fotografowie.pdf

(115 KB) Pobierz
\376\377\000f\000o\000t\000o\000g\000r\000a\000f\000o\000w\000i\000e
Niektrzy fotografowie w XIX i XX w. - AdamFleks
l
PoniŜej pozwalam sobie przedstawić króciutkie biogramy tych fotografów,
którymnazwiskamoimzdaniempowinienzapamiętaćkaŜdy,ktofotografię
traktujejakoswojeukochanehobby.Niekiedybiogramyte,toprzemyślenia
niewiele dłuŜsze niŜ trzask migawki. Pisałem je na gorąco, pod wpływem
chwiliinastroju.
Pierwszy trwały obraz na asfalcie syryjskim uzyskał w 1826 r. Nicefore
Niepce. Wymagałoto8godzinnaświetlaniawświetlesłonecznym.
Francuz Louis Daguerre opracował praktyczny sposób wykonywania
fotografiiw 1837r.,copodałdowiadomościpublicznejw1839,wpółrokupo
pierwszej wystawie Niepc'a. Ekspozycja wymagała wtedy 511 min przy
bardzociemnych obiektywach.
Pierwszy obiektyw do aparatu fotograficznego obliczył Petzval w 1841 –
jasność obiektywu3,6.Pozwalałotonaskrócenieczasuekspozycjidook.1
min.
Szkot Henry Fox Talbot - opatentował w 1841 r. kalotypię czyli metodę
negatywowopozytywową.. Pierwszy papierowy negatyw uzyskał w 1835 r.
Czasekspozycjiwynosiłwtedy1030min.Metodanegatywpozytywpozwalała
uzyskiwać wiele kopii i była tańsza, ale jakość odbitek z papierowych
negatywówbyłagorszaniŜdagerotypów.W1844zacząłsprzedawaćmasowo
odbitkiswoichzdjęćpo225pensówzasztukęzaleŜnieodformatu.
Pierwsze fotografie 1839-1850
W1839czasekspozycjiwynosiłok.15min.Twarzemodelipokrywanomąką
abyje rozjaśnićiskrócićczasekspozycji.Dominowałportretikrajobraz. Cena
profesjonalnegodagerotypuwLondyniewl.40tychXIXw.wynosiłaok1
funta,czyliwięcejniŜmiesięcznyzarobekzwykłegorobotnika.
W1841czasekspozycjibyłnastępujący:
- zachmurzoneniebozimą3,5min
- dzieńsłonecznywcieniu1,52min
- bezpośrednieświatłosłoneczne4045sek.
DagerotypiadominowaławUSAiFrancji,zaśkalotypiagłówniewSzkocji.
Pierwszealbumyfotograficznetoseria6tomówpo24zdjęciawkaŜdymThe
PencilofNaturęTalbotawydanawl.184446.
Robert Adamson (182148), Dawid Octavius Hill (180270) to pierwsi
29913053.002.png
artyścifotografowie.Wykonywaliportrety,scenyrodzajowezeSzkocji1843
47.SamiuwaŜali,Ŝeichgłównyceltofotografiadokumentacyjnajakopomoc
dlamalarzy.Dlarozrywkifotografowalimałeszkockiewioskirybackieiich
mieszkańców, z czego zasłynęli. Hill zajmował się stroną artystyczną zaś
Adamsontechniczną.UwaŜasię,ŜeHillstworzyłpierwszearcydziełafotografii
portretowej,zwłaszczasątozdjęciaprzedstawiającerybakówzNewhaven.
Działalnośćtegoduetutrwałaprzez5latdośmierciAdamsonaw1848r.w
wieku27lat.
l
RogerFenton(181969)- studiowałmalarstwoiprawo.stałsięznanyjako
fotografpejzaŜysta.Karieręjakofotografrozpocząłodfotografowaniawidoków
Rosji w 1852 r. Wysłany z Londynu aby wykonać fotoreportaŜ z wojny
krymskiej.Wszystkiezdjęciaprzedstawiałyscenynieruchomelubpozowane,
poniewaŜpłytymiałyzamałączułośćbyfotografowaćwakcji.
FrancisFrith- JedenzpierwszychfotografówpodróŜników,którzystosowali
metodęmokregokoldionu.Wl.185660zdjęciaEgiptu,SyriiiZiemiŚwiętej.
Fotografia amatorska w XIX w.
LewisCaroll(pastorCharlesDodgson)- napisał"Alicjęwkrainieczarów",
poza tym był to zdolny amator pracujący w procesie kolodionowym.
Wykonywał romantyczne portrety dzieci w naturalnych pozach.
Charakteryzowałgolekkistyl,pozymarzycielskieiromantyczne,orazbardzo
staranna kompozycja, zwłaszcza w portretach dzieci. Uwielbiał uwieczniać
półnagiedziewczynkidzisiajuznanobygozapedofila,wtedytwierdzono,Ŝe
tourocze.UdawałomusięsprawićŜedziecipozowaływsposóbnaturalny
pomimodługiegoczasuekspozycji.
Julia Mar gar et Cameron 18151879 - obecnie jest uwaŜana za
najwybitniejszego fotografa amatora z końca lat 60 XIX w. Była bogata,
despotycznaiekscentryczna,zaśfotografowaniupoświęciłasięod1864w
wieku49lat,kiedytowrazzrodzinąosiadłanawyspieWight.Wtedyod
córkiorazzięciaotrzymaławprezenciekameręnapłytyszklaneformatu10
x15cali,orazzestawdomokregokolodionu.Kurnikprzerobiłanastudio.
Najlepsze portrety wykonywała w l. 186670. W l. 187075 ilustracje
fotograficznedopoematów,m.in.Tennysona.W1875wyjechałanaCejlon,
gdziefotografowaładoraźnietubylców,powróciładoAngliiw1878r.Ofiarami
artystki z powołania byli m.in. znajomi z wyŜszych sfer oraz przyjaciele
rodziny,jakTennyson,Herschel,Darwin,Longfellow,Carlyle.Wszystkichich
namówiła do pozowania. Koncentrowała się głównie na popiersiach w
formatach 18x24 cm lub 30x 40 cm. Oryginalna i niepowtarzalna,
preferowała portret psychologiczny. Interpretowała osobowości modeli,
29913053.003.png
między innymi doskonale operując światłem dziennym, natomiast była
niedbała technicznie. Najlepsze były zdjęcia portretowe bez rekwizytów
wykonywane w duŜym zbliŜeniu miękko rysującym obiektywem. Pod
względeminterpretacjiosobowościswoichmodeliwyprzedziłaswojeczasyo
kilkadziesiątlat.
Wprzeciwieństwiedopopularnychwtedymałychformatów"wizytowych"jej
odbitki były ogromne i przedstawiały głównie głowę modela. Świadomie
wykonywałazdjęcianieostre.TennysonaodwaŜyłasięsfotografowaćdopiero
po 3 latach od wykonania pierwszego udanego zdjęcia. Zgodnie z
rzeczywistościąmiałworkipodoczami,coniespodobałomusię.Garibaldi
uznałjązaŜebraczkękiedyczekałananiegopoddrzwiamidomuTennysona.
PrzedzrobieniemportretuHerschelazmusiłagodoumyciawłosówabyte
sterczałyniczymaureolawokółgłowy.
TimothyO'Sullivan184082.Fotografowałnawielufrontachamerykańskiej
wojny domowej. Dwukrotnie kamerę zniszczyły mu odłamki. Zmarł na
gruźlicę.FotografdzikiegoZachoduNevada,Panama,Arizona,Kolorado.
NajbardziejznanafotografiazkanionudeChellywArizoniewyk.w1873r.
Robiłzdjęciadobrzeskomponowaneiowysokiejjakościtechnicznej.
William Henry Jackson 18431942. W 1862 zaciągnął się do armii.
RysowałŜycie
wojskowe.FotografięrozpocząłodretuszowaniazdjęćwVermont.W1IV
1866 pokłóciłsięznarzeczonąiudałsięnadzikizachódwrazzMormonami.
1869 dokumentacja budowy kolei wschódzachód co dało 10.000 zdjęć
stereoskopowych.
Od1870współpracazHaydenemorganizatoremwyprawnaDzikiZachód.
1872 wyprawa do Kolorado. WyposaŜenie waŜyło 150 kg i było
transportowaneprzez muła.ZdjęciazYellowstonepozwoliłynautworzenie
pierwszegoparkunarodowego wmarcu1873r.
1876dokumentowałopuszczoneosiedleindiańskiewMesaVerde.
Wl.18947odbyłpodróŜdookołaświata,byłytom.inSyberia,Japonia,
Chiny, AfrykaPłn.
Potemutrzymywałsięzfotografiiportretowejidokumentalnej.
PeterHenryEmerson18561936
Przerwałkarieręlekarskanarzeczfotografiiorazpisania.Wystawyod1885.
Bogaty, bo miał ojca plantatora na Kubie. Wymieniał korespondencję ze
Stieglitzem od 1887. Publikował ksiąŜki z fotografiami ludzi i pejzaŜy z
Norfolk, wschodniej Anglii. Była bezpośrednia i czysta fotografia. Potem
zmieniłpunktwidzenia,stosującteorięŜe okowidziostropośrodku,zaś
przedmioty na krańcach pola widzenia są z natury mniej ostre. Nic w
naturzeniejestostrozarysowane.WykonałzwrotkuTurnerowii francuskim
impresjonistom.
Tylkocentrumzdjęciapozostawałouniegoostrebezwzględunatoco
l
29913053.004.png
l
RobertDemachy18591936
Od1892poświęciłcałyswójczasfotografii.Napisał5ksiąŜekiponad100
artykułów o estetycznych i technicznych aspektach fotografii. Za młodu
interesowała go muzyka i szybkie samochody. Potem został bankierem,
krytykiemliteratury,artystąamatoremorazfotografem.
Fotografia jego pozostawała pod wpływem Degas oraz impresjonistów.
Stosował manipulację obrazem i techniki specjalne bromolej, guma.
UwaŜał, Ŝe naleŜy interpretować scenę. W przeciwieństwie do czystej
fotografii odbitka powinna posiadać jak najwięcej efektów plastycznych.
Zdjęciemusibyćinterpretacjąartysty,niekopiąnatury.
Stosowałcałkowityretusz.Pozrobieniuzdjęciatrzebadodaćdoniego
część artystyczną. Z jednego negatywu wykonywał więc bardzo róŜne
zdjęcia.WspółzałoŜycielFotoklubuParyskiego.
AlfredStieglitz18641946
Ur.wNewJersey.Studiatechniczne(fotochemia)wBerlinie.Pierwszezdjęcia
1883, pierwszezdjęcianawystawy1886.W1890powrótdoUSA,rozpoczął
wydawanie AmericanAmericanPhotographer.1902załoŜyłPhotoSecession.
19031917 wydawcaCameraWork.
1910Int.Exh.ofPictorialPhotographywBuffalo1910.
1937przestałfotografować.
PierwsząnagrodęotrzymałodEmersona.Silneinklinacjekufotografowaniu
elementównatury.Chciałodczuwać,iprzekazywaćtowfotografiach.
Tendencje do oddawania nastroju, nie samego zdarzenia. Małe odbitki
montowane na duŜych brązowych passepartout. Nie pozwalał na
powiększanie odbitek, nawet w reprodukcjach. Na pierwszej wystawie
fotosecejonistów stwierdził, Ŝe celem powinno być uznanie fotografii za
sztukę. Otwarcie galerii "291". Do swojej centrum skupiał wokół siebie
aktywnychfotografów.
EdwardWeston18861958
Pierwszefotografie1902.OŜeniłsięzFlorąChandler1909,czterechsynów.
1911 własnestudiowTropico,Kalifornia.
191222uprawiał mocno stylizowany piktorializm. Kompozycje
przypominające malarstwokubistycznezzabawąświatłem.
191221związekartystycznoseksualnyzMargaretheMather.Zapoznałago
z bohemąhomoseksualistami,sztukąwLosAngelse.Nauczyłsiępić,palići
mieć przygody.
1922 przełom fotografia czysta. Zdjęcia zakładów przemysłowych.
Fascynacja konstrukcjami.NowoczesnytematwymagainnegopodejścianiŜ
piktorializm.
1921 poznałTinęModotti.FermentrewolucyjnywMeksyku.StudiowMexico
przedstawiało. 1889opublikowałksiąŜkęFotografianaturalistyczna,biblię
dlawielufotografów. Porokunapisałośmiercifotografiinaturalistycznej.
Ponadto pisał powieści detektywistyczne, stworzył swoją teorię genetyki i
przepisydlaamatorówgrywbilard.
29913053.005.png
City 19235 entuzjastycznie przyjęte. Styl heroiczny w portretach. 1926
fotografowałzTiną ModottiwMeksyku.PowrótdoKalifornii.Przeszedłna
błyszczącypapier.
192730 fotografie muszli, papryki in. małych form uznawane za
najwaŜniejsze. Sfotografowanemuszleuznanozaczysteiperwersyjne.Od
1928fotografia krajobrazupopodróŜynapustyniMohave.
1929 osiadłwCarmel,koloniiartystówwKalifornii.Studiaaktu.Zakochałsię
wSoniNoskowiak.Koncepcjaprewizualizacji.WpływnaAdamsa.
1930 przekopiowałcałeportfolionabłyszczącyneutralnypapier.
1932wystawawmuzeumw SanFrancisco,potemstworzyłgrupęf/64 z
Adamsemi WillardemvanDyke,Cunningham,in.Niewielkiestypendium
pozwalałonautrzymanie.
W 1934 poznał a w1938 poślubił Charis Wilson. Była to jego najlepsza
modelka.Specjalizacja:zbliŜeniaformnaturalnych,krajobraz,portret,akt.
1937jakopierwszyfotografzdobyłnagrodęGuggenheima.
1938podróŜpoStanach.Określanyjakojedenzfotografówzachodniego
wybrzeŜaUSA,zinklinacjamikunaturze.Fotografkalifornijski.
1946 rozwód z Charis. Choroba Parkinsona. 1952 ostatnie odbitki tzw.
"projekt".Tuzinkopiiok.800zdjęć.Byłtoperfekcjonista,bobyłbiednyinie
staćgobyłonamarnowaniemateriałów.
ZdjęciaWestonacharakteryzujenajwyŜszaprecyzjaiczystośćwidzenia.
Nienawidziłmiast,samochodówihałasu.
l
JacquesHenriLartigue18941986
Ur. w ParyŜu, pierwszy aparat otrzymał w 1901 r. Ojciec był bogatym
entuzjastąfotografii.Formalnewykształceniemalarskie,wystawiałod1939
r. Główne przedmioty zdjęć: rodzina i przyjaciele, samochody, samoloty,
sporty,ciekaweubrania/przebrania.PierwszawystawawMuseumofModern
Art,N.Y.1963. SamchciałbyćuwaŜanyzawspółczesnegomalarza.
JegofotografieleŜałyprzezdziesiątkilatwszufladzie,dopierowl.60poznano
ich autentyzm. Po publikacji okazało się, Ŝe niektóre z najbardziej
charakterystycznych czywywierającychnajwiększywpływfotografiiXXw.
zostały wykonane przez chłopca. Młody Lartigue fotografował wszystko,
prowadzącrównocześniedzienniki.
Zawszeznajdowałsięwcentrumwydarzeń,starającsięuchwycićnastrój.
Nie był zainteresowany fotografią artystyczną. Chodziło mu o uchwycenie
ulatującej chwiliwjaknajbardziejbezpośrednisposób. Pisał"Tojestosobiste
i muszę być całkowicie uczciwy wobec siebie". KaŜde zdjęcie przedstawia
prywatnąchwilę.
ImogenCunnigham18831976
StudiowałachemięwWaszyngtonie.Wl.190709pracowaławstudiorobiąc
odbitki. Studia fotochemiczne w Dreźnie. Studio portretowe w Seattle od
29913053.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin