikatory ogólne.......................... 74
Zło
Ň
ona równowa
Ň
no
Ļę
......................... 75
Zało
Ň
enia................................. 76
Przyczyna i skutek............................ 76
Czytanie w my
Ļ
lach........................... 77
ROZDZIAŁ 6
Jak u
Ň
ywa
ę
j
ħ
zyka w zr
ħ
cznie niejasny sposób, co pomaga dostosowa
ę
go do do
Ļ
wiadcze
ı
innych
osób, ułatwiaj
Ģ
c im dost
ħ
p do nie
Ļ
wiadomych zasobów — model Miltona, nazywany tak w uznaniu
dla
Ļ
wiatowej sławy hipnoterapeuty Miltona Ericksona. Zawiera cz
ħĻę
o metaforze, o
przeformułowaniu znaczenia do
Ļ
wiadcze
ı
i o subiektywnym postrzeganiu czasu.
Stan
Ļ
wiadomo
Ļ
ci zewn
ħ
trznej i wewn
ħ
trznej............. 82
Model Miltona.............................. 84
Dopasowanie i prowadzenie....................... 84
Poszukiwanie znaczenia......................... 85
Rozpraszanie i anga
Ň
owanie my
Ļ
lenia
Ļ
wiadomego.......... 85
Półkule mózgowe: lewa i prawa..................... 86
Dost
ħ
p do nie
Ļ
wiadomo
Ļ
ci i zasobów.................. 87
Metafora.................................. 89
Przeramowanie i transformacja znaczenia................ 92
Przeramowanie kontekstu ........................ 95
Przeramowanie zawarto
Ļ
ci........................ 95
Intencja i zachowanie .......................... 95
Sze
Ļ
ciostopniowa technika przeramowania............... 96
Linie czasu................................ 98
„W czasie" i „przez czas"........................ 100
Czas w mowie.............................. 102
ROZDZIAŁ 7
Analizuje kolejne modele NLP, obejmuj
Ģ
c zagadnienia konfliktu, porozumienia, warto
Ļ
ci i
elastyczno
Ļ
ci w kontek
Ļ
cie biznesu. Jak uczyni
ę
spotkania bardziej efektywnymi i jak osi
Ģ
gn
Ģę
porozumienie w sytuacjach trudnych.
Konflikty i spójno
Ļ
ci…………. 103
Identyfikacja sygnału spójno
Ļ
ci…………… 103
3
Identyfikacja sygnału niespójno
Ļ
ci………. 104
Warto
Ļ
ci……………. 104
Hierarchia kryteriów……………… 105
Kroki w gór
ħ
i w dół…………….. 106
Metaprogramy………………. 108
Sprzeda
Ň
……………… 114
Obramowanie……………. 115
Spotkania………………… 117
Negocjacje………………. 119
ROZDZIAŁ 8
Koncentruje si
ħ
na zastosowaniu NLP w terapii i w przemianach osobowo
Ļ
ciowych. Opisuje trzy
klasyczne techniki NLP:
Ļ
wistu, leczenia fobii i rozwi
Ģ
zywania konfliktu wewn
ħ
trznego.
Psychoterapia……….. 122
Zmiana pierwszego rz
ħ
du…………. 123
Leczenie fobii…………. 124
Technika
Ļ
wistu………… 126
Zmiana drugiego rz
ħ
du…………. 127
Konflikt wewn
ħ
trzny…………. 128
ROZDZIAŁ 9
Rozdział ten dotyczy strategii my
Ļ
lowych. Zawiera kilka praktycznych przykładów ze słynna strategia
NLP poprawnego pisania wł
Ģ
cznie, a tak
Ň
e strategi
ħ
muzyczna i strategie kreatywno
Ļ
ci wzorowan
Ģ
na
Walcie Disneyu.
Uczenie si
ħ
przez modelowanie…………….. 129
Jank NLP rozpocz
ħ
ło modelowanie……………… 130
Modelowanie…………. 131
Przekonania……………….. 132
Fizjologia………………… 133
Strategie…………… 134
Strategia muzycza…………… 136
Strategia zapami
ħ
tywania ........................ 137
Strategia poprawnego pisania...................... 139
Strategia kreatywno
Ļ
ci.......................... 140
Z powrotem do modelowania...................... 143
NLP, modelowanie i przyspieszone uczenie..............145
Poradnik u
Ň
ytkownika.......................... 146
EPILOG...................................
Krótkie spekulatywne rozwa
Ň
anie o tym, jak NLP odzwierciedla zmiany w naszej kulturze; jak proces
zmian w wewn
ħ
trznym
Ļ
wiecie naszych my
Ļ
li odzwierciedla wzmo
Ň
one tempo zmian
Ļ
wiata
zewn
ħ
trznego
.
CZ
ĦĺĘ
INFORMACYJNA
ń
ródło praktycznych informacji i porad na temat wyboru ksi
ĢŇ
ek i kursów NLP.
Inwestowanie w siebie.......................... 150
Wybór treningów NLP.......................... 152
Glosariusz NLP
................................ 154
4
SŁOWO WST
Ħ
PNE
To wielka przyjemno
Ļę
widzie
ę
, z jakim oddaniem i powag
Ģ
studenci zajmuj
Ģ
si
ħ
NLP. Tym
razem Joseph 0'Connor i John Seymour wykonali wspaniał
Ģ
prac
ħ
, przedstawiaj
Ģ
c w bardzo
przyst
ħ
pnej formie podstawowe zasady i narz
ħ
dzia NLP. Mimo i
Ň
ksi
ĢŇ
ka ta została napisana
w postaci swobodnego dialogu z czytelnikiem, zachowała całe bogactwo i zło
Ň
ono
Ļę
przedstawianego materiału — zgodnie ze słynn
Ģ
sentencj
Ģ
Alberta Einsteina: „Wszystko
powinno by
ę
robione tak prosto, jak to mo
Ň
liwe, ale nie pro
Ļ
ciej".
Ksi
ĢŇ
ka ta stanowi uaktualnione wprowadzenie do NLP i przedstawia jego podstawowe
zasady równie dobrze jak najnowsze osi
Ģ
gni
ħ
cia w tej dziedzinie. Gratulacje dla dwóch osób,
które pomagaj
Ģ
poło
Ň
y
ę
fundamenty pod NLP na nast
ħ
pn
Ģ
dekad
ħ
!
Santa Cruz, Kalifornia
grudzie
ı
1989
Robert B. Dilts
PRZEDMOWA
Rozs
Ģ
dni ludzie przystosowuj
Ģ
si
ħ
do
Ļ
wiata.
Nierozs
Ģ
dni ludzie przystosowuj
Ģ
Ļ
wiat do siebie.
Dlatego te
Ň
cały post
ħ
p zale
Ň
y od ludzi nierozs
Ģ
dnych.
George Bernard Shaw
Zapisana historia ma wiele wspólnego z pie
Ļ
ni
Ģ
sprzedawcy najnowszego cudownego
medykamentu, dyplomaty czy apologety. Jak
Ň
e mogłoby by
ę
inaczej?
Tradycje ustnego przekazu w
Ļ
ród ludzi dziewiczych kultur, nie znaj
Ģ
cych jeszcze zasad
ortografii, niosły zarówno otuch
ħ
, jak i wyzwanie — otuch
ħ
swym ładem i nieuchronno
Ļ
ci
Ģ
nast
ħ
puj
Ģ
cych wydarze
ı
, wyzwanie dla pie
Ļ
niarzy, którzy daj
Ģ
c
Ļ
wiadectwo chaosowi,
ostatecznie musieli go dopasowa
ę
do tempa i długo
Ļ
ci swoich monotonnie
Ļ
piewanych
kronik. Nie ma w
Ģ
tpliwo
Ļ
ci,
Ň
e po jakim
Ļ
czasie, kiedy ogarniała ich błogosławiona amnezja,
wy
Ļ
piewywali je z całkowitym przekonaniem.
Gregory Bateson ostrzega nas przed
Ļ
miertelnym trójk
Ģ
tem technologii, przed skłonno
Ļ
ci
Ģ
naszego gatunku do zast
ħ
powania
Ļ
rodowiska naturalnego (lasy Dorzecza Amazonki)
sztucznym (ulice Nowego Jorku), przed
Ļ
wiadomym planowaniem bez wywa
Ň
enia procesów
nie
Ļ
wiadomych. Tom Malloy (w swej wspaniałej powie
Ļ
ci
The Curtain of Dawn
- Kurtyna
jutrzenki) koryguje „przej
ħ
zyczenie" Karola Darwina, który mówił o „przetrwaniu najlepiej
przystosowanych" (
survival of the fittest
), uwa
Ň
aj
Ģ
c,
Ň
e poprawniej byłoby, gdyby powiedział
o „przetrwaniu tych, którzy przystosowuj
Ģ
otoczenie" (
survival of the fitters
).
O'Connor i Seymour podj
ħ
li si
ħ
stworzenia logicznej cało
Ļ
ci z niewyobra
Ň
alnej wr
ħ
cz
przygody. D
Ň
ungle, przez które przedzierali
Ļ
my si
ħ
w naszych poszukiwaniach z Richardem
s
Ģ
dziwaczne i fascynuj
Ģ
ce. Autorzy tej ksi
ĢŇ
ki, kieruj
Ģ
c si
ħ
jak najlepszymi intencjami,
przedstawiaj
Ģ
migawki z angielskiego ró
Ň
anego ogrodu, schludnego i uporz
Ģ
dkowanego.
Zarówno d
Ň
ungla, jak i ró
Ň
any ogród maj
Ģ
swój własny, specyficzny czar.
To, co macie wła
Ļ
nie przeczyta
ę
, nigdy si
ħ
nie wydarzyło, ale brzmi sensownie, nawet dla
mnie.
John Grinder
grudzie
ı
1989
5
Plik z chomika:
krzysiek.krys
Inne pliki z tego folderu:
Karpov Sergey Chmielewska Wiera - Zdrowie w zasięgu myśli. Potęga NLP oookooo.rar
(805 KB)
NLP Mowa Ciała_program.zip
(12403 KB)
Richard Bandler - Nlp - Hypnotic Self-Talk.pdf
(6 KB)
NLP - Czy NLP może coś zmienić.doc
(29 KB)
NLP - Sekrety Nlp.pdf
(93 KB)
Inne foldery tego chomika:
★ NLP, NLS ★
asertywność
emocje
Manipulacja,wywieranie wpływu
metody zapamiętywania
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin