Planimetria.pdf

(51 KB) Pobierz
06_Planimetria
Matura 2005
Z ADANIA DO POWTARZANIA PRZED MATUR Ą
Zestaw VI Planimetria
Zadanie 1.
W trójkącie ABC , w którym kąt ACB jest prosty, a kąt ABC ma 60°, poprowadzono dwusieczną kąta
ABC , przecinającą AC w punkcie D . Następnie przez punkt D poprowadzono prostopadłą do pro-
stej AB , przecinającą ją w punkcie E . Uzasadnij, Ŝe:
a)
,
b) E jest środkiem okręgu opisanego na trójkącie ABC .
ED 1
AC
Zadanie 2.
Czworokąt KLMN , w który moŜna wpisać okrąg, ma obwód 26,4 cm. Bok KL tego czworokąta jest
krótszy od boku LM o 3,8 cm, natomiast bok MN jest dłuŜszy od boku ML o 6 mm. Oblicz dłu-
gości boków czworokąta KLMN .
Zadanie 3.
Wierzchołki czworokąta KLMN , wpisanego w okrąg o promieniu 12 cm, podzieliły ten okrąg na
łuki KN , NM , ML i LK , których długości są w stosunku 1 : 5 : 3 : 9. Oblicz:
a) miary kątów wewnętrznych czworokąta,
b) długość boku ML .
Zadanie 4.
Jeden z boków trójkąta ma długość 18 cm, kąty przy tym boku mają 30
°
i 45
°
. Oblicz pole i obwód
tego trójkąta.
Zadanie 5.
Mając dane koło K i prostą m (patrz rysunek), skonstruuj:
K
tak, aby w przypadku a) figura złoŜona z prostej m oraz kół K i K
a) koło K ¢ m
b) prostą m
¢
¢
, zaś w przypadku b) z prostych m
i m
¢
oraz koła K miała jednocześnie oś symetrii i środek symetrii. WskaŜ tę oś i ten środek.
Zadanie 6.
PrzedłuŜenia ramion KN i ML trapezu KLMN przecinają się w punkcie O . Mając dane:
KN
=
5
cm,
MN
=
6
cm,
ML
=
4
4
cm i
KL
=
10
cm, oblicz obwód trójkąta KOL .
Zadanie 7.
Krótsza podstawa trapezu równoramiennego ma długość 7 cm, przekątna tego trapezu ma długość
13 cm, a jeden z kątów wewnętrznych ma 120
°
. Oblicz:
a) pole trapezu,
b) pole koła opisanego na trapezie.
Zadanie 8.
Uzasadnij, Ŝe dla kaŜdej dodatniej liczby a trójkąt o bokach długości 2 a cm, 3 a cm i 4 a cm jest trój-
kątem rozwartokątnym. Ile, w przybliŜeniu, stopni ma kąt rozwarty takiego trójkąta?
Zadania dla poziomu rozszerzonego są wyróŜnione kursywą.
=
14166033.009.png 14166033.010.png 14166033.011.png 14166033.012.png
Matura 2005
Zadanie 9.
Uzasadnij, Ŝe wszystkie przekątne pięciokąta foremnego mają tę samą długość i oblicz miarę kąta
między dwiema przekątnymi wychodzącymi z tego samego wierzchołka.
Zadanie 10.
Punkty A , B , C , D , E i F są kolejnymi wierzchołkami sześciokąta foremnego. Wyraź sumę
FC
+
za pomocą wektora AC .
Zadanie 11.
Przekątne czworokąta wypukłego ABCD przecinają się w punkcie O w ten sposób, Ŝe
DO
×
BO
=
CO
×
. Uzasadnij, Ŝe czworokąt ABCD jest trapezem i wskaŜ jego podstawy.
Zadanie 12.
W dany wycinek kołowy OAB (patrz rysunek) wpisz okrąg tak, aby był on styczny do OA i do OB
oraz do łuku AB .
A
O
B
AD
AO
14166033.001.png 14166033.002.png 14166033.003.png
Matura 2005
Odpowiedzi:
1. a) Wsk a zówka : Skorzystaj z własności dwusiecznej i z własności trójkąta prostokątnego o ką-
tach
°
i
60
°
60 , kąt LMN =
°
100 , kąt MNK =
°
120 , kąt LKN =
80
b) ML = 12 cm
4. pole
81
( )
3
-
1
cm 2 , obwód
9
(
2
3
+
6
-
2
)
cm
5. a) Koło K
jest kołem symetrycznym do koła K względem prostej m. Środkiem symetrii jest
punkt wspólny prostej łączącej środki kół i prostej m .
b) Prosta m
¢
jest obrazem prostej w symetrii względem środka koła K . Osią symetrii tych trzech
figur jest prosta równoległa do m i przechodząca przez środek koła K .
6. 33,5 cm
7. a) 4
¢
95
3
cm 2 b) 9
169p cm 2
8. ok.
105
°
9.
36
°
11. Wsk a zówka : Zapisz podaną równość w postaci proporcji, a następnie uzasadnij, Ŝe trójkąty AOD
i COB są podobne. Podstawami trapezu są odcinki AD i BC .
12. Wsk a zówka : Najpierw skonstruuj okrąg styczny do OA i do OB ., a następnie przekształć go od-
powiednio przez jednokładność o środku O .
AD
+
FC
=
2
AC
30
b) Wsk a zówka : Najpierw uzasadnij, Ŝe BD = AD
2. KL = 4,4 cm, LM = 8,2 cm, MN = 8,8 cm, KN = 5 cm
3. a) kąt KLM =
°
°
10.
14166033.004.png 14166033.005.png 14166033.006.png 14166033.007.png 14166033.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin