Planimetria.pdf
(
51 KB
)
Pobierz
06_Planimetria
Matura 2005
Z
ADANIA DO POWTARZANIA PRZED MATUR
Ą
Zestaw VI Planimetria
Zadanie 1.
W trójkącie
ABC
, w którym kąt
ACB
jest prosty, a kąt
ABC
ma 60°, poprowadzono dwusieczną kąta
ABC
, przecinającą
AC
w punkcie
D
. Następnie przez punkt
D
poprowadzono prostopadłą do pro-
stej
AB
, przecinającą ją w punkcie
E
. Uzasadnij, Ŝe:
a)
,
b)
E
jest środkiem okręgu opisanego na trójkącie
ABC
.
ED
1
AC
Zadanie 2.
Czworokąt
KLMN
, w który moŜna wpisać okrąg, ma obwód 26,4 cm. Bok
KL
tego czworokąta jest
krótszy od boku
LM
o 3,8 cm, natomiast bok
MN
jest dłuŜszy od boku
ML
o 6 mm. Oblicz dłu-
gości boków czworokąta
KLMN
.
Zadanie 3.
Wierzchołki czworokąta
KLMN
, wpisanego w okrąg o promieniu 12 cm, podzieliły ten okrąg na
łuki
KN
,
NM
,
ML
i
LK
, których długości są w stosunku 1 : 5 : 3 : 9. Oblicz:
a)
miary kątów wewnętrznych czworokąta,
b)
długość boku
ML
.
Zadanie 4.
Jeden z boków trójkąta ma długość 18 cm, kąty przy tym boku mają 30
°
i 45
°
. Oblicz pole i obwód
tego trójkąta.
Zadanie 5.
Mając dane koło
K
i prostą
m
(patrz rysunek), skonstruuj:
K
tak, aby w przypadku a) figura złoŜona z prostej
m
oraz kół
K
i
K
a)
koło
K
¢
m
b)
prostą
m
¢
¢
, zaś w przypadku b) z prostych
m
i
m
¢
oraz koła
K
miała jednocześnie oś symetrii i środek symetrii. WskaŜ tę oś i ten środek.
Zadanie 6.
PrzedłuŜenia ramion
KN
i
ML
trapezu
KLMN
przecinają się w punkcie
O
. Mając dane:
KN
=
5
cm,
MN
=
6
cm,
ML
=
4
4
cm i
KL
=
10
cm, oblicz obwód trójkąta
KOL
.
Zadanie 7.
Krótsza podstawa trapezu równoramiennego ma długość 7 cm, przekątna tego trapezu ma długość
13 cm, a jeden z kątów wewnętrznych ma 120
°
. Oblicz:
a)
pole trapezu,
b)
pole koła opisanego na trapezie.
Zadanie 8.
Uzasadnij, Ŝe dla kaŜdej dodatniej liczby
a
trójkąt o bokach długości 2
a
cm, 3
a
cm i 4
a
cm jest trój-
kątem rozwartokątnym. Ile, w przybliŜeniu, stopni ma kąt rozwarty takiego trójkąta?
Zadania dla poziomu rozszerzonego są wyróŜnione kursywą.
=
Matura 2005
Zadanie 9.
Uzasadnij, Ŝe wszystkie przekątne pięciokąta foremnego mają tę samą długość i oblicz miarę kąta
między dwiema przekątnymi wychodzącymi z tego samego wierzchołka.
Zadanie 10.
Punkty
A
,
B
,
C
,
D
,
E
i
F
są kolejnymi wierzchołkami sześciokąta foremnego. Wyraź sumę
FC
+
za pomocą wektora
AC
.
Zadanie 11.
Przekątne czworokąta wypukłego
ABCD
przecinają się w punkcie O w ten sposób, Ŝe
DO
×
BO
=
CO
×
. Uzasadnij, Ŝe czworokąt
ABCD
jest trapezem i wskaŜ jego podstawy.
Zadanie 12.
W dany wycinek kołowy
OAB
(patrz rysunek) wpisz okrąg tak, aby był on styczny do
OA
i do
OB
oraz do łuku
AB
.
A
O
B
AD
AO
Matura 2005
Odpowiedzi:
1.
a)
Wsk
a
zówka
: Skorzystaj z własności dwusiecznej i z własności trójkąta prostokątnego o ką-
tach
°
i
60
°
60 , kąt
LMN
=
°
100 , kąt
MNK
=
°
120 , kąt
LKN
=
80
b)
ML
= 12 cm
4.
pole
81
( )
3
-
1
cm
2
, obwód
9
(
2
3
+
6
-
2
)
cm
5.
a) Koło
K
jest kołem symetrycznym do koła
K
względem prostej
m.
Środkiem symetrii jest
punkt wspólny prostej łączącej środki kół i prostej
m
.
b) Prosta
m
¢
jest obrazem prostej w symetrii względem środka koła
K
. Osią symetrii tych trzech
figur jest prosta równoległa do
m
i przechodząca przez środek koła
K
.
6.
33,5 cm
7.
a)
4
¢
95
3
cm
2
b)
9
169p
cm
2
8.
ok.
105
°
9.
36
°
11.
Wsk
a
zówka
: Zapisz podaną równość w postaci proporcji, a następnie uzasadnij, Ŝe trójkąty
AOD
i
COB
są podobne. Podstawami trapezu są odcinki
AD
i
BC
.
12.
Wsk
a
zówka
: Najpierw skonstruuj okrąg styczny do
OA
i do
OB
., a następnie przekształć go od-
powiednio przez jednokładność o środku
O
.
AD
+
FC
=
2
AC
30
b)
Wsk
a
zówka
: Najpierw uzasadnij, Ŝe
BD
=
AD
2.
KL
= 4,4 cm,
LM
= 8,2 cm,
MN
= 8,8 cm,
KN
= 5 cm
3.
a) kąt
KLM
=
°
°
10.
Plik z chomika:
migottkaa
Inne pliki z tego folderu:
Pola i własności figur płaskich i cekawostki matematyczne.pdf
(3612 KB)
Tablice matematyczne.pdf zzzfff.rar
(16534 KB)
Arkusz II.pdf
(58 KB)
Arkusz I.pdf
(103 KB)
11_Ciag_éo_Ť¦ç_pochodna_funkcji.pdf
(51 KB)
Inne foldery tego chomika:
■ Matura Matematyka
■ Matura Matematyka(1)
3. Matura 2015
FAJNE testy z działów
M.Dębska - Jakie to łatwe
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin