stretching w biznesie. rozwijanie działalności w lepszych i gorszych czasach ebook.pdf

(13199 KB) Pobierz
888076348.001.png
6
S PIS TREŚCI
ROZDZIAŁ 5. .........................................................................95
Przygotowanie do rozwoju
Pozytywne aspekty rozwoju ..................................................................................................... 96
Skutki konsolidacji branży ..................................................................................................... 100
Diagnozowanie wzrostu ......................................................................................................... 104
Część III
Model rozwoju przez rozciąganie
ROZDZIAŁ 6. .......................................................................109
Wprowadzenie do modelu rozwoju przez rozciąganie
Opowieść o dwóch strategiach ................................................................................................ 111
Zdecentralizowane i zunifikowane ......................................................................................... 121
ROZDZIAŁ 7. .......................................................................125
Działalność operacyjna — usuwanie „wąskich gardeł” i barier rozwoju
Wal-Mart — rozwój napędzany przez działalność operacyjną .............................................. 126
1. Zarządzanie procesem zaopatrzenia ...................................................................................127
2. Jakość produktu i usługi .................................................................................................... 128
3. Rozwój nowego produktu .................................................................................................. 129
4. Dostawa na czas .................................................................................................................. 131
5. Lepsza obsługa klienta ....................................................................................................... 132
6. Efektywność sprzedaży .......................................................................................................133
7. Strategia cenowa i jej wdrażanie ........................................................................................ 134
Graco ...................................................................................................................................... 136
ROZDZIAŁ 8. .......................................................................139
Organizacja — budowanie dobrze prosperujących firm
Goldman Sachs ....................................................................................................................... 140
Eliminacja tarć ....................................................................................................................... 143
Przełamanie barier rozwoju ....................................................................................................145
Sara Lee .................................................................................................................................. 148
Usprawnienie procesu podejmowania decyzji ...................................................................... 149
Powiązanie systemu wynagrodzeń z rozwojem firmy ........................................................... 150
HSBC Holdings ....................................................................................................................... 151
ROZDZIAŁ 9. .......................................................................155
Strategia — wykorzystanie dźwigni strategicznych
Toyota ......................................................................................................................................155
W jakiej branży rzeczywiście działasz? ...................................................................................159
Na czym polega Twoja strategia rozwoju zorientowana na klienta? ......................................159
Jakie kanały dystrybucji najsilniej pobudzają rozwój? ......................................................... 160
W których krajach powinieneś konkurować? ......................................................................... 161
Jaki jest najlepszy portfel produktów? .................................................................................. 162
Teleflex ................................................................................................................................... 162
Gdzie mieszczą się w Twoich planach fuzje i przejęcia? ........................................................ 164
Robert Mondavi ..................................................................................................................... 166
7
SPIS TREŚCI
ROZDZIAŁ 10. ..................................................................... 171
Rozciąganie — osiąganie nadzwyczajnego tempa wzrostu
Nestlé ....................................................................................................................................... 171
Łańcuch wartości i model biznesowy .....................................................................................174
Baza klientów .......................................................................................................................... 175
Obsługa .................................................................................................................................... 177
Partnerstwo i podział ryzyka ...................................................................................................178
Kanały dystrybucji ..................................................................................................................178
Marki .......................................................................................................................................179
Wygoda i dostosowanie do indywidualnych potrzeb ............................................................ 180
Zasięg geograficzny .................................................................................................................181
Technologia ............................................................................................................................ 182
Johnson & Johnson ............................................................................................................... 183
Część IV
Realizacja i wnioski
ROZDZIAŁ 11. ..................................................................... 189
Organizacja procesu rozwoju — rozwiązywanie
problemów związanych z implementacją
Przekonanie partnerów do rozwoju ........................................................................................ 191
Wybór właściwego dyrektora generalnego z punktu widzenia rozwoju ................................193
Stworzenie kultury rozwoju ....................................................................................................195
Globalizacja i ekspansja geograficzna .....................................................................................197
ROZDZIAŁ 12. ..................................................................... 201
Przebudowa procesów biznesowych pod kątem rozwoju
Podstawowe procesy umożliwiające rozwój .......................................................................... 202
Innowacje — narodziny nowych produktów i usług .............................................................. 203
Możliwości wzrostu ................................................................................................................206
Zarządzanie decyzjami o fuzjach i przejęciach ...................................................................... 207
ROZDZIAŁ 13. ..................................................................... 213
Przyszłe wyzwania dla rozwoju
Powody dla zachowania nadziei .............................................................................................215
Perspektywy wzrostu dla głównych regionów ........................................................................215
Prognozy wzrostu w kluczowych branżach .............................................................................217
Rozciąganie w przyszłość ....................................................................................................... 222
DODATEK ........................................................................... 223
Ekonomiczna wartość dodana (EVA) i inne schematy wartości
Strategie cenowe .................................................................................................................... 227
SKOROWIDZ ....................................................................... 233
Rozdział 4.
Cel rozwoju
D
laczego firma powinna się rozwijać? Odpowiedź brzmi: jeśli się nie
rozwija, nie może odnieść sukcesu w długim okresie. Jest to kolejny
życiowy pewnik, obok śmierci i podatków.
Znajduje on potwierdzenie w naszych badaniach i doświadczeniu. Prze-
analizowaliśmy i porównaliśmy setki zmiennych, aby zidentyfikować te spo-
śród nich, które najlepiej prognozują sukces przedsiębiorstwa i stanowią dla
niego siły napędowe. Jak się okazuje, długofalowy, przekładający się na zyski,
wzrost przychodów w 78% decyduje o cenach akcji przedsiębiorstwa w okre-
sie obejmującym przynajmniej 14 lat. Pod tym względem czynnik ten odbiega
znacznie od wielu statycznych mierników wyników firmy, takich jak zysk
netto, rentowność sprzedaży, stopa zwrotu z kapitału własnego (ROE) czy też
rentowność zaangażowanego kapitału, które wpływają na cenę akcji jedynie
w 22%. Długookresowy wzrost przychodów jest najważniejszym celem strate-
gicznym dla każdego przedsiębiorstwa, które aspiruje do wysokiej pozycji na
rynku papierów wartościowych.
Następstwem konieczności rozwoju jest długofalowy wpływ procesu kon-
solidacji branży. Jak już wspominaliśmy we wstępie, podmioty muszą albo
zwyciężać w bitwie konsolidacyjnej w swoim sektorze, albo stawić czoło per-
spektywie przejęcia przez konkurencję lub bankructwa. Dlatego konieczność
wzrostu staje się podwójnie ważna dla przetrwania Twojej firmy. Albo będzie
się ona rozwijała i odnosiła większe sukcesy, albo osiągnie niższe wyniki fi-
nansowe i zostanie przejęta przez konkurencję lub wypadnie z rynku. To sce-
nariusz prawdziwego doboru naturalnego.
Jednak korzyści z przekładającego się na zyski wzrostu są ogromne. Ana-
litycznym szkieletem, którego używamy jako swego rodzaju przewodnika na
drodze zwiększania konkurencyjności, jest macierz rozwoju przez budowanie
wartości, zwana dalej macierzą VBG (ang. Value-Building Growth ). Jak już
78
A RGUMENTY PRZEMAWIAJĄCE ZA ROZWOJEM
wspomnieliśmy, jest to narzędzie, które A.T. Kearney opracował i udoskonalił
w ciągu ostatnich 14 lat. Schemat VGB oparty na bazie danych finansowych
dotyczących 29000 firm z całego świata dostarcza wiarygodnych informacji
i spostrzeżeń na temat konkurencji i opcji strategicznych właściwie dla każdej
branży.
Argument przemawiający za prowadzeniem firmy w kierunku prawego
górnego rogu macierzy — obszaru wzrostu wartości — jest nie do podważenia.
Jak pokazuje rysunek 4.1, firmy rozwijające się przez wzrost wartości cieszyły
się niezwykle dobrymi wynikami działalności przez ostatnie 14 lat, co po-
twierdzają złożona roczna stopa wzrostu przychodów w wysokości 18% i złożona
roczna stopa wzrostu wartości dla akcjonariuszy w wysokości 21%. Wyobraź
sobie, że Twoja firma osiąga takie rezultaty przez kolejne 15 lat.
Rysunek 4.1. Macierz rozwoju przez budowanie wartości
według A.T. Kearney (lata 1998 – 2002)
Źródło: A.T. Kearney.
Firmy w pozostałych trzech obszarach albo przodują tylko w jednym wy-
miarze — wzroście przychodów lub wartości dla akcjonariuszy, albo nie wiedzie
im się w żadnym z nich. Zatem celem każdej firmy jest przesunięcie z punktu,
w którym się obecnie znajduje, do prawego górnego rogu macierzy VBG i utrzy-
manie tej pozycji. W niniejszym rozdziale opisujemy kroki, które należy pod-
jąć, aby osiągnąć status przedsiębiorstwa rozwijającego się przez wzrost war-
tości. W dalszej części książki pokazujemy, w jaki sposób ten status zachować
przez możliwie najdłuższy czas.
888076348.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin