R08.pdf

(795 KB) Pobierz
Microsoft Word - R-08-000.DOC
Tworzenie powtarzalnych map bitowych
Rys. 8.1. :LGRF]QDQLHFLJáRüSRZVWDMFDSR
]áR*HQLXPDSELWRZ\FKZ tle renderowanego obrazu
7RF]HJRVLMX*QDXF]\OLP\Z\VWDUF]\
z powodzeniem, by móc w Photoshopie
SU]\JRWRZDüSRZWDU]DOQPDSWáDOXEPDS
WHNVWXU\0DS\WDNLHZ\NRU]\VW\ZDüPR*HP\
w '6WXGLRQDNáDGDMFMHQDWáRREUD]XOXEQD
powierzchnie obiektów w trybie Tile . Program
SRZWDU]DZWHG\GDQ\REUD]ZQLHVNRF]RQRü
XNáDGDMFNRSLHGDQHMPDS\ELWRZHMMHGQ]D
GUXJ²PQLHMZLFHMWDNMDNVLXNáDGD
GDFKyZN-HOLZH(PLHP\GRWHJRSLHUZV]
OHSV]PDSELWRZWRZ miejcu, gdzie kopie
VLVW\NDM]D]Z\F]DMSRZVWDQLHQLHáDGQ\
„szew” jak na rysunku 8.1.
1DSRGVWDZLHWDNLHM]Z\NáHMPDS\PR*QD
MHGQDNRSUDFRZDüW]ZPDSSRZWDU]DOQNWyUD
QLHXMDZQLDQLHFLJáRFLSU]\VNáDGDQLX
3R]ZDODWRQDPQLHW\ONRSUDFRZDü]ZLNV]
VZRERGQLHPXVLP\VLPDUWZLüF]\SU]\
GDQ\PSRáR*HQLXNDPHU\ÄV]Z\´EG
ZLGRF]QHF]\WH*QLHDOHWH*GRNRQDü
QLHEDJDWHOQ\FKRV]F]GQRFLQDF]DVLH
UHQGHULQJXFDáHMVFHQ\OXEDQLPDFML']LNL
ÄSRZWDU]DOQRFL´PR*HP\X*\ZDüR wiele
mniejszych map z równie dobrym skutkiem —
a LPPQLHMV]DPDSDW\PPQLHMV]HMHVW]X*\FLH
SDPLFLSU]\ renderingu — i W\PZLNV]HMHVW
jego tempo.
3U]\MU]\MP\VLMDN]FDáNLHP]Z\NáHMPDS\
ELWRZHMX]\VNDüPDSSRZWDU]DOQZ obu
kierunkach — w pionie i w poziomie. Pierwszy
HWDSSUDF\EG]LHSROHJDüQDXáR*HQLXF]WHUHFK
NRSLLQDV]HMZ\MFLRZHMPDS\RERNVLHELH
Wykorzystamy do tego schowek.
145
80931204.020.png 80931204.021.png 80931204.022.png
5R]G]LDá8
Kopiowanie obrazu zaSR UHGQLFWZHP
schowka
1. 2WZLHUDP\RU\JLQDOQPDSELWRZQD
SRGVWDZLHNWyUHMFKFHP\RSUDFRZDüPDS
SRZWDU]DOQ:QDV]\PSU]\NáDG]LHEG]LH
WRPDSDSU]HGVWDZLDMFDIUDJPHQW
FKURSRZDWHMSRZLHU]FKQLNWyURJOGDOLP\
w tle zrenderowanego obrazu z rysunku 8.1.
6DPPDSWáDQDV]Z\MFLRZ\PDWHULDá
widzimy na rysunku 8.3.
2. Wciskamy klawisz Alt i klikamy na linii
informacyjnej w miejscu pokazanym na
rysunku 8.2. W Z\ZLHWORQ\PRNLHQNX
VSUDZG]DP\MDNLHVZ\PLDU\PDS\
w pikselach. W QDV]\PSU]\NáDG]LHPDSD
ma rozmiary 400 x 400 pikseli.
3. Wybieramy polecenie Select/All
( Wybierz/Wszystko ).
4. Wybieramy polecenie Edit/Copy
( Zmiany/Kopiuj E\VNRSLRZDüFDá\REUD]
do schowka. Zamykamy obraz.
5. Tworzymy nowy obraz o GáXJRFL
i V]HURNRFLGZXNURWQLHZLNV]HMQL*
GáXJRüLV]HURNRüREUD]XRU\JLQDOQHJR
(w QDV]\PSU]\NáDG]LH[SLNVHOL .
Uwaga. Informacje na temat sposobu
tworzenia nowego obrazu znajdziesz
w rozdziale 1.
6. Wybieramy polecenie Edit/Paste
( Zmiany/Wklej ) . Obraz zapisany poprzednio
w VFKRZNXSRMDZLDVLSRURGNXRNQD
naszego nowego dokumentu (rysunek 8.4).
:NOHMRQ\REUD]]QDMGXMHVLQDQRZHM
ZDUVWZLHREUD]XFRáDWZRVSUDZG]Lü
UR]ZLMDMFSDOHW Layers , Warstwy (patrz
rysunek 8.5).
1DV]\P]DGDQLHPMHVWWHUD]XáR*\üRERNVLHELH
F]WHU\NRSLHREUD]X-HGQMX*PDP\²
ZLGQLHMHSRURGNXRNQDGRNXPHQWX0R*HP\M
SR]\FMRQRZDüUF]QLH]DSRPRFQDU]G]LD
przemieszczenia ( Move DOHáDWZLHM
i SUHF\]\MQLHMEG]LHP\PRJOLWR]URELü
SRVáXJXMFVLRNQHPGLDORJRZ\P Numeric
Transform ( Numeryczna transformacja ),
]QDQ\PQDPMX*]UR]G]LDáX
Rys. 8.2. Sprawdzanie wymiarów obrazu w linii
informacyjnej
Rys. 8.3. 0DSDELWRZDZ\NRU]\VWDQDMDNRWáR
w obrazie z rysunku 8.2
Rys. 8.4. Obraz wklejony ze schowka
Rys. 8.5. Paleta Layers (Warstwy) z QRZ
ZDUVWZR
nazwie
/D\HU]DZLHUDMFZNOHMRQ\
obraz
146
80931204.023.png 80931204.001.png 80931204.002.png 80931204.003.png 80931204.004.png
Tworzenie powtarzalnych map bitowych
:DUVWZD3U]HNV]WDáü
Numerycznie ). Warstwa Layer 1
z wklejonym obrazem jest nadal aktywna:
jej nazwa na palecie Layers ( Warstwy )
SRZLQQDE\üQLHELHVNRSRGZLHWORQD
2. W Z\ZLHWORQ\PRNQLHGLDORJRZ\P
Z\áF]DP\ZV]\VWNLH
oknie
dialogowym Numeric Transform (Numeryczna
transformacja)
3DUDPHWU\SU]HVXQLFLDZ
rozdzaje
transformacji, z Z\MWNLHPWUDQVIRUPDFML
Position ( Pozycja ) . :\áF]DP\WH*RSFM
Relative ( :]JOGQLH ) . ']LNLWHPX
SU]HPLHV]F]DQ\REV]DUEG]LH
SR]\FMRQRZDQ\Z]JOGHPOHZHJRJyUQHJR
URJXREUD]X:DUWRFLSU]HVXQLFLD
w okienkach X i Y ustawiamy na 0 pikseli,
tak jak pokazuje rysunek 8.6.
3. Zamykamy okno NOLNQLFLHPQD OK .
:NOHMRQ\REUD]SU]HPLHV]F]DVLGR
górnego lewego rogu okna dokumentu (patrz
rysunek 8.7).
4. Z p
Layers
( Warstwy ) wybieramy polecenie Merge
Down ( =áF]ZGyá ), Merge Visible ( =áF]
widoczne ) albo Flatten Image (
Rys. 8.7. Przemieszczony obraz na warstwie
6SáDV]F]
obrazek E\Ä]U]XFLü´ZNOHMRQ\]HVFKRZND
REUD]HNQDZDUVWZWáDSDWU]U\VXQHN
1LHPDVHQVXPQR*\üZDUVWZREUD]XSRQDG
SRWU]HELPZLFHMZDUVWZW\PZLNV]H
]X*\FLHSDPLFL5$03RVSáDV]F]HQLX
obrazu, paleta Layers ( Warstwy ) przybiera
Z\JOGMDNQDU\VXQNX²QDV]REUD]
]QyZVWDáVLMHGQRZDUVWZRZ\
Rys. 8.8. àF]HQLHZDUVWZ\ELH*FHMREUD]X Layer 1)
]ZDUVWZSRáR*RQSRQL*HM Background)
Rys. 8.9. Paleta /D\HUV:DUVWZ\SRVSáDV]F]HQLX
obrazu
147
Precyzyjne pozycjonowanie wklejonego
obrazu lub wyselekcjonowanego
obszaru
1. Wybieramy polecenie Layer/Transform/
Numeric (
Rys. 8.6.
RGUF]QHJRPHQXSDOHW\
80931204.005.png 80931204.006.png 80931204.007.png 80931204.008.png 80931204.009.png
5R]G]LDá8
ZDUVWZSRáR*RQEH]SRUHGQLR
SRGQLZW\PSU]\SDGNXSRáF]HQLH
warstwy Layer 1 z ZDUVWZWáD3ROHFHQLH
Flatten Image (
) powoduje
SRáF]HQLHZMHGQZV]\VWNLFKZDUVWZ
obrazu, a polecenie Merge Visible ( =áF]
widoczne ) — wszystkich widocznych
ZDUVWZ3RQLHZD*QDV]REUD]PDW\ONRGZLH
ZDUVWZ\RELHZLGRF]QHX*\FLHND*GHJR
z
6SáDV]F]REUD]HN
oknie
dialogowym Numeric Transform (Numeryczna
transformacja)
3DUDPHWU\SU]HVXQLFLDZ
.
5. Wybieramy powtórnie polecenie Edit/Paste
( Zmiany/Wklej ) . Otwieramy okno Numeric
Transform ( Numeryczna transformacja )
i XVWDZLDP\SDUDPHWU\SU]HVXQLFLDMDNQD
U\VXQNX:DUWRüSDUDPHWUX;QDOH*\
SU]\MüUyZQSRáRZLHV]HURNRFLQRZHJR
obrazu; w QDV]\PSU]\NáDG]LHMHVWWR
3R]DPNQLFLXRNQDGUXJDNRSLDSRMDZLD
VLZ prawym górnym rogu, jak na
rysunku 8.11.
6. Z bocznego menu palety Layers ( Warstwy )
wybieramy polecenie Merge Down ( =áF]
w Gyá ).
7. Wybieramy polecenie Edit/Paste
( Zmiany/Wklej ). Otwieramy okno Numeric
Transform ( Numeryczna transformacja )
i XVWDZLDP\SDUDPHWU\SU]HVXQLFLDMDNQD
U\VXQNX:DUWRü;SRZWyUQLH
XVWDODP\QD:DUWRü<QDOH*\SU]\Mü
UyZQSRáRZLHZ\VRNRFLQRZHJRREUD]X
w QDV]\PSU]\NáDG]LHMHVWWR3R
]DPNQLFLXRNQDWU]HFLDNRSLDSRMDZLDVL
w lewym dolnym rogu, jak na rysunku 8.13.
8. Z bocznego menu palety Layers ( Warstwy )
wybieramy polecenie Merge Down ( =áF]
w Gyá ).
W\FKSROHFHSU]\QRVLWHQVDPVNXWHN
Rys. 8.11. Przemieszczony obraz na warstwie
Rys. 8.12. 3DUDPHWU\SU]HVXQLFLDZ oknie
dialogowym Numeric Transform (Numeryczna
transformacja)
Rys. 8.13. Przemieszczony obraz na warstwie
148
Uwaga. Polecenie Merge Down ( =áF]
w GyáSRZRGXMHSRáF]HQLHZDUVWZ\
aktywnej z
Rys. 8.10.
80931204.010.png 80931204.011.png 80931204.012.png 80931204.013.png 80931204.014.png
Tworzenie powtarzalnych map bitowych
oknie
dialogowym Numeric Transform (Numeryczna
transformacja)
3DUDPHWU\SU]HVXQLFLDZ
9. Wybieramy polecenie Edit/Paste
( Zmiany/Wklej ). Otwieramy okno Numeric
Transform ( Numeryczna transformacja )
i XVWDZLDP\SDUDPHWU\SU]HVXQLFLDMDNQD
U\VXQNX:DUWRFL;L<QDOH*\SU]\Mü
UyZQHRGSRZLHGQLRSRáRZLHV]HURNRFL
i SRáRZLHZ\VRNRFLQRZHJRREUD]X
w QDV]\PSU]\NáDG]LHMHVWWR3R
]DPNQLFLXRNQDF]ZDUWDNRSLDSRMDZLDVL
w lewym dolnym rogu, jak na rysunku 8.15.
10. Z bocznego menu palety Layers ( Warstwy )
wybieramy polecenie Merge Down ( =áF]
w Gyá2EUD]SU]\ELHUDZ\JOGWDNLMDNQD
rysunku 8.16.
11. Wybieramy polecenie Edit/Purge/
Clipboard (
=PLDQ\:\F]\ü6FKRZHN
), by
VNDVRZDü]DZDUWRüVFKRZND1LHPD
SRWU]HE\REFL*DüQLSDPLFLNRPSXWHUD
0DP\MX*F]WHU\NRSLHRU\JLQDOQHJRREUD]X
]áR*RQHUD]HPDPLG]\QLPL²U]HF]MDVQD²
ZLGRF]QHQLHFLJáRFL7HUD]EG]LHQDP
SRWU]HEQDFLHUSOLZRü.RU]\VWDMF
ze wszystkich, jakie uznamy za przydatne,
QDU]G]L Photoshopa, maskujemy oba „szwy”,
SU]HFKRG]FHSU]H]URGHNREUD]X²SLRQRZ\
i SR]LRP\0R*HP\]DPDORZ\ZDüMH
SG]HONLHPOXEDHURJUDIHPSRELHUDMFNRORU\
z
Rys. 8.15. Przemieszczony obraz na warstwie
EOLVNLHJRVVLHG]WZDÄV]ZX´QDU]G]LHP
NURSORPLHU]D0R*HP\WH*]PLNF]DüOXE
UR]PD]\ZDüQLHSRWU]HEQLHXZLGDF]QLDMFHVL
NUDZG]LHEDUZQ\FKSODP0R*HP\WH*X*\ü
QLH]DVWSLRQHJRQDU]G]LDSLHF]WNL7\PUD]HP
Z\JRGQLHMV]DPR*HRND]DüVLSLHF]WND]RSFM
Clone-Aligned , w wersji polskiej programu:
Klon ( wyrównany ) 1DRJyáSR]ZDODRQR
PDVNRZDüQLHFLJáRFLQDMV]\EFLHML najlepiej.
.RU]\VWDMF]SLHF]WNLGRSURZDG]LOLP\QDV]
SU]\NáDGRZPDSWHNVWXU\GRVWDQXWDNLHJRMDN
na rysunku 8.17.
8ZDJD5HWXV]PDSELWRZ\FKSU]\X*\FLX
UR]PDLW\FKQDU]G]L]RVWDáRPyZLRQ\
w rozdziale 7 .
2VWDWQLHFRQDPSR]RVWDáRGR]URELHQLDWR
przywrócenie mapie bitowej jej pierwotnych
rozmiarów — a ZLF[SLNVHOL
Rys. 8.16. Mapa przed retuszem z widocznymi
QLHFLJáRFLDPL
Rys. 8.17. Mapa po retuszu
149
Rys. 8.14.
80931204.015.png 80931204.016.png 80931204.017.png 80931204.018.png 80931204.019.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin