NLP_Studium_struktury_subiektywnych_doswiadczen_nlpstu.pdf

(439 KB) Pobierz
NLP. Studium struktury subiektywnych doświadczeń
NLP. Studium struktury
subiektywnych doœwiadczeñ
Autorzy: Robert Dilts, John Grinder,
Richard Bandler, Judith DeLozier
T³umaczenie: Piotr Fraœ (wprowadzenie, rozdz. 1 – 3),
Wojciech Sztukowski (rozdz. 4), Anna Dragan (rozdz. 5),
Monika Szczêsny (rozdz. 6, 7)
ISBN: 83-7361-944-5
Format: A5, stron: 312
Poznaj tajniki nowoczesnej metody kierowania w³asnym umys³em
Zbadaj modele ludzkiego zachowania
Dowiedz siê, czym s¹ strategie i naucz siê z nich korzystaæ
Wykorzystaj NLP w edukacji i pracy
Programowanie neurolingwistyczne (NLP) jest technik¹ pozwalaj¹c¹ w œwiadomy
sposób kierowaæ dzia³aniem umys³u ludzkiego. NLP nie jest zbiorem teoretycznych
rozwa¿añ -- to zestaw narzêdzi pozwalaj¹cych na organizowanie i reorganizowanie
w³asnego subiektywnego doœwiadczenia lub doœwiadczenia innej osoby w celu
zdefiniowania i uzyskania dowolnego zachowania. Technika ta stosowana jest miêdzy
innymi podczas szkoleñ, sesji terapeutycznych i treningu sportowego do wyzwolenia
w ich uczestnikach ukrytych umiejêtnoœci, wyeliminowania niepo¿¹danych lêków
i zahamowañ oraz rozwi¹zywania wewnêtrznych konfliktów.
Ksi¹¿ka „NLP. Studium struktury subiektywnych doœwiadczeñ” to wprowadzenie do
tematyki programowania neurolingwistycznego. Przedstawia podstawowe pojêcia
zwi¹zane z NLP i opisuje jego najwa¿niejsze narzêdzia. Czytaj¹c j¹, poznasz historiê
programowania neurolingwistycznego, dowiesz siê, jak modelowaæ subiektywne
doœwiadczenie oraz tworzyæ i wykorzystywaæ strategie. Nauczysz siê stosowaæ
techniki NLP w reklamie, sprzeda¿y i procesie rekrutacji personelu.
Tworzenie schematów reprezentacji
Wykorzystywanie modelu TOTE
Definiowanie strategii
Zastosowanie strategii w edukacji
NLP w zastosowaniach biznesowych
Utrwalanie strategii podczas sesji NLP
Przeczytaj tê ksi¹¿kê i zacznij korzystaæ z technik NLP w profesjonalny sposób
665461612.003.png 665461612.004.png 665461612.005.png 665461612.006.png 665461612.001.png 665461612.002.png
Spis treści
Przedmowa
9
Wprowadzenie do programowania neurolingwistycznego
13
1. Wprowadzenie 21
1. Modelowanie ...........................................................................................23
1.1. Mapa to nie teren ........................................................................ 24
1.2. Nowy model .................................................................................25
1.3. Struktura modeli ..........................................................................26
1.4. Zachodnie modele naukowe ..................................................... 29
1.5. Poszerzanie współczesnego modelu naukowego .....................32
1.6. Elegancja modelowania ............................................................... 36
1.7. Schemat reprezentacji:
podstawowy element składowy zachowania .........................38
1.8. Synestezja ......................................................................................45
2. Strategie 47
2. TOTE i strategie ..................................................................................... 48
2.1. Zagnieżdżone TOTE ................................................................... 51
2.2. Dopracowanie modelu TOTE
dzięki systemowi reprezentacji ...............................................52
2.3. Stosowanie analizy reprezentacji
dokonywanej za pomocą TOTE ............................................. 55
2.3.1. Dopasowywanie systemów reprezentacji
do zadania .....................................................................56
2.4. Modyfikowanie zapisu TOTE dla strategii .............................60
2.5. Implikacje strategii ......................................................................62
2.6. Mechanika strategii .....................................................................66
2.7. Definiowanie strategii ................................................................ 70
6
NLP. S TUDIUM STRUKTURY SUBIEKTYWNYCH DOŚWIADCZEŃ
2.8. Strategie a „świadomość” ........................................................... 71
2.9. Rozpakowywanie nieuświadomionych strategii .................... 78
2.10. Potęga formy strategii ................................................................ 78
3. Uzyskiwanie 81
3. Proces uzyskiwania ................................................................................. 81
3.1. Uzyskiwanie strategii .................................................................. 82
3.2. Rozpakowywanie strategii ......................................................... 89
3.2.1. Rozpakowywanie przez predykaty .............................. 90
3.2.2. Rozszerzanie zapisu czterech reprezentacji
zmysłowych — część I .................................................95
3.2.3. Rozpakowywanie strategii
za pomocą wskazówek systemów reprezentacji .....100
3.2.4. Wykorzystywanie procedur uzyskiwania .................. 110
4. Stosowanie strategii 125
4. Wykorzystanie ....................................................................................... 126
4.1. Forma a treść ...............................................................................127
4.2. Dopasowywanie strategii ..........................................................128
4.2.1. Identyfikowanie i wykorzystywanie
punktów decyzyjnych ................................................ 134
4.2.2. Dobry kontakt .............................................................. 137
4.2.3. Elastyczność w dopasowywaniu strategii .................. 139
4.3. Kotwiczenie — uzyskiwanie dostępu
(i ponowne uzyskiwane dostępu) do reprezentacji ............ 141
4.3.1. Kotwiczenie w akcji ...................................................... 143
4.3.2. Kotwiczenie a stosowanie strategii ............................. 171
4.3.3. Ukryte kotwiczenie i dopasowywanie ........................172
4.3.4. Niezbędna różnorodność ............................................ 176
4.4. Idee i przykłady: obszary zastosowań strategii ...................... 176
4.4.1. Edukacja ......................................................................... 177
4.4.2. Rozwój biznesowy i organizacyjny ............................ 186
4.4.3. Zawody związane z medycyną i zdrowiem .............. 200
4.4.4. Prawo ............................................................................. 204
4.4.5. Implikacje dla psychoterapii ...................................... 208
5. Projektowanie 221
5. Projektowanie ....................................................................................... 222
5.1. Optymalizowanie .......................................................................223
5.2. Przeprojektowywanie nieadaptacyjnych strategii
i wyników .................................................................................225
5.2.1. Projektowanie znaczników kontekstu
i punktów decyzyjnych ............................................. 227
S PIS TREŚCI
7
5.3. Sztuczne projektowanie ........................................................... 229
5.3.1. Warunki dobrego formułowania
do sztucznego projektowania ...................................234
5.3.2. Zastosowanie sztucznego projektowania
w sytuacjach grupowych ............................................243
6. Instalacja 251
6.1. Instalacja przez zakotwiczanie .........................................................253
6.1.1. Zakotwiczanie całej strategii sekwencji ................................254
6.1.2. Zakotwiczanie pojedynczych i niepowiązanych ze sobą
kroków strategii ....................................................................257
6.2. Powtarzanie ........................................................................................ 261
6.2.1. Powtarzanie etapów strategii ................................................ 262
6.2.2. Powtarzanie wskazówek systemów reprezentacji ...............265
6.2.3. Powtarzanie wzorców synestezji ...........................................266
6.3. Strategie przerywania ........................................................................ 267
6.3.1. Przerywanie przez przeciążenie ............................................ 267
6.3.2. Przerywanie przez różnicowanie ......................................... 269
6.3.3. Przerywanie przez „zakręcanie” strategii ........................... 270
6.4. Zjawisko zakłóceń ............................................................................. 272
6.4.1. Przekształcanie ....................................................................... 274
6.5. Instalacja strategii i zakłócenia w grupach i organizacjach ........ 296
6.5.1. Zakłócenia ................................................................................ 301
6.5.1.1. Arbitraż i negocjacje ...................................................302
7. Wnioski
305
 
2
Strategie
Wszystkie nasze zewnętrzne zachowania są kontrolowane przez stra-
tegie przetwarzania wewnętrznego. Każdy z nas ma swój własny zbiór
strategii motywowania do wstania z łóżka, delegowania odpowiedzial-
ności na podwładnych, uczenia się i uczenia innych, prowadzenia ne-
gocjacji w biznesie itd. Niestety, nasze modele kulturowe nie przekazu-
ją nam wiedzy o zasadach funkcjonowania strategii potrzebnych do
realizacji celów behawioralnych, wyraźnie określonych lub domnie-
manych w każdym modelu. Przed pojawieniem się programowania
neurolingwistycznego mieliśmy do dyspozycji niemal wyłącznie me-
todę prób i błędów.
Zdarza się, że odnosimy wspaniałe sukcesy z pewnymi strategiami
(na przykład ze strategią zarabiania pieniędzy) i ponosimy kompletne
porażki z innymi (np. ze strategią stosunków międzyludzkich). Co
decyduje o tym, że wyniki stosowania naszych strategii są wspaniałe
w pewnych przypadkach i katastrofalne w innych? Stosując techniki
i procedury opracowane i opisane w NLP, w wielu sytuacjach życio-
wych i w wielu dziedzinach nauczyliśmy się modyfikować istniejące
strategie albo tworzyć nowe dla siebie lub swoich partnerów, współ-
pracowników, by osiągnąć pożądane wyniki. Tajemnica sukcesu tkwi
w zastosowaniu najbardziej efektywnych strategii. Większość strategii
jest łatwa do nauczenia albo zmodyfikowania dla potrzeby realizacji
własnych celów.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin