R08.pdf
(
795 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - R-08-000.DOC
Tworzenie powtarzalnych map bitowych
Rys. 8.1.
:LGRF]QDQLHFLJáRüSRZVWDMFDSR
]áR*HQLXPDSELWRZ\FKZ
tle renderowanego obrazu
7RF]HJRVLMX*QDXF]\OLP\Z\VWDUF]\
z powodzeniem, by móc w Photoshopie
SU]\JRWRZDüSRZWDU]DOQPDSWáDOXEPDS
WHNVWXU\0DS\WDNLHZ\NRU]\VW\ZDüPR*HP\
w
'6WXGLRQDNáDGDMFMHQDWáRREUD]XOXEQD
powierzchnie obiektów w trybie
Tile
. Program
SRZWDU]DZWHG\GDQ\REUD]ZQLHVNRF]RQRü
XNáDGDMFNRSLHGDQHMPDS\ELWRZHMMHGQ]D
GUXJ²PQLHMZLFHMWDNMDNVLXNáDGD
GDFKyZN-HOLZH(PLHP\GRWHJRSLHUZV]
OHSV]PDSELWRZWRZ
miejcu, gdzie kopie
VLVW\NDM]D]Z\F]DMSRZVWDQLHQLHáDGQ\
„szew” jak na rysunku 8.1.
1DSRGVWDZLHWDNLHM]Z\NáHMPDS\PR*QD
MHGQDNRSUDFRZDüW]ZPDSSRZWDU]DOQNWyUD
QLHXMDZQLDQLHFLJáRFLSU]\VNáDGDQLX
3R]ZDODWRQDPQLHW\ONRSUDFRZDü]ZLNV]
VZRERGQLHPXVLP\VLPDUWZLüF]\SU]\
GDQ\PSRáR*HQLXNDPHU\ÄV]Z\´EG
ZLGRF]QHF]\WH*QLHDOHWH*GRNRQDü
QLHEDJDWHOQ\FKRV]F]GQRFLQDF]DVLH
UHQGHULQJXFDáHMVFHQ\OXEDQLPDFML']LNL
ÄSRZWDU]DOQRFL´PR*HP\X*\ZDüR
wiele
mniejszych map z równie dobrym skutkiem —
a
LPPQLHMV]DPDSDW\PPQLHMV]HMHVW]X*\FLH
SDPLFLSU]\
renderingu — i
W\PZLNV]HMHVW
jego tempo.
3U]\MU]\MP\VLMDN]FDáNLHP]Z\NáHMPDS\
ELWRZHMX]\VNDüPDSSRZWDU]DOQZ
obu
kierunkach — w pionie i w poziomie. Pierwszy
HWDSSUDF\EG]LHSROHJDüQDXáR*HQLXF]WHUHFK
NRSLLQDV]HMZ\MFLRZHMPDS\RERNVLHELH
Wykorzystamy do tego schowek.
145
5R]G]LDá8
Kopiowanie obrazu zaSR
UHGQLFWZHP
schowka
1. 2WZLHUDP\RU\JLQDOQPDSELWRZQD
SRGVWDZLHNWyUHMFKFHP\RSUDFRZDüPDS
SRZWDU]DOQ:QDV]\PSU]\NáDG]LHEG]LH
WRPDSDSU]HGVWDZLDMFDIUDJPHQW
FKURSRZDWHMSRZLHU]FKQLNWyURJOGDOLP\
w tle zrenderowanego obrazu
z rysunku
8.1.
6DPPDSWáDQDV]Z\MFLRZ\PDWHULDá
widzimy na rysunku 8.3.
2.
Wciskamy klawisz
Alt
i klikamy na linii
informacyjnej w miejscu pokazanym na
rysunku 8.2. W
Z\ZLHWORQ\PRNLHQNX
VSUDZG]DP\MDNLHVZ\PLDU\PDS\
w pikselach. W
QDV]\PSU]\NáDG]LHPDSD
ma rozmiary 400 x 400 pikseli.
3.
Wybieramy polecenie
Select/All
(
Wybierz/Wszystko
).
4.
Wybieramy polecenie
Edit/Copy
(
Zmiany/Kopiuj
E\VNRSLRZDüFDá\REUD]
do schowka. Zamykamy obraz.
5.
Tworzymy nowy obraz o
GáXJRFL
i
V]HURNRFLGZXNURWQLHZLNV]HMQL*
GáXJRüLV]HURNRüREUD]XRU\JLQDOQHJR
(w
QDV]\PSU]\NáDG]LH[SLNVHOL
.
Uwaga. Informacje na temat sposobu
tworzenia nowego obrazu znajdziesz
w rozdziale 1.
6.
Wybieramy polecenie
Edit/Paste
(
Zmiany/Wklej
)
.
Obraz zapisany poprzednio
w
VFKRZNXSRMDZLDVLSRURGNXRNQD
naszego nowego dokumentu (rysunek 8.4).
:NOHMRQ\REUD]]QDMGXMHVLQDQRZHM
ZDUVWZLHREUD]XFRáDWZRVSUDZG]Lü
UR]ZLMDMFSDOHW
Layers
,
Warstwy
(patrz
rysunek 8.5).
1DV]\P]DGDQLHPMHVWWHUD]XáR*\üRERNVLHELH
F]WHU\NRSLHREUD]X-HGQMX*PDP\²
ZLGQLHMHSRURGNXRNQDGRNXPHQWX0R*HP\M
SR]\FMRQRZDüUF]QLH]DSRPRFQDU]G]LD
przemieszczenia (
Move
DOHáDWZLHM
i
SUHF\]\MQLHMEG]LHP\PRJOLWR]URELü
SRVáXJXMFVLRNQHPGLDORJRZ\P
Numeric
Transform
(
Numeryczna transformacja
),
]QDQ\PQDPMX*]UR]G]LDáX
Rys. 8.2.
Sprawdzanie wymiarów obrazu w linii
informacyjnej
Rys. 8.3.
0DSDELWRZDZ\NRU]\VWDQDMDNRWáR
w obrazie z rysunku 8.2
Rys. 8.4.
Obraz wklejony ze schowka
Rys. 8.5.
Paleta Layers (Warstwy) z
QRZ
ZDUVWZR
nazwie
/D\HU]DZLHUDMFZNOHMRQ\
obraz
146
Tworzenie powtarzalnych map bitowych
:DUVWZD3U]HNV]WDáü
Numerycznie
). Warstwa
Layer 1
z wklejonym obrazem jest nadal aktywna:
jej nazwa na palecie
Layers
(
Warstwy
)
SRZLQQDE\üQLHELHVNRSRGZLHWORQD
2.
W
Z\ZLHWORQ\PRNQLHGLDORJRZ\P
Z\áF]DP\ZV]\VWNLH
oknie
dialogowym Numeric Transform (Numeryczna
transformacja)
3DUDPHWU\SU]HVXQLFLDZ
rozdzaje
transformacji, z
Z\MWNLHPWUDQVIRUPDFML
Position
(
Pozycja
)
.
:\áF]DP\WH*RSFM
Relative
(
:]JOGQLH
)
.
']LNLWHPX
SU]HPLHV]F]DQ\REV]DUEG]LH
SR]\FMRQRZDQ\Z]JOGHPOHZHJRJyUQHJR
URJXREUD]X:DUWRFLSU]HVXQLFLD
w okienkach X i Y ustawiamy na 0 pikseli,
tak jak pokazuje rysunek 8.6.
3.
Zamykamy okno
NOLNQLFLHPQD
OK
.
:NOHMRQ\REUD]SU]HPLHV]F]DVLGR
górnego lewego rogu okna dokumentu (patrz
rysunek 8.7).
4.
Z p
Layers
(
Warstwy
) wybieramy polecenie
Merge
Down
(
=áF]ZGyá
),
Merge Visible
(
=áF]
widoczne
) albo
Flatten Image
(
Rys. 8.7.
Przemieszczony obraz na warstwie
6SáDV]F]
obrazek
E\Ä]U]XFLü´ZNOHMRQ\]HVFKRZND
REUD]HNQDZDUVWZWáDSDWU]U\VXQHN
1LHPDVHQVXPQR*\üZDUVWZREUD]XSRQDG
SRWU]HELPZLFHMZDUVWZW\PZLNV]H
]X*\FLHSDPLFL5$03RVSáDV]F]HQLX
obrazu, paleta
Layers
(
Warstwy
) przybiera
Z\JOGMDNQDU\VXQNX²QDV]REUD]
]QyZVWDáVLMHGQRZDUVWZRZ\
Rys. 8.8.
àF]HQLHZDUVWZ\ELH*FHMREUD]X
Layer 1)
]ZDUVWZSRáR*RQSRQL*HM
Background)
Rys. 8.9.
Paleta
/D\HUV:DUVWZ\SRVSáDV]F]HQLX
obrazu
147
Precyzyjne pozycjonowanie wklejonego
obrazu lub wyselekcjonowanego
obszaru
1.
Wybieramy polecenie
Layer/Transform/
Numeric
(
Rys. 8.6.
RGUF]QHJRPHQXSDOHW\
5R]G]LDá8
ZDUVWZSRáR*RQEH]SRUHGQLR
SRGQLZW\PSU]\SDGNXSRáF]HQLH
warstwy Layer 1 z
ZDUVWZWáD3ROHFHQLH
Flatten Image
(
) powoduje
SRáF]HQLHZMHGQZV]\VWNLFKZDUVWZ
obrazu, a polecenie
Merge Visible
(
=áF]
widoczne
) — wszystkich widocznych
ZDUVWZ3RQLHZD*QDV]REUD]PDW\ONRGZLH
ZDUVWZ\RELHZLGRF]QHX*\FLHND*GHJR
z
6SáDV]F]REUD]HN
oknie
dialogowym Numeric Transform (Numeryczna
transformacja)
3DUDPHWU\SU]HVXQLFLDZ
.
5.
Wybieramy powtórnie polecenie
Edit/Paste
(
Zmiany/Wklej
)
.
Otwieramy okno
Numeric
Transform
(
Numeryczna transformacja
)
i
XVWDZLDP\SDUDPHWU\SU]HVXQLFLDMDNQD
U\VXQNX:DUWRüSDUDPHWUX;QDOH*\
SU]\MüUyZQSRáRZLHV]HURNRFLQRZHJR
obrazu; w
QDV]\PSU]\NáDG]LHMHVWWR
3R]DPNQLFLXRNQDGUXJDNRSLDSRMDZLD
VLZ
prawym górnym rogu, jak na
rysunku 8.11.
6.
Z bocznego menu palety
Layers
(
Warstwy
)
wybieramy polecenie
Merge Down
(
=áF]
w
Gyá
).
7.
Wybieramy polecenie
Edit/Paste
(
Zmiany/Wklej
). Otwieramy okno
Numeric
Transform
(
Numeryczna transformacja
)
i
XVWDZLDP\SDUDPHWU\SU]HVXQLFLDMDNQD
U\VXQNX:DUWRü;SRZWyUQLH
XVWDODP\QD:DUWRü<QDOH*\SU]\Mü
UyZQSRáRZLHZ\VRNRFLQRZHJRREUD]X
w
QDV]\PSU]\NáDG]LHMHVWWR3R
]DPNQLFLXRNQDWU]HFLDNRSLDSRMDZLDVL
w lewym dolnym rogu, jak na rysunku 8.13.
8.
Z bocznego menu palety
Layers
(
Warstwy
)
wybieramy polecenie
Merge Down
(
=áF]
w
Gyá
).
W\FKSROHFHSU]\QRVLWHQVDPVNXWHN
Rys. 8.11.
Przemieszczony obraz na warstwie
Rys. 8.12.
3DUDPHWU\SU]HVXQLFLDZ
oknie
dialogowym Numeric Transform (Numeryczna
transformacja)
Rys. 8.13.
Przemieszczony obraz na warstwie
148
Uwaga. Polecenie
Merge Down
(
=áF]
w
GyáSRZRGXMHSRáF]HQLHZDUVWZ\
aktywnej z
Rys. 8.10.
Tworzenie powtarzalnych map bitowych
oknie
dialogowym Numeric Transform (Numeryczna
transformacja)
3DUDPHWU\SU]HVXQLFLDZ
9.
Wybieramy polecenie
Edit/Paste
(
Zmiany/Wklej
). Otwieramy okno
Numeric
Transform
(
Numeryczna transformacja
)
i
XVWDZLDP\SDUDPHWU\SU]HVXQLFLDMDNQD
U\VXQNX:DUWRFL;L<QDOH*\SU]\Mü
UyZQHRGSRZLHGQLRSRáRZLHV]HURNRFL
i
SRáRZLHZ\VRNRFLQRZHJRREUD]X
w
QDV]\PSU]\NáDG]LHMHVWWR3R
]DPNQLFLXRNQDF]ZDUWDNRSLDSRMDZLDVL
w lewym dolnym rogu, jak na rysunku 8.15.
10.
Z bocznego menu palety
Layers
(
Warstwy
)
wybieramy polecenie
Merge Down
(
=áF]
w
Gyá2EUD]SU]\ELHUDZ\JOGWDNLMDNQD
rysunku 8.16.
11.
Wybieramy polecenie
Edit/Purge/
Clipboard
(
=PLDQ\:\F]\ü6FKRZHN
), by
VNDVRZDü]DZDUWRüVFKRZND1LHPD
SRWU]HE\REFL*DüQLSDPLFLNRPSXWHUD
0DP\MX*F]WHU\NRSLHRU\JLQDOQHJRREUD]X
]áR*RQHUD]HPDPLG]\QLPL²U]HF]MDVQD²
ZLGRF]QHQLHFLJáRFL7HUD]EG]LHQDP
SRWU]HEQDFLHUSOLZRü.RU]\VWDMF
ze wszystkich, jakie uznamy za przydatne,
QDU]G]L
Photoshopa, maskujemy oba „szwy”,
SU]HFKRG]FHSU]H]URGHNREUD]X²SLRQRZ\
i
SR]LRP\0R*HP\]DPDORZ\ZDüMH
SG]HONLHPOXEDHURJUDIHPSRELHUDMFNRORU\
z
Rys. 8.15.
Przemieszczony obraz na warstwie
EOLVNLHJRVVLHG]WZDÄV]ZX´QDU]G]LHP
NURSORPLHU]D0R*HP\WH*]PLNF]DüOXE
UR]PD]\ZDüQLHSRWU]HEQLHXZLGDF]QLDMFHVL
NUDZG]LHEDUZQ\FKSODP0R*HP\WH*X*\ü
QLH]DVWSLRQHJRQDU]G]LDSLHF]WNL7\PUD]HP
Z\JRGQLHMV]DPR*HRND]DüVLSLHF]WND]RSFM
Clone-Aligned
,
w wersji polskiej programu:
Klon
(
wyrównany
)
1DRJyáSR]ZDODRQR
PDVNRZDüQLHFLJáRFLQDMV]\EFLHML
najlepiej.
.RU]\VWDMF]SLHF]WNLGRSURZDG]LOLP\QDV]
SU]\NáDGRZPDSWHNVWXU\GRVWDQXWDNLHJRMDN
na rysunku 8.17.
8ZDJD5HWXV]PDSELWRZ\FKSU]\X*\FLX
UR]PDLW\FKQDU]G]L]RVWDáRPyZLRQ\
w rozdziale 7
.
2VWDWQLHFRQDPSR]RVWDáRGR]URELHQLDWR
przywrócenie mapie bitowej jej pierwotnych
rozmiarów — a
ZLF[SLNVHOL
Rys. 8.16.
Mapa przed retuszem z widocznymi
QLHFLJáRFLDPL
Rys. 8.17.
Mapa po retuszu
149
Rys. 8.14.
Plik z chomika:
exti
Inne pliki z tego folderu:
DodatekA.pdf
(770 KB)
DodatekB.pdf
(704 KB)
DodatekC.pdf
(566 KB)
R01.pdf
(1075 KB)
R04.pdf
(605 KB)
Inne foldery tego chomika:
Kurs Photoshopa (psd)
Magazyn psd
Photoshop - tutoriale html
photoshop_tutorials
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin