tuwim_wiersze_glowinski.pdf

(157 KB) Pobierz
tuwim_wiersze_glowinski
Wiersze wybrane, opracował Michał Głowiński
Wiadomości biograficzne
Tuwim urodził się w Łodzi w 1894 roku, w rodzinie mieszczańskiej pochodzenia Ŝydowskiego. Ojciec był
pierwszym prokurentem w jednym z największych ówczesnych banków. W Łodzi przebywał do 1916 roku, tu
kończył gimnazja i drukował pierwsze wiersze.
Łódź, jako miejsce pierwszych doświadczeń Ŝyciowych będzie wielokrotnie powracała w jego twórczości.
Tutaj właśnie, w wielkim centrum przemysłowym, doznał poeta pierwszych fascynacji Ŝyciem
wielkomiejskim, które miały znaczenie dla całej jego twórczości.
W 1916 przeniósł się do Warszawy, z myślą rozpoczęcia studiów na UW. Zamiarów tych nie zrealizował,
zaczął studiować dwa wydziały: filozofii i prawa, ale szybko je porzucił. JuŜ wtedy był zaabsorbowany
twórczością poetycką.
Wszystkie utwory ogłaszał w akademickim piśmie „Pro Arte et Studio”, w którym publikowali swe wiersze
takŜe inni późniejsi członkowie Skamandra. Z Warszawa związany jest więc jego właściwy debiut i pierwsze
sukcesy literackie.
Debiutem jego miła być cykl wierszy ogłoszonych tuŜ przed pierwszą wojną światową w krakowskim
miesięczniku „Museion”, reprezentującym wówczas w Polsce tendencje klasycystyczne – do debiutu jednak
nie doszło ze względu na likwidację pisma.
Wydarzeniem i skandalem obyczajowym stał się jego dytyramb Wiosna , ogłoszony w 1918 roku (napisany w
1915). Nazwisko poety staje się głośne, sypią się liczne protesty, pojawiają się głosy broniące. Więc kiedy w
tym samym roku drukuje Tuwim pierwszy tom Czyhając na Boga jego nazwisko jest juŜ znane publiczności
literackiej: KsiąŜka budzi zainteresowanie krytyki, dostrzega się w niej nowe wartości i dąŜenia.
W tym czasie działalność poety nie ogranicza się tylko do liryki, wiąŜe się on z załoŜonym przez grupę
przyjaciół kabaretem Picador – odtąd jego twórczość będzie przez cały okres międzywojenny związana z
kabaretami i teatrami rewiowymi, dostarcza im Tuwim teksty piosenek, skeczy, monologów:
·
Grupę Skamander utworzyli obok Tuwima: Słonimski, Lechoń, Iwaszkiewicz i Wierzyński. Skupiła się ona
wokół pisma „Skamander”, będącego w pewnym sensie przedłuŜeniem zamkniętego pisma „Pro Arte”.
Słowo Skamander pochodzi od greckiej nazwy rzeki płynącej w Azji Mniejszej. Jako imię grupy jest ono
aluzją do znanego zdania z Akropolis Wyspiańskiego: Skamander połyska, wiślaną świetląc falą .
Redaktorem pisma był M. Grydzewski , późniejszy załoŜyciel, wydawca i kierownik „Wiadomości
Literackich” (1924 – 1939). Sam nie pisał, ale oddał wielkie zasługi w organizowaniu ruchu skamandrytów.
Stworzył dla poetów doskonałą trybunę prasową.
Filarem pisma był Tuwim, kaŜdy prawie numer przynosił nowe propozycje jego pióra.
Początek lat 20. to okres, kiedy Skamander tworzy dość spójną grupę, wyraŜającą mniej więcej jednolite
rozumienie poezji. Oczywiście między poszczególnymi twórcami istniały róŜnice, potęgujące się z biegiem
lat.
1
Wiersze wybrane,
Julian Tuwim Wiersze wybrane,
Picador jest kabaretem specyficznym, ma ambitny program literacki, jego zadanie stanowi
popularyzacja twórczości tych poetów, którzy utworzą grupę skafander
117505113.001.png
W latach 20. popularność Tuwima rosła, jego tomy szybko znikały z półek. Działo się to za sprawą takich
jego tomów jak: Sokrates tańczący (1919), Siódma jesień (1921), Wierszy tom czwarty (1923). Jednak
równieŜ wówczas zaczynają się ataki, które apogeum osiągną w latach 30., będą one kierowane przez prasę
endecką 1 i będą miały najczęściej charakter antysemicki.
Od momentu utworzenia „Wiadomości Literackich” Tuwim staje się jednym z najbliŜszych
współpracowników tygodnika:
-
jeśli chodzi o poglądy społeczno-polityczne, był to krąg liberalno-postępowej inteligencji mający na
celu m.in. zwalczanie anachronizmów obyczajowych, przesądów społecznych, przenoszenie do Polski
wzorów Ŝycia z wysoko rozwiniętych krajów zachodnich
-
po przewrocie majowym był to krąg bliski pewnym grupom sanacji 2 , zwłaszcza Tuwima łączyły z jej
przedstawicielami dość ścisłe więzy towarzyskie (przyjaźń z Wieniawą Długoszewskim)
Druga polowa lat 20. i lata 30. to okres najaktywniejszej działalności literackiej Tuwima. Wtedy wydaje swe
najlepsze zbiory: Słowa we krwi (1926) , Rzecz Czarnol eska (1929) , Biblia cygańska (1932) , Treść goreją ca
(1934) , Zbiór satyr Jarmark rymów (1934) , liczne przekłady , wydaje antologię Cztery wieki fraszki polskiej (1936).
Twórczość Tuwima znajduje się w centrum uwagi krytyków (Ostap, Ortwin, Zawodziński, Napierski). Z pełną
aprobatą spotyka się Tuwim W „Wiadomościach Literackich”, jako najwybitniejszy przedstawiciel tego
środowiska.
Zasadnicze polemiki z Tuwimem mają charakter nie literacki, ale polityczny lub obyczajowy . Wiersze
Tuwima, zwłaszcza satyryczne, były jednym z elementów kampanii o unowocześnienie obyczajów, jaką
prowadziły „Wiadomości”. Były waŜnym wydarzeniem w walce z zacofaniem i przesądami.
Intensywniejszy charakter miały polemiki polityczne . Wybuchały one po opublikowaniu takich wierszy
politycznych jak: Do generałów, czy Do prostego człowieka :
·
w wierszu Do prostego człowieka pacyfistyczna i humanistyczna treść wiersza wzbudziła szczególnie
ostrą reakcję wśród ugrupowań prawicowych, oskarŜano Tuwima o zdradę narodu
W ostatnich latach okresu międzywojennego był Tuwim przedmiotem nieustannych ataków. Stal się on
obiektem groźnej nagonki, prowadzonej przez prasę skrajnie prawicową, której znaczenie w procesie
postępującej faszyzacji kraju wzrastało nieustannie.
Nie były to polemiki dziennikarskie. W napaściach tych chodziło o przekonanie, Ŝe śydem, który
przypadkowo tylko pisze w języku polskim, psując go i wnosząc tzw. obce akcenty. Ta nagonka była
prowadzona przez takie pisma jak: Prosto z mostu , ABC , Falanga . W okresie tym po roku 1936 aktywność
twórcza Tuwima znacznie słabnie.
1 Endecja - Narodowa Demokracja lub ruch narodowy , polski ruch polityczny powstały pod koniec XIX wieku. Głównym ideologiem i współzałoŜycielem
Narodowej Demokracji był Roman Dmowski. Program Narodowej Demokracji sformułowany został na przełomie XIX i XX wieku i ogłoszony w publikacjach
Romana Dmowskiego, według którego wartości etyczne jednostki muszą się podporządkować interesom narodu. Osią przewodnią ideologii Narodowej
Demokracji jest sformułowany przez Dmowskiego nacjonalizm. Pod wpływem darwinizmu społecznego. Za największe uznał zagroŜenie ze strony Niemiec,
natomiast Rosjan, ze względów geopolitycznych, uznał za sprzymierzeńców w walce z Niemcami i propagował lojalizm wobec władz rosyjskich. Program
ten zdobył szerokie uznanie i poparcie we wszystkich zaborach. W załoŜeniach programowych Narodowej Demokracji było zaprzestanie walki zbrojnej o
niepodległość, poszanowanie prawa, i wykorzystanie istniejących prawnych moŜliwości w państwach zaborczych do zbudowania sprawnej, powszechnej
organizacji skupiającej Polaków, rozbudzenie i umocnienie wśród nich świadomości narodowej. Według Dmowskiego najwyŜszym dobrem jest dobro
narodu polskiego, rozumianego jako wspólnota etniczna, niezaleŜnego od podziałów zaborczych lub klasowych. NajwaŜniejszym przeciwnikiem
ideologicznym jest lewica i socjalizm, rozbijające jedność narodu. Zwalczając socjalistów narodowi demokraci zyskali szerokie poparcie wśród klas
średnich. Jednym z elementów ideologii endecji był antysemityzm. Dmowski uwaŜał śydów za wroga wewnętrznego - zagroŜenie dla Polaków, element
obcy, którego prawa naleŜy ograniczać i - w miarę moŜliwości - usunąć z Polski. Antysemityzm Narodowej Demokracji bazował głównie na kwestiach
ekonomicznych. ZagroŜenie dla Polaków endecy widzieli w duŜym udziale śydów w handlu, rzemiośle i w warstwach wykształconych (adwokaci, lekarze).
Jednym z najczęściej powtarzanych haseł endecji było nawoływanie do bojkotu sklepów Ŝydowskich.
2 Sanacja - p otoczna nazwa rządzącego obozu piłsudczykowskiego 1926-1939, powstała w związku z głoszonym przez Józefa Piłsudskiego hasłem
„sanacji moralnej” Ŝycia publicznego w Polsce, wysuwanym w toku przygotowań i w okresie przewrotu majowego 1926. Główną organizacją polityczną
sanacji był Bezpartyjny Blok Współpracy z Rządem (1928-1935). Sanacja wprowadziła rządy autorytarne, zwalczała komunizm, głosiła tezy o kryzysie
demokracji, konieczności silnych rządów i likwidacji partii opozycyjnych (politycy piłsudczykowscy tworzyli w nich grupy rozłamowe, np. PPS-dawna Frakcja
Rewolucyjna, grupy J. Bojki, J. Stapińskiego, NPR – Lewica i in.). DąŜenia te częściowo znalazły wyraz w Konstytucji kwietniowej 1935. Przykłady
zwalczania opozycji to m.in: załoŜenie Obozu Odosobnienia w Berezie Kartuskiej, Proces brzeski, delegalizacja Obozu Wielkiej Polski oraz Obozu
Narodowo-Radykalnego, fałszowanie wyborów do parlamentu ] , ograniczona wolność prasy i zgromadzeń.
2
Lata wojny spędził na emigracji. Na początku wojny udało mu się wraz z grupą uciekinierów przedostać za
granicę. Najpierw przebywał w ParyŜu, a później wyjechał do Ameryki – najpierw do Brazylii, następnie
przeniósł się do USA, gdzie przebywał od polowy 1941 roku. W latach przymusowego wygnania napisał
Kwiaty polskie .
Do kraju wrócił jako jeden z pierwszych pisarzy, którzy znaleźli się na Zachodzie, wiosną 1946 roku.
Ponownie osiedla się w Warszawie i rozpoczyna wielostronną działalność, zostaje kierownikiem
artystycznym Teatru Nowego, przygotowuje do druku Kwiaty polskie i wznowienia dawnych utworów.
W roku 1951 otrzymał państwową nagrodę literacką I stopnia, a wię najwyŜsze wówczas wyróŜnienie dla
pisarza. Zmarł nagle 27 grudnia 1953 roku w Zakopanem, dokąd wyjechał wraz z rodziną na urlop.
W kręgu Skamandra
Pierwszy wiersz opublikował Tuwim na początku roku 1913, a więc pięć lat przed debiutem ksiąŜkowym.
Ogłoszony w 1918 roku zbiór wierszy inaugurował poezję okresu międzywojennego, nie był on mimo
nowych elementów, jakie wnosił, objawieniem poezji całkiem nowej, stanowił wynik ewolucji poezji
europejskiej.
Twórczość Tuwima, jak większości pozostałych poetów Skamandra, stanowiła odpowiednik tych nowych
tendencji, które w liryce zachodniej skrystalizowały się juŜ w latach 90. ubiegłego wieku , w poezji
rosyjskiej zaś w pierwszym dziesiątku lat naszego stulecia. Te właśnie tendencje stanowią właściwy kontekst
dla analizy twórczości Tuwima.
Twórczość Tuwima moŜna podzielić na trzy okresy:
1918 – 1926
1929 – 1936
1940 – 1953
Rola symbolizmu
Okres nowoczesny w poezji europejskiej zaczyna się od symbolistów. Bieńkowski pisał: Symbolizm
najgłębiej wyraził się w twórczości swoich prekursorów [Baudelaire, Rimbaud] i swoich pogrobowców [Rilke,
Leśmian, Supervielle 1 ] .
Znaczenie symbolizmu było ogromne, poniewaŜ wszystkie propozycje artystyczne z lat 1890 – 1914
sytuowały się w jakiś sposób wobec poetyckiego i teoretycznego dorobku symbolizmu. Nawet gdy negowały
jego zasadnicze idee, przyjmowały pewne osiągnięcia, takie jak zaprzeczenie parnasistowskiego modelu
poezji, oderwanie poezji od publicystyki.
Dla symbolistów lat 80. poezja była ekspresją indywidualistycznie zorientowanego „ja” poetyckiego i
przekazem estetycznym. Jednak juŜ pod koniec wieku zaczęła się kształtować we Francji postawa inna,
widząca w poezji istotny składnik Ŝycia współczesnego, wmontowująca poezję w procesy cywilizacyjne.
Poeci ostatniego 10-lecia XIX wieku wnieśli jeszcze jeden element: poezja staje się formą działania, rodzi się
nie z kontemplacji świata, ale z fascynacji jego dynamizmem, zmiennością i płynnością rzeczy. W
konsekwencji powstaje nowa koncepcja poety – poeta przestaje być tym, który opisuje świat, staje się jego
aktorem. Poezja jako forma działania upodabnia się do czynu .
MoŜna powiedzieć, ze liryka przestaje być monologiem samotnego poety, przekształca się w dialog z
wartościami zewnętrznymi, pozajednostkowymi.
1 Jules Supervielle was born in 1884 in Uruguay. His life was divided between Montevideo, where he was born, and Paris, where he was educated. The
freshness and originality of his works are often attributed to his South American background. His stories treat grand subjects with everyday simplicity,
making much use of fantasy, allegory, and myth. Jules Supervielle always kept away from Surrealism which was dominant in the first half of the twentieth
century. Eager to propose a more human poetry and to rejoin the real world, Supervielle rejected automatic writing (that the Surrealists very quickly gave up
themselves) and the dictatorship of the unconscious, without disavowing the assets of modern poetry since Baudelaire, Rimbaud and Apollinaire, like
certain fundamental innovations of surrealism.
3
117505113.002.png
Nowe tendencje poezji na przełomie wieków
Po zmniejszeniu atrakcyjności symbolizmu pojawiło się we Francji kilkadziesiąt grup literackich (czyli po roku
1890 aŜ po rok 1914). Grupy te wprowadziły do poezji nie znaną dotąd hierarchię wartości:
·
w tej hierarchii miejsce szczytowe zajęły takie zjawiska jak: Ŝycie, codzienność, cywilizacja, nie była to
jednak zmiana tematów, ale zmiana postaw
·
jednym z zasadniczych elementów nowej postawy był witalizm , fascynacja Ŝyciem w jego biologicznej
bujności i pełni
·
poeta przestawał być tym, który wyraŜa własne Ŝale do świata, usiłował natomiast zapanować nad nim,
dostosować się do dynamiki
·
Ŝycie, ruch, zmienność urastają do roli poetyckich fetyszów epoki
·
zadaniem poezji jest stać się składnikiem dynamicznego Ŝycia
·
Ŝycie było dla nich wieloznaczne – oznaczało fascynację współczesnością i tęsknotę za czasami
pierwotnymi, kult dynamicznego i nieskrępowanego niczym tłumu, oznaczało uwielbienie dla pogańskiej
mitologii
·
tak kształtowany witalizm wyraŜał się w określonej symbolice literackiej – jej zasadniczym składnikiem
był motyw Dionizosa – boga uosabiającego upojenie Ŝyciem
Witalizm ten nie był wyłącznie zjawiskiem literackim, ale stanowił odpowiednik procesów społecznych,
przekształceń mieszczaństwa, które przyjęło nowy styl Ŝycia i nowy styl uzyskiwania wartości
ekonomicznych, bardziej dynamiczny i pełen rozmachu
Na kształtującą się taką sytuację silnie oddziaływała myśl filozoficzna Bergsona i Nietzschego:
-
Nietzsche przez krytykę współczesnej kultury mieszczańskiej, negację chrześcijańskich ideałów
moralnych, fascynację światem pogańskim, ideę sztuki obrzędowej, kreację wzoru osobowego
człowieka silnego
-
Bergson przez dynamiczną wizję świata, ideę elan vital (pęd Ŝyciowy) i nieustającej ewolucji
Ŝycia
Swoistością witalizmu poezji przełomu wieków było to, Ŝe łączył się ze zjawiskiem, które nazwać moŜna
kompleksem cywilizacyjnym. Aprobata Ŝycia była bowiem aprobatą współczesności. Stąd w obręb poezji
wstępują takie zjawiska jak: miasto, tłum, technika. Podlegają one literackiej nobilitacji
-
-
Jako pierwsi połączyli postawę witalistyczną z kompleksem cywilizacyjnym dwaj poeci:
Whitman 1 i Verhaern
Wszystko to łączyło się z innym zjawiskiem – tym, Ŝe fascynacja światem współczesnym miała podtekst
religijno-metafizyczny, aprobata Ŝycia odwoływała się do religijnie pojmowanej zgody człowieka ze światem,
ich dynamicznej harmonii.
-
Aprobata miasta, czy jakiegokolwiek innego wytworu humanistycznego, była jednocześnie aprobatą natury w
całej jej potędze. Owo nastawienie religijne objawiało się przede wszystkim w panteistycznym pojmowaniu
świata, w obrębie tej wizji wszystko stanowiło jakby cząstkę Boga, przez co wszystko było równie
wartościowe i waŜne.
1 Walt Whitman - (ur. 31 maja 1819 w Huntington na Long Island , zm. 26 marca 1892 w Camden ), amerykański poeta , uwaŜany za jednego z patronów
współczesnej literatury amerykańskiej. Przez wielu okrzyknięty mianem "największego amerykańskiego poety" [1] oraz ojca wiersza wolnego . Jego
twórczość wywarła wpływ na filozofię transcendentalistów i na pragmatyzm ( Jamesa ), a takŜe na pokolenie Beat Generation oraz ruch hippisowsk i końca
lat 60 . Za najwaŜniejszy utwór Whitmana uwaŜa się zbiór wierszy Źdźbła trawy ( ang. Leaves of Grass , 1855 ), uznany przez współczesnych za dzieło
kontrowersyjne i skandalizujące ze względu na epatowanie śmiałą erotyką. Typowy bohater wierszy Whitmana to humanista ( Rozkosze nieba są ze mną i
męki piekieł są ze mną ) i samotny wędrownik przesiąknięty wiarą w harmonię wszechświata, celebrujący naturę, płodność i pierwotny popęd seksualny.
4
 
Przekształcenie form poetyckich
Najogólniej te przekształcenia wyraziły się w negacji dwóch tradycji:
1) parnasistowsko pojmowanej formy doskonalej, polegającej na harmonii elementów składowych,
statycznej, opisowej
2) impresjonistycznej nastrojowości prowadzącej do migawek lirycznych, nasyconych emocjonalnie
obrazków, do wiersza pozbawionego wyrazistej kompozycji
Przekształcenia formy lirycznej pod koniec XIX wieku wyraziło się w swoistym zaniechaniu wypowiedzi w
„stylu wysokim”, we wprowadzeniu Ŝywiołu mowy potocznej – to samo przekształcenie zdobyło
zasadniczą pozycję w doświadczeniach Skamandra. W 1918 roku.
Nowe tendencje objawiły się takŜe wyraźnie w Rosji – co jest szczególnie waŜne, bo za jej pośrednictwem
oddziałały na Tuwima.
Poezja na przełomie wieków w Rosji
Opisane tendencje są charakterystyczne dla tzw. młodszych symbolistów, rozpoczynających działalność po
roku 1900 w Rosji. Poezja symbolistów rosyjskich odznaczała się zdobywczą postawą wobec świata,
panteistyczną aprobatą natury, motywami cywilizacyjnymi. Miasto stało się nie tylko scenerią wierszy, ale
równieŜ waŜnym problemem poetyckim.
Ich poezja jest zjawiskiem wyjątkowo złoŜonym, łączą się w niej fascynacje urbanistyczne z problematyka
religijną (formułowaną prze filozofa, Włodzimierza Sołowiewa), zainteresowania dla współczesności i dnia
powszedniego z uwielbieniem mitologii, motyw chrześcijański z programowo traktowanym poganizmem,
język potoczny z archaizującą stylizacją słowiańską. Zjawiska te przybierają róŜne stopnie nasilenia:
·
u Briusowa (którego oddziaływaniom podlegał Tuwim we wczesnej twórczości) – dominuje problematyka
cywilizacyjna, słabiej zabarwiona sprawami religijnymi
·
u Iwanowa – zasadniczym elementem jest symbolika mitologiczno-religijna
·
u Balmonta (Tuwim tłumaczył go na początku twórczości) – zjawiskiem najwaŜniejszym jest intymno-
nastrojowa liryka o charakterze pieśniowym
DąŜenia podobne jak we krajach Zachodu kształtowały się takŜe u młodych twórców rosyjskich: akmeistów i
futurystów :
Związek Tuwima z tymi kierunkami:
AKMENIŚCI – grupa literacka ukształtowana w Rosji w 1912 roku, stawiająca przed sobą
klasycystyczne ideały dyscypliny poetyckiej, głowni przedstawiciele to: Mandelsztam, Anna
Achmatowa, Gumilow.
Łączyli oni tradycyjne wątki kulturowe z tematyką codzienną, do poezji wprowadzili język potoczny
FUTURYŚCI – waŜne są tu takie cechy jak: fascynacja słowem uwolnionym od znaczenia, czasami
sprowadzonym do mitycznego prasłowiańskiego, którego zasadniczym elementem jest dźwięk,
swoista dynamiczna retoryka, swego rodzaju liryka salonowa, efektowna, wyraziście rytmiczna, język
potoczny
Przemiany poezji polskiej w latach 1905 – 1914
Skamander jako zjawisko literackie nie był tylko wynikiem procesów przebiegających w literaturze
francuskiej lub rosyjskiej. W okresie poprzedzającym I wojnę takŜe w poezji rodzimej wystąpiły podobne jak
na Zachodzie dąŜenia, które wykrystalizowały się dopiero po wojnie.
5
117505113.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin