POSTĘPOWANIE Z DZIECKIEM W STANIE ZAGROŻENIA ŻYCIA..doc

(73 KB) Pobierz
POSTĘPOWANIE Z DZIECKIEM W STANIE ZAGROŻENIA ŻYCIA

POSTĘPOWANIE  Z  DZIECKIEM  W  STANIE   ZAGROŻENIA   ŻYCIA

 

 

1.      Rozpoznanie czy stan, w którym znajduje się dziecko stanowi rzeczywiście  zagrożenie życia.

2.      Ustalenie prawdopodobnej przyczyny wywołującej ten stan.

3.      Odwrócenie  stanu  zagrożenia życia.

 

Zadanie Zespołu Ratunkowego

 

 

1.      Wstępna  stabilizacja stanu ogólnego.

2.      Szybkie i odpowiednio zorganizowane przetransportowanie dziecka w stabilnym lub ustabilizowanym w miarę możliwości stanie, do Oddziału, który przejmie dalsze leczenie i diagnostykę.

 

 

Zasady  stabilizacji

 

Ø      odwrócenie  zaburzeń  krążeniowo -  oddechowych

Ø      przywrócenie  i  utrzymanie  dostawy  tlenu do tkanek (deficyt tlenu towarzyszy   wszystkim stanom  nagłym) 

 

 

Dla właściwego transportu tlenu do tkanek niezbędna jest równoczesna funkcja :

Ø      układu oddechowego ( ciśnienie parcjalne tlenu pO2 = 70-100 mmHg)

Ø      układu  krążenia  (rzut minutowy serca)

Ø      krwi (hemoglobina)

 

 

Prawidłowe parametry układu krążenia i oddechowego u dzieci

 

Częstość oddechów

ü      noworodki – 60-40 / min

ü      niemowlęta- 40-30/min

ü      dzieci 2-7 r. życia – 30-20/ min

ü      dzieci 7-12 r. życia – 20-16/min

 

Częstość uderzeń serca

ü      noworodki i niemowlęta 160 -110 / min

ü      dzieci 2-6 r. życia 120- 90 / min

ü      dzieci 7-12 r. życia – 100-60 / min

 

Ciśnienie tętnicze krwi

ü      noworodki 70-80/20-50 mmHg

ü      niemowlęta 70-100/50-70 mmHg

ü      dzieci powyżej 2 r.ż. :

             

ciśnienie skurczowe = 80+(2x wiek w latach)

           

ZASADY  OBOWIĄZUJĄCE  W  CZASIE  TRANSPORTU  DZIECKA

 

 

v     zapoznaj się z historią  choroby i działaniami podejmowanymi przed przybyciem zespołu transportującego

 

v     zabezpiecz urządzenia monitorujące czynności życiowe

 

v     sprawdź urządzenia podtrzymujące życie (respirator, butla z tlenem, ssak, pompy infuzyjne itd.)

 

v     sprawdź cewniki donaczyniowe i inne

 

v     zmierz podstawowe parametry życiowe pacjenta

 

v     działaj w sposób skoordynowany i efektywny

 

v     nie działaj w pośpiechu

 

v     o ile jest to możliwe, uzyskaj stabilizację stanu dziecka 

 

v     jeżeli dziecko jest na granicy wydolności oddechowej i  grozi mu pogorszenie, a jeszcze nie jest zaintubowane zrób to przed transportem

 

v     poziom opieki nad pacjentem podczas transportu musi być równy lub wyższy niż dotychczasowy

 

v     pośpiech jest uzasadniony wtedy gdy próby pełnej stabilizacji nie powiodły się, skończyły się dostępne możliwości terapeutyczne i istnieje zasadna szansa na uratowanie dziecka w innym ośrodku leczniczym przeważająca nad ryzykiem śmierci w trakcie transportu.  

 

OCENA STANU DZIECKA

 

1.      Wywiad  dotyczący  okoliczności w   których  doszło do zdarzenia, zebrany  od  świadków

2.      Ocena  stanu przytomności np. wg. skali Glasgow

3.      Ocena  szerokości i symetrii źrenic

4.      Ocena wydolności układu oddechowego

·        tor oddychania

·        zabarwienienie skóry

5.      Ocena wydolności układu krążenia

·  zabarwienienie skóry

·  kontrola tętna na tętnicach centralnych ( szyjne lub udowe) i obwodowych

·  wykluczenie lub potwierdzenie objawów centralizacji układu krążenia

6. Kontrola obecności zewnętrznych obrażeń ciała wskazujących na uraz mechaniczny

 

 

 

 

 

KLASYFIKACJA  STANU NIEPRZYTOMNOŚCI  WG.  ZMODYFIKOWANEJ  SKALI GLASGOW  (GCS)

 

 

Odpowiedź /reakcja             ilość punktów

 

Otwarcie oczu

q spontaniczne                            4

q na głos, poniżej 1 r.ż

reakcja na hałas               3

q na ból               2

q brak                             1

 

Słowna

q       poniżej 2 r.ż. możliwość

wywołania śmiechu, gaworzenie,

mowa zorientowana               5

q       poniżej 2 r.ż. – płacze ale

daje się uspokoić

mowa chaotyczna, uwaga

zachowana              4

q       poniżej 2 r.ż. ciągły płacz,

krzyk

   mowa niewłaściwa, bez związku

   lub krzyk                3

q       poniżej 2 r.ż. chrząka, pobudzony

lub osłabiony

dźwięki niezrozumiałe, pojękiwanie               2

q       brak                                                      1

 

Ruchowa

q       odpowiednia do poleceń                    6

q       celowa, lokalizująca przykry

bodziec                                                5

q       ruch ucieczki na ból ,

zgięciowa prawidłowa                        4

q       zgięciowa nieprawidłowa                   3

q       wyprostna                                            2

q       brak                                                      1

 

 

PRZYTOMNY                           13-15 pkt.

PÓŁŚPIĄCZKA                          9-12 pkt.

ŚPIĄCZKA UMIARKOWANA   5-8 pkt.

ŚPIĄCZKA GŁĘBOKA               3-4 pkt.

 

OCENIAMY NAJLEPSZĄ REAKCJĘ !!

 

 


DOPAMINA amp.4% 5ml=200mg.

 

Po rozpuszczeniu w 45 ml 0,9% NaCl otrzymujemy 50 ml. roztworu.

Aby podać dziecku dopaminę w dawce 5 mcg/kg/min. należy przetaczać w/w roztwór z prędkością:

dziecko 3 kg -  0,2 ml/godz.

dziecko 9 kg. – 0,7 ml/godz.

dziecko 15 kg – 1,1 ml/godz.

dziecko 20 kg – 1,5 ml/godz.

dziecko 30 kg – 2,3 ml/godz.

 

DOPAMINA amp.1% 5ml=50 mg.

 

Po rozpuszczeniu do 50 ml 0,9% NaCl otrzymujemy 50 ml. roztworu.

Aby podać dziecku dopaminę w dawce 5 mcg/kg/min. należy przetaczać w/w roztwór z prędkością:

dziecko 3,5 kg – 0,5 ml/godz.

dziecko 10 kg – 1,5 ml/godz.

dziecko 15 kg – 2,3 ml/godz.

dziecko 20 kg – 3 ml/godz.

dziecko 30 kg – 4,5 ml/godz.

DOBUTAMINA np. : fiol. 250 mg.

 

Po rozpuszczeniu do 50 ml 0,9% NaCl otrzymujemy 50 ml. roztworu.

Aby podać dziecku dobutaminę w dawce 5 mcg/kg/min. należy przetaczać w/w roztwór z prędkością:

Dziecko 3,2 kg – 0,2 ml/godz.

Dziecko 10 kg – 0,6 ml/godz.

Dziecko 15 kg – 0,9 ml/godz.

Dziecko 20 kg – 1,2 ml/godz.

Dziecko 30 kg – 1,8 ml/godz.

 

ADRENALINA , NORADRENALIN : amp. 1mg.

Po rozpuszczeniu do 50 ml 0,9% NaCl otrzymujemy 50 ml. roztworu.

Aby podać dziecku adrenalinę w dawce 0,05 mcg/kg/min. należy przetaczać w/w roztwór z prędkością:

Dziecko 3,5 kg – 0,5 ml/godz.

Dziecko 10 kg – 1,5 ml/godz.

Dziecko 15 kg – 2,3 ml/godz.

Dziecko 20 kg – 3 ml/godz.

Dziecko 30 kg – 4,5 ml/godz.

 

SALBUTAMOL 1 amp 5 ml.=0,5 mg.

Po rozpuszczeniu do 50 ml 0,9% NaCl otrzymujemy 50 ml. roztworu.

Aby podać dziecku salbutamol w dawce 10 mcg/kg/godz. należy przetaczać w/w roztwór z prędkością:

Dziecko 10 kg – 10 ml/godz.

Dziecko 15 kg – 15 ml/godz.

Dziecko 20 kg – 20 ml/godz.

Dziecko 30 kg – 30 ml/godz.

DAWKOWANIE LEKÓW U DZIECI

 

 

LEK

POSTAĆ

DAWKA

ADENOZYNA (ADENOCOR,

 

0,04-0,25 mg/kg/dawkę

                   STRIADYNA)

 

 

ADRENALINA

amp.1 ml.=1mg

0,01-0,1mg/kg/dawkę

 

 

wlew i.v. 0.01-1 mcg/kg/min.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin