marketing-narracyjny.-jak-budowac-historie,-ktore-sprzedaja full scan.pdf

(18546 KB) Pobierz
887650931.003.png
Spis treci
Wstp ...................................................................... 5
Rozdzia 1. Opowiedz albo nie przeszkadzaj .................... 15
Natok informacji i efekt: attention crash ...................................... 16
Syzyfowe prace marketingu i public relations ................................ 19
Od speniania potrzeb konsumentów po ich tworzenie ................. 22
Marketing decyduje o wartoci ...................................................... 24
Trzy tysice reklam dziennie .......................................................... 27
Krzycze goniej, jeszcze goniej .................................................. 29
Kto opowie wiat, ten nim rzdzi ................................................... 37
Powrót komunikacji do korzeni ..................................................... 43
Opowiadanie wci tych samych historii, na nowo ........................ 45
akniemy dobrych historii ............................................................. 51
31 narratemów i struktura dramatu Szekspirowskiego .................. 54
Rozdzia 2. Opowiedz mi o swojej firmie ........................ 57
Podstawa: strategia wizerunkowa .................................................. 59
Precyzja w komunikacji z otoczeniem ............................................ 61
Scenariusze dla firm ....................................................................... 65
Sia narracji w biznesie ................................................................... 69
Co sprzedajecie? ............................................................................ 72
Narracja Steve’a Jobsa ................................................................... 74
Sprzeda emocji, nie produktów .................................................... 76
Mniej informacji, wicej historii ..................................................... 78
Porywajca walka narracji .............................................................. 81
Nie kupujemy ju marek, ale dobre opowieci .............................. 87
W poszukiwaniu marze ................................................................ 89
Pi elementów dobrej narracji ...................................................... 98
4
MARKETING NARRACYJNY
Rozdzia 3. Opowiedz mi swoj histori .........................107
Precyzja wyjtkowej opowieci ..................................................... 107
Narracyjne wizytówki ................................................................... 109
ycie w kilku sekundach .............................................................. 112
Opowieci ksztatujce los jednostki ............................................ 119
E-reputacja i puapki sieci ............................................................ 123
Zarzdzanie cyfrow tosamoci ................................................ 126
Narzdzia budowy e-reputacji ..................................................... 129
Blogi nie buduj reputacji menederów ....................................... 133
140 znaków skutecznej opowieci ................................................ 141
Engage or die ............................................................................... 149
Rozdzia 4. Opowiedz mi o swoim miecie ......................151
Rozdzia 5. Opowiedz mi o swoim przywództwie .............155
Jak wygra wybory dziki dobrej narracji? ................................... 156
Opowie omija poredników informacji ..................................... 158
Narracja latarni wiata 2.0 .......................................................... 167
Dobre opowieci buduj frekwencj ............................................ 175
Odbiorca: low information voters ................................................ 180
Nadawca: aktor sceny publicznej ................................................. 183
Rola mediów: wybór polityków z najlepszymi opowieciami ....... 186
Codzienna walka narracji ............................................................. 191
Rozdzia 6. Opowiedz mi o swoim kraju… .......................197
Do it yourself! .........................................................205
43
Opowiedz albo nie przeszkadzaj
Powrót komunikacji do korzeni
„yjemy zanurzeni w opowieciach tak, jak ryby yj zanurzone
w wodzie. Pyniemy poprzez sowa i obrazy tworzce narracje, za-
sysamy historie do naszych umysów tak jak ryby zasysaj tlen po-
przez skrzela. Kluczem naszej tosamoci, ale i rozwoju, s opowie-
ci” — przekonuje Christina Baldwin 35 .
Ludzie uwielbiaj dobre opowieci. Odbiorcy wiedz, na któr
parti powinni zagosowa w najbliszych wyborach (i bd nama-
wia do tego wszystkich wokó), w jakim kraju czy miecie chcieli-
by spdzi najblisze wakacje (a gdyby wygrali w gry liczbowe lub
otrzymali nieoczekiwany spadek, chcieliby wanie tam spdzi resz-
t ycia), jak sie telefonii komórkowej i jaki komputer wybra, aby
wspomóc tych, którzy walcz z monopolistami o „bardziej sprawie-
dliwe” stawki cen za poczenia telefoniczne i z gigantami rynku
o prawa konsumenckie. Dobra opowie sprawia, e zmieniamy per-
cepcj osoby, miejsca, firmy, partii, stowarzyszenia, regionu, kraju.
Scenarzysta Robert McKee powtarza czsto: „Opowieci s mone-
t wymiany w relacjach midzyludzkich” 36 .
Psychologia ewolucyjna wskazuje, dlaczego od dowiadcze zbio-
rowych, od statystyk i zbiorczych opracowa waniejsze s indywidu-
alne historie. Czowiek ma bowiem naturalne skonnoci do gene-
ralizowania, przenoszenia historii pojedynczych na ca populacj
— ta skonno jest czstsza ni uszczegóawianie, zaszczepianie hi-
storii zbiorowych na indywidualnym gruncie. Uogólniajce syntezy,
raporty zbiorcze, przemijaj w zgieku komunikatów, gdy nie zostan
dobrze „opowiedziane”, zobrazowane pojedynczym przypadkiem,
35 Christina Baldwin, Storycatcher: Making Sense of Our Lives Through the Power
and Practice of Story , New World Library, 2007.
36 Robert McKee, warsztaty scenariuszowe, Pary, czerwiec 2011.
887650931.004.png
 
44
MARKETING NARRACYJNY
raporty zbiorcze, przemijaj w zgieku komunikatów, gdy nie zostan
dobrze „opowiedziane”, zobrazowane pojedynczym przypadkiem,
jednostkowym przykadem. Wiemy, e ma to zwizek z dug ewolu-
cj naszego gatunku: empirycznej drogi, zdobywanych dowiadcze,
przekazywanych poprzez opowieci przy ognisku. Badania neuromar-
ketingowe prowadzone na Uniwersytecie Princeton pokazuj, jak
zmienia si aktywno neuronów w mózgu odbiorców, odwzorowu-
jc aktywno neuronów w mózgu nadawcy. Warunkiem skutecznej
komunikacji jest jednak swoista „synchronizacja” z mózgiem osoby
opowiadajcej histori, gdy jest ona zrozumiaa i interesujca 37 .
14. Raport PNAS
„Fundamentaln kwesti nie jest dzi prdko, z któr dziaaj
neurony, ale raczej sposób, w jaki funkcjonuj nasze zdolnoci po-
znawcze, jaka jest nasza skuteczno w rozwizywaniu problemów,
podejmowaniu decyzji, z jak szybkoci orientujemy si w otaczaj-
cym nas wiecie” — pisz Gabriel Salomon i David Perkins 38 . Inte-
ligencja czowieka jest w duej czci inteligencj „samoadaptujc
si”, odnajdujc prdzej czy póniej rozwizanie problemów, przed
którymi stajemy.
By moe dlatego wanie komunikacja w czasach attention crash
wraca do korzeni. To Ateczycy komunikowali si, w odrónieniu
od Barbarów niepotraficych si wysawia. Komunikacja przeciw-
37 Greg J. Stephens, Lauren J. Silbert, Uri Hasson, Speaker — listener neural cou-
pling underlies successful communication , Neuroscience Institute, Princeton Uni-
versity, Princeton, PNAS, 2010.
38 David Perkins, Gabriel Salomon, Intelligence and Technology: The Impact of Tools
on the Nature and Development of Human Abilities , Routledge, 2005.
887650931.005.png 887650931.001.png 887650931.002.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin