wdzwr_pr_sp(1).pdf

(236 KB) Pobierz
program_wstêp_sp.qxd
Teresa Król, Krystyna Maœnik, Gra¿yna Wêglarczyk
Wychowanie
do ¿ycia w rodzinie
Program nauczania dla klas V– VI szko³y podstawowej
415933146.018.png 415933146.019.png 415933146.020.png 415933146.021.png 415933146.001.png
© Copyright by Wydawnictwo Rubikon
Kraków 1999
Redakcja i korekta:
Anna Grochowska-Piróg
Projekt ok³adki:
Marzena Astramowicz
Sk³ad komputerowy:
Grafion, 31-532 Kraków, ul. Grzegórzecka 17, tel. (012) 422 78 94
Druk:
GRYF s.c., 31-431 Kraków, ul. Dukatów 29, tel. (012) 412 38 01
Program dopuszczony do u¿ytku szkolnego przez Ministra Edukacji Narodowej.
Numer dopuszczenia DKW-4014-253A/99
ISBN 83-910830-7-1
Wydawnictwo Rubikon
31-404 Kraków, ul. K¹towa 4
tel./fax (012) 633 26 52
http://www. rubikon.krakow.pl
e-mail: rubikon@rubikon.krakow.pl
415933146.002.png 415933146.003.png 415933146.004.png 415933146.005.png
Spis treœci
Przedmowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Wstêp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Klasa V
1. Ciekawe problemy, wa¿ne pytania, czyli o tematyce naszych spotkañ . . . . . . . . . . . . . . . . 17
2. Rodzina w ¿yciu cz³owieka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
3. I wy studiujecie w „Akademii Dobra” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
4. Jestem ga³¹zk¹ drzewa genealogicznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
5. Sztuka ¿ycia rodzinnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
6. Rodzicielstwo; Mama, Tata, ja i... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
7. Rodzi siê cz³owiek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
8. Dojrzewanie: co siê ze mn¹ dzieje? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
9. Trudny czas dojrzewania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
10. Sfera intymnoœci – sfer¹ bezpieczeñstwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
11. Odpowiedzialnoœæ za s³owo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
12. W krêgu kolegów i kole¿anek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
13. Rola mê¿czyzny w ¿yciu rodzinnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
14. Rola kobiety w ¿yciu rodzinnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
3
415933146.006.png 415933146.007.png 415933146.008.png 415933146.009.png
Klasa VI
1. Wspólnota rodzinna i zachodz¹ce w niej relacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
2. Dom moich marzeñ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
3. Rozwi¹zywanie konfliktów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
4. Umiejêtnoœæ œwiêtowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
5. Odmiennoœæ p³ci – urokiem i wzajemnym uzupe³nianiem siê . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35
6. Higiena okresu dojrzewania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
7. Moje cia³o zas³uguje na szacunek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
8. Ja w grupie rówieœniczej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
9. Blaski i cienie kole¿eñstwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
10. Rozs¹dne gospodarowanie pieniêdzmi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
11. TV – konkurentk¹ naszej wyobraŸni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
12. Jak nie zgubiæ siê w hipermarkecie œwiata? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
13. O wartoœci rodziny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .43
14. Przekaz wartoœci, tradycji i zwyczajów w rodzinie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
4
415933146.010.png 415933146.011.png 415933146.012.png 415933146.013.png
„System oœwiaty zapewnia wszczególnoœci
wspomaganie przez szko³ê wychowawczej roli rodziny”.
(Ustawa o systemie oœwiaty, 1998)
Przedmowa
Mamy nadziejê, ¿e program ten spe³ni oczekiwania szko³y i rodziców. Chcemy pomóc dzieciom w rozwoju osobowoœci i odnalezieniu siê w dzi-
siejszym œwiecie. Chcemy wychowaæ jednostki odporne na manipulacje, a tym samym wolne. Cywilizacja niesie wiele dobrodziejstw, ale równocze-
œnie sporo zagro¿eñ. Dom i szko³a maj¹ obowi¹zek wspieraæ dziecko, stoj¹ce przed koniecznoœci¹ wyborów.
Przedstawiony program uwzglêdnia zagadnienia socjalizacji i umiejêtnoœci porozumiewania siê z innymi. Pomaga te¿ nauczycielowi „Wychowa-
nia do ¿ycia w rodzinie” wesprzeæ uczniów w rozwi¹zywaniu problemów wieku dojrzewania. Obowi¹zkiem domu i szko³y jest przekazanie wiado-
moœci w sposób rzetelny, a jednoczeœnie delikatny. Zakres treœci tych zajêæ wymaga od pedagoga taktu i szczególnej ostro¿noœci. Informacje przeka-
zane uczniowi bêd¹ sprzê¿one z koncepcj¹ wychowawcz¹ zmierzaj¹c¹ do integralnego ujêcia ludzkiej seksualnoœci.
Tak wiêc z³o¿onoœæ problematyki zmobilizuje nauczyciela do tego, aby rozwa¿ania o dorastaniu cz³owieka ukazaæ nie tylko w aspekcie
p³ciowoœci, ale powi¹zaæ je z refleksjami o rodzinie, kulturze i wartoœciach moralnych. Zaproponowane zajêcia edukacyjne o ciekawych formach po-
winny zainteresowaæ wychowanków.
Program dotyczy klas V–VI i wprowadza w pierwszy etap zajeæ na temat kole¿eñstwa, przyjaŸni, mi³oœci i rodziny. Jest te¿ zapowiedzi¹ etapów
nastêpnych, przewidzianych dla gimnazjum i liceum.
Teresa Król
Krystyna Maœnik
Gra¿yna Wêglarczyk
5
415933146.014.png 415933146.015.png 415933146.016.png 415933146.017.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin