„NOWE TEORIE INTEGRACJI EUROPEJSKIEJ” Ben Rosamond [w:] Unia Europejska, Organizacje i funkcjonowanie
WPROWADZENIE
Klasyczna debata między neofunkcjonalistami a reprezentantami podejścia międzyrządowego:
Co odgrywa większą rolę w procesie integracji: instytucje ponadnarodowe i podmioty niepaństwowe czy ma on bardziej charakter międzyrządowy?
Stare teorie zakorzenione w zdeaktualizowanej koncepcji UE – nie potrafią ogarnąć tego co się w UE dzieje obecnie
GRANICE KLASYCZNEJ DEBATY
Krytyka
I. Zarzut I
Ø krytyka neofunkcjonalistów za brak związku między ich teorią integracji a rozwojem tego procesu w E.
- trwałość uczuć narodowych
- polityka międzyrządowa w połowie lat 60.
Ø Podejście międzyrządowe – duża część świadectw stoi w sprzeczności z twierdzeniem, że istotne zmiany w integracji są wynikiem jedynie międzyrządowych porozumień.
II. zarzut II
Ø Stare podejście zagubiło się w bezładzie dyscypliny SM
Ø Tematy SM: wojna i pokój + stosunki między państwami
Ø zainteresowanie integracja jako sposobu wyeliminowania wojen
Ø neofunkcjonaliści: mechanizmy postępującego procesu integracji
Ø podejście międzyrządowe: w jaki sposób dyplomacja przetrwałą lub została zinstytucjonalizowana w kontekście IE
Ø UE to nie jedynie kwestia integracji! Zapewnienie realizacji swoich interesów
Ø UE jako system polityczny nie przystający do żadnego z tradycyjnych sposobów pojmowania państwa
III. Zarzut III
Ø Neofunkcjonalizm jako teoria zbyt ogólna, próbująca tłumaczyć mechanizmy integracji regionalnej działające na całym świecie
Ø Pojawienie się teori średniego zakresu – dążą do wyjaśnienia wybranych askeptów zjawiska, a nie jego całości. Obecnie właściwie nie ma już całościowych teorii IE
IV. Zarzut IV
Ø Zmiana celu badań z formy integracji na proces decyzyjny
Krytyka krytyki: Krytyka wobec starych koncepcji nie sprawdza się do końca
Tradycja konstytutywna – bliski związek między teorią a praktyką, ale ich ocena powinna opierać się na różnych kryteriach
Krytyka wydzielania IE ze SM
Badania nad zjawiskiem są uzależnione tak od zmian zachodzącym w naukach społecznych jak i od kontekstu tworzonego przez to zjawisko
Przejście od pytania „dlaczego dochodzi do integracji” do pytania „jakie są skutki integracji?” – Eurosystem Polit. Przestaje być zmienną zależną, a staje się zmienna niezależną – UE przestaje być zjawiskiem do analizowania, a staje się czynnikiem pomagającym analizować
INSTYTUCJONALIZM A UE
· Wysoki stopień instytucjonalizacji UE
· Instytucje ponadnarodowe, międzyrządowe, pomniejsze organy
a. Założyciele WE w zamyśle starali się zapewnić pożądaną równowagę między siłami narodowymi i ponadnarodowymi, która to okazałą się względnie trwała
b. Tworzenie się odrębnych kultur w poszczególnych instytucjach
c. Istnienie elementów nieformalnych
· Instytucje a nowy instytucjonalizm
ü Stary instytucjonalizm – instytucja jako organy ustawodawcze, wykonawcze i sądownicze sys. państwowego – badanie tych organów
ü Nowy instytucjonalizm – instytucje są ważne ponieważ wpływają na zachowanie podmiotów (a nie tylko dlatego że są wyrazem określonej kultury politycznej); rozszerzenie definicji instytucji
· Instytucje definiuje się najczęściej w szeroki ujęciu jako utrwaloną praktykę obok formalnie ustanowionych podmiotów
· Typy nowego instytucjonalizmu
· Instytucjonalizm racjonalnego wyboru
ü Badają sposób w jaki zmienia się układ sił poszczególnych podmiotów w wyniku zmian reguł instytucjonalnych
ü Istoty ludzkie dążą do własnej korzyści, a ich zachowania są racjonalne i strategiczne
ü Podmioty Polit. Formułują swoje preferencje na podstawie własnych interesów, a ich cele są uporządkowane hierarchicznie
ü Instytucje jako zmienne modyfikujące – wywierają wpływ na sposób w jaki podmioty wypełniają swoje funkcje
ü Zmiany w instytucjonalnych regułach gry skłaniaja podmioty do przemyślenia strategii osiągania celów
ü Tezy dotyczące zmieniającego się układu sił podmiotów instytucjonalnych w procesie decyzyjnym
ü Koncepcje tej szkoły stanowią podstawę do opracowywania i stosowania sprawdzalnych hipotez
ü Skupiając się na formalnych regułach pomijają procesy nieformalne
ü Nie dostrzegają, że interesy i tożsamość podlegają zmianom w procesie socjalizacji (niezmienność podmiotów)
ü Twierdzą, że ich podejście jest bardziej ścisłe i naukowe niż inne
ü Ich podejście ma prowadzić do zdobywania wiedzy w sposób usystematyzowany
· Instytucjonalizm szkoły historycznej
ü Badają długofalowe skutki konkretnych wyborów instytucjonalnych dokonanych w określonym momencie
ü Instytucje mają określone kierunki działań i formułują własne interesy i programy o charakterze ciągłym – ich zadania mogą się utrwalić i zyskać cechy trwałości – mechanizm zależności od ścieżki rozwojowej – dążenie do przetrwania – instytucje mogą przeżyć swoich twórców i wywołać skutki, których nie przewidzieli;
ü Inicjatorzy wspólnej polityki mogą starać się przeprojektować instytucje, muszą jednak liczyć się z ich utrwalonymi programami i interesami, któ®e często trudno jest zreformować
ü Problem niezamierzonych konsekwencji – projektanci WE zaprojektowali instytucje, które osłabiły możliwość kontrolowania własnych gospodarek przez rządy
ü Refleksje nad tym jak instytucje UE uzyskują określone kompetencje w skutek pewnych decyzji i jak racjonalne posunięcia w określonym momencie wpływają na racjonalne działanie w przyszłości
ü Nikły związek z założeniem o racjonalności podmiotów
ü W jaki sposób instytucje stają się nośnikami pewnych idei, wartości i norm
ü Jak kultury instytucjonalne wpływają na etapy procesu decyzyjnego, oddziaływają na wybór działań i politykę oraz pomagają kształtować interesy poszczególnych podmiotów
· Instytucjonalizm socjologiczny
ü Uwaga na kulturze instytucji i na sposobie w jaki wzorce komunikacji i perswazji funkcjonują w obrębie instytucji
ü Odrzucają inne formy instytucjonalizmu ze względu na charakteryzujący je racjonalizm
ü Wyraźnie odrębna ontologia (podstawowa koncepcja świata)
ü Interesy podmiotów są endogeniczne tj. ustalają się w trakcie reakcji z innymi podmiotami a nie na jej wstępie (w przeciwieństwie do innych instytucjonalizmów)
ü Kultura instytucji – wspólne układy odniesienia, normy rządzące zachowaniami raz filtry poznawcze
ü Instytucje wpływają na strategiczne kalkulacje jednostek (i racjonalnego wyboru) ale też na podstawowe preferencje i tożsamość – obrębie unijnych instytucji tworzą się trwałe wzorce interakcji i formy zachowań
ü Instytucje mają wpływ na to jak postrzegają je inne podmioty, jak są rozumiane
ü Czy formalnie międzyrządowe procesy (np. polityka bezp.) to tradycyjne formy interakcji międzypaństwowych Czy też nowe formy kontaktów między przedstawicielami państw członkowskich
ü Rola perswazji, argumentacji i komunikacji
ü Inicjatorzy norm – jednostki na wpływowych stanowiskach, będące w stanie przekształcić swoje prywatne przekonania w szeroko podzielane poglądy
TEORIE PROCESU DECYZYJNEGO A UE
· UE jako system polityczny, od którego oczekuje się spójnej i racjonalnej polityki, skłania nas do myślenia o niej w kategoriach innych niż te, które charakteryzowały tradycyjne teorie integracji – narzędzia analizy polityki
· UE źródłem istotnych decyzji w E.
· Od początku utworzenia WE kompetencje decyzyjne przesunęły się w dużym stopniu z członków na szczebel e.
· Odejście od idei, że podstawowym ustawodawstwem UE są traktaty – SA tez regulacje techniczne i szczegółowe itp.
· W różnych rodzajach aktywności różne procedury decyzyjne
· Teorie analizy polityki
Ø Trzy poziomy działań przy analizie procesu decyzyjnego
- Poziom ponadsystemowy- Zmiany w szerszym otoczeniu UE; Analiza za pomocą teorii SM
- Poziom systemowy - Zmiany instytucjonalne; Analiza za pomocą teorii Nowego instytucjonalizmu
- Poziom pośredni (sektorowy) - Zmiany zasobów; Analiza sieci polityki
Analiza sieci polityki:
Sieć polityki (Policy networks) – sposób myślenia o złożonych sytuacjach decyzyjnych charakteryzujących się stałymi relacjami pomiędzy licznymi zainteresowanymi ich wynikiem podmiotami.
Złożoność sprawia, że wiedza specjalistyczna spycha na dalszy plan ideologie ALE
Analiza sieci polityki dotyczy polityki wpływów i wzajemnych zależności wszędzie tam, gdzie władza jest rozproszona .
W sieciach często dochodzi do wymiany zasobów między uczestnikami. Naciska na zrozumienie wzajemnych relacji polegających na zależności, które zachodzą w różnych sektorach.
Taką analizę uzasadnia wielopodmiotowy, płynny, regulacyjny i nierówny charakter unijnej gry decyzyjnej; poza tym pojęcie „sieci polityki” jest płynne i pasuje do rozdrobnionego, złożonego i wielopodmiotowego procesu formułowania polityki UE
UE a analiza sieci polityki: krytyka: lekceważenie interakcji zachodzących pomiędzy instytucjami;
Koncepcja państwa regulacyjnego Giandomenico Majone’a. Analiza UE w kategorii trendów kształtujących systemy zarządzania.
Analiza zmian, jakie dokonały się w sposobie zarządzania rozwiniętymi gosp. kapitalistycznymi w obliczu wyzwań wynikających z przemian globalnych
Państwa regulacyjne starają się usunąć niedoskonałości rynku (w przeciwieństwie do otwartego interwencjonalizmu i jego redystrybucji zasobów)
Państwem regulacyjnym jest USA; UE ma wiele ważnych cech państwa regulacyjnego – zadania regulacyjne UE
UE jako zespół instytucji regulacyjnych stworzonych przez państwa członkowskie w celu rozwiązania problemów wynikających z niedoskonałości rynku
System zarządzania – zespół działań i instytucji tworzących określony porządek;
Tradycyjne metody państwowej regulacji, interwencji i legislacji są zastępowane innymi, a władza ulega rozproszeniu wśród różnych podmiotów.
WIELOPOZIOMOWY SYSTEM ZARZĄDZANIA
Charakter zarządzania w Europie w ciągu ostatnich 50 lat tak znacznie się zmienił, że uległy dużemu zatarciu granice między formułowaniem polityki na poziomie narodowym i europejskim. Proces decyzyjny UE nie odbywa się tylko na poziomie europejskim, ale wkracza w systemy narodowe.
Wielopoziomowy system zarządzania - rozproszenie procesu podejmowanie decyzji na różnych szczeblach terytorialnych.
Rządy nadal pozostają ważnymi ośrodkami władzy, ale niektóre kompetencje przesunęły się na szczebel europejskim i doszło do rozproszenia władzy.
Proces legislacyjny składa się kilku szczebli władzy, a granice pomiędzy nimi są płynne, tak że kształtujące politykę podmioty mogą się poruszać pomiędzy szczeblami. Rozproszenie władzy na różnych obszarach jest nierówne.
UE Z PERSPEKTYWY SPOŁECZNEGO KONSTRUKTYWIZMU
· Alexander Wandt
· Interesują się IE jako procesem; koncentrują się na zagadnieniach tożsamości, sposobie tworzenia norm europejskich oraz ich wpływie na instytucje europejskie i państwa członkowskie
· Wg konstruktywistów teorie realistyczne i liberalne są racjonalistyczne i zakładają interesy za z góry określone.
· Pozytywistyczna koncepcja gromadzenia wiedzy – neutralność faktów, istnienie postrzeganej rzeczywistości oraz konieczność stosowania metody naukowej
· Droga pośrednia między relatywizmem a racjonalizmem
· Interesy kształtują się w społeczności co oznacza, że regularności sys. mn. są konsekwencją zbiorowych znaczeń
· Interesują się, jak rodzą się zbiorowe percepcje oraz jak instytucje określają interesy i tożsamość podmiotów
· Dążą do zdobywania wiedzy poprzez jasne programy badawcze, wysuwanie sprawdzalnych hipotez i określanie przyczynowych mechanizmów zaobserwowanych regularności (część konstruktywistów się nie zgadza – debata „jak powinna wyglądać dobra nauka społ.?)
· Konstruktywiści badają sposób przechodzenia od reżimu negocjacyjnego do sys. politycznego
· Pojęcie tożsamości europejskiej – badanie jej powstania poprzez użycie języka, zastosowanie pewnych idei oraz ustanowienie pewnych norm.
· Normy – zbiorowe oczekiwania dotyczące właściwego zachowania podmiotów o określone tożsamości
· Poprzez internalizację norm podmioty zyskują tożsamość i określają swoje interesy (konstytutywne skutki norm)
...
eilla