Przygody_Koziolka_Matolka_scen2.pdf

(177 KB) Pobierz
144697266 UNPDF
Przygoda z klasà Klasa 2
SCENARIUSZ ZAJ¢å LEKTUROWYCH
Modu∏ „W drodze do Pacanowa”. Scenariusz 2
Cele modu∏u i wskaêniki przewidywanych osiàgni´ç:
czytelne pisanie liter w wyrazach, p∏ynne pisanie wyrazów (1.3.b)
uczeƒ: poprawnie zapisuje podpisy pod obrazkami
pos∏ugiwanie si´ zdobytà wiedzà i umiej´tnoÊciami w ˝yciu codziennym (1.7.h)
uczeƒ: proponuje Êrodek transportu do przemieszczenia si´ z jednej miejscowoÊci do drugiej
dokonuje prostych obliczeƒ dotyczàcych d∏ugoÊci, masy, czasu (2.4.d)
uczeƒ: dodaje kilometry na podstawie mapy
formu∏owanie zdaƒ o prostej i poprawnej strukturze (4.1.a)
uczeƒ: buduje ustnie poprawne gramatycznie zdania na temat lektury.
1. Przygody Kozio∏ka
Prezentujemy obrazki wykonane w domu. Nast´pnie ustawiamy ilustracje
wed∏ug kolejnoÊci zdarzeƒ w lekturze. Wybieramy po jednym obrazku z ka˝-
dego zdarzenia, wieszamy na tablicy i uk∏adamy podpisy, które zapisujemy
w zeszycie. Jakie kraje odwiedzi∏ Kozio∏ek podczas swojej drogi do Pacanowa?
Czym podró˝owa∏ Kozio∏ek? Uzupe∏niamy Kart´ Pracy 2.
Przyk∏adowy zapis w dzien-
niku: Omawianie rysunków
z przygodami Kozio∏ka. Na-
dawanie tytu∏ów wydarze-
niom i uk∏adanie ich we
w∏aÊciwej kolejnoÊci. Opo-
wiadanie przygód Kozio∏ka
Mato∏ka. Doskonalenie umie-
j´tnoÊci dodawania w zakre-
sie 100 – obliczanie odleg∏oÊci
na mapie.
2. Co by∏o najpierw, a co potem?
Opisujemy drog´ Kozio∏ka do Pacanowa. Mo˝emy skorzystaç z kolejnoÊci
zdarzeƒ w zeszycie, a tak˝e z wyrazów dynamizujàcych akcj´ zapisanych na
tablicy: najpierw, potem, nast´pnie, z kolei, póêniej, w dalszym ciàgu, nagle, a˝
tu nagle, niespodziewanie, ni stàd, ni zowàd, wtem, w koƒcu, wreszcie...
3. Zabawa ruchowa
Nauczyciel podaje „Êrodki transportu”, którymi podró˝owa∏ Kozio∏ek (sa-
molot, ptak „Skrzydlata Góra”, spadajàca gwiazda, pude∏ko, s∏oƒ, samo-
chód), a dzieci naÊladujà czynnoÊci i zachowania charakterystyczne dla da-
nej podró˝y.
Albo: Ch´tne dzieci losujà kartoniki z nazwami „Êrodków transportu” i pan-
tomimà starajà si´ zaprezentowaç wylosowany „Êrodek” tak, aby inne dzieci
odgad∏y.
Pomoce: egzemplarze lektur,
kartki z bloku rysunkowego,
kredki, balonik, (ewentual-
nie) kartoniki z napisami: sa-
molot, ptak „Skrzydlata Gó-
ra”, spadajàca gwiazda,
pude∏ko, s∏oƒ, samochód.
4. Jak podró˝ujemy dzisiaj?
Doradzamy Kozio∏kowi, jak najszybciej i najwygodniej móg∏by dojechaç
z Warszawy do Pacanowa dzisiaj. Planujemy kolejne czynnoÊci i omawiamy je.
5. Lecimy balonem z Kozio∏kiem
Wyobra˝amy sobie, ˝e lecimy balonem i opowiadamy, co widzimy, a inni
zgadujà, o jakà miejscowoÊç lub kraj chodzi, np.:
Widz´ wielki zamek na skale. Obok niego przep∏ywa rzeka, po której p∏ynà
statki. Z prawej strony zamku widz´ pomnik smoka. (Kraków)
– Widz´ bardzo d∏ugà, wijàcà si´ rzek´ i wielkà trójkàtnà budowl´, piramid´.
(Egipt)
Dobre rady: W trakcie za-
bawy mo˝emy przekazywaç
sobie zwyk∏y balonik.
6. Czy to daleko?
Odszukujemy Pacanów na mapie Polski i wykonujemy obliczenia odleg∏oÊci
– praca z Kartà Pracy 3.
28
144697266.050.png 144697266.061.png 144697266.072.png 144697266.083.png 144697266.001.png 144697266.002.png 144697266.003.png 144697266.004.png 144697266.005.png 144697266.006.png 144697266.007.png 144697266.008.png 144697266.009.png 144697266.010.png 144697266.011.png 144697266.012.png 144697266.013.png 144697266.014.png 144697266.015.png 144697266.016.png
 
Warto wiedzieç, ˝e...
Kozio∏ek Mato∏ek – postaç stworzona przez Kornela Makuszyƒskiego
(tekst) i Mariana Walentynowicza (kolorowe rysunki) w jednej z pierwszych
w Polsce historyjek obrazkowych dla dzieci w roku 1933. Jest to postaç kul-
towa, mimo ˝e od Êmierci obu autorów min´∏y ju˝ dziesi´ciolecia, a opisane
i narysowane przygody tytu∏owego bohatera nie przystajà do wspó∏czesnej
rzeczywistoÊci. Komiks ten nale˝y do kanonu polskiej literatury dzieci´cej.
Fabu∏a ksià˝eczek (powsta∏a ich ca∏a seria: „120 przygód Kozio∏ka Mato∏-
ka”, „Druga ksi´ga przygód Kozio∏ka Mato∏ka”, „Trzecia ksi´ga przygód
Kozio∏ka Mato∏ka” i „Czwarta ksi´ga przygód Kozio∏ka Mato∏ka”) sprowa-
dza si´ do podró˝y bohatera po ca∏ym Êwiecie w poszukiwaniu mitycznego
Pacanowa (w rzeczywistoÊci istnieje Pacanów, w województwie Êwi´tokrzy-
skim), jedynego miejsca w Êwiecie, gdzie jakoby podkuwajà kozy. Przygody
sà oczywiÊcie niezwyk∏e i absolutnie nieprawdopodobne, kozio∏ek jest sym-
patyczny i ∏atwowierny, Êmieszny i niezgu∏owaty, niezdarny i g∏upiutki (tro-
ch´ jak KubuÊ Puchatek A.A. Milne’a – inny z dzieci´cych kultowych boha-
terów).
Makuszyƒski napisa∏ ca∏à histori´ w postaci rytmicznych czterowierszy
oÊmiozg∏oskowcem, do ka˝dego czterowiersza przypisana jest jedna ilustra-
cja Walentynowicza. To z tekstu Makuszyƒskiego pochodzà liczne utrwalo-
ne w polszczyênie sformu∏owania, jak „w Pacanowie kozy kujà” albo porów-
nania lub okreÊlenia. Warto zaznaczyç, ˝e wizerunki powszechnie dziÊ
znanych i pami´tanych postaci z „Kozio∏ka” sà trzecià wersjà rysunkowà
Walentynowicza; pierwsze dwie doÊç znacznie si´ od ostatecznej ró˝ni∏y.
W roku 2003 minister kultury Waldemar Dàbrowski zorganizowa∏ w Paca-
nowie obchody 70. urodzin Kozio∏ka Mato∏ka.
(wi´cej informacji na stronie: pl.wikipedia.org/wiki/Kozio∏ek_Mato∏ek)
29
www.wsip.pl
144697266.017.png 144697266.018.png 144697266.019.png 144697266.020.png 144697266.021.png 144697266.022.png 144697266.023.png 144697266.024.png 144697266.025.png 144697266.026.png 144697266.027.png 144697266.028.png 144697266.029.png 144697266.030.png 144697266.031.png 144697266.032.png 144697266.033.png 144697266.034.png 144697266.035.png 144697266.036.png
Karta pracy 2 „ W drodze do Pacanowa
1. Na podstawie lektury pt. „Przygody Kozio∏ka Mato∏ka” po∏àcz postaç z krajem.
Chiny
kupiec
Afganistan
cesarz (chiƒski)
Polska
s∏oƒ
Indie
szewc
2. Napisz, gdzie to si´ wydarzy∏o?
3. Czym podró˝owa∏ Kozio∏ek? Zamaluj odpowiednie wyrazy.
samolot
hulajnoga
rower
gwiazda
samochód
deskorolka
sanie
s∏oƒ
pud∏o
30
144697266.037.png 144697266.038.png 144697266.039.png 144697266.040.png 144697266.041.png 144697266.042.png 144697266.043.png 144697266.044.png 144697266.045.png 144697266.046.png 144697266.047.png 144697266.048.png 144697266.049.png 144697266.051.png 144697266.052.png 144697266.053.png 144697266.054.png 144697266.055.png 144697266.056.png 144697266.057.png 144697266.058.png 144697266.059.png 144697266.060.png 144697266.062.png 144697266.063.png 144697266.064.png 144697266.065.png 144697266.066.png 144697266.067.png
Karta pracy 3 „ W drodze do Pacanowa
1. Czy chcia∏byÊ podró˝owaç z Kozio∏kiem Mato∏kiem? Napisz, dlaczego to w∏aÊnie Cie-
bie powinien wybraç Kozio∏ek spoÊród wszystkich ch´tnych.
2. Oblicz odleg∏oÊci, pos∏ugujàc si´ mapà.
Ile jest kilometrów z Kielc do Pacanowa?
Ile jest kilometrów z Pacanowa do Krakowa?
Oblicz, która trasa jest d∏u˝sza i o ile?
31
www.wsip.pl
144697266.068.png 144697266.069.png 144697266.070.png 144697266.071.png 144697266.073.png 144697266.074.png 144697266.075.png 144697266.076.png 144697266.077.png 144697266.078.png 144697266.079.png 144697266.080.png 144697266.081.png 144697266.082.png 144697266.084.png 144697266.085.png 144697266.086.png 144697266.087.png 144697266.088.png 144697266.089.png 144697266.090.png 144697266.091.png 144697266.092.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin