ARKUSZ DZIAŁAŃ DOSKONALĄCYCH UMIEJĘTNOŚCI UCZNIÓW
Z PRZEDMIOTU: HISTORIA. W ROKU SZKOLNYM 2008/2009.
KLASA
FORMA REALIZACJI
UMIEJĘTNOŚĆ
ROZUMOWANIA
WYKORZYSTYWANIE
WIEDZY W PRAKTYCE
IV
1. Umieszczanie dat omawianych
wydarzeń w odpowiednich
przedziałach czasowych.
2. Na każdej lekcji ćwiczenia
wdrażające uczniów do
poszukiwania zależności
przyczynowo – skutkowych
w historii.
1. Ćwiczenia na dokonywanie porównań
i odniesień, np. lokalizowanie swojej
miejscowości w przestrzeni,
porównywanie jej z mniejszymi lub
większymi ośrodkami.
2. Opisywanie ilustracji z
wykorzystaniem pojęć poznanych
w czasie lekcji.
V
1. Obliczanie upływu czasu
między wydarzeniami historycznymi (np. ile lat upłynęło od pierwszych igrzysk
starożytnych do pierwszych igrzysk nowożytnych).
2. Zróżnicowana forma notatki z
lekcji : oś czasu, schemat itp.
1. Wspólne z uczniami szukanie
analogii zjawisk historycznych do
czasów współczesnych.
2. Układanie krótkich wypowiedzi z
użyciem nowych pojęć.
VI
1. Porządkowanie wydarzeń
w kolejności chronologicznej
i poprawne zaznaczanie dat na
osi czasu.
2. Analiza tekstów źródłowych
i układanie do nich pytań.
1. Analiza tekstu z wykorzystywaniem
słowników, encyklopedii i innych
źródeł wiedzy.
PUBLICZNE GIMNAZJUM NR 5
(część humanistyczna). ROK SZKOLNY 2008/ 2009.
PRZEDMIOT : HISTORIA
STANDARD II
Tworzenie własnego tekstu
I
1. Analiza tekstów kultury poprawne formułowanie wniosków.
2. Samodzielne redagowanie notatek z lekcji.
3. Ćwiczenia utrwalające formę rozprawki ( teza, argumenty, wnioski) i innych form wypowiedzi pisemnych.
II
1. Opowiadanie o wydarzeniach historycznych z
zastosowaniem metody przyczynowo – skutkowej.
2. Pisanie rozprawek historycznych (zróżnicowanie tematów dla uczniów zdolnych i mniej zdolnych).
III
1. Charakterystyka ważnych postaci w historii Polski.
2. Pisanie sprawozdań z wycieczek do Muzeum Regionalnego (wystawy).
3. Ćwiczenia słownikowe (wyszukiwanie słów trudnych, niezrozumiałych), wyjaśnianie ich znaczenia.
4. Ćwiczenia na samodzielne zapisywanie wniosków z przeprowadzonych na lekcjach dyskusji.
maro2030