Plan edukacji - kl. II gimnazjum 2006-2007.doc

(329 KB) Pobierz
PLANY WYNIKOWE W ZAKRESIE EDUKACJI RELIGIJNEJ W ROKU SZKOLNYM 2006/2007

Plan edukacji religijnej w Publicznym Gimnazjum nr 2 w Łasku

opracowany na podstawie podręcznika „Jezus działa i zbawia” z serii „W drodze do Emaus”
 

klasa II

Semestr I

 

1. Nr lekcji, temat w dzienniku (nr w podr., zeszyt ucznia)

2. Cele

3. Zadania

4. Treści

5. Procedury osiągania celów

6. Ścieżki międzyprzedmiotowe, korelacje

7.Przewidywane osiągnięcia

8.Diagnozowanie osiągnięć

 

I. Pragnienia ludzi

 

1. 2. Wprowadzenie
w wymagania katechezy
w klasie II gimnazjum. (Rozpoczynamy katechezę
w klasie II gimnazjum).

 

IX

wytworzenie postawy otwartości na przyjęcie orędzia zbawczego

twórcze zaangażowanie w realizowany program

wywołanie poczucia odpowiedzialności za własny rozwój religijny.

Pogłębianie przez ucznia potrzeby uczestniczenia w katechizacji

zaciekawienia proponowaną tematyką zajęć

Program nauczania w klasie II gimnazjum, kryteria oceniania, zasady zachowania główne środki rozwoju religijnego (codzienna modlitwa, częsta lektura Pisma Świętego, niedzielna Eucharystia, częsta spowiedź)

 

Rozmowa kierowana, wykład,

Formy pracy: frontalna

 

Katechizowany:

zna zasady zachowania na katechezie

zapoznaje się z programem nauczania religii w kl. II gimnazjum

zna system oceniania na religii

zgłasza potrzeby i oczekiwania w zakresie własnego rozwoju religijnego

 

3. Ukazanie zależności wiary i czynów.
(1. Lekcja religii
nie wystarczy).

 

IX

Ukazanie zależności pomiędzy lekcją religii a rozwijaniem wiary

 

 Zachęta do współpracy w pogłębianiu osobistej więzi z Chrystusem.

 

 

 

Jk 2, 14-17. Chrześcijanin jest wezwany do codziennej troski o rozwój wiary, którą na chrzcie świętym otrzymał i do wyznawania której się zobowiązał. Zależności, jakie występują pomiędzy wiarą a uczynkami. Współodpowiedzialność za rozwój wiary.

Pogadanka, słowa klucze, list do siebie, praca z podręcznikiem,
duży arkusz papieru. Formy pracy: frontalna, indywidualna, jednostkowa.

Sens i cel życia (edukacja filozoficzna).

Katechizowany:
- określa zależności pomiędzy wiarą i uczynkami miłości;
- wykazuje, jaki powinien być związek tego, co dzieje się na lekcjach religii z codziennością chrześcijanina;
- analizuje, dlaczego sam udział w lekcjach religii nie gwarantuje głębokiej wiary;
interpretuje Jk2,14-17.

Dostrzeganie związku wiary i czynów.

4. Odkrywanie Boga objawiającego się
i obecnego w świecie. 
(2. Czy można doświadczyć Boga?).

 

IX

Wyjaśnienie
pojęcia i roli teofanii.

Motywowanie do odkrywania śladów Boga w otaczającym nas świecie.

Rdz 12, 1-4; Rdz 18, 1-5; 9-10a;
Wj 3, 1-6; Wj 14, 19-25;
Tb 12, 12-22;
Teofanie są spotkaniem Boga z człowiekiem. Obecność Boga w świecie. Doświadczanie obecności Boga.

Wywiad, praca z tekstem biblijnym, podróż w wyobraźni, teksty biblijne, ilustracje, nagranie CD, muzyka refleksyjna. Formy pracy: frontalna, indywidualna, parami, grupowa.

Znaki obecności Boga (edukacja filozoficzna).

Katechizowany:
- definiuje pojęcie teofanii;
- wylicza sposoby doświadczenia obecności Boga;
- zastanawia się, jak można przekonać się o obecności Boga w świecie;
- wyjaśnia, po co Bóg się objawia.

Rozpoznawanie objawiającego się Boga. 

5. Okazywanie szacunku imieniu Boga.
(3. Imię Boga).

 

IX

Wyjaśnienie znaczenia imienia Boga.

Zachęta do wyrażania szacunku wobec imienia Bożego.

Wj 3, 10-15. Objawianie się Boga człowiekowi w historii zbawienia. Jestem, który jestem. Jezus objawia Boga Ojca bliskiego człowiekowi. Spotkanie z miłością Boga w Eucharystii. Szacunek dla imienia Boga.

Gra dydaktyczna, praca z tekstem, refleksja, kartki z opisem imion.
Formy pracy: frontalna, jednostkowa.

Tożsamość w nadawanych imionach (wiedza o społeczeństwie, edukacja filozoficzna).

Katechizowany:
- wyjaśnia, że Bóg objawiając swoje imię, ukazuje przyjazne nastawienie do człowieka;
- określa i tłumaczy, co wyraża imię Boga JESTEM;
interpretuje tekst Wj 3,10-15

Poszanowanie imienia Boga.

6. Spotkanie z Jezusem
w Eucharystii.
(4. Spotkanie przy stole).

 

IX

Ukazanie możliwości odkrywania obecności Jezusa Chrystusa w życiu.

Rozpoznawanie
Jezusa w Eucharystii.

Łk24, 13-35.
Sposoby doświadczania
spotkania z Bogiem. Zaproszenie Jezusa do Stołu Słowa i do Stołu Eucharystycznego pozostało aktualne dla ludzi wszystkich czasów. Autentyczne spotkanie z Jezusem Chrystusem.

Pogadanka, wywiad biblijny, ilustracja tekstu biblijnego, nagranie CD, tekst biblijny.
Formy pracy: frontalna, parami, indywidualna.

Wartość świętowania (edukacja pro-zdrowotna, edukacja filozoficzna).

Katechizowany:
opowiada tekst Łk24,13-35
- wskazuje, co może nam pomóc w zrozumieniu prawdy o Panu Bogu;
- określa, co należy czynić, by doświadczyć spotkania z Jezusem;
- wyjaśnia, w jaki sposób można w pełni rozpoznać Jezusa Chrystusa.
- wylicza argumenty przemawiające za uczestnictwem w liturgii;
- wskazuje cele liturgii.

Pragnienie autentycznego spotkania z Jezusem w Eucharystii.

7. Pogłębianie zaangażowania
w liturgię Kościoła.
(5. Po co liturgia?).

 

IX

Ukazanie liturgii jako miejsca spotkania z Jezusem Chrystusem.

Zachęta do odkrywania znaczenia liturgii.

Sens i znaczenie liturgii.
Potrzeba zaangażowania
w liturgię.
Cele liturgii Kościoła.
Kościół wierzy w obecność i działanie Jezusa Chrystusa w liturgii.
Uczestnictwo w liturgii pogłębia osobową relację z Bogiem, która wyraża się w służbie miłości.

Zdania niedokończone, antytemat, praca z podręcznikiem, refleksja, kartki ze zdaniem niedokończonym,
duże arkusze papieru, świece. 
Formy pracy: frontalna, grupowa, jednostkowa.

Liturgia Kościoła (edukacja filozoficzna).

Katechizowany:
- wykazuje, co tracimy, gdy nie jesteśmy obecni na nabożeństwach liturgicznych;
- definiuje, czym jest liturgia;
- wylicza argumenty przemawiające za uczestnictwem w liturgii;
- wskazuje cele liturgii.

Poznanie wartości liturgii Kościoła.

8. Ukazanie związku Różańca z Ewangelią (Różaniec – Mała Ewangelia)

 

IX

Pogłębienie świadomości ważności modlitwy Różańcowej.

Ukazanie związku Różańca z Ewangelią

Zachęta do poznawania Ewangelii i rozważania tajemnic Różańca w kontekście wydarzeń ewangelicznych

Tajemnice różańcowe,

teksty Ewangelii

Pogadanka, praca z tekstem Pisma Świętego, zgadywanka biblijna

Formy pracy: frontalna, grupowa, jednostkowa.

- czytelnicza i medialna /3/, /4/, /5/, /6/, /7/

europejska /2/

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin