Dwie dekady przemian religijności w Polsce.pdf

(436 KB) Pobierz
Microsoft Word - kom120.09
Warszawa, wrzesień 2009
BS/120/2009
DWIE DEKADY PRZEMIAN
RELIGIJNOŚCI W POLSCE
222749956.025.png 222749956.026.png 222749956.027.png 222749956.028.png 222749956.001.png 222749956.002.png 222749956.003.png 222749956.004.png 222749956.005.png 222749956.006.png 222749956.007.png 222749956.008.png 222749956.009.png 222749956.010.png 222749956.011.png 222749956.012.png 222749956.013.png 222749956.014.png 222749956.015.png 222749956.016.png 222749956.017.png 222749956.018.png 222749956.019.png 222749956.020.png 222749956.021.png 222749956.022.png 222749956.023.png
SPIS TREŚCI
R ELIGIJNOŚĆ OGÓŁU POLAKÓW ................................................................................... 3
R ELIGIJNOŚĆ OSÓB W WIEKU OD 18 DO 24 LAT ............................................................ 6
R ELIGIJNOŚĆ OSÓB Z WYŻSZYM WYKSZTAŁCENIEM ................................................... 10
R ELIGIJNOŚĆ MIESZKAŃCÓW NAJWIĘKSZYCH MIAST ................................................. 14
R ELIGIJNOŚĆ MIESZKAŃCÓW WSI .............................................................................. 19
Już od początku lat dziewięćdziesiątych w naszych comiesięcznych badaniach pytamy
o podstawowe wskaźniki religijności Polaków – wiarę i uczestnictwo w praktykach
religijnych 1 . Stwarza to możliwość monitorowania zmian zachodzących w tym zakresie.
Jednak reprezentatywne badania realizowane na próbie około tysiąca osób nie pozwalają – ze
względu na ograniczoną liczebność – analizować przemian religijności w poszczególnych
podgrupach wyróżnionych ze względu na takie cechy, jak: płeć, wiek, wykształcenie czy
miejsce zamieszkania. W celu dokonania takiej diagnozy połączyliśmy wszystkie zbiory
z danego roku (począwszy od początku lat 90.), w których znalazły się porównywalne
wskaźniki dotyczące podstawowych wymiarów religijności, a więc deklaracji wiary
i uczestnictwa w praktykach religijnych.
Mimo iż porównywanie danych w czasie, zwłaszcza w długim okresie i przy
stosunkowo częstych i regularnych pomiarach, jest niewątpliwie bardzo wartościowe
z socjologicznego punktu widzenia, analiza taka nierzadko napotyka trudności i ograniczenia.
Wynikają one głównie z tego, że potrzeba doskonalenia wskaźników lub dostosowania ich do
aktualnej sytuacji społeczno-kulturowej zmusza niekiedy badaczy do modyfikacji pytań, przez
co wyniki nie zawsze są bezpośrednio ze sobą porównywalne.
Problem ten dotyczy również stosowanych przez nas wskaźników religijności.
Od początku lat dziewięćdziesiątych kilkakrotnie zmieniały się (mniej lub bardziej znacząco)
pytania o wiarę respondentów oraz o częstość ich praktyk. W latach 1992–1994 w wielu
badaniach w kafeterii pytania o wiarę („Niezależnie od udziału w praktykach religijnych, czy
uważa Pan(i) siebie za osobę:…”) zamiast określenia „wierzącą” stosowano „raczej
wierzącą”. Uniemożliwia to, co prawda, bezpośrednie porównanie poszczególnych kategorii 2
(w związku z czym w tego typu analizach badania te pominięto), pozwala jednak na
1 Do 1991 roku włącznie pomiar wiary i praktyk odbywał się za pomocą jednego wskaźnika, co uniemożliwia
porównywanie ówczesnych danych z uzyskiwanymi w kolejnych latach, w których religijność badaliśmy za
pomocą dwóch odrębnych pytań.
2 Respondenci mając do wyboru kategorie: „głęboko wierzący” i „raczej wierzący” częściej niż wtedy, kiedy
wśród charakterystyk mogli wybrać: „głęboko wierzący” i „wierzący”, skłonni byli swoją wiarę określać jako
pogłębioną.
- 2 -
stworzenie porównywalnej szerszej kategorii „wierzący” 3 . Mniej znaczącym problemem – jak
się okazuje – jest fakt, że w latach 1992–1996 w wielu badaniach na określenie stosunku do
wiary zamiast sformułowania „raczej niewierzącą” stosowano „niezdecydowaną”. Zmiana ta
nie zaburza istotnie porównywalności danych. Analizując z kolei zmiany częstości
uczestnictwa w praktykach religijnych należy mieć na uwadze, że w latach 1992–1996 do
pytania „Czy bierze Pan(i) udział w praktykach religijnych, takich jak: msze, nabożeństwa lub
spotkania religijne”, stosowano następującą kafeterię: 1) Tak, zazwyczaj kilka razy
w tygodniu, 2) Tak, raz w tygodniu, 3) Tak, kilka razy w roku, 4) W ogóle w nich nie
uczestniczy. Od 1997 roku włączono dodatkową odpowiedź: „Tak, kilka razy w miesiącu”,
którą z kolei w połowie 1998 roku zmieniono na „Tak, 1 lub 2 razy w miesiącu”. Pomimo
stworzenia dla bezpośrednich porównań jednej – szerszej – kategorii „kilka lub kilkanaście
razy w roku” (powstałej z połączenia „kilka razy w roku” oraz „kilka razy w miesiącu” lub –
w zależności od terminu badania – „1 lub 2 razy w miesiącu”), to prawdopodobnie zmianą
wskaźnika w 1997 roku należy tłumaczyć różnicę w deklaracjach częstości praktyk
religijnych, którą odnotowaliśmy w tym czasie.
W niniejszym opracowaniu, mając na uwadze wszystkie metodologiczne ograniczenia,
przyjrzymy się przemianom podstawowych wskaźników religijności zarówno wśród ogółu
Polaków, jak i w tych grupach, które – jak się zwykło przyjmować – narażone są na
przyspieszoną sekularyzację, a więc wśród osób najmłodszych (w przypadku naszych badań
są to respondenci w wieku od 18 do 24 lat), najlepiej wyedukowanych (z minimum wyższym
wykształceniem) oraz zamieszkujących największe miejscowości (powyżej 500 tys.
mieszkańców). Ze względu na intensywne przemiany zachodzące na polskiej wsi ciekawe
wydało się nam również zbadanie zmian w deklarowanym stosunku do wiary i praktyk
religijnych wśród mieszkańców najmniejszych miejscowości.
W związku z tym, że początkowo wskaźniki wiary nie były stosowane w każdym
badaniu, a ponadto – jak już wspomnieliśmy – te, które stosowano, nie zawsze są ze sobą
porównywalne, liczebności analizowanych populacji z lat 1992–1994 są zwykle mniejsze niż
te z kolejnych roczników 4 .
3 Jednocześnie istotnie zwiększając liczebność populacji z lat 1992–1994.
4 Różnice w liczebnościach populacji z lat 1992–1994 wynikają z różnych konfiguracji porównywanych danych.
Ze względu na mniej lub bardziej istotne zmiany w treści pytań o wiarę i religijność w początkowych latach, nie
wszystkie wskaźniki w danej konfiguracji są ze sobą porównywalne, przez co należało je usunąć z analiz.
- 3 -
R ELIGIJNOŚĆ OGÓŁU POLAKÓW
Powszechnie deklarowana wiara w Boga – na co zwracaliśmy już uwagę w wielu
opracowaniach 5 – jest trwałą cechą Polaków, utrzymującą się w ostatnich dwadziestu latach
na niemal niezmienionym poziomie. Z systematycznie prowadzonych przez nas badań
wynika, że od początku lat dziewięćdziesiątych niezmiennie prawie wszyscy ankietowani
(od 93% do 97%) określają się jako wierzący, z czego mniej więcej co dziesiąty ocenia swoją
wiarę jako głęboką. Odsetek osób zaliczających się do raczej lub całkowicie niewierzących
również pozostaje na mniej więcej stałym – stosunkowo niskim poziomie (od 3% do 7%).
Deklaracje wiary ogółu Polaków
CBOS
RYS. 1. NIEZALEŻNIE OD UDZIAŁU W PRAKTYKACH RELIGIJNYCH, CZY UWAŻA PAN(I)
SIEBIE ZA OSOBĘ:
100%
wierzącą
80%
60%
40%
20%
całkowicie niewierzącą
raczej niewierzącą
głęboko wierzącą
0%
III
1992
IX
'93
I
1995
I
1996
I
1997
I
1998
I
1999
I
2000
I
2001
I
2002
I
2003
I
2004
I
2005
I
2006
I
2007
I
2008
I
2009
VIII
Charakterystycznym elementem wiary polskiego społeczeństwa jest towarzyszące jej
równie trwałe i stosunkowo silne – szczególnie w porównaniu z obywatelami innych krajów
europejskich – przywiązanie do praktyk religijnych, takich jak nabożeństwa, msze lub
5 Zob. np.: R. Boguszewski, Religia i religijność Polaków w zmieniającym się społeczeństwie , w: K. Zagórski
(red.), „Życie po zmianie. Warunki życia i satysfakcje Polaków”, Warszawa 2009, s. 169–193 oraz komunikaty
CBOS: „Wiara i religijność Polaków dwadzieścia lat po rozpoczęciu przemian ustrojowych”, marzec 2009
(oprac. R. Boguszewski); „Pierwsza pielgrzymka Jana Pawła II do ojczyzny – rocznicowe refleksje, czerwiec
2009 (oprac. B. Wciórka); „Więzi Polaków z Janem Pawłem II, Kościołem i religią”, kwiecień 2006 (oprac.
B. Wciórka); „Religijność Polaków na przełomie wieków”, kwiecień 2001 (oprac. B. Wciórka).
I
'94
222749956.024.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin