Wiedza o sztuce notatki.doc

(31 KB) Pobierz
Dorota Nowacka, druga grupa czeska

Dorota Nowacka, druga grupa czeska

 

 

 

 

MALARSTWO I RZEŹBA W KLASYCYZMIE I ROMANTYZMIE CZESKIM

 

 

RZEŹBA

 

a) klasycyzm

 

Podstawowe informacje:

 

- poziom rzeźby się obniżył, twórczość rzeźbiarska niemal zanikła

- plastyka głównie sepulkralna (nagrobki) oraz pomniki, formy barokowe i rokokowe łączą się z dekoracją klasycystyczną (fryzy ząbkowe, girlandy, etc.)

 

przykład rzeźby:

Vaclav Prachner, nagrobek biskupa Leopolda L Thuna na cmentarzu Małostrańskim w Pradze ("Sztuka Czechosłowacji", str. 289)

 

b) romantyzm

 

Podstawowe informacje:

 

- sztywne formy klasycystyczne długo się utrzymywały (do lat 40.-tych XIX w.)

- tematyka historyczna, związana z odrodzeniem narodowym

- dekoracja dzieł architektonicznych płaskorzeźbami, związanymi z historią narodu

- rzeźby o tematyce religijnej

- szukanie inspiracji w renesansie

- dążność do realistycznego studium natury (dokładność detali)

 

przykład rzeźby:

1. tematyka historyczna - Vaclav Levy, "Jan Žižka, "Prokop Holý" (nadnaturalnej wielkości rzeźby skalne)

2. tematyka religijna - Vaclav Levy, "Adam i Ewa"

 

 

MALARSTWO

 

a) klasycyzm

 

Podstawowe informacje:

 

- szukanie wzorów w klasycznym okresie włoskiego renesansu (Rafael, etc.)

- nawiązywanie do klasycyzujących tendencji malarstwa barokowego (duża swoboda wyboru elementów z obydwu okresów)

- malarstwo portretowe oraz grupowe (grupy figuralne z architekturą w tle), również tematyka sakralna i historyczna (wątki antyczne)

- dążenie do idealizacji rzeczywistości

- silna skłonność do rysunku; zimny, stonowany koloryt

 

przykłady:

Karel Postl, "Wieczór, pejzaż włoski" ("Sztuka Czechosłowacji", str. 297)

Frantisek Tkalik, "Św. Wacław i św. Ludmiła na mszy na Tetinie" (j. w. str. 301)

Antonin Manes, "Pejzaż alpejski" (j. w. str. 303)

 

 

b) romantyzm

 

Podstawowe informacje:

 

- odzwierciedlenie ideologicznych i społecznych przemian tamtych czasów

- zainteresowanie wsią i ludnością wiejską

- zwrot w kierunku kolorowego baroku, zwłaszcza do malarstwa rokokowego

- nacisk na siłę wyrazu i indywidualność oraz kult genialnej siły twórczej i potęgi uczucia

- zainteresowanie historią (średniowieczem)

- skłonność do sentymentalizmu

- dokładne studium natury, wierne odwzorowywanie przyrody

- malarstwo portretowe

- nazarenizm (przedstawianie scen z Biblii i postaci świętych)

 

przykłady:

Josef Navratil, "Polowanie na lisa" ("Sztuka...", str. 304) ----> specjalność: kolor

Josef Manes, cykl "Miesiące" na zegarze ratusza staromiejskiego w Pradze (w "Sztuce..." znajduje się obraz "Sierpień", str. 313)

Quido Manes, "Ciekawy posłaniec" ("Sztuka...", str. 316)

Adolf Kosarek, "Krajobraz zimowy w świetle księżyca" ("Sztuka...", str. 317)

Zgłoś jeśli naruszono regulamin