siedem języków w siedem tygodni. praktyczny przewodnik nauki języków programowania full scan.pdf
(
12327 KB
)
Pobierz
Spis treci
Dedykacja ............................................................................................................ 7
Podzikowania .................................................................................................... 9
Sowo wstpne .................................................................................................. 13
Rozdzia 1. Wprowadzenie ............................................................................... 17
1.1. Metoda w szalestwie ............................................................................................... 17
1.2. Jzyki ....................................................................................................................... 19
1.3. Kup t ksik .......................................................................................................... 22
1.4. Nie kupuj tej ksiki ................................................................................................. 23
1.5. Ostateczny wniosek ................................................................................................... 26
Rozdzia 2. Ruby ................................................................................................ 27
2.1. Krótki rys historyczny ............................................................................................... 28
2.2. Dzie 1. Gdzie jest niania? ....................................................................................... 30
2.3. Dzie 2. Sfrun z nieba .......................................................................................... 38
2.4. Dzie 3. Powana zmiana ........................................................................................ 52
2.5. Ruby. Podsumowanie ............................................................................................... 60
Rozdzia 3. Io ..................................................................................................... 65
3.1. Przedstawiamy jzyk Io ............................................................................................. 65
3.2. Dzie 1. Urywamy si ze szkoy. Wagarujemy ........................................................... 66
3.3. Dzie 2. Król kiebasy .............................................................................................. 80
3.4. Dzie 3. Festyn oraz inne dziwne miejsca .................................................................. 89
3.5. Io. Podsumowanie .................................................................................................... 99
Rozdzia 4. Prolog ............................................................................................ 103
4.1. O Prologu ............................................................................................................. 104
4.2. Dzie 1. wietny kierowca ...................................................................................... 105
6
Siedem jzyków w siedem tygodni
4.3. Dzie 2. Pitnacie minut do Wapnera .................................................................... 119
4.4. Dzie 3. Podbi Vegas ........................................................................................... 131
4.5. Prolog. Podsumowanie ........................................................................................... 143
Rozdzia 5. Scala .............................................................................................. 147
5.1. O jzyku Scala ....................................................................................................... 148
5.2. Dzie 1. Zamek na wzgórzu ................................................................................... 152
5.3. Dzie 2. Przycinanie ywopotu i inne sztuczki ......................................................... 168
5.4. Dzie 3. Cicie puchu ............................................................................................ 183
5.5. Scala. Podsumowanie ............................................................................................. 193
Rozdzia 6. Erlang ........................................................................................... 199
6.1. Przedstawiamy Erlanga .......................................................................................... 200
6.2. Dzie 1. Z wygldu czowiek .................................................................................. 204
6.3. Dzie 2. Zmiana form ............................................................................................ 215
6.4. Dzie 3. Czerwone piguki ...................................................................................... 228
6.5. Erlang. Podsumowanie ........................................................................................... 241
Rozdzia 7. Clojure .......................................................................................... 245
7.1. Przedstawiamy jzyk Clojure ................................................................................... 246
7.2. Dzie 1. Szkolenie Luke’a ...................................................................................... 248
7.3. Dzie 2. Yoda i Moc .............................................................................................. 267
7.4. Dzie 3. Oko za .................................................................................................... 282
7.5. Clojure. Podsumowanie .......................................................................................... 291
Rozdzia 8. Haskell .......................................................................................... 297
8.1. Przedstawiamy Haskella ......................................................................................... 297
8.2. Dzie 1. Wartoci logiczne ..................................................................................... 299
8.3. Dzie 2. Wielka sia Spocka ................................................................................... 315
8.4. Dzie 3. czno umysów .................................................................................... 326
8.5. Haskell. Podsumowanie .......................................................................................... 342
Rozdzia 9. Podsumowanie ............................................................................ 347
9.1. Modele programowania .......................................................................................... 348
9.2. Wspóbieno ....................................................................................................... 351
9.3. Konstrukcje programowania .................................................................................... 354
9.4. Znajd swój gos .................................................................................................... 356
Dodatek A. Bibliografia .................................................................................. 357
Skorowidz ........................................................................................................ 359
Rozdzia 4.
Prolog
Sally Dibbs, Dibbs Sally. 461-0192.
Raymond
A
ch, ten Prolog. Czasami spektakularnie byskotliwy, innym razem tak sa-
mo frustrujcy. Zdumiewajce odpowiedzi uzyskujemy tylko wtedy, kiedy
wiemy, jak naley zadawa pytania. Porównabym go do postaci z
Rain
Mana
1
. Pamitam, jak jeden z gównych bohaterów, Raymond, niewiele mylc,
wyrecytowa numer telefonu Sally Dibbs po przeczytaniu dzie wczeniej ksiki
telefonicznej. Zarówno w przypadku Raymonda, jak i Prologu czsto zadaj sobie
dwa pytania: „Skd on to wiedzia” i „Jak on móg tego nie wiedzie?”. Jest kopal-
ni wiedzy, jeli tylko uda nam si waciwie sformuowa pytanie.
Prolog znaczco róni si od innych jzyków, z którymi dotychczas mielimy do czy-
nienia. Zarówno Io, jak i Ruby zaliczaj si do
jzyków imperatywnych
. W jzy-
kach imperatywnych formuujemy „przepisy”. Dokadniej mówic, instruujemy kom-
puter, w jaki sposób naley wykona zadanie. Jzyki imperatywne wyszego poziomu
daj programistom nieco wicej swobody. Pozwalaj na poczenie wielu duszych
kroków w jeden. Ogólnie rzecz biorc, programowanie sprowadza si jednak do zde-
finiowania listy skadników i opisania krok po kroku procesu wypiekania ciasta.
1
Rain Man
. DVD. Reyseria Barry Levinson. 1988; Los Angeles, CA: MGM, 2000.
104
Siedem jzyków w siedem tygodni
Zanim podjem prób napisania tego rozdziau, powiciem kilka tygodni na eks-
perymentowanie z Prologiem. W tym czasie skorzystaem z kilku samouczków. Stu-
diowaem midzy innymi przykady z samouczka J.R. Fishera
2
. W poznaniu termi-
nologii i struktury programu pomóg mi te samouczek A. Aaby’ego
3
. Wykonaem
równie wiele samodzielnych wicze.
Prolog jest jzykiem deklaratywnym. Programista podaje fakty i reguy wnioskowa-
nia, a Prolog znajduje rozwizanie. To tak, jakbymy poszli do dobrego cukiernika.
Opisujemy mu ciastka, które nam smakuj, a on sam, na podstawie przekazanych
regu, dobiera skadniki i piecze ciasto. Programujc w Prologu, nie trzeba zna od-
powiedzi na pytanie
jak
. Za wyciganie wniosków odpowiedzialny jest komputer.
Wystarczy troch poszpera w internecie, aby znale przykady rozwizania sudo-
ku za pomoc programu skadajcego si z mniej ni dwudziestu linijek kodu. S
te programy do ukadania kostki Rubika, czy te rozwizywania popularnych ami-
gówek, takich jak Wiea Hanoi (zaledwie kilkanacie linijek). Prolog by jednym
z pierwszych jzyków programowania logicznego, które odniosy sukces. Programi-
sta formuuje logiczne twierdzenia, a Prolog ocenia, czy s one prawdziwe. W po-
dawanych twierdzeniach mog by luki. Prolog stara si wypeni luki w taki sposób,
by niekompletne fakty tworzyy prawdziwe stwierdzenia.
4.1. O Prologu
Prolog jest jzykiem programowania logicznego opracowanym w 1972 roku przez
Alaina Colmerauera i Phillippe’a Roussela. Jzyk ten zyska popularno w prze-
twarzaniu jzyka naturalnego. Obecnie ten szacowny jzyk dostarcza podstaw pro-
gramowania dla szerokiej gamy problemów — poczwszy od planowania zada,
a skoczywszy na systemach ekspertowych. Ten bazujcy na reguach jzyk mona
wykorzysta do wyraania logiki i zadawania pyta. Tak jak SQL, Prolog przetwa-
rza bazy danych, cho w przypadku Prologu dane skadaj si z regu i zwizków
logicznych. Tak jak SQL, Prolog mona podzieli na dwie czci: jednej do opisy-
wania danych i drugiej do zadawania pyta o dane. W Prologu dane maj posta
logicznych regu. Oto podstawowe bloki budulcowe Prologu:
2
http://www.csupomona.edu/~jrfisher/www/prolog_tutorial/contents.html
3
http://www.lix.polytechnique.fr/~liberti/public/computing/prog/prolog/prolog-tutorial.html
Plik z chomika:
basia1995x
Inne pliki z tego folderu:
autocad 2005 i 2005 pl full.pdf
(22413 KB)
intensywny kurs przywództwa. szybki program rozwoju zdolności przywódczych full.pdf
(9732 KB)
płytki umysł. jak internet wpływa na nasz mózg helion.pdf
(34503 KB)
analiza statystyczna. microsoft excel 2010 pl cała książka.pdf
(27781 KB)
matematyczne-szkielko-i-oko.-mniej-i-bardziej-powazne-zastosowania-matmy full scan.pdf
(28897 KB)
Inne foldery tego chomika:
ebooki(1)moooooooo
ebooki(1)moooooooo(1)
ebooki(1)moooooooo(10)
ebooki(1)moooooooo(11)
ebooki(1)moooooooo(12)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin