1. Rozpoznanie czy stan, w którym znajduje się dziecko stanowi rzeczywiście zagrożenie życia.
2. Ustalenie prawdopodobnej przyczyny wywołującej ten stan.
3. Odwrócenie stanu zagrożenia życia.
Zadanie Zespołu Ratunkowego
1. Wstępna stabilizacja stanu ogólnego.
2. Szybkie i odpowiednio zorganizowane przetransportowanie dziecka w stabilnym lub ustabilizowanym w miarę możliwości stanie, do Oddziału, który przejmie dalsze leczenie i diagnostykę.
Zasady stabilizacji
Ø odwrócenie zaburzeń krążeniowo - oddechowych
Ø przywrócenie i utrzymanie dostawy tlenu do tkanek (deficyt tlenu towarzyszy wszystkim stanom nagłym)
Dla właściwego transportu tlenu do tkanek niezbędna jest równoczesna funkcja :
Ø układu oddechowego ( ciśnienie parcjalne tlenu pO2 = 70-100 mmHg)
Ø układu krążenia (rzut minutowy serca)
Ø krwi (hemoglobina)
Prawidłowe parametry układu krążenia i oddechowego u dzieci
Częstość oddechów
ü noworodki – 60-40 / min
ü niemowlęta- 40-30/min
ü dzieci 2-7 r. życia – 30-20/ min
ü dzieci 7-12 r. życia – 20-16/min
Częstość uderzeń serca
ü noworodki i niemowlęta 160 -110 / min
ü dzieci 2-6 r. życia 120- 90 / min
ü dzieci 7-12 r. życia – 100-60 / min
Ciśnienie tętnicze krwi
ü noworodki 70-80/20-50 mmHg
ü niemowlęta 70-100/50-70 mmHg
ü dzieci powyżej 2 r.ż. :
ciśnienie skurczowe = 80+(2x wiek w latach)
ZASADY OBOWIĄZUJĄCE W CZASIE TRANSPORTU DZIECKA
v zapoznaj się z historią choroby i działaniami podejmowanymi przed przybyciem zespołu transportującego
v zabezpiecz urządzenia monitorujące czynności życiowe
v sprawdź urządzenia podtrzymujące życie (respirator, butla z tlenem, ssak, pompy infuzyjne itd.)
v sprawdź cewniki donaczyniowe i inne
v zmierz podstawowe parametry życiowe pacjenta
v działaj w sposób skoordynowany i efektywny
v nie działaj w pośpiechu
v o ile jest to możliwe, uzyskaj stabilizację stanu dziecka
v jeżeli dziecko jest na granicy wydolności oddechowej i grozi mu pogorszenie, a jeszcze nie jest zaintubowane zrób to przed transportem
v poziom opieki nad pacjentem podczas transportu musi być równy lub wyższy niż dotychczasowy
v pośpiech jest uzasadniony wtedy gdy próby pełnej stabilizacji nie powiodły się, skończyły się dostępne możliwości terapeutyczne i istnieje zasadna szansa na uratowanie dziecka w innym ośrodku leczniczym przeważająca nad ryzykiem śmierci w trakcie transportu.
OCENA STANU DZIECKA
1. Wywiad dotyczący okoliczności w których doszło do zdarzenia, zebrany od świadków
2. Ocena stanu przytomności np. wg. skali Glasgow
3. Ocena szerokości i symetrii źrenic
4. Ocena wydolności układu oddechowego
· tor oddychania
· zabarwienienie skóry
5. Ocena wydolności układu krążenia
· kontrola tętna na tętnicach centralnych ( szyjne lub udowe) i obwodowych
· wykluczenie lub potwierdzenie objawów centralizacji układu krążenia
6. Kontrola obecności zewnętrznych obrażeń ciała wskazujących na uraz mechaniczny
KLASYFIKACJA STANU NIEPRZYTOMNOŚCI WG. ZMODYFIKOWANEJ SKALI GLASGOW (GCS)
Odpowiedź /reakcja ilość punktów
Otwarcie oczu
q spontaniczne 4
q na głos, poniżej 1 r.ż
reakcja na hałas 3
q na ból 2
q brak 1
Słowna
q poniżej 2 r.ż. możliwość
wywołania śmiechu, gaworzenie,
mowa zorientowana 5
q poniżej 2 r.ż. – płacze ale
daje się uspokoić
mowa chaotyczna, uwaga
zachowana 4
q poniżej 2 r.ż. ciągły płacz,
krzyk
mowa niewłaściwa, bez związku
lub krzyk 3
q poniżej 2 r.ż. chrząka, pobudzony
lub osłabiony
dźwięki niezrozumiałe, pojękiwanie 2
Ruchowa
q odpowiednia do poleceń 6
q celowa, lokalizująca przykry
bodziec 5
q ruch ucieczki na ból ,
zgięciowa prawidłowa 4
q zgięciowa nieprawidłowa 3
q wyprostna 2
PRZYTOMNY 13-15 pkt.
PÓŁŚPIĄCZKA 9-12 pkt.
ŚPIĄCZKA UMIARKOWANA 5-8 pkt.
ŚPIĄCZKA GŁĘBOKA 3-4 pkt.
OCENIAMY NAJLEPSZĄ REAKCJĘ !!
DOPAMINA amp.4% 5ml=200mg.
Po rozpuszczeniu w 45 ml 0,9% NaCl otrzymujemy 50 ml. roztworu.
Aby podać dziecku dopaminę w dawce 5 mcg/kg/min. należy przetaczać w/w roztwór z prędkością:
dziecko 3 kg - 0,2 ml/godz.
dziecko 9 kg. – 0,7 ml/godz.
dziecko 15 kg – 1,1 ml/godz.
dziecko 20 kg – 1,5 ml/godz.
dziecko 30 kg – 2,3 ml/godz.
Po rozpuszczeniu do 50 ml 0,9% NaCl otrzymujemy 50 ml. roztworu.
dziecko 3,5 kg – 0,5 ml/godz.
dziecko 10 kg – 1,5 ml/godz.
dziecko 15 kg – 2,3 ml/godz.
dziecko 20 kg – 3 ml/godz.
dziecko 30 kg – 4,5 ml/godz.
DOBUTAMINA np. : fiol. 250 mg.
Aby podać dziecku dobutaminę w dawce 5 mcg/kg/min. należy przetaczać w/w roztwór z prędkością:
Dziecko 3,2 kg – 0,2 ml/godz.
Dziecko 10 kg – 0,6 ml/godz.
Dziecko 15 kg – 0,9 ml/godz.
Dziecko 20 kg – 1,2 ml/godz.
Dziecko 30 kg – 1,8 ml/godz.
ADRENALINA , NORADRENALIN : amp. 1mg.
Aby podać dziecku adrenalinę w dawce 0,05 mcg/kg/min. należy przetaczać w/w roztwór z prędkością:
Dziecko 3,5 kg – 0,5 ml/godz.
Dziecko 10 kg – 1,5 ml/godz.
Dziecko 15 kg – 2,3 ml/godz.
Dziecko 20 kg – 3 ml/godz.
Dziecko 30 kg – 4,5 ml/godz.
SALBUTAMOL 1 amp 5 ml.=0,5 mg.
Aby podać dziecku salbutamol w dawce 10 mcg/kg/godz. należy przetaczać w/w roztwór z prędkością:
Dziecko 10 kg – 10 ml/godz.
Dziecko 15 kg – 15 ml/godz.
Dziecko 20 kg – 20 ml/godz.
Dziecko 30 kg – 30 ml/godz.
DAWKOWANIE LEKÓW U DZIECI
LEK
POSTAĆ
DAWKA
ADENOZYNA (ADENOCOR,
0,04-0,25 mg/kg/dawkę
STRIADYNA)
ADRENALINA
amp.1 ml.=1mg
0,01-0,1mg/kg/dawkę
wlew i.v. 0.01-1 mcg/kg/min.
andrei69