coreldraw x3. Ćwiczenia praktyczne scan.pdf

(7610 KB) Pobierz
888156644.028.png
4
CorelDRAW X3 • Ćwiczenia praktyczne
Rozdział 4.
Praca z tekstem
75
Wprowadzanie i formatowanie tekstu
75
Okno Format Text
78
Wyrównywanie obiektów względem tekstu
87
Wstawianie znaków specjalnych
89
Ćwiczenia podsumowujące
90
Rozdział 5.
Używanie wypełnień i konturów
95
Zmiana ustawień domyślnych
96
Wypełnienie jednolite (Uniform Fill)
97
Wypełnienie tonalne (Fountain Fill)
102
Wypełnienie deseniem (Pattern Fill)
105
Wypełnienie teksturą (Texture Fill)
107
Wypełnienie postscriptowe (PostScript Texture)
109
Okno dokowane (Color Docker Window)
110
Kontury obiektów
110
Szybkie wypełnianie części wspólnej
115
Ćwiczenia podsumowujące
117
Rozdział 6.
Precyzyjne rysowanie
121
Linijki
122
Siatka
125
Prowadnice
128
Dynamiczne prowadnice
131
Przyciąganie do obiektów
133
Ćwiczenia podsumowujące
137
Gdy narysujesz nowy obiekt, zostaną mu nadane domyślne
kolory wypełnienia, konturu itp. (standardowo jest to kolor
czarny dla konturu i przezroczysty dla wypełnienia). Oczy-
wiście, wszystkie te parametry (i wiele innych) można dowolnie mody-
fikować. W rozdziale 3. pokazałem już, jak można zmienić kolor wy-
pełnienia. Jednak nie musi ono być jednokolorowe. CorelDRAW oferuje
wiele różnych możliwości używania wy pełnień. Aby do nich dotrzeć,
musisz wybrać narzędzie Fill Tool ( ) . Tam zgrupowane są nastę-
pujące sposoby wypełniania obiektów (rysunek 5.1):
Okno dialogowe jednolitego koloru wypełnienia.
1.
Okno dialogowe wypełnienia tonalnego.
2.
Okno dialogowe wypełnienia deseniem.
3.
Okno dialogowe wypełnienia teksturą.
4.
Okno dialogowe wypełnienia postscriptowego.
5.
Brak wypełnienia (obiekt przezroczysty).
6.
Okno dokowane.
7.
Rysunek 5.1.
Narzędzie
wypełnienia
888156644.029.png 888156644.030.png 888156644.031.png 888156644.001.png 888156644.002.png 888156644.003.png 888156644.004.png 888156644.005.png 888156644.006.png
 
96
CorelDRAW X3 • Ćwiczenia praktyczne
Musisz pamiętać, aby przed skorzystaniem z narzędzia Fill Tool ( )
wskazać obiekt, gdyż w przeciwnym razie pojawi się okno umożli-
wiające zmianę ustawień domyślnych pokazane na rysunku 5.2.
Rysunek 5.2.
Okno zmiany
ustawień
domyślnych
ĆWICZENIE
5.1
Zmiana domyślnych ustawień rysowania
Gdy rysujesz nowy obiekt, standardowo jego kontur przyjmuje kolor
czarny, a wypełnienie jest przezroczyste. Aby to zmienić, musisz
wykonać następujące kroki:
Kliknij pusty obszar strony.
1.
Kliknij lewym przyciskiem myszy paletę kolorów z prawej strony
ekranu, wybierając barwę czerwoną. Ponieważ nie zaznaczyłeś
obiektu, program będzie chciał zmienić ustawienia domyślne.
2.
Pojawi się okno zmiany ustawień domyślnych. Pozostaw
zaznaczoną opcję Graphic . Dzięki temu zmiany będą się odnosiły
do nowo tworzonych obiektów graficznych.
3.
Zaznacz Artistic Text , jeżeli chcesz zmienić także ustawienia
domyślne tekstu ozdobnego, lub Paragraph Text , jeśli chcesz
dokonać zmian w tekście akapitowym.
4.
5.
Kliknij przycisk OK .
Od tego momentu każdy nowo rysowany obiekt będzie miał czerwone
wypełnienie.
888156644.007.png 888156644.008.png 888156644.009.png 888156644.010.png 888156644.011.png 888156644.012.png 888156644.013.png 888156644.014.png 888156644.015.png 888156644.016.png
 
Rozdział 5. • Używanie wypełnień i konturów
97
ĆWICZENIE
5.2
Przywrócenie oryginalnych ustawień rysowania
Jeżeli chcesz przywrócić oryginalne ustawienia, musisz wykonać
następujące kroki:
Kliknij pusty obszar strony.
1.
2.
Kliknij przekreślony kwadrat ( ) nad paletą kolorów
(ustawisz domyślny brak wypełnienia).
Gdy pojawi się okno zmiany ustawień domyślnych, zaakceptuj
jego ustawienia, klikając OK .
3.
Kliknij prawym przyciskiem myszy kolor czarny na palecie
kolorów. W ten sposób przywrócisz standardowy czarny kontur.
4.
Gdy ponownie pojawi się okno zmiany ustawień domyślnych,
zaakceptuj jego ustawienia.
5.
W podobny sposób możesz zmienić inne ustawienia domyślne, na
przykład krój czy rozmiar czcionki.
Jednolite wypełnienie (rysunek 5.3) pozwala nadać obiektowi tylko
jeden kolor, a więc działa tak, jak paleta przy prawej krawędzi ekranu.
W oknie, które pojawia się na ekranie, można wybrać modele kolorów
bądź palety (rysunek 5.4). Odpowiednie okno wybiera się spośród
trzech zakładek.
Rysunek 5.3.
Obiekty z wypełnieniem
jednolitym
W oknie przeglądarki kolorów można wybrać jeden spośród kilku
modeli kolorów (CMYK, RGB, HSB, Lab i inne). Wykorzystywana jest
tu wizualna reprezentacja całego spektrum kolorów.
888156644.017.png 888156644.018.png 888156644.019.png 888156644.020.png 888156644.021.png 888156644.022.png 888156644.023.png 888156644.024.png 888156644.025.png 888156644.026.png 888156644.027.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin