ceramika.pdf

(2649 KB) Pobierz
CERAMIKA
CERAMIKA
Plany pracowni ceramicznych.
RYS.1
1.Koło garncarskie
2.Regały
3.Pojemniki na glinę
4.Stanowisko ze zlewem
5.Szafa utrzymująca wilgoć
6.Piec okrągły
7.Okap wentylacyjny
8.Gaśnica
9.Półki do pieca
10.Stanowisko szkliwienia
11.Plansza z notatkami
12.Stanowisko robocze
13.Płyta kamienna do wyrabiania gliny
14.Płyta gipsowa do lepienia
15.Stołki
Jest to pracownia angielskiego ceramika, który toczy na kole i lepi ręcznie.
Pod stanowiskami 4,8,9,12 znajduje się bardzo dużo miejsca na narzędzia i materiały pomocnicze.
Na wszystkich ścianach zamontowane są półki.
RYS.2
1.Koło garncarskie
2.Pojemniki na glinę
3.Regały
4.Stanowisko ze zlewem
 
16419275.001.png 16419275.002.png
5.Stanowisko do szkliwienia
6.Tablica z notatkami
7.Regał na rzeczy do wypalenia
8.Płyty do pieca
9.Piec z okapem wentylacyjnym
10.Suszarnia nad okapem z ruchomymi półkami
11.Gaśnica
12.Stanowisko do wyrabiania gliny i lepienia
13.Płyta kamienna
14.Płyta gipsowa
15.Wysokie stołki
Jest to pracownia niemieckiego ceramika, który toczy na kole i lepi ręcznie.
Pod stanowiskami 4,5,12 jest dużo miejsca na osprzęt i materiały pomocnicze.
Pod połową blatu 5 znajduje się szafka do trzymania mokrych przedmiotów.
Ściany zajęte są półkami.
KAOLINY -odmiana glinki o dużej zawartości kaolinitu. Wypalają się na biało. Mają mało zanieczyszczeń i są
bardzo plastyczne. Podstawowy surowiec do wyrobu porcelany i fajansu.
Dodatek do szkliw.
GLINY -substancje ilaste o różnym składzie chemicznym. Wspólna cecha to wysoka plastyczność,czyli zdolność
tworzenia z wodą ciasta-masy plastycznej. Są gliny “tłuste” i “chude”.
Tłuste lepsze są na koło i do lepienia ręcznego, chude nadają się bardziej do formowania przez odlewanie w
formach ceramicznych.
Gliny tłuste można schudzać np. Piaskiem.
PIASKI I KWARCE - nie plastyczne dodatki do mas ceramicznych. Obniżają plastyczność ale i topliwość.
SKALENIE – zmielone niektóre gatunki skał używane przy produkcji porcelany i fajansu jako dodatek do kaolinu.
Są topnikami i schudzają masę, ale w wysokiej temperaturze obniżają granicę spieku.
SUROWCE POMOCNICZE – alabaster, boraks, dolomit, farby mineralne, kreda, marmur, ochra, talk i inne
dodatki stosowane do ustalania mas i szkliw ceramicznych.
SZAMOT – zmielona wypalona glina /biskwit/.W zależności od wielkości ziarna różne zastosowanie Schudza
glinę- zwiększając porowatość zmniejsza skurczliwość suszonych i wypalanych przedmiotów.
PAL:ONKA - najpierw zmielona glina,potem wypalona. Te same właściwości co szamot.
PLASTYFIKATORY – dekstryna, guma arabska, kleje, żelatyna, olej parafinowy itp. substancje
organiczne mogące pomóc w uplastycznieniu mas ceramicznych.
POROTWÓRCZE SUBSTANCJE – korek mielony, krochmal, miał węglowy, otręby, torf, trociny itp. Wypalają się
tworząc pory a tym samym obniżają wagę przedmiotu.
UPŁYNNIACZE -szkło wodne, soda amoniakalna itp. Związki pozwalające wprowadzić więcej gliny do masy
lejnej przy zachowaniu jej leistośći.
WAPIEŃ – mielona skała lub kreda. W niskich temperaturach zwiększa porowatość, w wyższych staje się
topnikiem co może prowadzić do deformacji i pęcherzykowania. Trzeba używać drobnomielonego ponieważ
ziarenka /margiel / po wypaleniu pobierają wodę z otoczenia, powiększają się i tworzą odpryski.
ANTYMON
Związki barwią szkliwa na żółto,są zmętniaczami.
Tlenek antymonawy Sb2O3
Antymonian potasowy K2O`Sb2O3
Antymonian ołowiowy (żółcień neapolitańska)Pb3(SbO4)2
BAR
Tlenek barowy BaO- dodajemy małą ilość zinnymi topnikami poprawia właśćiwości.
Węglan barowy BaCO3 -jak wyżej.
BOR
Związki boru są nietrujące, obniżają topliwość,podnoszą twardość i połysk szkliwa
kwas borowy H3BO3
Boraks(czteroboran sodowy) Na2B4O7`10H2O
16419275.003.png
CHROM
Związki chromu barwią szkliwa alkaliczne na kolor zielony.
Tlenek chromowy Cr2O3 - najczęściej używany
Dwuchromian potasowy K2Cr2O7 - składnik czerwieni
Chromian ołowiawy(żółcień chromowa)PbCrO4 barwnik(żółty do koral.)
Zasadowy chromian ołowiawy(czerwień chromowa) Pb2CrO5 barwnik(żółty do koral.)
Chromian żelazowy (syderochromit) Fe2(CrO4)3 barwnik (brąz do czarnego)
Chlorek chromowy CrCl3 barwi czerep na zielono
Azotan chromowy Cr(NO3)3`9H2O jak wyżej
CYNA
Tlenek cynowy SnO2-środek zmętniający w szkliwach kryjących.10-15% tworzy z przezroczystego szkliwa
szkliwo kryjące.
CYNK
Tlenek cynku(biel cynkowa) ZnO,może być topnikiem,może matowić i bywa składnikiem szkliw krystalicznych.
CYRKON
Tlenek cyrkonu(badeleit) ZrO2. Zmętnia szkliwa.
FLUOR
Fluorek wapniowyCaF2 b.dobry topnik juz w 800 st.C.
Fluorek glinowo-sodowy(kriolit)Na3AlF6 jak wyżej.
FOSFOR
Fosforan wapniowy - najstarszy związek zmętniający, który dodaje jeszcze opalizujący połysk.
KADM
Związki barwią na kolory siarkowo żółte do żółtopomarańczowego.
Siarczek kadmowy(żółcień kadmowa) CdS
KAOLIN
dostarcza tlenek glinowy i dwutlenek krzemu. Podnosi twardość i wytrzymałość szkliw.
Dodatek surowy zapobiega osiadaniu szkliwa, podnosi przyczepność do skorupy.
KOBALT
związki kobaltu dają intensywny kolor błękitny a z innymi związkami dają purpurę,zieleń i czerń.
Tlenek kobaltowy CoO
Węglan kobaltowy CoCO3 -najlepiej rozpuszczalny w szkliwach
Błękit kobaltowy(glinian kobaltowy) Co(AlO2)2 -doskonały barwnik
Krzemian potasowo-kobaltowy(smalta)
Chlorek kobaltowy CoCl2`6H2O
Azotan kobaltowy Co(NO3)2`6H2O
KWARC
podstawowy składnik szkliw, dostarcza krzemu SiO2
LIT
Węglan litowy Li2CO3 bardzo dobry topnik.
MAGNEZ
Tlenek magnezu MgO podnosi topliwość,
Magnezyt(węglan magnezowy) – MgCO3 ,
Magnezja palona(tlenek magnezowy) MgO.
MANGAN
Związki barwią od fioletowego do czarnego, od brązowego do żółtego
Dwutlenek manganu MnO2 – nierozpuszczalny w wodzie daje fiolety
Tlenek manganowo-manganowy Mn3O4 - rozpuszczalny w wodzie
Chlorek manganawy MnCl 2 - rozpuszczalny w wodzie.
MIEDŻ
Związki miedzi są barwnikami szkliw ale i topnikami
Tlenek miedziowy CuO
Tlenek miedziawy (kupryt)Cu2O
Zasadowy węglan miedziowy(azuryt) 2CuCO3`Cu(OH)2
Siarczek miedziawy Cu2S
NIKIEL
Związki niklu stosuje się jako barwniki: zielony, czerwony, fiolet, brąz.
Tlenek niklawy NiO
Tlenek niklowy Ni2O3
Wodorotlenek niklawy Ni(OH)2
Węglan niklawt NiCO3
Chlorek niklawy NiCl2`6H2O
Azotan niklawy Ni(NO3)2`6H2O
OŁÓW
Tlenek ołowiowy(glejta)PbO- najstarszy topnik w szkliwach miękkich
Minia ołowiowa Pb3O4 – z kwarcem tworzy słomkowe niskotopliwe szkliwo.
POTAS
Tlenek potasowy K2O topnik,daje jaskrawsze efekty w szkliwach kolorowych.
Węglan potasowy (potaż)K2CO3
Azotan potasowy(saletra potasowa)KNO3 bardzo dobry utleniacz,dobry do fryt.
SELEN
Związki stosuje się w mieszaniną z innymi związkami jako barwniki.
Selen Se
Selenin sodowy Na2SeO3
Selenin barowy BaSeO3
SKALEŃ
Sodowy (albit),
Potasowy (ortoklaz i mikroklin),
Wapniowy (anortyt).
Występuje wskałach granitowych i pagmatytowych. W twardych szkliwach działają jak topnik, w miękkich
podnoszą temp. topnienia
SÓD
Tlenek sodowy Na2O pomaga uzyskać odcienie kolorystyczne, skłonność do pękania ma zastosowanie w
szkliwach krakelurawanych.
Dodajemy do szkliw w postaci:
Sody krystalicznej Na2CO3`10H2O -soda krystaliczna, trzeba frytować.
Sody kalcynowanej Na2CO3 -rozpuszczalna w wodzie,trzeba frytować.
Chlorek sodowy NaCl(sól kuchenna)-tylko do szkliw solnych.
SREBRO
Związki srebra barwią na żółto. Dają srebrne powłoki.
Chlorek srebrowy AgCL
Tlenek srebrowy Ag2O
TYTAN
Związki tytanu zmętniają szkliwa na żółto.
Dwutlenek tytanu (biel tytanowa) TiO2
URAN
Barwi na żółto do czerwieni ( w atmosferze utleniającej),szaro i czarno(w atm.redukującej).
Tlenek uranawy UO2
Tlenek uranowy UO3
Dwuuranian sodowy Na2U2O7
Azotan uranylu UO2(NO3)2`6H2O
WAPŃ
Tlenek wapniowy CaO -topnik szkliw powyżej 1100st.C.
Węglan wapniowy CaCO3 – kreda pławiona,mielony wapń lub marmur.Matowi szkliwa wypalane poniżej 1100.C
ŻELAZO
Związki żelaza są barwnikami na kol. od żółtego do czerwonego (w atm.utleniającej)
od szarobłęgitnego do ciemnoszarego (w atmosferze redukującej).
Tlenek żelazowy(czerwień angielska) Fe2O3 - nierozpuszczalny w wodzie
Wodorotlenek żelazowy Fe(OH)3
Chlorek żelazowy FeCl3`6H2O do roztworów do dekoracji pod szkliwnej
Azotan żelazowy Fe(NO3)3`9H20 jak wyżej
Iły i gliny żelaziste- szkliwa ziemne
ZŁOTO
Związki złota barwią na odcienie purpury. Dają złote powłoki.
Chlorek złotowy AuCl3`2H2O
Złoto metaliczne .
W BARDZO STARYCH NOTATKACH ZNALAZŁEM PRZEPISY KTÓRYMI CHCIAŁEM SIĘ TU Z WAMI
PODZIELIĆ. MOŻECIE JE TRAKTOWAĆ JAK CIEKAWOSTKĘ, ALE MOŻECIE TEŻ SPRÓBOWAĆ
ZASTOSOWAĆ
.
Przetapianie (frytowanie) szkliw.
Zabieg ten stosuje się wtedy , gdy mamy do czynienia z rozpuszczalnymi w wodzie składnikami szkliwa.
Służą do tego specjalne piece-frytowniki, ale można przeprowadzić go używając pojemnika biskwitowego.
Zasypujemy pojemnik (wazon, donica) surowymi składnikami szkliwa i wstawiamy do małego pieca. Po dojściu do
max. temperatury, trzeba pojemnik wyjąć ostrożnie szczypcami i umieścić go w wodzie. Towarzyszy temu
oczywiście hałas i dużo pary. Ta czynność ma skruszyć wstępnie szkliwo, które następnie rozbijamy na drobne
kawałki, dodajemy składniki które nie wymagały topienia i załadowujemy nimi młynek kulowy. Musimy osiągnąć
zmielenie, po którym wszystko przeleci bez reszty przez sito 4900 oczek/cm kwadratowy. Następnie dodajemy
wody uzyskując zawiesiną gęstości śmietany i możemy używać do szkliwienia.
Szkliwo garncarskie-ołowiowe na 900st.C
727g minii ołowiowej i 273g piasku frytujemy w temp.900st.C
Mielemy w młynku lub moździerzu porcelanowym. Zależnie od ilości.
Szkliwo jest bezbarwne, ale na czerwonej glinie daje przeważnie kolor szaro-zielony.
Jest to chyba najstarszy przepis na szkliwo.
Nadaje się do pokrywania kafli i ceramiki ozdobnej. Trzeba zachować ostrożność, ponieważ związki ołowiu są
szkodliwe.
Szkliwo niskotopliwe ołowiowo-borowe na 920st.C.
400g boraksu, 200g marmuru(może być czysty kamień wapienny), 1600g minii ołowiowej, 1500g piasku i 200g
kaolinu.
Zostawiamy 500g piasku i 200g kaolinu, resztę frytujemy. Następnie dodajemy niefrytowane do frytowanych
składników, dodajemy wody i mielemy.
Szkliwo takie nadaje się jako podstawowe do
kafli, majoliki i wyrobów garncarskich.
Szkliwo bezbarwne do fajansu na 1050-1150st.C.
90g skalenia, 110 g kredy, 280g minii ołowiowej, 110g boraksu, 110g kaolinu , 270g piasku kwarcowego.
Składniki poza 50g kaolinu frytujemy. Dodajemy ten kaolin i mielemy. Mieszamy z wodą i używamy do
szkliwienia.
Szkliwo bezbarwne do fajansu na temp.1200-1250st.C.
440g skalenia, 170g kredy, 100g węglanu barowego, 40g tlenku cynkowego, 210 g piasku kwarcowego, 80g
gliny.
Postępujemy jak wyżej. Kaolin zastępując gliną.
Szkliwo do porcelany miękkiej-stołowej na 1250 st.C
4kg kwarcu palonego, 4 kg surowej białej gliny, 1kg kredy lub alabastru.
Dodanie od 2-5%; dolomitu, węglanu barowego podnosi biel szkliwa.
Dodanie 2-5% węglanu manganu, nadaje szkliwu odcień kości słoniowej.
Białe szkliwo cynowe kryjące na 850-900st.C
308g minii, 100g tlenku cyny, 385 g piasku kwarcowego, 73 g kaolinu, 90 g soli kuchennej,
73 g skalenia.
Oprócz kaolinu i połowy piasku wszystko frytujemy, dodajemy zostawione składniki i mielemy.
Dalej postępujemy jak w poprzednich szkliwach.
Szkliwa zaciekowe
Jest to sposób działania w oparciu o wcześniej wymienione szkliwa.
Wyrób szkliwi się, wypala i pokrywa jeszcze raz tym samym szkliwem z dodatkiem 15-20% boraksu. Boraks ma
za zadanie obniżyć temp. topnienia szkliwa. Dodatek różnych tlenków (patrz dalej tekst) nada szkliwu kolor.
Rozrabiamy szkliwo do konsystencji gęstej marmolady, nakładamy w górnej części naczynia warstwę około 6mm
i wypalamy w temperaturze niższej niż wypalony poprzednio przedmiot.
W ten sposób osiągniemy kolorowe nacieki. Trzeba jednak uważać, żeby nie przekroczyć temperatury bo efekt
może się nie udać dając jednorodne szkliwo.
Szkliwo spękane (caraquele)
220g skalenia, 130 g piasku, 120 g boraksu bezwodnego, 130 g minii, 150 g saletry sodowej, 250 g saletry
potasowej i dowolne szkliwo barwne do drugiego wypału.
Składniki przetapiamy, mielemy i zarabiamy wodą do gęstości śmietany.
Szkliwimy wyrób i wypalamy w temp. 1120-1150 st.C. Po wystudzeniu otrzymujemy wyrób z mocno spękanym
szkliwem. Żeby więcej było spękań możemy jeszcze gorący wyrób ostudzić w wodzie. Pokrywamy wyrób
szkliwem innego koloru, wycieramy szmatką tak by zostawić w spękaniach szkliwo. Wypalamy powtórnie. Zabieg
ten możemy powtarzać wielokrotnie za każdym razem dodając innego szkliwa.
Barwienie szkliw.
Niżej wymienione tlenki dodajemy do szkliw bezbarwnych.
TLENEK % EFEKT
miedziawy 3 zielone
chromu 3 brunatny
kobaltowy 1 niebieski
żelazowy 5 żółto brunatny
żelazowy 1
+ trójtlenek antymonu 5 żółty kryjący
Zgłoś jeśli naruszono regulamin