ruby. programowanie scan.pdf
(
7250 KB
)
Pobierz
4.4. Wywoania metod
89
4.5. Przypisania
91
4.6. Operatory
99
5.
Instrukcje i przepyw sterowania .............................................................................. 115
5.1. Instrukcje warunkowe
116
5.2. Ptle
124
5.3. Iteratory i obiekty przeliczalne
126
5.4. Bloki
136
5.5. Kontrola przepywu sterowania
141
5.6. Wyjtki i ich obsuga
148
5.7. Instrukcje BEGIN i END
158
5.8. Wtki, wókna i kontynuacje
159
6.
Metody, obiekty klasy Proc, lambdy i domknicia ................................................... 165
6.1. Definiowanie prostych metod
167
6.2. Nazwy metod
170
6.3. Nawiasy w metodach
172
6.4. Argumenty metod
174
6.5. Obiekty proc i lambda
181
6.6. Domknicia
188
6.7. Obiekty klasy Method
191
6.8. Programowanie funkcyjne
192
7.
Klasy i moduy ............................................................................................................ 201
7.1. Definiowanie prostej klasy
202
7.2. Widoczno metod — publiczne, chronione i prywatne
218
7.3. Tworzenie podklas i dziedziczenie
220
7.4. Tworzenie i inicjacja obiektów
227
7.5. Moduy
232
7.6. Funkcje load i require
236
7.7. Metody singletonowe i klasa eigenclass
240
7.8. Wyszukiwanie metod
242
7.9. Wyszukiwanie staych
244
8.
Refleksja i metaprogramowanie .............................................................................. 247
8.1. Typy, klasy i moduy
248
8.2. Wykonywanie acuchów i bloków
250
8.3. Zmienne i stae
252
8.4. Metody
254
8.5. Metody zwrotne
258
8.6. ledzenie
259
4
Spis treci
8.7. Moduy ObjectSpace i GC
261
8.8. Niestandardowe struktury sterujce
262
8.9. Brakujce metody i stae
264
8.10. Dynamiczne tworzenie metod
267
8.11. Tworzenie acuchów aliasów
269
8.12. Jzyki do wyspecjalizowanych zastosowa
274
9.
Platforma Ruby .......................................................................................................... 279
9.1. acuchy
280
9.2. Wyraenia regularne
285
9.3. Liczby i matematyka
295
9.4. Data i godzina
299
9.5. Kolekcje
300
9.6. Pliki i katalogi
320
9.7. Wejcie i wyjcie
325
9.8. Programowanie sieciowe
335
9.9. Wtki i wspóbieno
340
10. rodowisko Ruby ....................................................................................................... 355
10.1. Uruchamianie interpretera Ruby
356
10.2. rodowisko najwyszego poziomu
360
10.3. Praktyczne skróty do ekstrakcji i raportowania
368
10.4. Wywoywanie systemu operacyjnego
370
10.5. Bezpieczestwo
374
Skorowidz ............................................................................................................................ 379
Spis treci
5
ROZDZIA 2.
Struktura i uruchamianie
programów Ruby
31
Niniejszy rozdzia opisuje struktur programów w jzyku Ruby. Na pocztku opisano struktur
leksykaln, w tym tokeny i znaki, z których skada si program. Dalej znajduje si opis struktu-
ry syntaktycznej programu Ruby z wyjanieniem sposobów pisania wyrae, instrukcji ste-
rujcych, metod, klas itd. jako sekwencji tokenów. Na kocu zamieszczony jest opis plików
zawierajcych kod Ruby z objanieniem sposobów dzielenia programów w tym jzyku na kilka
plików oraz wykonywania pliku z kodem Ruby przez interpreter Ruby.
2.1. Struktura leksykalna
Interpreter Ruby analizuje program jako sekwencj
tokenów
. Nale do nich: komentarze,
literay, znaki interpunkcyjne, identyfikatory i sowa kluczowe. Niniejszy rozdzia wprowadza
wymienione typy tokenów oraz zawiera wane informacje na temat znaków, z których si
one skadaj, w tym rozdzielajcych biaych znaków.
2.1.1. Komentarze
Komentarze zaczynaj si od znaku
#
i maj zasig do koca wiersza. Interpreter Ruby igno-
ruje znaki
#
i wszystko, co znajduje si za nimi w tym samym wierszu (nie ignoruje znaku
nowego wiersza, który jest biaym znakiem mogcym oznacza zakoczenie instrukcji).
Jeli
#
znajduje si wewntrz acucha lub wyraenia regularnego (zobacz rozdzia 3.), to
stanowi jego cz i nie wprowadza komentarza.
# Ten cay wiersz jest komentarzem.
x = "#To jest acuch."
# A to jest komentarz.
y = /#To jest wyraenie regularne./
# Tu jest jeszcze jeden komentarz.
Komentarze zajmujce wiele wierszy s tworzone przez wstawienie znaku
#
na pocztku
kadego z nich.
#
# Niniejsza klasa reprezentuje liczb typu Complex.
# Mimo nazwy (zoona) nie jest ona wcale skomplikowana.
#
Naley zauway, e w jzyku Ruby nie ma komentarzy w stylu C
/* */
. Nie ma sposobu
na wstawienie komentarza w rodku wiersza kodu.
2.1.1.1. Dokumenty osadzone
W jzyku Ruby dostpny jest jeszcze inny sposób wstawiania komentarzy wielowierszo-
wych. S to tak zwane
dokumenty osadzone
(ang.
embedded document
). Pierwszy wiersz ta-
kiego komentarza zaczyna si od cigu znaków
=begin
, a ostatni od cigu
=end
. Tekst znaj-
dujcy si pomidzy
=begin
a
=end
jest ignorowany. Naley tylko pamita, e midzy tekstem
a cigami
=begin
i
=end
musi by przynajmniej jedna spacja.
Dokumenty osadzone s wygodnym sposobem na tworzenie dugich komentarzy bez wsta-
wiania na pocztku kadego wiersza znaku
#
.
=begin Kto musi naprawi poniszy kod!
Kod znajdujcy si w tym miejscu jest w komentarzu.
=end
32
Rozdzia 2. Struktura i uruchamianie programów Ruby
Plik z chomika:
AGAPE_AGAPE
Inne pliki z tego folderu:
autocad 2005 i 2005 pl full.pdf
(22413 KB)
intensywny kurs przywództwa. szybki program rozwoju zdolności przywódczych full.pdf
(9732 KB)
płytki umysł. jak internet wpływa na nasz mózg helion.pdf
(34503 KB)
analiza statystyczna. microsoft excel 2010 pl cała książka.pdf
(27781 KB)
matematyczne-szkielko-i-oko.-mniej-i-bardziej-powazne-zastosowania-matmy full scan.pdf
(28897 KB)
Inne foldery tego chomika:
! # Wrzucone - sprawdzone i pełne Ebooki #
! # Wrzucone - sprawdzone i pełne Ebooki #(1)
! # Wrzucone - sprawdzone i pełne Ebooki #(10)
! # Wrzucone - sprawdzone i pełne Ebooki #(2)
! # Wrzucone - sprawdzone i pełne Ebooki #(3)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin