Antropologia religii - wybór esejów t 2 2001r.pdf

(94 KB) Pobierz
Microsoft Word - 000.DOC
Antropologia religii
wyb ó r esej ó w
tom II
Z AK£AD A NTROPOLOGII H ISTORYCZNEJ
I NSTYTUT A RCHEOLOGII U NIWERSYTETU W ARSZAWSKIEGO
Warszawa 2001
Wyb ó r tekst ó w: Mariusz S. Zi ó ‡kowski
Redakcja: Arkadiusz So‡tysiak
Sk‡ad: Arkadiusz So‡tysiak
Projekt ok‡adki: Katarzyna Dmowska Ozdowska
Ilustracje dostarczone przez autor ó w
' Zak‡ad Antropologii Historycznej,
Instytut Archeologii Uniwersytetu Warszawskiego
Warszawa 2001
ISBN 83 907360 7 1
Druk: Scanner, ul. Hebanowa 16, 87 100 Toruæ
Spis tre œ ci
——————————————————————————————————————
Wprowadzenie........................................................................................... 5
Aleksandra Domaæska
Jak powstaj„ i sk„d siŒ bior„ dzieci w wierzeniach rdzennych mieszkaæc ó w
Australii .................................................................................................... 7
Eliza Saroma
Sk„d siŒ bra‡y tureckie dzieci. Przedmuzu‡maæska koncepcja cz‡owieka w
Azji Centralnej ........................................................................................ 25
Wojciech Ku æ
Dziecko w judaizmie................................................................................ 55
Mariusz W‡odarczyk
Znalezieni w kapu œ cie... Sk„d siŒ bior„ dzieci w ludowej kulturze Polski . 73
Wies‡aw WiŒckowski
Trans szamaæski = choroba psychiczna?.................................................. 83
Bartosz Wi œ niewski
Belial. Pr ó ba rekonstrukcji postaci przeciwnika Boga w Starym
Testamencie i apokryfach ........................................................................ 93
Arkadiusz So‡tysiak
Posta æ Thora w mitologii pogaæskich Skandynaw ó w ............................. 105
Mi‡osz Giersz
Postacie funkcjonariuszy kultu religijnego w ikonografii kultury Moche 137
Patrycja Prz„dka
Akt sk‡adania ludzkiej ofiary w ikonografii kultury Moche .................... 155
Arkadiusz So‡tysiak
Kilka uwag na temat ewolucji kulturowej............................................... 179
Wprowadzenie
——————————————————————————————————————
W 1999 roku we wprowadzeniu do pierwszego tomu zbioru esej ó w
"Antropologia religii" pozwoli‡em sobie wyrazi æ nadziejŒ, ¿e stanie siŒ on
pocz„tkiem pewnej serii tematycznej publikowanej przez Zak‡ad
Antropologii Historycznej Instytutu Archeologii UW. Tym przyjemniej jest
mi wiŒc skre œ li æ teraz tych kilka s‡ ó w wprowadzenia do drugiego tomiku
prac, powsta‡ych w ramach istniej„cego od roku akademickiego 1999/2000
bloku specjalizacyjnego "Antropologia religii", prowadzonego wsp ó lnie
przez prof. dr hab. Andrzeja Wierciæskiego i pisz„cego te s‡owa, przy
wsp ó ‡pracy mgra Arkadiusza So‡tysiaka.
Podobnie jak poprzednio, prezentowane w tym tomie artyku‡y s„ w
wiŒkszo œ ci poszerzonymi wersjami najciekawszych referat ó w studenckich,
przedstawionych na zajŒciach w latach 1999/2000. I cho æ nie wszystkie
publikowane teraz teksty powsta‡y w ramach wspomnianego wy¿ej bloku, to
‡„czy je szeroko rozumiana problematyka religioznawcza.
Cztery pierwsze artyku‡y zosta‡y przygotowane w ramach tematu "Sk„d
siŒ bior„ dzieci?" podjŒtego na proseminarium z antropologii religii. Pre-
zentuj„ one koncepcje cz‡owieka funkcjonuj„ce w r ó ¿nych systemach kultu-
rowych, u australijskich Aborygen ó w (Aleksandra Domaæska), lud ó w turec-
kich (Eliza Saroma), ¯ yd ó w (Wojciech Ku æ ) czy w polskiej kulturze ludo-
wej (Mariusz W‡odarczyk). W ramach tych samych zajŒ æ , aczkolwiek przy
okazji omawiania innej problematyki, powsta‡ tekst Bartosza Wi œ niewskie-
go na temat postaci Beliala.
Dwa nastŒpne artyku‡y, dotycz„ce badaæ nad przedstawieniami b ó stw z
panteonu andyjskiej kultury Moche (ok. 200 p.n.e. 600 n.e.), autorstwa
Patrycji Prz„dki i Mi‡osza Giersza, powsta‡y w ramach seminarium magis-
terskiego "Antropologia i archeologia Nowego Πwiata", prowadzonego
przez ni¿ej podpisanego. Uzupe‡niaj„ ten wyb ó r trzy teksty nieco tylko
starszych autor ó w, wspomnianego ju¿ mgr Arkadiusza So‡tysiaka i mgr
Wies‡awa WiŒckowskiego, obecnie doktorant ó w w Zak‡adzie Antropologii
Historycznej.
Kontynuuj„c tŒ tak eklektyczn„ formu‡Œ, znan„ ju¿ Czytelnikom z
pierwszego zbioru, mam nadziejŒ, ¿e nie tylko oddaje ona do œæ dobrze
zakres poruszanej dot„d problematyki, ale tak¿e odzwierciedla r ó ¿ne posta-
wy metodologiczne oraz podstawy Ÿ r ó d‡owe do snucia rozwa¿aæ o miejscu
religii w dawnych spo‡eczno œ ciach.
6 ——————————————————————————————————————
Podobnie jak poprzednio, pragnŒ skorzysta æ z okazji, aby wyrazi æ
gor„ce podziŒkowania naszym sta‡ym wsp ó ‡pracownikom, kt ó rzy zechcieli
na zajŒciach bloku podzieli æ siŒ z nami wynikami swych badaæ: pp. mgr
Jackowi Dobrowolskiemu, dr Annie Gruszczyæskiej Zi ó ‡kowskiej, prof. dr
hab. Jerzemu Mizio‡kowi, dr Franciszkowi StŒpniowskiemu, prof. dr hab.
Jerzemu Wasilewskiemu, prof. dr hab. S‡awomirze ¯ eraæskiej Kominek.
Szczeg ó lne podziŒkowania winni jeste œ my tak¿e prof. dr Krzysztofowi
Makowskiemu za opiekŒ naukow„ i niezwykle cenne konsultacje udzielone
w Peru dw ó jce m‡odych autor ó w badaj„cych kulturŒ Moche.
Na zakoæczenie pozwolŒ sobie wyrazi æ ¿yczenie jeszcze bardziej
ambitne ni¿ to ze wstŒpu do poprzednim tomiku, a mianowicie ¿eby nastŒp-
ny zapocz„tkowa‡ regularn„ publikacjŒ o charakterze rocznika.
Warszawa, luty 2001
Mariusz S. Zi ó ‡kowski
Zgłoś jeśli naruszono regulamin