VW_KUEBEL_WAGEN (1).pdf

(736 KB) Pobierz
113465954 UNPDF
X X X
V X X X X X X
skowej wersji powsta-
ła bardzo wcześnie, bo
już w 1934 roku, jed-
nak dopiero po czterech la-
tach wznowiono projekt na
zlecenie Urzędu Uzbrojenia
Wojsk Lądowych. Dokumen-
tację techniczną przekazano
Ferdynandowi Porsche, któ-
ry natychmiast zaczął jego
realizację. Podstawowym
wymogiem była możliwość
przewozu czterech żołnierzy
wraz z całym ekwipunkiem
i uzbrojeniem. Już dziewięć
miesięcy później nastąpi-
ła oficjalna prezentacja lek-
kiego pojazdu terenowego
KdF, który natychmiast zy-
skał nazwę Kubelwagen. Na-
wiązywała bezpośrednio do
wcześniejszych wozów tego
typu. Określenie to odnosiło
się także do kubełkowatych
siedzeń z bocznymi oparcia-
mi, które – przynajmniej w
założeniu – miały przeciw-
działać ewentualnemu wy-
padnięciu z auta w czasie
szybkiej jazdy na polu walki
lub stricte terenowej prze-
prawy. W tym samym czasie,
tj. 1938 roku, przeprowa-
dzano testy na poligonach,
mające potwierdzić przydat-
ność pojazdu dla wojska, i
wkrótce zakwalifikowano go
jako standardowy lekki sa-
mochód terenowy dla nie-
mieckiej armii.
Pierwszy model nosił ozna-
czenie Typ 62 i został za-
prezentowany w Wiedniu
w roku wybuchu II woj-
ny światowej. W trakcie
kolejnych miesięcy cią-
głej eksploatacji wy-
chodziły na jaw wady
pojazdu, które stop-
niowo eliminowano.
Aby poprawić właś-
ciwości jezdne,
zmniejszono prze-
świt oraz zmienio-
no przełożenia
przekład-
VW Trends
Marzec 008
www.trends.com.pl
8/008
Marzec 008 VW Trends
I dea budowy jego woj-
113465954.007.png 113465954.008.png
PREZENTACJA
V X X X X X X
ni zębatej poprzez zainsta-
lowanie pomocniczej prze-
kładni tylnej osi. W grudniu
1939 roku pokazano światu
Typ 82, którego masa włas-
na nie przekraczała 750
kg, a napędzał go 4-cy-
lindrowy silnik VW. Ele-
mentem charakterystycz-
nym tej wersji było koło
zapasowe umieszczone na
przedniej masce w spe-
cjalnie wyprofilowanym
gnieździe. Na bazie tego
modelu stworzono wie-
le pojazdów specjalnych o
zróżnicowanym przezna-
czeniu. Najliczniejszą gru-
pę stanowiły samochody
terenowe, zaś pozostałe
służyły głównie do obser-
wacji, łączności, serwi-
su, rozpoznania i ewentu-
alnie ciągnięcia lekkiego
działka przeciwpancerne-
go. Wielozadaniowy Ku-
belwagen był wykorzy-
stywany na wszystkich
frontach.
Ponieważ kosztował nie-
wiele więcej niż motocykle
(jedynie o 50 proc. droższy
od Zundappa KS 750 z ko-
szem), często zastępował
je w wielu dywizjach zwia-
dowczych. Padający łupem
armii wyzwoleńczych Typ
82 natychmiast był przez
nie wykorzystywany. Jed-
ną z najsłynniejszych wer-
sji był Schwimmwagen,
spopularyzowany przez
serial „Pan Samochodzik i
templariusze”.
Po wojnie Kubelwagen
przechodził liczne mody-
fikacje i wciąż służył Bun-
deswehrze. Jedno z jego
kolejnych wcieleń ujrzał
Paweł goszcząc u swojego
kolegi za zachodnią grani-
cą. Kolega, jako zagorzały
miłośnik marki VW, miał
w swej kolekcji prawdzi-
we rarytasy. Volkswagen
Typ 18-63 swoim kolo-
rem odstraszał, wymagał
też gruntownej renowa-
cji. Nie zraziło to bohate-
ra naszego artykułu, któ-
ry postanowił ten pojazd
przywlec do Polski. Był
to model, jakiego właś-
nie szukał. Samochód był
w złym stanie, miał wie-
le ognisk korozji i braki w
wyposażeniu. Najgorszy
jednak był świńsko różo-
wy kolor, który i tak na
szczęście nie był istotny
przy planach całkowitej
odbudowy tego zabytku.
Posiadając pełną doku-
mentację, Paweł mógł po-
znać dokładną historię
auta.
Wszystko zaczęło się w
1971 roku, gdy Kubelwa-
gen 181 zjechał z taśmy
produkcyjnej. Jego pier-
wotnym przeznaczeniem
była służba w niemie-
ckim wojsku. Na wypo-
sażenie seryjne składało
się ogrzewanie postojo-
we Webasto oraz uchwy-
ty do broni długiej za-
montowane przy oparciu
tylnych siedzeń. Kolo-
rem zapewniającym do-
skonały kamuflaż w le-
sie była typowa wojskowa
zieleń, a jednostką napę-
dową silnik o pojemności
1483 ccm. W Bundesweh-
rze Volkswagen służył
jako łącznościowiec aż do
roku 1989, w którym został
sprzedany prywatnej oso-
bie. W ciągu kolejnych 16
lat stan auta, o które nie-
dostatecznie dbano, znacz-
nie się pogorszył. Gdy we-
szło w posiadanie Pawła,
miało odzyskać młodość.
Prace renowacyjne, któ-
rych celem było przywró-
cenie Volkswagenowi daw-
nego blasku, rozpoczęły
się od rozbiórki nadwo-
zia i elementów wnętrza.
Na śmietniku wylądowa-
ły pochodzące z BMW sie-
dzenia oraz mocno zużyte
części karoserii. Pozostałe
części zostały skrupulat-
nie oczyszczone, zabezpie-
czone i pomalowane farbą
podkładową. Mocno nad-
gryzione zębem czasu progi
oraz ramki szyby czołowej
zostały zastąpione nowymi
reperaturkami. Szczęśliwie
podłoga wymagała tylko
czyszczenia i konserwacji,
po której zakończeniu po-
kryto ją groszkowym la-
kierem. Układ jezdny zo-
stał zregenerowany, a
felgi zaadaptowano z Gar-
busa Cabrio. Teraz Kubel-
wagen czekał już tylko na
nowy kolor, co okazało się
wcale niełatwe. Po wie-
lu godzinach spędzonych
w mieszalni lakierów Pa-
weł postanowił, że kolo-
rystycznie auto nawią-
że do barw samochodów
Africa Corps (czy Afrika-
korps????? Zależy, o ja-
kie oddziały chodzi – jeśli
o niemieckie walczące w
czasie II wojny światowej,
to Afrikakorps, Africa
Cors to, o ile wiem, należą
do Korpusu Pokoju…). Pia-
skowa karoseria w brązowe i
zielone łaty wygląda bardzo
atrakcyjnie. W marcu 2006
roku Volkswagen był gotów.
Gdy Paweł wybrał się nim
na przejażdżkę ulicami Zielo-
nej Góry, wywołał ożywienie
wśród kierowców i mieszkań-
ców. Także dziś nikt nie jest w
stanie przejść obojętnie obok
takiej prezentacji niemieckiej
myśli technicznej. Zwłasz-
cza w ciepłe dni, gdy przednia
szyba zostaje położona na ma-
sce, a złożony dach spoczywa
w tylnej części auta.
Gdyby nie upór i miłość do
motoryzacji, ten projekt nigdy
nie ujrzałby światła dzienne-
go.
Piotr Mokwiński
Fot. Mikołaj Urbański
DANE I FAKTY
Volkswagen typ 18-63 rok prod. 1971
NADWOZIE:
wbarwachAfricaCorps,kołakrzyżaki
zoponami185/65/15,nawyposażeniu
siatkamaskująca.
WNĘTRZE:
!
seryjneogrzewaniepostojoweWebas-
to, uchwyty broni długiej, kierownica
Raid.
SILNIK:
model1200Mexico.
PLANY:
doprowadzić
do
pełnej
!
oryginalności.????
PODZIĘKOWANIA:
UWAGA
dlafirmyPOLUXzZielonejGóry.
VW Trends
Marzec 008
www.trends.com.pl
8/008
Marzec 008 VW Trends
UWAGA
113465954.009.png 113465954.010.png 113465954.001.png 113465954.002.png 113465954.003.png 113465954.004.png 113465954.005.png 113465954.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin