web2ps-6-darmowe-ebooki-com.pdf

(294 KB) Pobierz
Web 2.0. Przewodnik po strategiach
Web 2.0. Przewodnik
po strategiach
Autor: Amy Shuen
T³umaczenie: Andrzej Stefañski
ISBN: 978-83-246-1923-8
Format: A5, stron: 288
Poznaj strategie i modele biznesowe, które podnios¹ wyniki finansowe Twojej firmy!
• Jak zarabiaæ, dostarczaj¹c us³ugi za darmo?
• Jak stworzyæ dochodowy biznes, oparty na Web 2.0?
• Jak w³¹czyæ strategie Web 2.0 w istniej¹ce przedsiêwziêcie?
Jeœli myœlisz, ¿e Web 2.0 to wy³¹cznie technologia budowy interaktywnych portali
internetowych, jesteœ w b³êdzie. Web 2.0 to rewolucja! To nowy sposób komunikacji
przez internet, umo¿liwiaj¹cy u¿ytkownikom wspólne tworzenie witryny i dzielenie siê
wiedz¹. Dziêki efektom sieci Web 2.0 staje siê Ÿród³em okazji biznesowych. Jest
miejscem, gdzie zaawansowana technologia ³¹czy siê z biznesem i gdzie
— udostêpniaj¹c us³ugi za darmo — mo¿esz zarabiaæ. Web 2.0 przyjmuje bowiem
fundamentalnie odmienny punkt widzenia na relacje miêdzy biznesem, klientami
i partnerami, a wiêc udostêpnia nam wszystkim nowe modele biznesowe.
Ksi¹¿ka „Web 2.0. Przewodnik po strategiach” zawiera omówienie wszystkich
potrzebnych w biznesie technik i narzêdzi analitycznych, co sk³ada siê na ogólny obraz
ekonomii opartej na Web 2.0. Z tego podrêcznika dowiesz siê, jak powstaj¹ efekty sieci,
w jaki sposób prowokowaæ i wykorzystywaæ okazje biznesowe oraz zarabiaæ pieni¹dze
na dostarczonych przez u¿ytkowników wartoœciach. Uwierzysz, ¿e za pomoc¹ Web 2.0
mog¹ bogaciæ siê i korporacje, i niewielkie przedsiêbiorstwa. Poznasz sprawdzone
narzêdzia i strategie oraz rewolucyjne modele biznesowe, stosowane przez takie firmy,
jak Google czy Amazon. Pamiêtaj, ¿e tym firmom przynios³y one wielki sukces
i ogromne zyski.
• Wspólna wartoœæ u¿ytkowników portalu
• Odkrywanie i wykorzystywanie grup internetowych
• Pozytywne efekty sieciowe w Web 2.0
• Spieniê¿anie sieci spo³ecznych
• Koszty pozyskania klienta i szybkoœæ wzrostu zysku z reklam
• Tworzenie wartoœci w sieciach spo³ecznych
• Rozwijanie zdolnoœci adaptacyjnych przez Web 2.0
• Style innowacji
• Tworzenie biznesplanów Web 2.0
Przy³¹cz siê do rewolucji Web 2.0 i zarabiaj w internecie
400226918.001.png 400226918.002.png
Spis treści
5
Spis treści
Przedmowa .................................................................................... 7
Wstęp ............................................................................................ 9
Rozdział 1.
Użytkownicy tworzą wartość ....................................................... 21
Flickr i wspólna wartość użytkowników
22
Sześć sposobów, jakimi Flickr tworzy wartość użytkowników
przez interakcję
30
Dlaczego udostępnianie może się opłacać?
35
Źródła kosztów Flickr
39
Określanie wartości firmy
42
Spojrzenie wstecz: inne wyzwania Netflix
45
Wnioski
53
Pytania pomocnicze
58
Rozdział 2.
Sieci zwielokrotniają efekty działań ............................................. 61
Pozytywne efekty sieciowe w internecie dzięki Web
63
Rynki n-stronne
65
Zestaw efektów sieciowych Google
69
Zalety i wady dodatniego sprzężenia zwrotnego
83
Wnioski
88
Pytania pomocnicze
90
Rozdział 3.
Ludzie nawiązują kontakty ........................................................... 93
Role społeczne: online i offline
95
Jak sieć zmienia kontakty społeczne
97
Jak dużo klientów i jak szybko?
102
400226918.003.png
6
Spis treści
LinkedIn: wizytownik online
108
Facebook: przedstaw się online
116
Wnioski
126
Pytania kontrolne
130
Rozdział 4.
Firmy zarabiają na kompetencjach ............................................ 133
Zewnętrzne i wewnętrzne siły
136
Rozwijanie zdolności adaptacyjnych: przed siecią Web
137
Od rozpowszechniania treści online do rozpowszechniania
kompetencji
138
Wnioski
153
Pytania kontrolne
155
Rozdział 5.
Nowe łączy się ze starym .......................................................... 157
Style innowacji
157
Integracja ekosystemów: iPod Apple
171
Współpraca z operatorami: Jajah
178
Bardziej rekombinacyjna innowacja: iPhone
182
Wnioski
183
Pytania kontrolne
185
Rozdział 6.
Firmy wykorzystują strategie ..................................................... 187
Pięć kroków do Web 2.0
187
Tworzenie biznesplanów Web 2.0
195
Rozglądaj się, idąc naprzód
203
Przypisy końcowe ...................................................................... 207
Bibliografia ................................................................................. 249
Skorowidz .................................................................................. 271
ROZDZIAŁ SZÓ STY
Firmy wykorzystują strategie
M ASZ JUŻ WSZYSTKIE POTRZEBNE NARZĘDZIA , BY ZASTOSOWAĆ MYŚLENIE
STRATEGICZNE W EB 2.0 W SWOJEJ FIRMIE . Następnym krokiem jest zrobie-
nie tego. Czytanie o Web 2.0 w poprzednich rozdziałach dało Ci dobre
podstawy do rozpoczęcia działań, ale działanie wymaga dużo więcej,
niż tylko czytania. Od czego zacząć?
Pięć kroków do Web 2.0
Oto składający się z pięciu kroków plan włączania modeli biznesowych
Web 2.0 do swoich procesów decyzyjnych i przekonania innych, by
się do Ciebie przyłączyli. Te działania z grubsza wynikają z poprzednich
rozdziałów i są odpowiedziami na kilka kluczowych pytań o to, jak
możesz zastosować poznane przykłady w swojej sytuacji.
Wykorzystaj wspólną wartość użytkowników
Kluczowym składnikiem wielu projektów Web 2.0 jest możliwość
zbierania informacji od użytkowników i udostępniania ich w formie,
za którą ludzie są skłonni zapłacić. Sami użytkownicy, przy okazji robie-
nia tego, czego sami potrzebują, zwiększają wartość większego systemu.
Tworzenie systemów, gdzie użytkownicy zechcą to robić, może być
trudne i wymagać różnego rodzaju analiz dotyczących tworzenia sys-
temów prezentujących informacje czysto komercyjnym użytkownikom.
188
Rozdział szósty
Nawet jeśli pracujesz przy projekcie lub biznesie, który działa od lat, może
pomóc rozpoczęcie od czystej kartki, tabula rasa , coś jak zaczęcie wszyst-
kiego od zera. Spójrz świeżym okiem na swój projekt, program lub biznes
z punktu widzenia pojedynczego klienta. Podejście z perspektywy klienta
i uważne prześledzenie przepływów finansowych tego klienta, jak też
stworzonej, uzyskanej lub zmarnowanej wartości w wyniku działań
i interakcji pojedynczego użytkownika jest lupą, która pomaga doce-
nić najbardziej wartościowych, aktywnych i kreatywnych użytkowni-
ków-współpracowników. Może zechcesz zmienić strukturę kosztów
i model tak, by stworzyć sposoby nagradzania najlepszych współpra-
cowników, wywołać i wspierać tworzenie wspólnej wartości użytkow-
ników i spieniężyć tę wartość, by — najszybciej, jak to możliwe — był
z niej pożytek dla Ciebie i Twoich użytkowników.
Przede wszystkim popatrz na dodatnie i ujemne przepływy finansowe
związane z Twoją firmą z perspektywy pojedynczego użytkownika.
To ważne, by ocenić swoje koszty i możliwości współpracy z nowymi
użytkownikami, ponieważ może być tutaj kilka różnych zagadnień do
przemyślenia, jak też wiele źródeł zysków i kosztów. (Jeśli nie rozpo-
cząłeś jeszcze działalności, to oczywiście masz możliwość zaplanowania,
jak chciałbyś, żeby te przepływy działały). Ważne jest, by zrozumieć pod-
stawowe wartości i koszty Twoich użytkowników.
Flickr miał sześć kluczowych obszarów, na których wspólna wartość
użytkowników była ważna. Musisz zbadać swój projekt, by znaleźć
obszary, w których wspólna wartość użytkowników może Ci pomóc.
Czy są sposoby maksymalizacji tworzonej wartości przez zmianę relacji
lub interakcji między Twoimi użytkownikami online lub nawet partne-
rami offline? Jak stworzenie społeczności lub ekosystemu może wpłynąć
na Twoją firmę, strumienie przychodów, dzielenie zysków czy struk-
turę kosztów? Czy współpraca, udostępnianie i zmiany w częstotliwości,
przywiązaniu lub różne strumienie przychodów mogą być stałym czyn-
nikiem konkurencyjnym, przynoszącym pojedynczemu klientowi mie-
rzalne korzyści i długoterminowe zyski możliwe do włączenia w całko-
witą wartość przedsiębiorstwa dla klienta?
Zgłoś jeśli naruszono regulamin