UKŁAD CHOREOGR DO POLONEZA.doc

(29 KB) Pobierz
Polonez - propozycja układu choreograficznego na bal studniówkowy

Polonez - propozycja układu choreograficznego na bal.

 

Zachęcam do prześledzenia mojego układu.
 

Kilka  podstawowych informacji które warto przekazać młodzieży w celu lepszego porozumienia przed rozpoczęciem nauczania poloneza.

 

Polonez jest polskim tańcem narodowym w metrum 3/4.
 

Charakterystycznymi cechami poloneza są: dostojność postawy, rycerskość w stosunku do partnerki, zamaszystość, posuwistość i płynność ruchów. Kroki, gesty rąk, zwroty i ukłony wypełniają czas każdego taktu. Nie ma w nim ruchów rwanych czy gwałtownych.

 

Ustawienie 1 - bokiem do siebie i przodem do kierunku tańca; tancerka znajduje się po prawej stronie tancerza. Podstawowe ujecie rąk tzw. trzymanie 1: ręce połączone (lewa ręka tancerki i prawa tancerza) swobodnie są wyprostowane w łokciach i uniesione w przód (tancerz podtrzymuje dłoń tancerki). Ręce wolne mogą mieć położenie różne:

prawa ręka tancerki może być odsunięta nieznacznie w bok od tułowia, czyli skośnie w dół, bądź uniesiona w bok z wewnętrzną stroną dłoni skierowaną ku górze. Lewa ręka tancerza może być opuszczona swobodnie w dół, odsunięta nieco od tułowia, czyli skośnie w dół, oparta na biodrze, bądź uniesiona w bok.
 

Ustawienie 2 - bokiem do siebie i przodem do kierunku tańca; tancerka znajduje się po prawej stronie tancerza. Lewe ręce są połączone - tzw. trzymanie 2. Połączone ręce są wysunięte w przód (tancerz podtrzymuje dłoń tancerki).Prawa ręka tancerki jest odsunięta nieznacznie w bok od tułowia, czyli skośnie w dół. Prawa ręka tancerza "zaokrąglona" w łokciu jest uniesiona za plecami tancerki na wysokość jej głowy, ochraniając głowę tancerki bądź też jest opuszczona za tancerką na wysokość jej bioder.

W polonezie stosowane są najczęściej dwa kroki:
 

Krok podstawowy chodzony - to forma pierwowzoru, wywodząca się z regionu. Polega na trzech ćwierciowych krokach zwykłego chodu w jednym takcie muzycznym; wykonuje się stąpając lekko z przedniej części stopy na całą stopę. Krokiem tym można tańczyć: do przodu, do tyłu, w obrocie w prawo i w lewo, po linii kółeczka, bądź w miejscu.

Krok podstawowy polonezów (forma rozwojowa) - z ugięciem nogi w przed takcie (na "i" po "trzy"). Pierwszy krok na "raz" w takcie (poprzedzony ugięciem nogi obciążonej jest najdłuższy, "mocny", ze zdecydowanym przeniesieniem ciężaru ciała; następuje tu płynne ugięcie nóg w kolanach poprzedzające wyprost i przeniesienie nogi zakrocznej do przodu. Dwa kolejne kroki chodu na "dwa" i na "trzy" w takcie są krótsze, bardziej łagodne. Krokiem "polonezowym" można tańczyć: do przodu, do tyłu, w obrotach w prawo i w lewo, po linii kółeczka oraz w miejscu.

UKŁAD

 

W polonezie brało udział 12 par.

Figura I
Rozpoczęcie  - młodzież ustawiona w czwórkach w odległości około 5 m twarzą do siebie  po dwóch stronach szerokości sali. Na raz wyruszają pierwsze pary i po dwóch taktach skręcają w  lewo i tworzą czwórki ale  z parą która była przed nimi na wprost.

Figura II
Tworzą się czwórki które poruszają się środkiem sali do przodu,

Figura III
Rozejście się czwórek na dwie strony "para w prawo, para w lewo"   po dwóch stronach sali tancerze idą para za parą.

Figura IV
Utworzenie czwórek  i zatrzymanie w czwórkach na środku sali.

Figura V
Partnerzy podają sobie obie  ręce i krążą w około.

Figura VI
Następnie partner klęka na kolano a partnerka obchodzi go w koło, partner wstaje.

Figura VII
Korowód w czwórkach rusza dalej  następnie, rozejście się czwórek na dwie strony "para w prawo, para w lewo"  w tyle sali grupy spotykają się tworząc szpaler  para za parą.

Figura VIII
"Tunel" - pary idą środkiem sali, w określonym momencie podnoszą w górę ręce, pierwsza para wykonuje zwrot w tył i w parach przechodzi pod tunelem w głąb. Każda następna dwójka po dojściu do przodu wykonuje tak samo wejście do tunelu. Figura trwa aż do powrotu pierwszej pary na początek.

Figura IX
W odpowiednim momencie szpaler rozchodzi się "para w prawo, para w lewo"  po dwóch stronach sali tancerze idą para za parą.

Figura X
Po dojściu do wyznaczonego miejsca ponowne utworzenie czwórek przemarsz paru taktów  i zatrzymanie w czwórkach na środku sali.

Figura XI
Partnerzy  z pierwszej dwójki  podają prawe ręce parze za nimi  i czwórką  krążą w około. ( wszystkie pary wykonują to samo )

Panowie - ręka w górę panie - ręka luźno opuszczona.

Figura XII
Partnerzy  z pierwszej dwójki  podnoszą ręce  w górę,   a para z drugiej dwójki przechodzi pod spodem do przodu, później następuje zmiana powrotna. ( wszystkie pary wykonują to samo )

Figura XIII
Korowód w czwórkach rusza dalej  następnie, rozejście się dwójek na dwie strony "para w prawo, para w lewo"  w tyle sali grupy spotykają się.

Figura XIV
Most - W chwili spotkania się  w wyznaczonym momencie para pierwsza podnosi ręce a pary nadchodzące  z drugiej strony wchodzą w tunel i mijają się, następnie idą dwoma stronami do końca sali.

Figura XV   - zakończenie
Tancerze tworzą czwórki  i idą do przodu w wyznaczonym momencie obracają się twarzą do siebie   i dziękują partnerce. (jeżeli układ jest prezentowany widzom - tancerze wykonują zwrot w stronę publiczności wykonując układ w ich stronę poprzez uniesienie rąk i skłon.).

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin