FOTO - Podręcznik dla początkujących i średniozaawansowanych.pdf

(8216 KB) Pobierz
Fotografia/Wersja do druku ...
Fotografia/Wersja do druku - Wikibooks, biblioteka wolnych podręczników
http://pl.wikibooks.org/wiki/Fotografia/Wersja_do_druku
Wersja do druku
[rozwiń]
Z Wikibooks, biblioteki wolnych podręczników.
> Fotografia > Wersja do druku »
F
O
T
O
Podręcznik dla początkujących i
średniozaawansowanych
1 z 104
26-05-2009 20:36
119662076.007.png
Fotografia/Wersja do druku - Wikibooks, biblioteka wolnych podręczników
http://pl.wikibooks.org/wiki/Fotografia/Wersja_do_druku
Aktualna, edytowalna wersja tego podręcznika jest dostępna w Wikibooks, bibliotece wolnych podręczników pod
adresem
http://pl.wikibooks.org/wiki/Fotografia
Całość tekstu jest objęta licencją GNU Free Documentation License.
Spis treści
1.
O podręczniku
2.
Historia fotografii
3.
Jaki wybrać sprzęt fotograficzny?
Budowa aparatu fotograficznego
1.
2.
Rodzaje aparatów fotograficznych
3.
Obiektywy
4.
Akcesoria
4.
Wykonywanie zdjęć
Przygotowanie aparatu fotograficznego do użycia
2.
Czułość matrycy lub kliszy
3.
Wybór obiektu do zdjęcia
4.
Ustawianie ostrości
5.
Ustawianie czasu i przysłony
6.
Zarządzanie kolorem
7.
Zdjęcia z fleszem
8.
Zdjęcia panoramiczne
5.
Wykonywanie zdjęć aparatami analogowymi
6.
Wykonywanie zdjęć aparatami cyfrowymi
Funkcje w pełni automatyczne
1.
2.
Funkcje półautomatyczne
3.
Automatyczny focus
4.
Wyzwalacz migawki
7.
Obróbka zdjęć
Obróbka zdjęć z kliszy
1.
2.
Obróbka zdjęć cyfrowych
Wybór programu do obróbki
1.
2.
Edycja kadru
3.
Edycja koloru
4.
Retusz i wyostrzanie
5.
Zmiana wymiarów i kompresowanie
6.
Technika HDR
8.
Konserwacja sprzętu fotograficznego
9.
Terminologia
10.
Bibliografia
O podręczniku
O czym jest ten podręcznik?
Niniejszy podręcznik jest wprowadzeniem do fotografii dla osób początkujących oraz średnio zaawansowanych.
Omawia on głównie fotografowanie aparatami cyfrowymi, ale też obejmuje podstawowe zagadnienia fotografii
analogowej. Podręcznik koncentruje się na fotografii dokumentacyjnej i reportażowej, nie poruszając tematów
związanych z fotografią artystyczną i eksperymentalną.
Czy mogę pomóc?
Oczywiście że możesz. Mało tego, będziemy zadowoleni z każdej pomocy. Nie musisz pytać się nikogo o zgodę - jeśli
2 z 104
26-05-2009 20:36
1.
119662076.008.png
Fotografia/Wersja do druku - Wikibooks, biblioteka wolnych podręczników
http://pl.wikibooks.org/wiki/Fotografia/Wersja_do_druku
chcesz, możesz zacząć już teraz. Prosimy jedynie o zapoznanie się ze stylem podręcznika, użytymi w nim szablonami
i zachowanie układu rozdziałów. Propozycje zmiany spisu treści należy zgłaszać na stronie dyskusji.
Jeśli znalazłeś jakiś błąd a nie umiesz go poprawić, koniecznie powiadom o tym fakcie autorów tego podręcznika za
pomocą strony dyskusji danego modułu książki. Dzięki temu przyczyniasz się do rozwoju tego podręcznika.
Autorzy
Polimerek
Przykuta
Kj
Historia fotografii
Za początek fotografii zwykło się uważać lata 20. XIX wieku i wykonanie pierwszej trwałej fotografii. Jednak
otrzymanie tego efektu wymagało znajomości wiedzy z różnych dziedzin nauki i techniki. Pierwszym istotnym
wynalazkiem było odkrycie zdolności optycznych bardzo małych otworów. Odkrycie tego zjawiska oraz
skonstruowanie pierwszych aparatów otworkowych (tzw. camera obscura) przypisuje się Ibnowi al-Hasajmowi.
Kolejnymi ważnymi wynalazkami było odkrycie azotanu srebra (przełom wieku XII i XIII) oraz chlorku srebra (wiek
XVI). Reakcję tych związków na światło słoneczne opisał Wilhelm Homberg w roku 1694.
Historia współczesnej fotografii rozpoczyna się w roku 1826, kiedy to Joseph-
Nicéphore Niépce uzyskał pierwszy obraz fotograficzny. Cały proces odbywał się
na cynowej płycie, pokrytej światłoczułym asfaltem syryjskim (bitumitem).
Wykonanie jednej kopii trwało wtedy aż 8 godzin. Dalsza ewolucja fotografii
doprowadziła do uzyskania pierwszego kolorowego zdjęcia w roku 1861 przez
Jamesa Maxwella. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że bardzo ciekawe podejście
w dziedzinie fotografii kolorowej zaprezentował Siergiej Prokudin-Gorski.
Zauważył on, że obraz kolorowy można uzyskać jako zestaw obrazów
monochromatycznych, z których każdy rejestruje inną barwę składową światła.
Prokudin-Gorski wykonywał kolejno 3 fotografie w kolorach: zielonym,
czerwonym i niebieskim, a następnie przy wywoływaniu zdjęć oświetlał każdą z
tych fotografii lampą o odpowiednim kolorze i otrzymywał w efekcie w pełni
kolorowy obraz. Technika ta miała pewne ograniczenia – fotografie musiały być wykonywane jak najszybciej po
sobie. Każdy ruch obiektu fotografowanego powodował widoczne rozmazania na zdjęciu. Prace Siergieja Prokudina-
Gorskiego można zobaczyć m.in. w galerii Wikimedia Commons.
Pierwsza barwna fotografia
Współczesna fotografia
Współczesna fotografia opiera się zarówno na metodach fotochemicznych (fotografia analogowa), jak i na zjawiskach
fotoelektrycznych (fotografia cyfrowa). Widać jednak zdecydowany trend w kierunku fotografii cyfrowej.
Podstawową rolę w tym typie fotografii odgrywa matryca światłoczuła. Jest to element elektroniczny, reagujący na
docierające doń fotony i na tej podstawie tworzący fotografię. Pierwsza matryca została skonstruowana w 1969 roku
w laboratoriach firmy Bell przez Willarda Boyla oraz Georgea Smitha. Pierwsza matryca światłoczuła o
rozdzielczości 1 megapiksela stworzona została przez firmę Kodak w roku 1986.
Jaki wybrać sprzęt fotograficzny?
3 z 104
26-05-2009 20:36
119662076.009.png 119662076.010.png
Fotografia/Wersja do druku - Wikibooks, biblioteka wolnych podręczników
http://pl.wikibooks.org/wiki/Fotografia/Wersja_do_druku
Na początku warto zaznaczyć, że nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na
pytanie postawione w tytule. Żaden podręcznik nie podyktuje marki i modelu
aparatu, jaki powinieneś kupić. To Twój własny wybór. Poniższy rozdział pomoże Ci
jedynie wybrać aparat najlepiej dostosowany do Twoich potrzeb. Doradzi także, na
jakie kwestie należy zwrócić przede wszystkim uwagę.
Na wybór sprzętu fotograficznego ma wpływ wiele czynników, oto niektóre z nich:
stopień zaawansowania fotografa (bądź entuzjasty fotografii)
dostępne środki finansowe
typ uprawianej fotografii (przyrodnicza, prasowa, sportowa, portretowa itp.)
posiadany sprzęt (kwestia kompatybilności)
możliwości aparatu i zakres ich rozszerzalności
wygoda użytkowania aparatu.
Niegdyś popularny w Polsce
aparat rosyjskiej produkcji
Zorki 4
Cena i możliwości
Pierwszą i zasadniczą cechą aparatu jest jego cena . To ona uderza nas po kieszeniach, niejednokrotnie uniemożliwia
zakup sprzętu czy też blokuje rozwój naszego talentu w dziedzinie fotografii. Cenę sprzętu warunkuje głównie typ
aparatu (aparat cyfrowy lub analogowy) oraz docelowa grupa odbiorców.
Profesjonalne aparaty projektowane dla zawodowców są nawet kilkunastokrotnie droższe niż popularne , tworzone
z myślą o masowym odbiorcy. W aparatach dla zupełnych amatorów, okazyjnie fotografujących dla rodziny i
znajomych, nacisk producentów jest nakierowany na prostotę i wygodę użytkowania, natomiast aparaty dla
profesjonalistów są przede wszystkim niezawodne, solidnie wykonane i mają wyśrubowane do granic możliwości
parametry optyczne. Między tymi dwoma skrajnościami istnieje cały zakres aparatów dla zaawansowanych amatorów
i pół-profesjonalistów. Większość osób, która się wciąga w fotografowanie, mając większe ambicje niż tylko
fotografowanie do rodzinnego albumu, zaczyna zazwyczaj od umiarkowanie taniego kompaktowego aparatu
oferującego nieco większe możliwości niż aparaty dla zupełnych amatorów i w miarę rozwoju przechodzi stopniowo
do coraz bardziej zaawansowanych (i droższych) aparatów pół-profesjonalnych. Ci, którzy w końcu decydują się żyć
z fotografowania, wcześniej czy później dojrzewają do zakupu aparatu w pełni profesjonalnego.
Analogowy czy cyfrowy?
Współcześnie fotografia cyfrowa niemal całkowicie wyparła analogową i to zarówno w sektorze amatorskim , jak i
profesjonalnym . Dla amatorów fotografia cyfrowa jest po prostu wygodniejsza i na dłuższą metę zdecydowanie
tańsza . Najtańsze aparaty cyfrowe są niewiele droższe od prostych analogowych aparatów kompaktowych, zaś w
zakresie aparatów nieco droższych ceny cyfrówek i aparatów analogowych są praktycznie niemal takie same.
Aparatem cyfrowym można bez ponoszenia zauważalnych kosztów wykonywać setki zdjęć , z których potem drukuje
się tylko nieliczne, natomiast każde zdjęcie analogowe wymaga zużycia jednej klatki filmu , która w razie błędu jest
bezpowrotnie tracona. W dodatku, aby się przekonać, co wyszło, trzeba wydać pieniądze na wywołanie filmu i druk
odbitki, podczas gdy w aparacie cyfrowym widzimy efekt natychmiast na ekraniku ciekłokrystalicznym.
Profesjonaliści dość długo bronili się przed przejściem z fotografii analogowej do cyfrowej. Barierą były tu najpierw
za małe rozdzielczości matryc światłoczułych, następnie brak modeli cyfrowych aparatów o odpowiednich do
profesjonalnych zastosowań parametrach optycznych i w końcu, gdy na rynku pojawiły się lustrzanki o
rozdzielczościach matryc powyżej 10 milionów pikseli, do których można było użyć profesjonalne obiektywy z
aparatów analogowych, barierą były początkowo astronomiczne ceny tych urządzeń. W końcu jednak tego rodzaju
aparaty potaniały, a profesjonaliści docenili wygodę, elastyczność i nowe możliwości kreatywnego modyfikowania
zdjęć, jaką oferuje fotografia cyfrowa i olbrzymia większość z nich odłożyła stare aparaty analogowe do szaf.
Ostatnią niszą, w której przetrwały aparaty analogowe jest artystyczna fotografia czarno-biała . Ceny wysokiej
jakości błon i papierów do fotografii czarno-białej są bardzo niskie i można je stosunkowo prosto samemu
wywoływać. Proces wywoływania i produkcji odbitek daje wiele możliwości do kreacji artystycznej i jednocześnie
daje dużą frajdę z samodzielnego kontrolowania całego procesu uzyskiwania obrazu. Sama fotografia czarno-biała,
wciąż jest ceniona przez wielu artystów, gdyż brak koloru pozwala się lepiej skupić na strukturalnych i fakturalnych
aspektach tej sztuki.
4 z 104
26-05-2009 20:36
119662076.001.png 119662076.002.png 119662076.003.png
Fotografia/Wersja do druku - Wikibooks, biblioteka wolnych podręczników
http://pl.wikibooks.org/wiki/Fotografia/Wersja_do_druku
Czasami podnosi się, że przy nauce fotografowania wadą aparatów cyfrowych jest to, że oduczają one
odpowiedzialności . Gdy każde "pstryknięcie" kosztowało jedną klatkę filmu, należało się dobrze zastanowić zanim
się to zrobiło. Wykonywało się zatem mniej zdjęć, ale za to w bardziej przemyślany i świadomy sposób. Pstrykanie
zdjęć cyfrówką praktycznie nic nie kosztuje, można zatem przyjąć postawę w rodzaju będę pstrykał wszystko, co się
tylko da, a w końcu coś tam mi wyjdzie . Stąd, jeśli myślimy o naszym rozwoju jako świadomych fotografów, warto
jest przynajmniej spróbować choć raz w życiu porobić zdjęcia aparatem analogowym (najlepiej bez automatyki), co
może pomóc w zmianie naszego nastawienia z "bezmyślnego pstrykacza" na świadomie wybierającego kadr i warunki
ekspozycji fachowca.
Kompakt czy lustrzanka?
Typy aparatów są dokładnie opisane w rozdziale Rodzaje aparatów fotograficznych ,
tutaj skoncentrujemy się tylko na tym, czy zdecydować się nabyć aparat
kompaktowy czy lustrzankę, gdyż ta decyzja ma spory wpływ na późniejsze
możliwości rozwoju.
Aparaty kompaktowe mają zwykle małe wymiary i są dzięki temu dużo
poręczniejsze od lustrzanek. Ich główną wadą jest jednak brak możliwości wymiany
obiektywów oraz, w przypadku tańszych odmian, podłączenia do nich zewnętrznych
lamp błyskowych. Oprócz tego bardziej zaawansowane kompakty mają w zasadzie
niemal takie same możliwości jak lustrzanki, jeśli chodzi o możliwość sterowania
parametrami wykonywania zdjęć i są przy tym dużo łatwiejsze w obsłudze. Jeśli
zatem chcemy głównie wykonywać zdjęcia w typowych warunkach z użyciem
średniego zakresu ogniskowych obiektywu, w zupełności wystarczy nam kompakt .
Olympus C350Z - typowy,
poręczny kompakt
Jeśli jednak dużo fotografujemy, wcześniej czy później natrafimy na sytuację, kiedy
kompakt nam nie wystarczy . Takie typowe sytuacje to np: fotografowanie
architektury miejskiej, która wymaga stosowania obiektywów szerokokątnych z
korekcją perspektywy, fotografowanie krajobrazów, które wymaga jasnych
obiektywów szerokokątnych o dużej głębi ostrości i nie generujące dystorsji
optycznych, czy fotografowanie w dużych wnętrzach z pewnej odległości, które
wymaga zastosowania reporterskiego teleobiektywu i mocnej lampy błyskowej, w
pełni współpracującej z automatyką aparatu. Lustrzanki , jakkolwiek droższe i mniej
poręczne od kompaktów, oferują jednak bez porównania lepsze parametry optyczne
oraz można ich możliwości stopniowo poszerzać dokupując kolejne akcesoria.
Wszystko to powoduje, że większość zaawansowanych amatorów i praktycznie
wszyscy profesjonaliści posługują się lustrzankami a nie aparatami kompaktowymi.
Canon EOS Rebel XT bez
obiektywu - lustrzanka
przeznaczona dla
zaawansowanego fotoamatora
Kluczowe parametry
Kupując aparat , gdy już zdecydujemy się na analogowy lub cyfrowy oraz na kompaktowy czy lustrzankę, należy
jeszcze przeanalizować podstawowe parametry różnych modeli i zdecydować się na ten dla nas najbardziej
optymalny. Do parametrów tych (oprócz ceny) można zaliczyć:
Masę i wymiary
Jest to często pomijany parametr, choć wbrew pozorom bardzo ważny – zbyt ciężki aparat i o dużych
gabarytach będzie ciążyć, gdyż musimy go przecież z sobą nosić; z drugiej strony aparaty o zbyt małych
wymiarach okazują się w praktyce niewygodne w użyciu.
Ergonomię
Ważne jest tu zarówno jak się trzyma aparat w dłoni, jak i to, jaki ma zestaw przycisków i pokręteł
regulacyjnych i jak są one rozplanowane. Najlepiej jest przed zakupem aparatu wziąć go do ręki i zobaczyć "jak
leży", a także poprosić obsługę sklepu o możliwość jego włączenia i zaprezentowania, jak się w nim obsługuje
podstawowe funkcje.
Solidność, niezawodność i precyzję wykonania
Aparat powinien być wykonany z dobrej jakości materiałów i mieć gwarancję producenta. Przed zakupem
warto poszukać w internecie opinii użytkowników na jego temat. Na ogół aparaty produkowane przez
najbardziej znanych producentów specjalizujących się od lat w aparatach fotograficznych dla profesjonalistów
5 z 104
26-05-2009 20:36
119662076.004.png 119662076.005.png 119662076.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin