Kamiński Jacek - Negocjacje jako proces etyczny.pdf

(320 KB) Pobierz
dr Jacek Kamiński
TOWARZYSTWO NAUKOWE
PRAKSEOLOGII
Pałac Staszica pok. 225
Nowy Świat 72, 00-330 Warszawa
Tel. 657 28 28 fax 826 78 23
65
listopad 2002
Biuletyn informacyjny
Zespołu Etyki Biznesu
SPIS TREŚCI
Jacek Kamiński: Negocjacje jako proces etyczny...........2
Dyskusja..........................................................................32
111207785.005.png
dr Jacek Kamiński
NEGOCJACJE JAKO PROCES ETYCZNY
Negocjacje, z uwagi na swoją specyfikę jako zjawiska społecznego związanego z
wystąpieniem konfliktu pomiędzy stronami, są rodzajem aktywności, gdzie niejednokrotnie
stosowane są kłamstwo i różnego rodzaju działania manipulacyjne. Nie zawsze jednak
negocjacjom towarzyszyć muszą tego rodzaju działania. Pomimo to, iż bardziej niż inne
formy zachowań narażone są one na pojawienie się nieuczciwych form postępowania
przebiegać mogą one w sposób etyczny. Celem referatu jest szersze zaprezentowanie
powyższej tezy, jak również przedstawienie zasad prowadzenia negocjacji, których
stosowanie zwiększa prawdopodobieństwo, że stanie się to możliwe. Sposób prowadzenia
negocjacji w oparciu o zaproponowane w referacie reguły określono jako etyczny proces
negocjacji.
1. Wzrost znaczenia problematyki negocjacji – nowe obszary badań
„Cóż może być ważniejszego w biznesie niż negocjacje” – to retoryczne pytanie
zadają M. Bazerman i M. Neale – twórcy jednego z ważniejszych centrów badań negocjacji w
Stanach Zjednoczonych.
1
Co więcej, w ciągu ostatnich dwudziestu lat negocjacje jako proces
społeczny, a także wiedza na jego temat – dyscyplina naukowa o nazwie Negocjacje
zajmująca się analizowaniem zjawiska negocjacji i ich uwarunkowań zyskały znacznie na
znaczeniu. Szczególnie istotną rolę odgrywają negocjacje w kontekście biznesowym.
Stanowią one ważny element, bez którego trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie
współczesnej gospodarki. Z badań obejmujących przedsiębiorstwa aktywne na rynkach
międzynarodowych wynika, że kierujące nimi osoby spędzają około 50 % swojego ogólnego
czasu pracy na negocjowaniu. Stwierdzono również, że co najmniej 20 % czasu poświęcają
one na rozwiązywanie konfliktów wewnątrzorganizacyjnych. 2 Bardzo często uczestniczą
również w różnego rodzaju naradach bądź zebraniach, z których duża część jest
negocjacjami.
1
Okazuje się, że kierownicy średniego szczebla spędzają na naradach i
posiedzeniach 30% ogólnego czasu pracy. W przypadku osób o wyższej pozycji w strukturze
organizacyjnej procent ten jest jeszcze większy. Wynika to stąd, że muszą oni częściej niż
M.H. Bazerman, M.A. Neale, Negocjując racjonalnie. Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Olsztyn 1997, s.
19.
2
Z. Rummel-Syska, Konflikty organizacyjne. Ujęcie mikrospołeczne. PWN, Warszawa 1999, s. 9.
2
1
111207785.006.png 111207785.007.png
inni podejmować decyzje. Negocjacje w odniesieniu do przedsiębiorstw nie dotyczą jednak
jedynie ich wnętrza. Stanowią jedno z podstawowych narzędzi kształtowania ich relacji z
otoczeniem. Umiejętne negocjacje z dostawcami, odbiorcami, bankami decydują o pozycji
firm, umożliwiając niejednokrotnie ich przetrwanie. Wszystko to sprawia, że są bardzo
ważnym elementem w ich codziennym działaniu.
Wzrost roli negocjacji nie jest przypadkowy, a naukowe nimi zainteresowanie nie jest
efektem przejściowej mody czy chwilowej tendencji. Autorzy zainteresowani tą
problematyką, podobnie jak twórcy wielu innych teorii wyprowadzają swoje obserwacje z
opisu rzeczywistości, wskazując, że dotychczasowa wiedza na temat zjawiska jest
niewystarczająca. Wzrost zainteresowania negocjacjami jest rezultatem szerszych procesów
ujawniających się głownie w sferze gospodarki i decydujących o tym, że problematyka ta
staje się coraz bardziej istotna z punktu widzenia przedsiębiorstw, stanowiąc również coraz
częściej przedmiot naukowego zainteresowania. Wśród powodów tych wymienić należy:
Wzrost znaczenia sfery usług . Jest on ważnym składnikiem strukturalnych przekształceń
współczesnych gospodarek. Usługi odgrywają coraz większą rolę, a w wielu krajach stały
się sektorem dominującym. Zawierane w sferze usług transakcje wymagają od
kupującego i sprzedającego szerszych uzgodnień dotyczących o wiele bardziej
dwuznacznie zdefiniowanego produktu niż ma to miejsce w przypadku tradycyjnie
rozumianej produkcji, przemysłu wydobywczego bądź rolnictwa. Coraz częściej ich
przedmiotem stają się usługi świadczone bezpośrednio przez usługodawców w szeroko
rozumianym obszarze informacji takie jak konsulting, badania marketingowe, gdzie
konieczność szczegółowych uzgodnień i komunikacji pomiędzy stronami odgrywa
zasadniczą rolę, a wartość dostarczanego produktu np. informacji w pełni oceniona może
być jedynie z punktu widzenia szczegółowych ustaleń wynegocjowanego kontraktu.
Zmiana roli tradycyjnie rozumianego produktu . Współczesny produkt jest coraz
rzadziej produktem w wąsko pojętym rozumieniu. Jest o wiele bardziej niż przed laty
wzbogacony. Przykładowo przedsiębiorstwo wytwarzające komputery oferuje już nie
tylko sam komputer, ale cały zespół usług z nim związanych takich jak instruktaż, usługi
w zakresie programowania, konserwacja, system gwarancji itp. Współczesny klient
kupując komputer, samochód lub mieszkanie negocjuje z jego wykonawcą lub
pośrednikiem, jaki ma być to produkt, decydując niejednokrotnie wspólnie z nim o jego
wielu nawet najdrobniejszych cechach. Obecnie coraz częściej przedsiębiorstwo nie
oferujące do produktu czegoś dodatkowego nie jest w stanie utrzymać się na rynku.
Stwarza to duże pole do negocjacji.
1
3
A. Backer, Prowadzenie zebrań. Dom Wydawniczy Bellona, Warszawa 2001, s. 141.
111207785.008.png
Restrukturyzacja przedsiębiorstw i branż . Obniżeniu znaczenia produkcji
znajdującemu odbicie w zmniejszającej się liczbie zatrudnionych w tym sektorze
towarzyszy rosnąca presja na przebudowę podstawowych strategii przedsiębiorstw. W
mniejszym lub większym stopniu powoduje to konieczność podjęcia działań
restrukturyzacyjnych i renagocjacji kontraktów z zatrudnionymi.
Rosnąca konkurencja . Otoczenie większości działających na rynku przedsiębiorstw staje
się coraz bardziej konkurencyjne. Wywołane jest to między innymi wzrostem liczby
zagranicznych dostawców i producentów, powodując ograniczenie dostępności zasobów.
To z kolei niesie prawdopodobieństwo wystąpienia konfliktu, które wzrasta w sytuacji
szczupłości zasobów. Oprócz tego coraz bardziej wyszukane stają się instrumenty
konkurencji. Potęguje to istniejące konflikty. Umiejętne nimi kierowanie ważniejsze jest
w sytuacji szczupłości niż ogólnej dostępności zasobów.
Ewolucja systemów prawnych regulujących zasady gospodarowania . Wiele krajów, w
tym również Polska, zmierza w kierunku uwalniania całych sektorów gospodarki spod
regulacyjnego wpływu państwa. Coraz więcej porozumień zawieranych jest w drodze
swobodnie prowadzonych negocjacji, nie zaś zgody osiąganej na zasadzie narzucenia woli
jednej lub każdej ze stron.
Poszukiwanie doskonalszych form organizacyjnych i rozwiązań w zakresie
zarządzania – wzrost organizacji i rozbudowa ich funkcji . Głębokie zmiany
technologiczne i społeczne zapoczątkowane w latach 60. i 70. postawiły przedsiębiorstwa
w obliczu nowych wyzwań. Nie mogły być one zrealizowane w oparciu o dotychczasowe
sposoby zarządzania. Przede wszystkim nieadekwatne okazały się hierarchiczne struktury
organizacyjne. Dostrzeżono między innymi potrzebę zmiany tradycyjnych relacji opartych
na podporządkowaniu liniowym oraz konieczność większej elastyczności pracy
przedsiębiorstw. Doprowadziło to do wprowadzenia wielu zasadniczych przekształceń w
ich funkcjonowaniu, takich jak oparcie nowych rozwiązań o struktury macierzowe,
zespoły zadaniowe, czy grupy pracownicze. Nacisk w działaniu firm położony został na
komunikację horyzontalną. Miała ona doprowadzić do zwiększenia elastyczności
funkcjonowania przedsiębiorstw kosztem odpowiedzialności liniowej, będąc pomocna w
udzieleniu odpowiedzi na pytanie, co zrobić, aby ludzie wnieśli do pracy więcej
zaangażowania i energii. Twórcy nowych modeli organizacyjnych niewielką wagę
zwracali na problemy, jakie w nowych warunkach miały pojawić się w procesie
podejmowania decyzji.
1
Zmiany struktur w zasadniczy sposób wpłynęły na konieczność
T.A. Kochan, M.H. Bazerman, MacroDeterminants of the Future of the Study of Negotiations in Organizations ,
Research on Negotiations in Organizations . 1986 vol. 1, s. 289.
4
1
111207785.001.png 111207785.002.png
częstszego niż poprzednio uzgadniania stanowisk, godzenia często rozbieżnych interesów.
Współczesne przedsiębiorstwa
mają najczęściej już za sobą okres, gdy większość ich decyzji podejmowana była
1
jednoosobowo. Obecnie, o wiele powszechniej niż przed laty, polegają one na
wypracowaniu wspólnych rozwiązań. Głównym mechanizmem podejmowania decyzji
pomiędzy jednostkami organizacyjnymi stał się dialog i negocjacje. Ta nowa tendencja
wyraźnie związana jest z rozwojem przedsiębiorstw, rozbudową ich wielu funkcji i zadań
Często każdy z nich postępuje zgodnie ze swoją
zawodową orientacją i motywacją kierownictwa. 3 Dochodzi do krzyżowania zakresu
kompetencji i interesów. Stąd konieczność szeregu negocjacji. Przykładem tego rodzaju
2
sytuacji może być potrzeba uzgadniania stanowisk pomiędzy działem marketingu, a
działem produkcji przedsiębiorstwa. Konflikt może dotyczyć tu takich podstawowych
kwestii jak: szerokość linii produktowej, wprowadzanie nowych wyrobów, jakość itd. 4
Źródłem konfliktu może stać się również sprzeczność pomiędzy długofalowym
spojrzeniem na działania firmy typowym dla działu marketingu i krótko
perspektywicznym spojrzeniem na te same problemy przedstawicieli działu sprzedaży.
Nowa rola jednostki, wyższa mobilność i różnorodność zatrudnionych .
Przedsiębiorstwa zorientowane na usługi, o mniejszej niż przed laty liczbie zatrudnionych
wymagają od pracowników wyższych kwalifikacji dopasowanych bardziej bezpośrednio
do swoich potrzeb. Stąd rosnące znaczenie bardziej zindywidualizowanych negocjacji
pomiędzy zatrudniającym a zatrudnianym, mających miejsce bezpośrednio w miejscu
pracy, które w wielu przypadkach zastępowane są przez tradycyjnie negocjacje zbiorowe.
Jest to po części przyczyną załamania tradycyjnie rozumianych relacji pomiędzy
związkami zawodowymi, a właścicielami przedsiębiorstw. Obserwowane są również
coraz bardziej urozmaicone formy współpracy firm oraz związanych z nim osób.
Współcześni pracownicy zdecydowanie częściej niż przed laty zmieniają pracę. Coraz
powszechniej odchodzi się od długotrwałego związania z jednym pracodawcą na rzecz
pracy nad konkretnymi projektami w różnych firmach. Wymaga to większej elastyczności
zatrudnionych i częstszej niż przed laty zmiany pracy. 1 Za każdym razem wiąże się z tym
konieczność negocjacji. Większe zindywidualizowanie roli jednostki czyni negocjacje
1
W. Manstenbroek, Negocjowanie. PWN, Warszawa 1996, s. 139.
2
H. Minzberg, The Structuring of Organizations . Prentice-Hall, Englewood Cliffs, NJ 1979.
3
M.E. Porter, Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów . PWE, Warszawa 1994, s. 12.
Szerzej na ten temat: B.S. Shapiro, Can Marketing and Manufacturing Coexist , Harvard Business Review .
1977 vol. 55, September-October, s. 104-114, cyt. za: D. Buchanan, A. Huczynski, Organizational Behaviour.
An Introductory Text . Prentice Hall, Europe 1997.
5
Słabsza stała się również możliwość interwencji odgórnej.
ich poszczególnych jednostek (działów).
4
111207785.003.png 111207785.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin