Podst_zest1_mar_2008_Lodz.pdf

(450 KB) Pobierz
Egzamin maturalny z matematyki
OKE Łódź, CKE
PRZYKŁADOWY ZESTAW ZADAŃ NR 1
Z MATEMATYKI
POZIOM PODSTAWOWY
MARZEC ROK 2008 Czas pracy: 120 minut
Zadanie 1. (3 pkt)
Rozwiąż nierówność
. Podaj wszystkie liczby całkowite, które spełniają tę nie-
Zadanie 2. (6 pkt)
Dany jest wielomian
.
a) Wyznacz pierwiastki tego wielomianu.
b) Sprawdź, czy wielomiany i
są rów-
ne.
c) Uzasadnij, że jeśli , to
.
Zadanie 3. (3 pkt)
Każdej karcie bankomatowej jest przypisany numer identyfikacyjny zwany kodem PIN. Kod ten
składa się z czterech cyfr (cyfry mogą się powtarzać, ale kodem PIN nie może być 0000). Oblicz
prawdopodobieństwo, że w losowo utworzonym kodzie PIN żadna cyfra się nie powtórzy. Wynik
podaj w postaci ułamka nieskracalnego.
Zadanie 4. (3 pkt)
Dla dowolnych liczb rzeczywistych a i b określamy liczby i
w następujący sposób:
liczba nie mniejsza spośród liczb a i b ,
liczba nie większa spośród liczb a i b .
Na przykład: ,
,
,
,
.
Oblicz:
a)
b)
c)
Zadanie 5. (3 pkt)
Ogrodnik opiekujący się klombem w kształcie koła o promieniu 40 m chce go powiększyć, sadząc
wokół niego kwiatki na grządce o szerokości 1 m (patrz rysunek). Oblicz, o ile procent ogrodnik
chce powiększyć powierzchnię tego klombu.
równość.
13824688.013.png 13824688.014.png 13824688.015.png
Przykładowy zestaw zadań nr 1 z matematyki
Matura 2008 Poziom podstawowy
Zadanie 6. (5 pkt)
Nieskończony ciąg liczbowy dla
jest określony wzorem
.
a) Uzupełnij tabelkę:
n
1
2
3
4
5
2005 2006 2007 2008
1
0
b) Oblicz .
c) Oblicz sumę 2008 początkowych wyrazów ciągu .
Zadanie 7. (3 pkt)
Z krawędzi dachu podrzucono kamień, który po 2 sekundach spadł na ziemię. Wysokość (wyrażoną
w metrach), na jakiej znajdował się kamień nad ziemią po upływie t sekund od chwili jego podrzu-
cenia, opisuje funkcja , gdzie .
a) Podaj, z jakiej wysokości (od ziemi) kamień został podrzucony.
b) Oblicz, po jakim czasie od momentu podrzucenia kamień osiągnął największą wysokość.
c) Oblicz największą wysokość (od ziemi), an jaką wzniósł się ten kamień.
Zadanie 8. (4 pkt)
Na rysunku przedstawiony jest wykres funkcji f określonej wzorem dla . Wykres ten
przesunięto o 2 jednostki w górę wzdłuż osi Oy . Otrzymano w ten sposób wykres funkcji g o wzo-
rze dla
a) Narysuj wykres funkcji g .
b) Oblicz największą wartość funkcji g w przedziale .
c) Podaj, o ile jednostek wzdłuż osi Ox należy przesunąć wykres funkcji g , aby otrzymać wykres
funkcji przechodzący przez początek układu współrzędnych.
13824688.016.png 13824688.001.png 13824688.002.png 13824688.003.png
Przykładowy zestaw zadań nr 1 z matematyki
Matura 2008 Poziom podstawowy
Zadanie 9. (4 pkt)
Narożnik między dwiema ścianami i sufitem prostopadłościennego pokoju należy zamaskować
trójkątnym fragmentem płyty gipsowo–kartonowej (patrz rysunek).
Wiedząc, że
m, oblicz objętość narożnika zamaskowanego tą płytą.
Zadanie 10. (4 pkt)
Na płaszczyźnie dane są punkty i (patrz rysunek). Zbadaj, czy punkty
i leżą po tej samej stronie prostej AB .
Podaj odpowiedź i jej uzasadnienie.
Zadanie 11. (4 pkt)
Spawacz ma wykonać z blachy konstrukcję, której podstawą jest kwadrat a ściany boczne są pro-
stopadłe do płaszczyzny podstawy. Wymiary elementów są podane na rysunku. Oblicz pole po-
wierzchni tej konstrukcji (wszystkich sześciu ścian). Wynik podaj z zaokrągleniem do 1 cm 2 .
Wynik zaokrąglij do 0,01 m 3 .
13824688.004.png 13824688.005.png 13824688.006.png
Przykładowy zestaw zadań nr 1 z matematyki
Matura 2008 Poziom podstawowy
Zadanie 12. (4 pkt)
Na rysunku oznaczono kąty oraz poda no długości boków trójkąta pro stokątnego. Oblicz, które z
wyrażeń ma większą wartość:
czy
.
Zadanie 13. (4 pkt)
Właściciel kiosku notował liczbę biletów komunikacji miejskiej sprzedanych w kolejnych godzi-
nach. Wyniki obserwacji zapisał w tabeli.
Czas obserwacji Liczba biletów
5:00 – 6:00
2
6:00 – 7:00
3
7:00 – 8:00
9
8:00 – 9:00
8
9:00 – 10:00
6
10:00 – 11:00
4
11:00 – 12:00
3
12:00 – 13:00
3
13:00 – 14:00
3
14:00 – 15:00
5
15:00 – 16:00
8
16:00 – 17:00
6
a) Oblicz średnią liczbę biletów sprzedawanych w ciągu godziny.
b) Wynikiem „typowym” nazywamy wynik, który różni się od średniej o mniej niż jedno odchyle-
nie standardowe. Podaj wszystkie godziny, w których liczba sprzedanych biletów nie była „ty-
powa”.
Za rozwiązanie wszystkich zadań można otrzymać łącznie 50 punktów.
13824688.007.png 13824688.008.png 13824688.009.png 13824688.010.png 13824688.011.png 13824688.012.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin