gramsci - partia a rewolucja(6).pdf

(454 KB) Pobierz
Partia a rewolucja
Antonio Gramsci
Partia a rewolucja
Studenckie Koło Filozofii Marksistowskiej (Uniwersytet Warszawski)
WARSZAWA 2007
Antonio Gramsci – Partia a rewolucja (1919 rok)
Artykuł Antonio Gramsciego „Partia a rewolucja” 
ukazał   się  bez   podpisu   w   piśmie   „L'Ordine 
Nuovo” I, nr 31 z 27 grudnia 1919 r.
Podstawa niniejszego wydania: Antonio Gramsci, 
„Pisma wybrane”, tom 1, wyd. Książka i Wiedza, 
Warszawa 1961.
Tłumaczenie   z   języka   włoskiego:   Barbara 
Sieroszewska.
– 2 –
©  Studenckie Koło Filozofii Marksistowskiej (UW)
www.skfm­uw.w.pl
 
Antonio Gramsci – Partia a rewolucja (1919 rok)
Partia Socjalistyczna ze swoją siecią sekcji (które w wielkich ośrodkach przemysłowych są z kolei 
osią  zwartego   i  silnego   systemu   kół   dzielnicowych),   ze  swymi   federacjami   prowincjonalnymi,   mocno 
scementowanymi   przez   prądy   ideowe   i   działalność  promieniujące   z   sekcji   miejskich,   ze   swymi 
corocznymi   zjazdami,   stanowiącymi   najwyższą  władzę  zwierzchnią  partii,   sprawowaną  przez   masy 
członkowskie za pośrednictwem delegatów o ściśle określonych i ograniczonych pełnomocnictwach, ze 
swymi   zjazdami,   zwoływanymi   zawsze   doraźnie   dla   przedyskutowania   i   rozwiązania   konkretnych   i 
bezpośrednich zagadnień, ze swym kierownictwem, wyłonionym bezpośrednio przez zjazd i stanowiącym 
jego   stały   komitet   wykonawczy   i   kontrolujący   –   Partia   Socjalistyczna   stanowi   aparat   demokracji 
proletariackiej, który fantazja polityczna łatwo przedstawić sobie może jako aparat „wzorowy”.
Partia   Socjalistyczna   jest   wzorem   społeczeństwa   „wolnościowego”,   dobrowolnie   i  świadomie 
zdyscyplinowanego.   Wizja   przedstawiająca   całe   społeczeństwo   ludzkie   w   postaci   gigantycznej   Partii 
Socjalistycznej   –   z   jej   systemem   wniosków   o   przyjęcie   w   poczet   członków   i   systemem   usuwania 
członków – nie może nie drażnić przesądów o umowie społecznej, żywionych przez liczne buntownicze 
duchy, wychowane raczej na Janie Jakubie Rousseau i na broszurach anarchistów niż na historycznych i 
ekonomicznych   doktrynach   marksizmu.   Konstytucja   Rosyjskiej   Republiki   Rad   opiera   się  na  zasadach 
identycznych   z  tymi,   na   jakich   zbudowana   jest   Partia   Socjalistyczna:   rząd   rosyjskiej   władzy   ludowej 
funkcjonuje w formach uderzająco podobnych do form, jakimi posługuje się Partia Socjalistyczna. Nie 
jest   więc   bynajmniej   rzeczą  dziwną,  że   z   tych   analogii   i   instynktownych   aspiracji   zrodził   się  mit 
rewolucyjny,   w   którym   władzę  proletariatu   pojmuje   się  jako   dyktaturę  systemu   sekcyjnego   Partii 
Socjalistycznej.
Ta   koncepcja   jest   co   najmniej   równie   utopijna,   jak   koncepcja,   która   formy   procesu   rozwoju 
rewolucyjnego widzi w związkach zawodowych i Izbach Pracy. Społeczeństwo komunistyczne może być 
pojmowane   jedynie   jako   formacja   „naturalna”,  ściśle   związana   z   narzędziem   produkcji   i   wymiany; 
rewolucja zaś – jako akt historycznego  uznania „naturalności” owej  formacji.  Proces  rewolucyjny  jest 
więc   jednoznaczny   tylko   z  żywiołowym   ruchem   mas   pracujących,   spowodowanym  ścieraniem   się 
interesów,  nieodłącznym   od współżycia  ludzi   w  ustroju  własności  kapitalistycznej.  Masy,   dławione   w 
kleszczach konfliktów kapitalistycznych, zagrożone bezapelacyjnym skazaniem na utratę praw cywilnych 
i duchowych  – odsuwają się od burżuazyjnych form demokracji, wychodzą poza legalność konstytucji 
burżuazyjnej. Społeczeństwo poszłoby w rozsypkę, upadłaby wszelka produkcja użytecznych bogactw, a 
ludzie pogrążyliby się w ponurą otchłań nędzy, barbarzyństwa i śmierci, gdyby nie reakcja świadomości 
historycznej mas ludowych, które znajdują sobie nowe ramy prawne, wprowadzają nowy ład do procesu 
produkcji i podziału bogactw. Walczące organizacje proletariackie są „czynnikami” tego gigantycznego 
ruchu   mas;   Partia   Socjalistyczna   jest   niewątpliwie   najsilniejszym   czynnikiem   tego   procesu   rozpadu   i 
kształtowania nowego społeczeństwa, ale nie jest – i nie może być – pojmowana jako forma tego procesu, 
forma giętka i dająca się urabiać wedle woli przywódców. Socjaldemokracja niemiecka (w rozumieniu 
całości   ruchu   zawodowego   i   politycznego)   próbowała   zrealizować  paradoksalny   zamiar   wtłoczenia 
procesu   niemieckiej   rewolucji   proletariackiej   w   swoje   formy   organizacyjne   i   zdawało   się  jej,  że 
zapanowała nad historią. Stworzyła odgórnie  s w o j e  własne rady i zapewniła w nich większość swoim 
ludziom;   okiełznała   rewolucję,   obłaskawiła   ją.   Dziś  już  utraciła   wszelki   kontakt   z   rzeczywistością 
historyczną  poza   kontaktem   pięści   Noskego   z   karkiem   robotnika,   a   proces   rewolucyjny   płynie   dalej 
własnym nie kontrolowanym, tajemniczym nurtem, zasilany przez nieznane źródła gwałtu i cierpienia.
Partia   Socjalistyczna,   ze   swoją  nieprzejednaną  działalnością  w   dziedzinie   władzy   politycznej, 
osiąga takie same wyniki,  do jakich dochodzą związki  zawodowe  w dziedzinie ekonomicznej:  kładzie 
kres  wolnej   konkurencji.  Partia   Socjalistyczna  ze  swoim  programem   rewolucyjnym  odbiera  aparatowi 
państwa   burżuazyjnego   jego   demokratyczną  podstawę  aprobaty   rządzonych.   Dociera   ona   swymi 
wpływami coraz dalej w głąb mas ludowych, wpajając w nie przekonanie, że ucisk, któremu podlegają, to 
– 3 –
©  Studenckie Koło Filozofii Marksistowskiej (UW)
www.skfm­uw.w.pl
Antonio Gramsci – Partia a rewolucja (1919 rok)
nie rzecz przypadku, ani też nie zło bez wyjścia, ale że stan ów odpowiada obiektywnej konieczności, jest 
nieuchronnym momentem procesu dialektycznego, który musi znaleźć ujście w gwałtownym rozdarciu, a 
następnie regeneracji społeczeństwa. Tak więc partia identyfikuje się ze świadomością historyczną mas 
ludowych i kieruje ich spontanicznymi, niepowstrzymanymi dążeniami; kierownictwo to jest bezcielesne, 
działa   poprzez   miliony   więzi   duchowych,   jest   promieniowaniem   autorytetu   i  tylko   w  kulminacyjnych 
momentach   może   przekształcić  się  w   efektywny   rząd   przez   apel   skierowany   do   wszystkich,   przez 
zgromadzenie wszystkich sił bojowych, gotowych walczyć, by odeprzeć niebezpieczeństwo i rozproszyć 
groźne chmury reakcyjnego gwałtu.
Po  sparaliżowaniu   funkcji   legalnego   rządu   rozpoczyna   się  dla  partii   faza   o   wiele   trudniejsza   i 
delikatniejsza:   faza   działalności   pozytywnej.   Poglądy   rozpowszechniane   przez   partię  działają 
autonomicznie   na świadomość  jednostek   i  stwarzają  nowe,   odpowiadające   im   konfiguracje   społeczne, 
organizmy funkcjonujące na zasadzie wewnętrznego prawa, embriony aparatu władzy, w których masy 
realizują swoją władzę, w których zdobywają świadomość swojej odpowiedzialności dziejowej i swojej 
właściwej misji stworzenia warunków niezbędnych dla odrodzonego komunizmu. Partia, jako formacja 
zwarta   i   walcząca   o   określoną  ideę,   wpływa   na   ten   proces   tworzenia   się  nowych   struktur,   na   pracę 
milionów   mikroskopijnych   organizmów   społecznych,   pracowicie   wznoszących   czerwone   ławice 
koralowe,   które   pewnego   bliskiego   już  dnia   wyłonią  się  na   powierzchnię  i   złamią  impet   oceanicznej 
nawałnicy,   przywrócą  spokój   falom,   ustalą  nową  równowagę  prądów   i   klimatów;   ale   ten   wpływ   jest 
wpływem organicznym, wyrażającym się w krążeniu idei, w utrzymywaniu się rządu duchowego oraz w 
fakcie,  że   miliony   robotników,   tworząc   nowe   hierarchie,   zaprowadzając   nowy   ład,   wiedzą,  że 
świadomość  historyczna,   która   nimi   kieruje,   znajduje  żywe   wcielenie   w   Partii   Socjalistycznej,   jest 
poparta doktryną, doktryną Partii Socjalistycznej, i dysponuje potężnym taranem – siłą polityczną Partii 
Socjalistycznej.
Partia jest najwyższą hierarchią tego niepowstrzymanego ruchu mas, partia sprawuje najbardziej 
skuteczną  z  wszelkich   dyktatur   –   tę,   która   powstała   na  gruncie   autorytetu,   która   oznacza  świadome   i 
spontaniczne uznanie autorytetu jako elementu koniecznego do pomyślnego wykonania podjętego dzieła. 
Biada, jeżeli w myśl sekciarskich pojęć o roli partii w rewolucji chce się tę hierarchię zmaterializować, 
jeżeli   chce   się  wtłoczyć  aparat   rządzący   walczącymi   masami   w   mechaniczne   formy   władzy 
bezpośredniej, wcisnąć proces rewolucyjny w ramy formalne partii. Zdoła się wówczas sprowadzić część 
ludzi na inne drogi, zdoła się „opanować” historię, ale rzeczywisty proces rewolucyjny wymknie się spod 
kontroli i wpływu partii, która stanie się nieświadomie organizmem konserwatywnym.
Propaganda Partii Socjalistycznej kładzie dziś nacisk na następujące niezaprzeczalne tezy:
Tradycyjne   stosunki   polegające   na   przywłaszczaniu   sobie   przez   kapitalistę  produktu   pracy 
ludzkiej   uległy   poważnym   przemianom.   Przed   wojną  warunki   pracy   we   Włoszech   pozwalały,   bez 
poważniejszych wstrząsów, na przywłaszczenie sobie przez znikomą mniejszość kapitalistyczną i przez 
państwo   sześćdziesięciu   procent   wyprodukowanych   bogactw,   podczas   gdy   dziesiątki   milionów   ludzi 
pracy musiały zadowolić się skąpymi czterdziestoma procentami na zaspokojenie swych elementarnych 
potrzeb życiowych oraz potrzeb życia kulturalnego. Dzisiaj, po wojnie, jesteśmy świadkami takiego oto 
zjawiska: społeczeństwo włoskie produkuje zaledwie połowę dóbr konsumowanych. Państwo zadłuża się 
na   rachunek   przyszłej   pracy   na   kolosalne   sumy,   a   tym   samym   oddaje   coraz   bardziej   pracę  ludności 
włoskiej w niewolę międzynarodowej plutokracji. Do dwóch obcinaczy kuponów (kapitalistów i państwa) 
przybył   teraz   trzeci,   na   wskroś  pasożytniczy:   drobna   burżuazja   rekrutująca   się  z   kasty   wojskowo­
biurokratycznej powstałej w czasie wojny. Przejmuje ona właśnie tę nie wyprodukowaną połowę dóbr, 
która stanowi zadłużenie na poczet przyszłej pracy; przejmuje ją bezpośrednio – w postaci pensji i rent – 
oraz   pośrednio,   jej   pasożytnicza   funkcja   narzuca   bowiem   konieczność  utrzymywania   całego 
– 4 –
©  Studenckie Koło Filozofii Marksistowskiej (UW)
www.skfm­uw.w.pl
Antonio Gramsci – Partia a rewolucja (1919 rok)
pasożytniczego   aparatu.   Jeżeli   społeczeństwo   włoskie   produkuje   bogactwa   na   sumę  zaledwie   15 
miliardów, konsumuje zaś 30 miliardów, a owe 15 miliardów są owocem ośmiu godzin pracy dziennej 
dziesiątków milionów ludności pracującej, której zarobki wynoszą sześć do siedmiu miliardów, to bilans 
kapitalistyczny   można   zrównoważyć  w   jeden   jedyny   sposób,   a   mianowicie   zmuszając   dziesiątki 
milionów   ludności,   aby   za  tę  sumę  zarobków   dawały   jedną,   dwie,   trzy,   cztery   czy  pięć  godzin   pracy 
więcej, pracy nie wynagradzanej, pracy obracanej na tuczenie kapitału i umożliwiającej mu odzyskanie 
jego funkcji akumulowania pracy obracanej na zapełnienie kasy państwa i umożliwiającej mu spłatę jego 
długów,   pracy   przeznaczonej   na  zabezpieczenie   sytuacji   ekonomicznej   drobnej   burżuazji,   pobierającej 
pensje  i renty  za oddane  państwu i kapitałowi  usługi  policyjne  przy wyciskaniu  z ludności  pracującej 
ostatniego tchu przy maszynie czy na roli.
W takim ogólnym układzie stosunków kapitalistycznych walka klasowa nie może być skierowana 
ku innemu celowi aniżeli zdobycie władzy w państwie przez klasę robotniczą i zwrócenie tej potężnej siły 
przeciwko pasożytom, zmuszenie ich do wzięcia się do pracy i natychmiastowe zniesienie monstrualnego 
haraczu, nałożonego na ludność pracującą. W realizowaniu tego celu współdziałać muszą wszyscy ludzie 
pracy,   wszyscy   ludzie   pracy   muszą  też  osiągnąć  formę świadomości   zgodnie   z   rolą,   jaką  pełnią  w 
procesie produkcji i wymiany, każdy zatem robotnik, każdy chłop powołany jest do Rady, do współpracy 
w   dziele   odrodzenia,   powołany   jest   do   tworzenia   aparatu   kierującego   przemysłem   i   do   tworzenia 
dyktatury:   Rada   jest   wcieleniem   aktualnej   formy   walki   klasy   dążącej   do   władzy.   Sieć  instytucji,   w 
ramach   których   rozwija   się  proces   rewolucyjny,   kształtuje   się  w   następujący   sposób:   rada,   związek 
zawodowy,   Partia   Socjalistyczna.   Rada   –   historyczna   formacja   społeczna,   zdeterminowana   przez 
konieczność  opanowania   aparatu   produkcji,   formacja   zrodzona   ze   zdobycia   samowiedzy   przez 
wytwórców.   Związek   zawodowy   i   partia   –   zrzeszenia   dobrowolne,   czynniki   napędowe   procesu 
rewolucyjnego, czynniki „kierownicze” rewolucji. Związek zawodowy, który koordynuje siły wytwórcze 
i  nadaje  aparatowi   przemysłowemu  formę komunistyczną;   Partia  Socjalistyczna   – żywy  i dynamiczny 
model   społecznego   współżycia,   w   którym   dyscyplina   godzi   się  z   wolnością  i   przywraca   duchowi 
ludzkiemu całą energię i entuzjazm, do jakich jest on zdolny.
– 5 –
©  Studenckie Koło Filozofii Marksistowskiej (UW)
www.skfm­uw.w.pl
Zgłoś jeśli naruszono regulamin