NLP_dla_nauczycieli_Szkola_efektywnego_nauczania_nlpnau.pdf

(451 KB) Pobierz
NLP dla nauczycieli. Szkoła efektywnego nauczania
IDŹ DO:
NLP DLA NAUCZYCIELI.
SZKOŁA EFEKTYWNEGO
NAUCZANIA
Spis treści
Przykładowy rozdział
KATALOG KSIĄŻEK:
Autor: Richard Churches, Roger Terry
Tłumaczenie: Bogusław Solecki
ISBN: 978-83-246-1757-9
Tytuł oryginału: NLP for Teachers:
Katalog online
Zamów drukowany
katalog
CENNIK I INFORMACJE:
Niezastąpiona pomoc dydaktyczna:
• Efektywne przekazywanie wiedzy.
• Rozwijanie zdolnoœci i metod wpływania na innych.
• Kontrolowanie własnych emocji i uczuć.
• Wyznaczanie celu i osiąganie pozytywnych wyników.
• Rozszerzanie zakresu stosowanych metod pedagogicznych.
Podręcznik dla nauczycieli, wykładowców, pedagogów i trenerów.
NLP z klasą
Zdobyłeœ œwietne przygotowanie akademickie i dużą wiedzę, ale masz wrażenie,
że uczniowie na Twoich lekcjach bujają w obłokach? Pragniesz przekazywać
wiadomoœci ze swojego przedmiotu w sposób ciekawy i skuteczny? Nie wiesz,
jak zdobyć zainteresowanie słuchaczy i sprawić, by informacje na stałe zagnieździły się
w ich umysłach? NLP to odpowiedź na Twoje problemy!
Ogromny wpływ na uczniów ma nastrój, z jakim wchodzisz do klasy; Twoja motywacja,
dzięki której nadajesz odpowiednie tempo lekcji, oraz zdolnoœć do rozładowywania
napięcia w krytycznej sytuacji, by stworzyć przyjazną atmosferę. Efektywne nauczanie
zaczyna się i kończy na umiejętnoœci kierowania własnymi wewnętrznymi reakcjami
i zachowaniami. By edukować innych, trzeba urodzić się z darem przekazywania
wiedzy, albo po prostu się tego nauczyć. Ten podręcznik pozwoli Ci poprawić swój
pedagogiczny warsztat pracy.
NLP (programowanie neurolingwistyczne) pozwoli Ci zrozumieć, jak działają ludzkie
umysły. Jest to bardzo skuteczne narzędzie, za pomocą którego rozwiniesz swoje
umiejętnoœci komunikacyjne, zaczniesz kontrolować emocje oraz wzbogacisz życie
osobiste i zawodowe. Zostań nauczycielem na szóstkę i dowiedz się, jak:
• modyfikować swój język, aby uzyskać okreœlone rezultaty i reakcje;
• komunikować się w sposób, którego wczeœniej nie próbowałeœ, w klasie
i poza nią;
• budować wzajemne porozumienie i wpływać na innych;
• utrzymać wysoką motywację;
• patrzeć na okreœlone kwestie z różnej perspektywy;
• wykorzystać swoją wiedzę i umiejętnoœci, aby zaplanować dzień ćwiczeń NLP.
Zamów informacje
o nowościach
Zamów cennik
CZYTELNIA:
Fragmenty książek
online
Do koszyka
Do przechowalni
Nowość
Promocja
Onepress.pl Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. (32) 230 98 63
e-mail: onepress@onepress.pl
redakcja: redakcjawww@onepress.pl
informacje: o księgarni onepress.pl
665461619.001.png 665461619.002.png
Spis treci
Podzikowania .................................................................................................................................. 9
Wstp
Czy ta ksika jest dla Ciebie? ................................................................................. 11
Co si dzieje w Twojej gowie ......................................................................................12
Czego w tej ksice NIE znajdziesz .............................................................................13
Wic o czym w kocu jest ta ksika? .........................................................................14
Po co napisalimy t ksik? .......................................................................................14
Rozdzia 1. Co oznacza NLP? ..................................................................................................... 17
Denie do doskonaoci ..............................................................................................17
Presupozycje (lub sposób mylenia) w NLP ................................................................22
Efektywna komunikacja ...............................................................................................23
Jak myle efektywnie ...................................................................................................24
Podejmowanie konkretnych dziaa ............................................................................25
Rozdzia 2. Krcimy kasowy film ................................................................................................. 27
Jak zaplanowa udan lekcj i osign cele, wykorzystujc swoj wyobrani ..........27
Czego nauczysz si z tego rozdziau ............................................................................28
Emocje, uczucia i Twój stan wewntrzny ....................................................................28
Reprezentacje przyszoci i klasa szkolna .....................................................................30
Wspomnienia i wewntrzne reprezentacje przyszoci ...............................................31
Tworzenie wasnego filmu ............................................................................................32
Badanie wizualnych, suchowych i kinestetycznych elementów reprezentacji
wewntrznych .............................................................................................................32
Dobrze sformuowany rezultat — skadanie wszystkich elementów w cao,
monta swojego filmu ................................................................................................35
Rozdzia 3. Podobiestwa si przycigaj ................................................................................... 45
Jak budowa wizi i wpywa na innych .......................................................................45
Przypadkowe spotkanie z lodem w rce .......................................................................45
Komunikacja .................................................................................................................46
Wizi .............................................................................................................................46
Bardziej zaawansowane techniki budowania wizi ......................................................49
Jak posugiwanie si zmysami moe pomóc w nawizywaniu wizi ..........................52
6
NLP dla nauczycieli
Wykorzystywanie upodoba sensorycznych w jzyku .................................................53
Dopasowanie i prowadzenie .........................................................................................56
Wi grupowa ...............................................................................................................57
Rozdzia 4. Delfinarium .............................................................................................................. 63
Jak uzyska podane relacje (a przez to zachowanie) na lekcjach, które prowadzisz ......63
Czego spodziewaby si po delfinach .........................................................................64
Po chwili stao si co niesamowitego... .......................................................................64
Jakie znaczenie maj badania Batesona
w odniesieniu do teorii behawiorystów i uczenia si .................................................65
Zarzdzanie nagrodami ................................................................................................67
Rozdzia 5. Nie myl o ciastku czekoladowym ............................................................................ 77
Jak uywa jzyka, by dosta to, czego pragniesz ........................................................77
Presupozycje ..................................................................................................................79
Radzenie sobie w kadej sytuacji ..................................................................................81
Stwierdzenia prawdziwe i identyfikatory prawdziwoci ..............................................81
Dopasowywanie i prowadzenie za pomoc jzyka przejcia ........................................84
Wyrazy, których naley uywa ostronie ....................................................................86
Nie myl w tej chwili o ciastku czekoladowym! ...........................................................86
Wchodzenie na wyszy i schodzenie na niszy poziom ogólnoci ..............................88
Rozdzia 6. Sprytna mowa ciaa ................................................................................................... 95
Jak posugiwa si jzykiem ciaa, aby wpywa na innych w klasie i poza ni ...........95
Budowanie dobrych relacji za pomoc mowy ciaa
oraz z wykorzystaniem kategorii Satir ......................................................................102
Rozdzia 7. Poznajemy siebie i innych ...................................................................................... 109
Jak zwikszy efektywno wasnej pracy oraz pracy z innymi
dziki innemu spojrzeniu na wiat ...........................................................................109
Efektywne wykorzystanie pozycji percepcyjnych .......................................................111
Co za duo, to niezdrowo ...........................................................................................116
Inni ludzie s naszym lustrzanym odbiciem ..............................................................119
Wewntrzne perspektywy i ich wykorzystanie ...........................................................120
Metaprogramy .............................................................................................................124
Rozdzia 8. Z czego skadaj si wspomnienia .......................................................................... 129
Jak wykorzysta swoje zasoby wewntrzne .................................................................129
Podró do wntrza — wewntrzne reprezentacje i submodalnoci ..........................130
Odkrywanie wizualnych, dwikowych i kinestetycznych submodalnoci ...............133
Submodalnoci prowadzce .......................................................................................135
Powizany i rozdzielony ..............................................................................................135
Nauka korzystania z grup submodalnoci ..................................................................136
Spis treci
7
Rozdzia 9. Rzuci kotwic! ........................................................................................................145
Jak wykorzysta wewntrzne zasoby umysowe w sobie
i swoim rodowisku poznawczym .............................................................................145
Warunkowanie Pawowa ............................................................................................146
Róne rodzaje odruchów ............................................................................................147
Kotwiczenie przydatnych stanów ...............................................................................147
W wietle reflektorów .................................................................................................151
Zachowuj si w klasie szkolnej jak reyser na planie filmowym ...............................155
Uycie kotwic w rozmowie .........................................................................................156
Rozdzia 10. Sowne jujitsu ..........................................................................................................161
Jak wyraa si elegancko ...........................................................................................161
Moc pynca z uzyskania bardziej specyficznego jzyka ...........................................164
Metamodel ..................................................................................................................165
Sztuka zadawania pyta .............................................................................................169
Dlaczego? ....................................................................................................................170
Zmiana przekona zwizanych z rozmow ...............................................................171
Rozdzia 11. Co si skrywa wewntrz nauczyciela ........................................................................177
Jak Twoja osobowo wpywa na Twoje postpowanie .............................................177
Praca z wartociami ....................................................................................................178
O czym waciwie mówimy? .......................................................................................179
Wartoci „do” i wartoci „od” ....................................................................................181
Rozprawiamy si z przestarzaymi wartociami .........................................................183
Bd elastyczny i spenij swoje pragnienia .................................................................183
Twoja hierarchia wartoci ...........................................................................................184
Tworzymy wasn hierarchi wartoci ........................................................................185
Jak zosta liderem w sali lekcyjnej ..............................................................................186
Rozdzia 12. Moesz to zrobi... Najwyszy czas! ........................................................................193
Jak utrzyma motywacj .............................................................................................193
Znajd swój naturalny sposób przetwarzania czasu ..................................................194
Cechy ludzi posugujcych si wymienionymi sposobami postrzegania czasu ........195
Zabawa z osi czasu ....................................................................................................196
Zwracanie uwagi na to, czy wspomnienia s pogrupowane, czy odosobnione .........197
Jzyk czasu ..................................................................................................................198
Rozdzia 13. Wida to w Twoich oczach... midzy innymi .........................................................205
Zwracanie uwagi na jzyk ciaa i ruchy oczu pomoe Ci
w skutecznym nawizywaniu wizi, wywieraniu wpywu na innych i komunikacji .....205
Wyostrzenie zmysów .................................................................................................206
Ruch oczu ...................................................................................................................207
8
NLP dla nauczycieli
Model wskazówek systemów reprezentacji zwizanych z ruchem gaek ocznych ....210
Sam sprawd model wskazówek systemów reprezentacji ..........................................211
Strategie ......................................................................................................................212
Rozdzia 14. Magiczna liczba 7 ................................................................................................... 219
Rozumienie ogranicze wiadomoci i wspóczesne badania nad NLP ...................219
Jak to zrobie? ............................................................................................................219
Magiczna liczba 7 — granice wiadomoci ................................................................224
Model komunikacyjny NLP ........................................................................................226
Rozdzia 15. Dzie wicze ......................................................................................................... 233
Jak zaplanowa i przeprowadzi wasn sesj treningow NLP .................................233
Zaczynamy ..................................................................................................................234
wiczenie 1. ................................................................................................................236
wiczenie 2. ................................................................................................................239
wiczenie 3. ................................................................................................................242
wiczenie 4. ................................................................................................................244
wiczenie 5. ................................................................................................................248
wiczenie 6. ................................................................................................................254
Sownik terminów wykorzystywanych w NLP .............................................................................. 259
Bibliografia ........................................................................................................................................... 267
Bibliografia chronologiczna ......................................................................................................... 279
Biogramy autorów ......................................................................................................................... 283
Zgłoś jeśli naruszono regulamin