NLP_dla_menedzera_nlpmen.pdf

(462 KB) Pobierz
NLP dla menedżera
NLP dla menedżera
Autor: David Molden
T³umaczenie: Aleksandra Podsiadlik
ISBN: 978-83-246-1732-6
Peak Performance with NLP – 2 edition
Format: 158x235, stron: 360
Sukces poprzez zmianê
Zwiêkszaj swoj¹ efektywnoœæ we wszystkim, czym siê zajmujesz.
Stosuj zasady myœlenia i zachowania pomagaj¹ce rozwijaæ Twoje umiejêtnoœci.
Poznaj narzêdzia, metody i umiejêtnoœci konieczne do przeprowadzania zmian.
Tym, co czyni mened¿era efektywnym, jest zrozumienie i zastosowanie narzêdzi takich jak NLP.
Ta ksi¹¿ka daje przewagê konkurencyjn¹, której wiêkszoœæ osób poszukuje przez ca³e ¿ycie.
Paul L’Estrange,
Global Business Development, Vertical Inc.
Kto NLP wojuje… jest skazany na sukces
Programowanie neurolingwistyczne to jedna z najbardziej dynamicznie rozwijaj¹cych siê
dziedzin wiedzy. Mo¿liwoœci zastosowania NLP s¹ nieograniczone, a ka¿dy kolejny praktyk
przyczynia siê do wzbogacenia tego zbioru zasad, modeli i narzêdzi do nauki, komunikacji
i zmiany, poszerzaj¹c pole oddzia³ywania NLP na coraz to nowe dziedziny.
Niniejsza ksi¹¿ka stanowi wszechstronn¹ i wyczerpuj¹c¹ prezentacjê zasad, modeli
i technik NLP — swoiste podsumowanie ponad piêædziesiêciu lat aktywnego stosowania tej
wiedzy w praktyce biznesowej. Docenisz j¹ bez wzglêdu na to, czy stawiasz dopiero
pierwsze kroki w œwiecie programowania neurolingwistycznego, czy te¿ szukasz Ÿród³a
odniesienia dla posiadanej ju¿ wiedzy. Ten praktyczny przewodnik stworzony przez grupê
wysoko wykwalifikowanych konsultantów NLP zawiera przede wszystkim sprawdzone
wskazówki, jak wywieraæ wiêkszy wp³yw w œwiecie biznesu, zostawiæ swój trwa³y œlad
i osi¹gaæ ponadprzeciêtne rezultaty.
Dziesiêæ zasad NLP:
1. Poszukuj nowych sposobów myœlenia i dzia³ania.
2. Informacja zwrotna motywuje do dzia³ania, pora¿ka os³abia energiê.
3. Elastycznoœæ to klucz do wywierania wp³ywu i kontroli.
4. Napotkany opór wskazuje na brak dobrych relacji z innymi ludŸmi.
5. Istnieje spora ró¿nica miêdzy intencjami a zachowaniem.
6. Masz wszystko, co konieczne do zmiany.
7. Jeœli inny cz³owiek potrafi, Ty te¿ potrafisz.
8. Prawdziwe znaczenie komunikatu odczytasz z reakcji odbiorcy.
9. Wyobra¿enia mog¹ siê staæ rzeczywistoœci¹.
10. Kontroluj swój umys³ i ponoœ odpowiedzialnoœæ za swoje dzia³ania.
665461620.001.png 665461620.002.png
Spis treści
O autorze
5
Podziękowania
7
Wstęp
9
Część I
Zasady NLP: podstawy sukcesu
1 Bagna i aligatory
13
2 Ciężar gatunkowy opinii
25
3 Kozły ofiarne pilnie poszukiwane
35
Część II
Wzorce NLP: świadomość różnicy
Wstęp
45
4 Mapy rzeczywistości
49
5 Stan umysłu
67
6 Kontakt
81
7 Kanały komunikacyjne
95
8 Język, który zmienia rzeczywistość
109
9 Metaprogramy
127
10 Model poziomów logicznych
147
11 Kodowanie czasu
163
12 Tygrys w ogrodzie róż
173
Część III
Tworzenie zmiany: praktyczne zastosowanie NLP
Wstęp
181
13 Jak wyznaczać ważne cele
183
14 Przeramowanie — tworzenie nowych perspektyw
193
15 Ramy informacji dla zebrań
199
16 Kotwiczenie: dotarcie do wszystkich zasobów,
których potrzebujesz
209
665461620.003.png
4
NLP dla menedżera
17 Wizualizacja konkurencji
219
18 Percepcja a rzeczywistość
225
19 Coaching prelegenta
231
20 Koło ryzyka
237
21 Strategia siedmiu kroków
245
22 Realizacja celów
255
23 Zaufanie w zespołach wirtualnych
265
24 Zarządzanie czasem
i zastosowanie techniki Orange Circle Thinking
277
Część IV
Modelowanie doskonałości:
jak rozwinąć umiejętności, których Ci potrzeba
Wstęp
291
25 Metoda i technika modelowania
293
26 Strategia kreatywności Walta Disneya
303
27 Przykład modelowania: sztuka obsługi klienta
309
28 Przykład modelowania:
modelowanie doskonałości w doradztwie podatkowym
319
29 Uwolnij się od nawyku — raz na zawsze!
329
Słowniczek
335
Dane kontaktowe autorów
347
Skorowidz
349
665461620.004.png
21
Strategia siedmiu kroków
Bob Janes
Interesy nie szły dobrze; większość osób z zewnątrz uważała, że firma tonie. Jednak
według pracowników wszystko było w porządku. To prawda, że na rynku nastąpiło
chwilowe zachwianie równowagi — ale takie wahania miały także miejsce w przeszłości
i sytuacja zawsze wracała do normy po roku lub dwóch. „To cecha naszej branży
— zawsze tak było, od kiedy tylko rozpoczęliśmy działalność” — mówili ludzie.
Prawda była taka, że należało postawić tę firmę na nogi, pchnąć ją w dobrym kierunku,
wyznaczyć nowe cele i — przede wszystkim — sprawić, by znowu zaczęła przynosić zyski.
W ciągu dwóch lat udało nam się zrealizować skomplikowany program zmian, w któ-
rym wiele elementów było wzajemnie od siebie zależnych. Ten rozdział opowiada wła-
śnie o tym, zajmując się jedną z najważniejszych kwestii — tworzeniem i realizacją wspól-
nej strategii biznesowej. „Strategię” należy zdefiniować jako wspólne dla wszystkich
pracowników rozumienie kierunku, w którym podą-
ża organizacja; określenie tego, co ważne w jej dzia-
łalności, a także tego, w jaki sposób należy zainwe-
stować energię i zasoby.
W przypadku omawianej tu organizacji, tradycyjnie
członkowie kierownictwa wyższego szczebla i zespół
planistów wspólnie przygotowywali strategię bizne-
sową dla swojej firmy. Następnie, dokument ten dru-
kowano i w dużych, szarych segregatorach różnymi
kanałami rozsyłano do wszystkich działów w firmie.
Jednak nic się nie zmieniało. Ludzie zapamiętywali niektóre z fraz na miesiąc lub dwa
— a jeśli układ graficzny był ciekawy, może nawet nieco dłużej — lecz nie miało to
żadnego wpływu na ich pracę.
„»Strategię« należy zdefiniować
jako wspólne dla wszystkich
pracowników rozumienie
kierunku, w którym podąża
organizacja; określenie tego,
co ważne w jej działalności,
a także tego, w jaki sposób
należy zainwestować energię
i zasoby”.
246
NLP dla menedżera
Nasze pierwsze zadanie polegało na zwiększeniu efektywności zespołu zarządzającego
poprzez zmniejszenie ilości jego członków — z 21 do 5 lub 6 osób — i jasne wyznacze-
nie obowiązków dla każdego z nich. Na przykład, do tej pory dyrektor odpowiedzialny
za produkcję wzywał na każde zebranie dyrektora każdego z sześciu zakładów produk-
cyjnych, wchodzących w skład firmy. Kiedy już nowy zespół zaczął działać, skupiliśmy
się na tworzeniu bardziej pragmatycznej strategii działania.
Podęliśmy decyzję, by spotykać się w siedzibie firmy. Chciałem w ten sposób zakotwi-
czyć tam nowy sposób postępowania, który zamierzaliśmy wprowadzić. Pragnąłem
także pokazać pracownikom organizacji, że dzieje się coś nowego. Zdawaliśmy sobie
sprawę, że, decydując się na spotkania w siedzibie firmy, ryzykujemy, iż w czasie lunchu
czy przerw na kawę, uczestników mogą pochłonąć wewnętrzne sprawy firmy. Dlatego
podjęliśmy odpowiednie kroki, dokonując poważnego przeramowania już na samym
początku. Dopasowaliśmy się do grupy i objęliśmy przywództwo, dzięki czemu udało
nam się przekonać członków zespołu do podjęcia zobowiązania o stuprocentowej
obecności przez cały czas trwania prac nad rozwojem projektu. Spotykaliśmy się w sali
konferencyjnej, znajdującej się pośród innych pokojów biurowych.
Przygotowaliśmy salę tak, by stworzyć optymalne warunki umożliwiające koncentrację,
pełne zaangażowanie i kreatywną pracę członków zespołu. Schemat przedstawiający
„strategiczną wizję” (rysunek 21.1) został powiększony tak, że zajmował całą ścianę na-
przeciwko drzwi. Był to główny instrument, służący przygotowaniu nowej strategii. By
móc odczytać słowa zapisane na górze, ludzie musieli unieść głowy. W ten sposób byli
cały czas zachęcani do kreatywnego myślenia.
Usunęliśmy krzesła i stoły, by nie zakłócać przepływu energii, a także by zniechęcić
uczestników do przynoszenia ze sobą laptopów. Jak ma się to do normalnych zebrań
z prezentacjami w PowerPoincie, tradycyjnym wyglądem sali narad itp.?
Uwagi: By przygotować schemat w takich rozmiarach, został on zeskanoway i po-
większony. Następnie wydrukowaliśmy poszczególne fragmenty na kartkach formatu
A4 i powiększyliśmy je na kserokopiarce do formatu A3. Zostały one połączone za
pomocą przeźroczystej taśmy.
Już wcześniej przygotowaliśmy zespół na nowe metody pracy, jednak kiedy ludzie weszli
do sali, wydawali się onieśmieleni. Udało nam się zastąpić znane, wygodne otoczenie
nowym, które zachęcało do kreatywności, wciąż jednak znajdowaliśmy się w siedzibie
firmy. Łatwiej byłoby nam pracować gdzieś poza tym budynkiem, może w hotelu, lecz
w takim przypadku przeniesienie nowych doświadczeń na grunt firmy byłoby dla ze-
społu znacznie trudniejsze.
Kiedy wszyscy zebrali się w sali, opowiedzieliśmy dokładnie o tym, co zamierzaliśmy
zrealizować. Pomogło to członkom zespołu przygotować się psychicznie do pracy.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin