Załącznik do PSO na religii w Publicznym Gimnazjum nr 2 w Łasku
opracowany na podstawie podręcznika „Jezus uczy i zbawia” z serii „W drodze do Emaus”
klasa I
Semestr I
Kryteria oceniania w zakresie stopnia celującego określone zostają indywidualnie, zgodnie z PSO w integralnym związku z WSO.
Stopień dopuszczający
Stopień dostateczny
Stopień dobry
Stopień bardzo dobry
I. Słowo o sobie – poznajmy się
Katechizowany:– dostrzega dary, które otrzymał od Boga;– wylicza, co daje udział w katechezie szkolnej;– opowiada o doświadczeniach uczniów idących do Emaus.
Katechizowany:– wyjaśnia znaczenie słowa „talent”; – wskazuje błędne motywacje udziału w katechezie;– wyjaśnia, skąd pochodził smutek uczniów zmierzających do Emaus.
Katechizowany:– interpretuje przypowieść o talentach;– wyjaśnia, jakie znaczenie w życiu człowieka ma katecheza;– wylicza drogowskazy, które Jezus postawił ochrzczonym na ich drodze życia.
Katechizowany:– uzasadnia, dlaczego powinien dzielić się swoimi uzdolnieniami;– wskazuje, kto jest wezwany do udziału w katechezie i z czego to wynika;– tłumaczy, dlaczego Jezus wyjaśnia Pisma uczniom w drodze Emaus.
II. Ziarna słowa w świecie
Katechizowany: – wskazuje ograniczenia człowieka w rozwiązywaniu tajemnic świata;– wylicza drogowskazy do życia wiecznego, które Jezus przekazał wierzącym;– interpretuje przypowieść o pszenicy i chwaście;– wyjaśnia, na czym polega religijność;– wymienia możliwości spotkania człowieka z Bogiem;– odkrywa w Jezusie prawdziwego Boga i prawdziwego człowieka; – opowiada, w jaki sposób Jezus mówi o Bogu;– charakteryzuje postacie biblijne.
Katechizowany: – zastanawia się nad tajemnicami świata;– wskazuje, gdzie człowiek wierzący może szukać pomocy w budowaniu pewnej przyszłości;– wyjaśnia, dlaczego zło istnieje w świecie równolegle z dobrem;– wymieniaokoliczności, w jakich człowiek wyraża swój związek z Bogiem;– wyjaśnia, dlaczego ludzie oddają cześć Bogu;– wylicza dokumenty potwierdzające historyczne istnienie Jezusa;– przedstawia teksty biblijne, w których Jezus mówi o swoim Ojcu;– wyjaśnia, jak Jezus patrzy na człowieka.
Katechizowany:– przyjmuje biblijne wyjaśnienie tajemnic świata;– analizuje teksty biblijne;– czuje się odpowiedzialny za eliminowanie zła;– zastanawia się, w jakich okolicznościach najczęściej odkrywamy Boga w swoim życiu;– przedstawia podstawowe zasady wiary wyznawców buddyzmu, judaizmu, islamu, chrześcijaństwa; – przybliża treść dokumentów historycznych opisujących działalność Chrystusa; – uzasadnia, że Jezus najpełniej objawia Boga;– wykazuje, że jesteśmy umiłowanymi dziećmi Boga.
Katechizowany:– poszukuje odpowiedzi płynącej z wiary;– przyjmuje odpowiedzialność za osiąganie życia wiecznego;– wyjaśnia, jak chrześcijanin powinien patrzeć na świat, w którym zło łączy się z dobrem;– wylicza powody zrywania przez człowieka kontaktu z Bogiem;– tłumaczy, w jaki sposób członkowie Kościoła katolickiego powinni odnosić się do wyznawców innych religii;– ukazuje wartość chrześcijańskich dokumentów potwierdzających życie i działalność Jezusa;– przyjmuje odpowiedzialność za usłyszane słowo o Bogu;– wyjaśnia, dlaczego godność człowieka nie może być naruszana.
III. Słowa Ewangelii
Katechizowany: – wymienia czterech Ewangelistów;– wskazuje, jakie cechy Jezusa podkreśla św. Marek w swojej Ewangelii;– przedstawia podstawowe wiadomości na temat Ewangelii św. Mateusza;– rozumie, że nawracanie się jest warunkiem zbawienia.– wyjaśnia, co dla niego znaczy miłość Boga;– opowiada o życiu i działalności św. Pawła; – interpretuje wybrane fragmenty Listu do Hebrajczyków;– opowiada wydarzenie Zesłania Ducha Świętego;– przedstawia podstawowe treści Listu do Efezjan;– tłumaczy, czym jest sumienie;– wyjaśnia, czym są czyny miłosierdzia;– potrafi posługiwać się Pismem Świętym.
Katechizowany: – wylicza etapy powstawania Ewangelii;– wskazuje myśl przewodnią Ewangelii św. Marka;– charakteryzuje autora Ewangelii – św. Mateusza;– opisuje autora Ewangelii – św. Łukasza;– przedstawia autora Ewangelii – św. Jana;– wyjaśnia, jakiego Jezusa przedstawia św. Paweł w swoich listach;– wyjaśnia pojęcie kapłaństwa; – wylicza zadania wynikające z przyjęcia chrztu świętego;– wylicza sposoby walki ze złem;– wyjaśnia, co znaczy być człowiekiem sumienia;– wymienia wskazówki, których udzielił św. Jakub na temat życia wiarą; – uzasadnia potrzebę czytania Biblii.
Katechizowany:– podaje daty powstania Ewangelii;– opowiada o św. Marku, autorze Ewangelii;– tłumaczy, dlaczego mówiąc o Jezusie przywołujemy Mojżesza;– wymienia główne przesłanie Ewangelii św. Łukasza; – wskazuje przewodnie myśli Ewangelii wg św. Jana;– tłumaczy, jak św. Paweł rozumie rzeczywistość zmartwychwstania;– objaśnia, na czym polega kapłaństwo ochrzczonych;– przedstawia podstawowe informacje na temat Dziejów Apostolskich;– interpretuje biblijny tekst o „zbroi Bożej”;– charakteryzuje postawy chrześcijan wobec prześladowań; – interpretuje poznany fragment Listu świętego Jakuba;– uświadamia sobie odpowiedzialność za poznawanie treści Biblii.
– wymienia główne przesłanie Ewangelii św. Łukasza; – wskazuje przewodnie myśli Ewangelii wg św. Jana;– tłumaczy, jak św. Paweł rozumie rzeczywistość zmartwychwstania;– objaśnia, na czym polega kapłaństwo ochrzczonych;– przedstawia podstawowe informacje na temat Dziejów Apostolskich;– interpretuje biblijny tekst o „zbroi Bożej”;– charakteryzuje postawy chrześcijan wobec prześladowań; – interpretuje poznany fragment Listu świętego Jakuba;– uświadamia sobie odpowiedzialność za poznawanie treści Biblii. – wykazuje zależność między przykazaniem miłości a zdobywaniem wolności;– wyjaśnia termin „uniwersalizm zbawienia”;– tłumaczy, co kryje się za słowem „miłość” w Ewangelii wg św. Jana;– dowodzi, że zmartwychwstanie jest fundamentem naszej wiary w życie wieczne;– tłumaczy tytuł Jezusa „najwyższy Kapłan”;– opisuje, co charakteryzowało sposób życia pierwszych chrześcijan;– przyjmuje odpowiedzialność za walkę ze złem;– tłumaczy, co decyduje o tym, że człowiek wierzący dochowuje wierności Chrystusowi;– analizuje znaczenie związku wiary i czynów;– określa, w jaki sposób jest możliwe podtrzymywanie wiary.
VII. Słowa, które trwają
Katechizowany: – definiuje, czym jest śmierć;– określa, czym jest zmartwychwstanie; – informuje, w jaki sposób człowiek zostanie rozliczony z życia;– wylicza środki, jakie należy podejmować, aby wybierać niebo i unikać zagrożenia piekła;– opisuje chrześcijańskie rozumienie czuwania.
Katechizowany: – tłumaczy, dlaczego chrześcijaństwo wyklucza reinkarnację; – przedstawia dowody świadczące o zmartwychwstaniu Jezusa;– przedstawia powtórne przyjście Jezusa jako dzień sądu;– określa, z czym wiąże się stan potępienia w piekle; – interpretuje tekst Mt 25, 1-13.
Katechizowany:– charakteryzuje, co jest szczególnego w chrześcijańskim patrzeniu na śmierć;– informuje, czego dotyczy wiara chrześcijan w zstąpienie Jezusa do piekieł;– interpretuje opisMt 25, 31-36;– opisuje, na czym polega stan szczęścia w niebie;– określa, jak chrześcijanin powinien rozumieć wezwanie Jezusa do czuwania.
Katechizowany:– przedstawia stanowisko wierzących wobec śmierci;– uzasadnia, dlaczego zmartwychwstanie Jezusa ciągle budzi zainteresowanie wśród ludzi; – uzasadnia konieczność czynów miłości względem Boga i człowieka;– wyjaśnia, na czym polega czyściec; – analizuje, co znaczy kochać Boga, bliźniego i samego siebie.
IV. Słowo Boże w Kościele
Katechizowany: – opowiada, jakie są dzieje słowa Bożego przekazywanego przez wieki w Kościele;– posługuje się Biblią;– wskazuje rolę Ducha Świętego w powstawaniu Biblii;– definiuje pojęcie „Tradycja”;– wylicza prośby Modlitwy Pańskiej;– wyjaśnia znaczenie Urzędu Nauczycielskiego Kościoła;– wylicza sposoby wyrażania wiary przez chrześcijan.
Katechizowany: – interpretuje przypowieść o siewcy;– opisuje, jakie znaczenie dla jego życia może mieć księga Biblii;– wyjaśnia rzeczywistość podwójnego autorstwa ksiąg Pisma Świętego;– wskazuje, w czym wyraża się Tradycja wiary;– tłumaczy, komu przysługuje tytuł „Ojciec Kościoła”;– wylicza zadania Magisterium Kościoła;– definiuje pojęcie „zmysł wiary”.
Katechizowany:– wskazuje, w jaki sposób Kościół wyjaśnia słowo Boże;– ukazuje aktualność słowa Bożego;– wyjaśnia, co znaczy, że Biblia jest słowem Boga i człowieka;– wykazuje, co łączy Pismo Święte i Tradycję Kościoła;– wskazuje trzy zasady czytania i interpretowania Pisma Świętego w Kościele;– określa formy współpracy z Urzędem Nauczycielskim Kościoła;– wykazuje, kiedy człowiek naraża się na zbłądzenie w wierze.
Katechizowany:– uzasadnia wartość słowa Bożego;– ukazuje wartość Biblii;– tłumaczy, w czym kryje się tajemnica Pisma Świętego;– określa różnicę pomiędzy tradycjami a Tradycją;– wyjaśnia, jakie znaczenie mają Ojcowie dla współczesnego Kościoła;– uzasadnia, że Kościół ma prawo interpretować Boże Objawienie;– wykazuje, co pomaga nam w poznawaniu i poprawnym rozumieniu wiary.
Semestr II
V. Słowa wiary i nadziei
Katechizowany: – streszcza biblijne opowiadanie o stworzeniu świata;– opisuje, czym jest sumienie;– zauważa różne formy istnienia zła w świecie;– definiuje, czym jest antropomorfizm;– opisuje życie i historię Abrahama;– opowiada o życiu i historii Mojżesza;– wylicza formy dochowywania wierności Bogu;– przedstawia Dawida jako prowadzonego przez Boga;– wskazuje, kim jest zapowiadany przez proroków Emmanuel;– opowiada o zwiastowaniu Maryi;– wylicza przymioty Boga.
Katechizowany: – opowiada o pięknie i tajemnicy świata i jego początku;– streszcza biblijne opisy stworzenia człowieka;– wyjaśnia, co jest przyczyną zła;– wylicza warunki, które musi spełnić człowiek, aby uwolnić się od zła;– wskazuje możliwości okazywania Bogu posłuszeństwa i zaufania;– wylicza formy obecności Boga wśród swojego ludu;– wyjaśnia, dlaczego Bóg ma prawo oczekiwać od ludzi wierności;– charakteryzuje posłannictwo Samuela;– wyjaśnia, komu przysługuje tytuł „Sługa Jahwe”;– charakteryzuje postać św. Maksymiliana i jego zawierzenie Maryi;– przedstawia wydarzenia biblijne potwierdzające bliskość Boga.
Katechizowany:– informuje, w jaki sposób człowiek wierzący poszukuje prawdy o początku świata;– wyjaśnia biblijną prawdę o człowieku;– rozważa, skąd w świecie, który Bóg stworzył jako dobry, jest tyle zła;– interpretuje obrazy z Protoewangelii;– przedstawia obietnice Boga przekazane Abrahamowi;– porównuje Jezusa i Mojżesza;– opowiada, co Bóg objawia o sobie w Dekalogu i jakie to ma znaczenie dla człowieka;– wskazuje znaczenie życia i działalności Samuela i Dawida dla współczesnych chrześcijan;– charakter...
Jokebed