kto jest kim. typy osobowości dla menedżerów ebook.pdf

(7585 KB) Pobierz
888145277.001.png
6 _____________ K TO JEST KIM . T YPY OSOBOWOŚCI DLA MENEDŻERÓW
Rozdział 6. Styl kognitywny ................................................. 115
6.1. Sposoby podejmowania decyzji
i rozwiązywania problemów ................................... 116
6.2. Wzajemna użyteczność poszczególnych typów ..... 129
Rozdział 7. Cztery rodzaje temperamentów ..................................... 135
7.1.
Temperament Dionizosa ....................................................137
7.2.
Temperament Epimeteusza ...............................................153
7.3.
Temperament Prometeusza ...............................................167
7.4.
Temperament Apollina ......................................................185
Rozdział 8. Rodzaj temperamentu a praca menedżera .................... 203
Rozdział 9. Szesnaście typów osobowości ....................................... 249
9.1.
ETJ — Typ ekstrawertywny z przewagą myślenia ............257
ESTJ ....................................................................................258
ENTJ ....................................................................................263
9.2.
EFJ — Typ ekstrawertywny z przewagą uczuć ...................271
ESFJ .....................................................................................273
ENFJ ....................................................................................278
9.3.
ENP — Typ ekstrawertywny z przewagą intuicji .............285
ENTP ...................................................................................287
ENFP ...................................................................................291
9.4.
ESP — Typ ekstrawertywny
z postrzeganiem zmysłowym .............................................298
ESTP ...................................................................................301
ESFP ....................................................................................306
9.5.
ITP — Typ introwertywny z przewagą myślenia ..............312
ISTP ....................................................................................314
INTP ....................................................................................322
9.6.
INJ — Typ introwertywny z przewagą intuicji .................330
INTJ .....................................................................................332
INFJ .....................................................................................340
S PIS TREŚCI __________________________________________________ 7
9.7.
IFP — Typ introwertywny z przewagą uczuć .................. 349
ISFP .................................................................................... 352
INFP ................................................................................... 358
9.8.
ISJ — Typ introwertywny z przewagą zmysłów .............. 365
ISTJ ..................................................................................... 367
ISFJ ..................................................................................... 372
Rozdział 10. Zakończenie .................................................................379
Załącznik
— Kombinacje preferencji osobowościowych .................. 384
ROZDZIAŁ 3.
Jak wspomniano wcześniej, typologia MBTI opiera się na
koncepcji osobowości Junga. Podstawowe pojęcia (parametry)
to pary: ekstrawersja introwersja oznaczane literami E i I,
myślenie uczucia , dla których wprowadzono skróty T i F,
oraz intuicja doznania oznaczone symbolami N i S. Ame-
rykańskie badaczki wprowadziły jedną nową parę, a miano-
wicie ocenianie obserwowanie oznaczane jako J i P. Tak
więc typologia Myers i Briggs przedstawia kombinację czte-
rech — jakże by inaczej — dymensji (par przeciwstawnych)
i wyróżnia szesnaście typów osobowościowych. Osiągnęła
ona niewiarygodną wprost popularność sięgającą bezkry-
tycznego zachwytu, który w efekcie raczej przyniósł więcej
szkody niż pożytku. Specjaliści z dziedziny personalistyki,
łowcy głów, osoby zajmujące się teoriami zasobów ludz-
kich i różnymi innymi odmianami zarządzania ludźmi rzu-
cili się na tę koncepcję jak drapieżne zwierzęta i zaczęli ją
wykorzystywać na bardzo szeroką skalę. Formularze MBTI
musieli wypełniać pracownicy takich znanych firm jak
Apple Computer, Exxon, AT&T, CityCorp, General Elec-
tric, Honeywell, McDonald’s lub 3M. Szacuje się, że tylko
888145277.002.png 888145277.003.png
28 ____________ K TO JEST KIM . T YPY OSOBOWOŚCI DLA MENEDŻERÓW
w roku 1986 w Stanach Zjednoczonych za pomocą tego na-
rzędzia określono osobowość półtora miliona ludzi 1 . W roku
1990 były to już dwa miliony! 40% przypadków dotyczy
świata biznesu.
Skąd to zainteresowanie, popularność? Powodów jest kil-
ka. Wyniki badań są uważane za wyjątkowo wiarygodne
i znaczące dla osób podejmujących decyzje o przyjmowaniu
menedżerów do pracy. Stosuje się je również przy rozwią-
zywaniu problemów pojedynczych osób. Typologia jest też
prostym i praktycznym, a przy tym wiarygodnym narzędziem,
które służy do precyzowania wymagań dla określonych funk-
cji lub stanowisk pracy i w odniesieniu do kandydatów
ubiegających się o nie. Jest pomocna przy szukaniu uzu-
pełniających się typów przełożonych i podwładnych oraz
ustalaniu optymalnego składu zespołów pracowniczych.
Przy jej pomocy można też ustalić osobowość, preferencje
seksualne oraz temperament i wybrać odpowiedniego part-
nera. Można również określić predyspozycje istotne przy
wyborze kierunku studiów. Pedagodzy mogą bowiem uzyskać
wskazówki na temat tego, jak w trakcie procesu nauczania
postępować z różnymi rodzajami osobowości. Niezmiernie
istotną sprawą i korzystnym aspektem tej typologii jest to,
że stwierdza ona fakty, ale ich nie ocenia. Daje dzięki temu
obiektywny opis osoby. Stosowane dość często testy na inte-
ligencję osadzają ludzi w pewnej hierarchii. Wyniki są ab-
solutne albo względne i o niekorzystnym wydźwięku. MBTI
nie ustala, kto jest lepszy, a kto gorszy, tylko „jaki jest”. Nie
narzuca koncepcji, jaki ma być. Nie zagraża pozytywnej sa-
moocenie i nie narusza wiary we własne siły. Wręcz przeciw-
1 J. Greenberg, R.A. Baron: Behavior in Organizations: Understanding
and managing the Human Side of Work (4th Ed.) , Needham Heighs,
Allyn and Bacon 1993, s. 216.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin