Michal Cakrt kto-jest-kim.-typy-osobowosci-dla-menedzerow full scan.pdf
(
7585 KB
)
Pobierz
6
_____________
K
TO JEST KIM
. T
YPY OSOBOWOŚCI DLA MENEDŻERÓW
Rozdział 6. Styl kognitywny ................................................. 115
6.1. Sposoby podejmowania decyzji
i rozwiązywania problemów ................................... 116
6.2. Wzajemna użyteczność poszczególnych typów ..... 129
Rozdział 7. Cztery rodzaje temperamentów ..................................... 135
7.1.
Temperament Dionizosa ....................................................137
7.2.
Temperament Epimeteusza ...............................................153
7.3.
Temperament Prometeusza ...............................................167
7.4.
Temperament Apollina ......................................................185
Rozdział 8. Rodzaj temperamentu a praca menedżera .................... 203
Rozdział 9. Szesnaście typów osobowości ....................................... 249
9.1.
ETJ — Typ ekstrawertywny z przewagą myślenia ............257
ESTJ ....................................................................................258
ENTJ ....................................................................................263
9.2.
EFJ — Typ ekstrawertywny z przewagą uczuć ...................271
ESFJ .....................................................................................273
ENFJ ....................................................................................278
9.3.
ENP — Typ ekstrawertywny z przewagą intuicji .............285
ENTP ...................................................................................287
ENFP ...................................................................................291
9.4.
ESP — Typ ekstrawertywny
z postrzeganiem zmysłowym .............................................298
ESTP ...................................................................................301
ESFP ....................................................................................306
9.5.
ITP — Typ introwertywny z przewagą myślenia ..............312
ISTP ....................................................................................314
INTP ....................................................................................322
9.6.
INJ — Typ introwertywny z przewagą intuicji .................330
INTJ .....................................................................................332
INFJ .....................................................................................340
S
PIS TREŚCI
__________________________________________________
7
9.7.
IFP — Typ introwertywny z przewagą uczuć .................. 349
ISFP .................................................................................... 352
INFP ................................................................................... 358
9.8.
ISJ — Typ introwertywny z przewagą zmysłów .............. 365
ISTJ ..................................................................................... 367
ISFJ ..................................................................................... 372
Rozdział 10. Zakończenie .................................................................379
Załącznik
— Kombinacje preferencji osobowościowych .................. 384
ROZDZIAŁ 3.
Jak wspomniano wcześniej, typologia MBTI opiera się na
koncepcji osobowości Junga. Podstawowe pojęcia (parametry)
to pary:
ekstrawersja
—
introwersja
oznaczane literami E i I,
myślenie
—
uczucia
, dla których wprowadzono skróty T i F,
oraz
intuicja
—
doznania
oznaczone symbolami N i S. Ame-
rykańskie badaczki wprowadziły jedną nową parę, a miano-
wicie
ocenianie
—
obserwowanie
oznaczane jako J i P. Tak
więc typologia Myers i Briggs przedstawia kombinację czte-
rech — jakże by inaczej — dymensji (par przeciwstawnych)
i wyróżnia szesnaście typów osobowościowych. Osiągnęła
ona niewiarygodną wprost popularność sięgającą bezkry-
tycznego zachwytu, który w efekcie raczej przyniósł więcej
szkody niż pożytku. Specjaliści z dziedziny personalistyki,
łowcy głów, osoby zajmujące się teoriami zasobów ludz-
kich i różnymi innymi odmianami zarządzania ludźmi rzu-
cili się na tę koncepcję jak drapieżne zwierzęta i zaczęli ją
wykorzystywać na bardzo szeroką skalę. Formularze MBTI
musieli wypełniać pracownicy takich znanych firm jak
Apple Computer, Exxon, AT&T, CityCorp, General Elec-
tric, Honeywell, McDonald’s lub 3M. Szacuje się, że tylko
28
____________
K
TO JEST KIM
. T
YPY OSOBOWOŚCI DLA MENEDŻERÓW
w roku 1986 w Stanach Zjednoczonych za pomocą tego na-
rzędzia określono osobowość półtora miliona ludzi
1
. W roku
1990 były to już dwa miliony! 40% przypadków dotyczy
świata biznesu.
Skąd to zainteresowanie, popularność? Powodów jest kil-
ka. Wyniki badań są uważane za wyjątkowo wiarygodne
i znaczące dla osób podejmujących decyzje o przyjmowaniu
menedżerów do pracy. Stosuje się je również przy rozwią-
zywaniu problemów pojedynczych osób. Typologia jest też
prostym i praktycznym, a przy tym wiarygodnym narzędziem,
które służy do precyzowania wymagań dla określonych funk-
cji lub stanowisk pracy i w odniesieniu do kandydatów
ubiegających się o nie. Jest pomocna przy szukaniu uzu-
pełniających się typów przełożonych i podwładnych oraz
ustalaniu optymalnego składu zespołów pracowniczych.
Przy jej pomocy można też ustalić osobowość, preferencje
seksualne oraz temperament i wybrać odpowiedniego part-
nera. Można również określić predyspozycje istotne przy
wyborze kierunku studiów. Pedagodzy mogą bowiem uzyskać
wskazówki na temat tego, jak w trakcie procesu nauczania
postępować z różnymi rodzajami osobowości. Niezmiernie
istotną sprawą i korzystnym aspektem tej typologii jest to,
że stwierdza ona fakty, ale ich nie ocenia. Daje dzięki temu
obiektywny opis osoby. Stosowane dość często testy na inte-
ligencję osadzają ludzi w pewnej hierarchii. Wyniki są ab-
solutne albo względne i o niekorzystnym wydźwięku. MBTI
nie ustala, kto jest lepszy, a kto gorszy, tylko „jaki jest”. Nie
narzuca koncepcji, jaki ma być. Nie zagraża pozytywnej sa-
moocenie i nie narusza wiary we własne siły. Wręcz przeciw-
1
J. Greenberg, R.A. Baron:
Behavior in Organizations: Understanding
and managing the Human Side of Work (4th Ed.)
, Needham Heighs,
Allyn and Bacon 1993, s. 216.
Plik z chomika:
AGAPE_AGAPE
Inne pliki z tego folderu:
autocad 2005 i 2005 pl full.pdf
(22413 KB)
intensywny kurs przywództwa. szybki program rozwoju zdolności przywódczych full.pdf
(9732 KB)
płytki umysł. jak internet wpływa na nasz mózg helion.pdf
(34503 KB)
analiza statystyczna. microsoft excel 2010 pl cała książka.pdf
(27781 KB)
matematyczne-szkielko-i-oko.-mniej-i-bardziej-powazne-zastosowania-matmy full scan.pdf
(28897 KB)
Inne foldery tego chomika:
! # Wrzucone - sprawdzone i pełne Ebooki #
! # Wrzucone - sprawdzone i pełne Ebooki #(1)
! # Wrzucone - sprawdzone i pełne Ebooki #(10)
! # Wrzucone - sprawdzone i pełne Ebooki #(2)
! # Wrzucone - sprawdzone i pełne Ebooki #(3)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin