c#. programowanie. wydanie vi ebook.pdf

(30123 KB) Pobierz
887659450.001.png
Spis treci
Wstp ...................................................................................................................................... 13
1.
Prezentacja C# ............................................................................................................. 19
Dlaczego C#? Dlaczego .NET?
19
Biblioteka klas platformy .NET
20
Styl jzyka
21
atwo konstruowania oprogramowania
22
Kod zarzdzany
23
Cigo i „ekosystem” Windows
24
C# 4.0, .NET 4.0 oraz Visual Studio 2010
25
Podsumowanie
27
2.
Podstawowe techniki programowania ...................................................................... 29
Pocztki
29
Przestrzenie nazw i typy
32
Projekty i solucje
37
Komentarze, regiony oraz czytelno
42
Nieprawidowe komentarze
43
Komentarze dokumentujce XML
44
Zmienne
45
Typy zmiennych
46
Wyraenia i instrukcje
52
Instrukcje przypisania
55
Operatory inkrementacji i dekrementacji
55
Instrukcje sterowania przepywem i wyboru
56
Instrukcje if
58
Instrukcje switch oraz case
62
Instrukcje iteracji
64
Instrukcje foreach
65
Instrukcje for
67
Instrukcje while oraz do
69
Przerywanie wykonywania ptli
70
3
887659450.002.png
 
Metody
71
Podsumowanie
74
3. Wyodrbnianie idei przy wykorzystaniu klas i struktur ............................................ 77
Dziel i rzd
77
Wyodrbnianie idei w formie metod
77
Wyodrbnianie idei przy uyciu obiektów i klas
80
Definiowanie klas
81
Reprezentowanie stanu przy uyciu waciwoci
82
Poziomy ochrony
84
Inicjalizacja przy uyciu konstruktora
86
Pola: miejsca do zapisywania danych
90
Pola mog si zmienia, lecz stae nie
92
Pola i waciwoci tylko do odczytu
93
Typ enum — powizane ze sob stae
96
Typy wartociowe i referencyjne
100
Zbyt wiele konstruktorów, Panie Mozart
105
Przecianie
105
Metody przecione oraz domylne parametry nazwane
106
Inicjalizatory obiektów
108
Definiowanie metod
112
Deklarowanie metod statycznych
115
Pola i waciwoci statyczne
116
Konstruktory statyczne
117
Podsumowanie
119
4. Rozszerzalno i polimorfizm .................................................................................... 121
Tworzenie asocjacji poprzez kompozycj i agregacj
122
Dziedziczenie i polimorfizm
124
Zastpowanie metod w klasach pochodnych
126
Ukrywanie skadowych klasy bazowej przy uyciu new
127
Zastpowanie metod przy uyciu modyfikatorów virtual i override
129
Dziedziczenie i ochrona
132
Wywoywanie metod klasy bazowej
134
Dotd i ani kroku dalej: modyfikator sealed
136
Wymuszanie przesaniania — metody abstrakcyjne
138
Wszystkie typy dziedzicz po klasie Object
144
Pakowanie i rozpakowywanie typów wartociowych
144
C# nie obsuguje wielokrotnego dziedziczenia implementacji
149
C# obsuguje wielokrotne dziedziczenie interfejsów
149
Tworzenie jednych interfejsów na bazie innych
152
Jawna implementacja interfejsów
153
Ostateczne rozwizanie: sprawdzanie typów podczas wykonywania programu
157
Podsumowanie
158
4
Spis treci
5.
Delegacje — atwo komponowania i rozszerzalno .......................................... 159
Kompozycja funkcyjna wykorzystujca delegacje
166
Typ Action<T> — akcje ogólne
172
Predicate<T> — predykaty ogólne
175
Stosowanie metod anonimowych
177
Tworzenie delegacji przy uyciu wyrae lambda
178
Delegacje we waciwociach
180
Ogólne delegacje do funkcji
182
Informowanie klientów za pomoc zdarze
186
Udostpnianie duej liczby zdarze
194
Podsumowanie
197
6. Obsuga bdów ........................................................................................................ 199
Kiedy i jak uzna niepowodzenie
204
Zwracanie kodu bdu
207
Debugowanie wartoci zwracanych
213
Wyjtki
214
Obsuga wyjtków
219
Kiedy s wykonywane bloki finally?
226
Okrelanie, jakie wyjtki bd przechwytywane
227
Wyjtki niestandardowe
230
Podsumowanie
232
7. Tablice i listy .............................................................................................................. 233
Tablice
233
Tworzenie i inicjalizacja
234
Wasne typy w tablicach
237
Skadowe tablic
242
Wielko tablic
247
List<T>
254
Niestandardowe indeksatory
257
Wyszukiwanie i sortowanie
264
Kolekcje i polimorfizm
264
Tworzenie wasnych implementacji IEnumerable<T>
268
Podsumowanie
274
8. LINQ ............................................................................................................................ 275
Wyraenia zapyta
275
Wyraenia zapyta a wywoania metod
277
Metody rozszerze a LINQ
278
Klauzule let
280
Koncepcje i techniki LINQ
281
Delegacje i wyraenia lambda
281
Styl funkcyjny i kompozycja
283
Wykonywanie opónione
284
Spis treci
5
Operatory LINQ
285
Filtrowanie
285
Porzdkowanie
286
Konkatenacja
289
Grupowanie
289
Projekcje
291
Spinanie
298
Robimy si wybredni
299
Testowanie caej kolekcji
300
Agregacja
302
Operacje na zbiorach
304
czenie
304
Konwersje
305
Podsumowanie
306
9. Klasy kolekcji .............................................................................................................. 307
Sowniki
307
Popularne zastosowania sowników
309
IDictionary<TKey, TValue>
315
Sowniki i LINQ
317
HashSet oraz SortedSet
318
Kolejki
319
Listy poczone
320
Stosy
321
Podsumowanie
322
10. acuchy znaków ...................................................................................................... 323
Czym s acuchy znaków?
324
Typy String i Char
325
Literay acuchowe i znakowe
326
Oznaczanie znaków specjalnych
327
Formatowanie wywietlanych danych
330
Standardowe acuchy formatowania liczb
331
Niestandardowe acuchy formatujce
337
Daty i godziny
340
W drug stron — konwersja acuchów na dane innych typów
343
Zoone formatowanie przy uyciu metody String.Format
345
Wraliwo na ustawienia kulturowe
346
Poznawanie regu formatowania
348
Uzyskiwanie dostpu do znaków na podstawie indeksów
349
acuchy znaków s niezmienne
349
Pobieranie cigu znaków
351
Skadanie acuchów znaków
352
Ponowne dzielenie acuchów
354
Wielkie i mae litery
355
6
Spis treci
Zgłoś jeśli naruszono regulamin