Plan edukacji religijnej w Publicznym Gimnazjum nr 2 w Łasku
opracowany na podstawie podręcznika „Jezus działa i zbawia” z serii „W drodze do Emaus”
klasa II
Semestr I
1. Nr lekcji, temat w dzienniku (nr w podr., zeszyt ucznia)
2. Cele
3. Zadania
4. Treści
5. Procedury osiągania celów
6. Ścieżki międzyprzedmiotowe, korelacje
7.Przewidywane osiągnięcia
8.Diagnozowanie osiągnięć
I. Pragnienia ludzi
1. 2. Wprowadzenie w wymagania katechezy w klasie II gimnazjum. (Rozpoczynamy katechezę w klasie II gimnazjum).
IX
wytworzenie postawy otwartości na przyjęcie orędzia zbawczego
twórcze zaangażowanie w realizowany program
wywołanie poczucia odpowiedzialności za własny rozwój religijny.
Pogłębianie przez ucznia potrzeby uczestniczenia w katechizacji
zaciekawienia proponowaną tematyką zajęć
Program nauczania w klasie II gimnazjum, kryteria oceniania, zasady zachowania główne środki rozwoju religijnego (codzienna modlitwa, częsta lektura Pisma Świętego, niedzielna Eucharystia, częsta spowiedź)
Rozmowa kierowana, wykład,
Formy pracy: frontalna
zna zasady zachowania na katechezie
zapoznaje się z programem nauczania religii w kl. II gimnazjum
zna system oceniania na religii
zgłasza potrzeby i oczekiwania w zakresie własnego rozwoju religijnego
3. Ukazanie zależności wiary i czynów.(1. Lekcja religii nie wystarczy).
Ukazanie zależności pomiędzy lekcją religii a rozwijaniem wiary
Zachęta do współpracy w pogłębianiu osobistej więzi z Chrystusem.
Jk 2, 14-17. Chrześcijanin jest wezwany do codziennej troski o rozwój wiary, którą na chrzcie świętym otrzymał i do wyznawania której się zobowiązał. Zależności, jakie występują pomiędzy wiarą a uczynkami. Współodpowiedzialność za rozwój wiary.
Pogadanka, słowa klucze, list do siebie, praca z podręcznikiem,duży arkusz papieru. Formy pracy: frontalna, indywidualna, jednostkowa.
Sens i cel życia (edukacja filozoficzna).
Katechizowany:- określa zależności pomiędzy wiarą i uczynkami miłości;- wykazuje, jaki powinien być związek tego, co dzieje się na lekcjach religii z codziennością chrześcijanina;- analizuje, dlaczego sam udział w lekcjach religii nie gwarantuje głębokiej wiary;interpretuje Jk2,14-17.
Dostrzeganie związku wiary i czynów.
4. Odkrywanie Boga objawiającego się i obecnego w świecie. (2. Czy można doświadczyć Boga?).
Wyjaśnieniepojęcia i roli teofanii.
Motywowanie do odkrywania śladów Boga w otaczającym nas świecie.
Rdz 12, 1-4; Rdz 18, 1-5; 9-10a;Wj 3, 1-6; Wj 14, 19-25;Tb 12, 12-22;Teofanie są spotkaniem Boga z człowiekiem. Obecność Boga w świecie. Doświadczanie obecności Boga.
Wywiad, praca z tekstem biblijnym, podróż w wyobraźni, teksty biblijne, ilustracje, nagranie CD, muzyka refleksyjna. Formy pracy: frontalna, indywidualna, parami, grupowa.
Znaki obecności Boga (edukacja filozoficzna).
Katechizowany:- definiuje pojęcie teofanii;- wylicza sposoby doświadczenia obecności Boga;- zastanawia się, jak można przekonać się o obecności Boga w świecie;- wyjaśnia, po co Bóg się objawia.
Rozpoznawanie objawiającego się Boga.
5. Okazywanie szacunku imieniu Boga.(3. Imię Boga).
Wyjaśnienie znaczenia imienia Boga.
Zachęta do wyrażania szacunku wobec imienia Bożego.
Wj 3, 10-15. Objawianie się Boga człowiekowi w historii zbawienia. Jestem, który jestem. Jezus objawia Boga Ojca bliskiego człowiekowi. Spotkanie z miłością Boga w Eucharystii. Szacunek dla imienia Boga.
Gra dydaktyczna, praca z tekstem, refleksja, kartki z opisem imion. Formy pracy: frontalna, jednostkowa.
Tożsamość w nadawanych imionach (wiedza o społeczeństwie, edukacja filozoficzna).
Katechizowany:- wyjaśnia, że Bóg objawiając swoje imię, ukazuje przyjazne nastawienie do człowieka;- określa i tłumaczy, co wyraża imię Boga JESTEM;interpretuje tekst Wj 3,10-15
Poszanowanie imienia Boga.
6. Spotkanie z Jezusem w Eucharystii.(4. Spotkanie przy stole).
Ukazanie możliwości odkrywania obecności Jezusa Chrystusa w życiu.
RozpoznawanieJezusa w Eucharystii.
Łk24, 13-35.Sposoby doświadczaniaspotkania z Bogiem. Zaproszenie Jezusa do Stołu Słowa i do Stołu Eucharystycznego pozostało aktualne dla ludzi wszystkich czasów. Autentyczne spotkanie z Jezusem Chrystusem.
Pogadanka, wywiad biblijny, ilustracja tekstu biblijnego, nagranie CD, tekst biblijny. Formy pracy: frontalna, parami, indywidualna.
Wartość świętowania (edukacja pro-zdrowotna, edukacja filozoficzna).
Katechizowany:opowiada tekst Łk24,13-35- wskazuje, co może nam pomóc w zrozumieniu prawdy o Panu Bogu;- określa, co należy czynić, by doświadczyć spotkania z Jezusem;- wyjaśnia, w jaki sposób można w pełni rozpoznać Jezusa Chrystusa.- wylicza argumenty przemawiające za uczestnictwem w liturgii;- wskazuje cele liturgii.
Pragnienie autentycznego spotkania z Jezusem w Eucharystii.
7. Pogłębianie zaangażowania w liturgię Kościoła.(5. Po co liturgia?).
Ukazanie liturgii jako miejsca spotkania z Jezusem Chrystusem.
Zachęta do odkrywania znaczenia liturgii.
Sens i znaczenie liturgii.Potrzeba zaangażowaniaw liturgię.Cele liturgii Kościoła.Kościół wierzy w obecność i działanie Jezusa Chrystusa w liturgii.Uczestnictwo w liturgii pogłębia osobową relację z Bogiem, która wyraża się w służbie miłości.
Zdania niedokończone, antytemat, praca z podręcznikiem, refleksja, kartki ze zdaniem niedokończonym,duże arkusze papieru, świece. Formy pracy: frontalna, grupowa, jednostkowa.
Liturgia Kościoła (edukacja filozoficzna).
Katechizowany:- wykazuje, co tracimy, gdy nie jesteśmy obecni na nabożeństwach liturgicznych;- definiuje, czym jest liturgia;- wylicza argumenty przemawiające za uczestnictwem w liturgii;- wskazuje cele liturgii.
Poznanie wartości liturgii Kościoła.
8. Ukazanie związku Różańca z Ewangelią (Różaniec – Mała Ewangelia)
Pogłębienie świadomości ważności modlitwy Różańcowej.
Ukazanie związku Różańca z Ewangelią
Zachęta do poznawania Ewangelii i rozważania tajemnic Różańca w kontekście wydarzeń ewangelicznych
Tajemnice różańcowe,
teksty Ewangelii
Pogadanka, praca z tekstem Pisma Świętego, zgadywanka biblijna
Formy pracy: frontalna, grupowa, jednostkowa.
- czytelnicza i medialna /3/, /4/, /5/, /6/, /7/
europejska /2/
Jokebed