Corel Draw Wojowniczka - Ćwiczenie rysunkowe w Corel Painterze.pdf

(630 KB) Pobierz
45978846 UNPDF
graika z okładki
poziom trudności:
100 min
Corel Painter
10
.psd 02/2008 » www.psdmag.org
graika z okładki
10
.psd 02/2008 » www.psdmag.org
45978846.051.png
graika z okładki
wojowniczka
ćwiczenie rysunkowe w Corelu Painterze
Każdy z nas marzy czasem o tym, aby urzeczywistnić swoje wizje. Corel Painter jest potężnym narzędziem ma-
larskim, które umożliwia nam operowanie niezliczoną ilością środków artystycznych, pomocnych w werbaliza-
cji własnych imaginacji. W tym ćwiczeniu pokażemy jak za pomocą owych narzędzi narysować realistycznie wy-
glądającą postać ludzką.
przygotowanie do pracy
Przed przystąpieniem do rysowania musimy zadbać o kolor i format
podkładu. Osobiście zawsze pracuję na kolorowych podkładach, po-
zwala to sprawnie uzyskać barwę lokalną i z góry określić tonację w ja-
kiej pracujemy. Jeżeli chodzi o format tej pracy jest to 4000X5963 px,
jest to wymiar, który umożliwi nam swobodną pracę nad detalem i cało-
ścią kompozycji zarazem. Wybrany przeze mnie kolor – Odcień : 15; Na-
sycenie : 39; Jaskrawość : 139; R165; G143; B30.
szkic zasadniczy
Kiedy postać jest już wstępnie określona w ramach kompozycji, do-
cieramy do konkretniejszego precyzowania naszej bohaterki. Podą-
żając w ślad naszych linii kierunkowych, obrysowujemy wciąż tym sa-
mym narzędziem i kolorem kontury postaci, które teraz powinny już
podkreślać podstawowe anatomiczne detale kobiety.
szkic wstępny
Za pomocą narzędzia Barwienie ( Tinting ) i Pędzla ( Basic Round ) sze-
rokości 3-5 px i czarnego koloru wykonujemy szkic. Staramy nie sku-
piać się na detalu, czy nawet formie postaci. Główny zarys, który za-
mknie format i osadzi postać w określonej kompozycji, powinien być wy-
konany prostymi liniami, które określają mniej więcej proporcje i ruch
postaci – nazywa się to określaniem lini kierunkowych i służy ominięciu
błędów w dalszych fazach rysowania.
szkic twarzy
Po określeniu konturów głowy, przystępujemy do wyznaczenia głów-
nych linii twarzy. Za pomocą narzędzia Barwienie ( Tinting ) i Pędzla
( Basic Round ) szerokości 3-5 px, wytyczamy linię środkową oraz oczo-
doły. Gdy już buduje się spójna całość, a odległości między oczodołami
a obrysem twarzy wydają się poprawne, możemy zaznaczyć linię nosa
oraz ust. Przekształcamy toporne kształty w dokładniejsze już kontu-
ry oczu oraz nosa, które celem ułatwienia sobie pracy można lekko zge-
ometryzować.
.psd 02/2008 » www.psdmag.org
11
0 1
0 3
0 2
0 4
45978846.052.png 45978846.053.png 45978846.054.png 45978846.001.png 45978846.002.png 45978846.003.png 45978846.004.png 45978846.005.png 45978846.006.png 45978846.007.png 45978846.008.png 45978846.009.png 45978846.010.png 45978846.011.png 45978846.012.png 45978846.013.png 45978846.014.png
graika z okładki
0 5
wyodrębnienie postaci od tła
Wchodzimy w zakładkę Effects i wybieramy Kontrolę Tonów ( Tonal
Control ), a następnie Brightness/Contrast . Ściemniamy delikatnie
całość formatu. Teraz wracamy do narzędzia Barwienie ( Tinting ) i Pędz-
la ( Basic Round ), jednak tym razem używamy większego pędzla o szer.
37 px i za pomocą jasnej barwy, którą wybieramy z palety wypełniamy
tło. Pamiętajmy jednak o tym, aby nie zatkać wypełnianego obszaru, nie
chcemy przecież uzyskać sztucznie czystego wyglądu całości pracy.
wzmacnianie cieni własnych
Doszliśmy do momentu, który jest idealny, aby wzmocnić cienie wła-
sne. Za pomocą Farb Olejnych ( Oils ) i Pędzla ( Smeary Round ) o szer.
ok. 50-80 px wzmacniamy i budujemy kolejno; półcienie (czyli cienie, ale
nie najmocniejsze, tylko pośrednie między kolorem rysowanego obsza-
ru, a cieniem), oraz cienie kolumnowe – które są punktem o najwięk-
szym natężeniu czerni (nie używajmy jednak nigdy czystej czerni, gdyż
zabrudzimy kolor), dokonujemy tego odpowiednio stopniując natężenie
i głębie barwy.
0 6
nakładanie koloru
Gdy już widzimy, że nasza postać nabiera ludzkich kształtów, a pro-
porcje już nie budzą naszych zastrzeżeń. Możemy przystąpić do na-
kładania koloru. Używając narzędzia Barwienie ( Tinting ) i Pędzla ( Basic
Round ) o szer. ok. 50-70 px przystępujemy do malowania barw. Cegla-
nym karminem wypełniamy sukienkę, beżem – skórę. Ważne jest aby
na tym etapie nie skupiać się specjalnie na próbie budowania światło-
cienia.
wydobywanie światła
Na tym etapie możemy przystąpić do wydobywania światła i budo-
wania podstawowych cieni. Używając narzędzia Szpachla ( Palet-
te Knives ) i Pędzla ( Loaded Pallete Knife ) o szer. ok 60 px rozświetla-
my większe płaszczyzny i nakładamy inne, jaśniejsze barwy. Ten etap
jest bardzo istotny, ponieważ musimy z góry określić źródło, bądź źró-
dła światła i konsekwentnie się ich trzymać. W moim przypadku wybra-
łem ciepłe światło padające z lewego górnego rogu ilustracji.
0 7
korekta błędów
Na każdym etapie musimy pamiętać o korygowaniu naszych pomy-
łek. W moim przypadku problem pojawił się, gdy zauważyłem, że po-
stać ma za krótką szyję, mimo nałożonego koloru. Powróciłem więc za
pomocą narzędzia Barwienie ( Tinting ) i Pędzla ( Basic Round ) o szer.
ok 15 px, do konstrukcji ludzkiego ciała i nie zważając na włosy postaci
i inne przeszkody, podrysowałem raz jeszcze osadzenie szyi i obojczy-
ków. Pomogło mi to określić prawidłową długość szyi i przywrócić posta-
ci smukłość sylwetki.
perłowa bransoletka i broń
Zaczynamy od naszkicowania detalu narzędziem Barwienie ( Tin-
ting ) i Pędzlem ( Basic Round ) o szer. ok 20 px, po czym tym samym
narzędziem wypełniamy całość perłowego sznura kolorem, jak na scre-
enie. Teraz możemy przejść do nakładania światła, którym delikatnie na-
sycamy kolejne korale, pamiętając o tym, aby podkreślić błyskami jego
kulistą formę. W przypadku broni postępujemy tak samo, jednak musi-
my pamiętać, aby odróżnić materię malowanych przedmiotów.
12
.psd 02/2008 » www.psdmag.org
0 8
0 9
1 0
45978846.015.png 45978846.016.png 45978846.017.png 45978846.018.png 45978846.019.png 45978846.020.png 45978846.021.png 45978846.022.png 45978846.023.png 45978846.024.png 45978846.025.png 45978846.026.png 45978846.027.png 45978846.028.png 45978846.029.png 45978846.030.png 45978846.031.png 45978846.032.png 45978846.033.png 45978846.034.png 45978846.035.png
wojowniczka
ćwiczenie rysunkowe w Corelu Painterze
praca nad głową
Zaczynamy od poprawienia kształtu oczu, ust i nosa, po czym narzę-
dziem Barwienie ( Tinting ) i Pędzlem ( Basic Round ) o szer. ok 20 px wy-
pełniamy całość tęczówki i źrenicy ciemniejszą barwą. Tak samo postępu-
jemy w przypadku ust, tym razem barwa może być cieplejsza i jaśniejsza,
ale ciemniejsza od koloru skóry. Musimy pamiętać, aby przesadnie nie wy-
głaskiwać twarzy. Można ożywić spojrzenie blaskiem – wykonujemy je za
pomocą Farb Olejnych ( Oils ), które posłużą później do narysowania poje-
dynczych włosów. Przy rysowaniu włosów warto wspomnieć, że pojedyn-
cze kosmyki rysujemy narzędziem Barwienie , a pojedyncze włosy i koń-
cówki za pomocą cienkiego pędzla i farb olejnych.
rysowanie tła
Tło jest bardzo delikatne i służy jedynie jako dopełnienie postaci. Zde-
cydowałem się na cmentarny plener utrzymany w szarościach, które
pozwala nam wydobyć postać od tła i zwrócić na nią uwagę. Za pomocą
narzędzia Barwienie ( Tinting ) i Pędzla ( Basic Round ) o szer. ok 220 px
wykonujemy szerokie ruchy, które budują materię kamieni, nagrobka lub
innych niedopowiedzianych kształtów. Musimy pamiętać, aby nie zagłę-
biać się zbytnio w detal.
wyostrzanie kontrastów i edycja kolorów
Gdy rysunek wydaje się nam zbyt blady, a kolory nieostre, może-
my wyostrzyć barwy za pomocą ustawień Equalize . Wchodzimy
w Effects , następnie w Tonal Control . Znajduje się tu opcja ustawień Equ-
alize , która pozwala nam balansować kontrastami i równowagą tonów
w rysunku. Możemy kontrolować suwakiem jasność obrazu, a dwoma
mniejszymi suwaczkami regulujemy natężenie czerni i bieli, aż uzyska-
my pożądany efekt.
detal tła
Kolejność rysowania i używania narzędzi najłatwiej będzie mi wy-
tłumaczyć na przykładzie głowy lwa umieszczonej na większej po-
ręczy. Najpierw za pomocą narzędzia Barwienie ( Tinting ) i Pędzla ( Ba-
sic Round ) o szer. ok 10 px wyrysowujemy kształt detalu. Kolejnym kro-
kiem jest nałożenie błękitnych releksów, pomoże to nam uzyskać efekt
połyskliwości powierzchni. Następnie rozświetlamy detal za pomocą cie-
płego koloru.
o autorze
nakładanie cieni rzuconych
Na tym etapie możemy uatrakcyjnić rysunek jakimś ciekawym rzu-
conym cieniem. Są to cienie półprzejrzyste, które najłatwiej naryso-
wać Akwarelami ( Digital Water Color ) za pomocą Pędzla ( Flat Water Ben-
der ) o szer 55 px. W oknie warstw tworzymy nową warstwę i pracujemy
na niej, ponieważ akwarele mocno mieszają się z powierzchnią, na któ-
rej pracowaliśmy wcześniej. Gdy już delikatnymi ruchami pędzla naszki-
cujemy cień, poprawimy jego kształt Gumką .
Jakub Kujawa
Student malarstwa na ASP w Poznaniu. W pracy
z graiką stara się pogodzić warsztatowe podej-
ście do ilustracji. Korzysta z programu Corel Pa-
inter, uważa, że najtrafniej oddaje on efekt tra-
dycyjnych malarskich narzędzi, a właśnie spe-
cyiczny naturalizm przedstawień w graice interesuje go najbar-
dziej. Raczej nie używa tekstur, korzysta z narzędzi malarskich
i stara się rysować tak jakby pracował za pomocą tradycyjnych
technik. Zawodowo działa jako freelancer i współpracuje z różny-
mi irmami, wykonując prace concept art designera, ilustratora
i rysownika, dorywczo wykonuje także projekty tatuaży ect. Pry-
watnie zgłębia tajniki malarstwa olejnego, które od dzieciństwa
jest jego ulubioną techniką.
.psd 02/2008 » www.psdmag.org
13
1 1
1 4
1 2
1 5
1 3
45978846.036.png 45978846.037.png 45978846.038.png 45978846.039.png 45978846.040.png 45978846.041.png 45978846.042.png 45978846.043.png 45978846.044.png 45978846.045.png 45978846.046.png 45978846.047.png 45978846.048.png 45978846.049.png 45978846.050.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin