arkusze doskonalace.doc

(40 KB) Pobierz

ARKUSZ DZIAŁAŃ DOSKONALĄCYCH UMIEJĘTNOŚCI UCZNIÓW

 

Z PRZEDMIOTU: HISTORIA. W ROKU SZKOLNYM 2008/2009.

 

         

 

 

KLASA

 

                              FORMA REALIZACJI

 

     UMIEJĘTNOŚĆ

     ROZUMOWANIA

 

   WYKORZYSTYWANIE

    WIEDZY W PRAKTYCE

 

 

 

   IV

 

1. Umieszczanie dat omawianych

    wydarzeń w odpowiednich

    przedziałach czasowych.

 

2. Na każdej lekcji ćwiczenia  

    wdrażające  uczniów do

   poszukiwania zależności

   przyczynowo – skutkowych

   w historii.

 

 

1. Ćwiczenia na dokonywanie porównań

     i odniesień, np. lokalizowanie swojej

     miejscowości w przestrzeni,  

     porównywanie jej z mniejszymi lub

     większymi ośrodkami.

 

2. Opisywanie ilustracji z

     wykorzystaniem pojęć poznanych

     w czasie lekcji.

 

 

 

    V

 

1. Obliczanie upływu czasu

między wydarzeniami historycznymi (np. ile lat upłynęło od pierwszych igrzysk

starożytnych do pierwszych igrzysk nowożytnych).

 

2. Zróżnicowana forma notatki z

    lekcji : oś czasu, schemat itp.

 

 

1. Wspólne z uczniami szukanie

     analogii zjawisk historycznych do

     czasów współczesnych.

 

2. Układanie krótkich wypowiedzi z

    użyciem nowych pojęć.

    

   

    VI

  

 

1. Porządkowanie wydarzeń

    w kolejności chronologicznej

    i poprawne zaznaczanie dat na

   osi czasu.

2. Analiza tekstów źródłowych

    i układanie do nich pytań.

 

 

 

1. Analiza tekstu z wykorzystywaniem

    słowników, encyklopedii i innych

    źródeł wiedzy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                          PUBLICZNE GIMNAZJUM NR 5

 

     ARKUSZ DZIAŁAŃ DOSKONALĄCYCH UMIEJĘTNOŚCI UCZNIÓW

     (część humanistyczna). ROK SZKOLNY 2008/ 2009.

 

PRZEDMIOT : HISTORIA

 

 

  KLASA

 

                             STANDARD II

                         Tworzenie własnego tekstu

 

 

      I

 

1.     Analiza tekstów kultury poprawne formułowanie wniosków.

2.     Samodzielne redagowanie notatek z lekcji.

3.     Ćwiczenia utrwalające formę rozprawki ( teza, argumenty, wnioski) i innych form wypowiedzi pisemnych.

 

   

 

 

    II

 

1.     Opowiadanie o wydarzeniach historycznych z

zastosowaniem metody przyczynowo – skutkowej.

2.     Pisanie rozprawek historycznych (zróżnicowanie tematów dla uczniów zdolnych i mniej zdolnych).

 

 

 

 

   III

 

1.     Charakterystyka ważnych postaci w historii Polski.

2.     Pisanie sprawozdań z wycieczek do Muzeum Regionalnego (wystawy).

3.     Ćwiczenia słownikowe (wyszukiwanie słów trudnych, niezrozumiałych), wyjaśnianie ich znaczenia.

4.     Ćwiczenia na samodzielne zapisywanie wniosków z przeprowadzonych na lekcjach dyskusji.

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin