e-biznes. poradnik praktyka scan.pdf

(2587 KB) Pobierz
1227206847.001.png
4
E-biznes. Poradnik praktyka
Rozdzia 6. Budowanie przewagi konkurencyjnej ............................................. 117
Konkurencyjny — znaczy lepszy ................................................................................. 118
21 sposobów na zdystansowanie rywali w e-biznesie .................................................. 118
Chro swoj konkurencyjno ...................................................................................... 135
Rozdzia 7. E-marketing ................................................................................. 137
Tajemne skróty: „4P”, „7P”, „4C” ................................................................................ 137
Optymalizacja i pozycjonowanie, czyli sów kilka o SEO ........................................... 138
Promocja w Sieci — gar zasad .................................................................................. 139
Plan marketingowy i analiza SWOT ............................................................................. 143
Modne sowo — feedback ............................................................................................ 145
Rozdzia 8. Prawo a e-przedsibiorczo ......................................................... 147
Przymus wyjtkowoci ................................................................................................. 147
Domeny internetowe — walka o nazw ....................................................................... 149
Prawo autorskie, czyli co wolno kopiowa? ................................................................. 150
Kopiuj i uywaj za darmo i legalnie! ............................................................................ 153
Granice prawne marketingu .......................................................................................... 154
Rozdzia 9. Pomys na e-biznes ....................................................................... 161
10 najwikszych mitów ................................................................................................ 161
E-niewypay .................................................................................................................. 168
Najczstsze bdy i ostatnie sowa ................................................................................ 171
Wybrane róda ............................................................................ 175
Skorowidz .................................................................................... 177
Rozdzia 9.
Pomys na e-biznes
Dobry pomys na zarobkow dziaalno w Internecie to punkt wyjcia do sukcesu; z dru-
giej strony wikszo pozornie obiecujcych pomysów koczy si fiaskiem, a tylko
niektórym udaje si zaistnie i zdoby cho cz rynku.
Jak przyj strategi, rozpoczynajc wasn dziaalno w Sieci? Propozycji jest
wiele, a cz z nich podsunem Ci ju w poprzednich rozdziaach tej ksiki. Moesz
spróbowa okreli nisz na rynku, czyli znale obszar, w którym nie dziaaj jeszcze
inni przedsibiorcy, a który mógby generowa interesujce dla klienta korzyci. Mo-
esz te — wyposaony w or do walki z konkurencj, który oddaem do Twojej
dyspozycji w jednym z poprzednich rozdziaów — wej w bran, która jest ju sto-
sunkowo dobrze zagospodarowana, ale przez to lepiej znana i mniej naraona na nie-
powodzenie ni co zupenie nowego.
Decyzj, co i w jaki sposób oferowa konsumentom, podejmiesz sam. W tym rozdziale
chc jednak pokaza Ci pewne prawdy oraz mity, z których pocztkujcy e-biznesmeni
nie zawsze zdaj sobie spraw, naraajc si czsto albo na wywaanie otwartych ju drzwi,
albo na porak wynikajc z bdnych zaoe lub kalkulacji. Dziki dalszej lekturze
Tobie moe uda si ich unikn.
10 najwikszych mitów
Internet jest peen serwisów, które odniosy nieprawdopodobny sukces. W zwizku z tym
jednak, e przecitny internauta zna tylko ich status obecny, ale nie ma pojcia, jakim
kosztem zosta osignity, naroso wiele legend, które — gdyby byy prawd — mogyby
cakowicie zmieni pejza tego medium, a z kadego e-biznesmena uczyni milionera.
Rzeczywisto wyglda jedna inaczej. Na swój pierwszy milion najwiksz szans
maj ci, którzy uwiadomi sobie, e obiegowe opinie rzadko kiedy maj co wspólnego
z prawd. Rozprawmy si wic z owymi najczciej powtarzanymi mitami na temat
biznesu w Sieci.
162
E-biznes. Poradnik praktyka
Mit 1
W Internecie nie da si wymyli ju nic nowego. Nieprawda. E-biznes jest zjawiskiem
bardzo modym: pierwszy sklep internetowy (Amazon.com) powsta w 1994 roku, a serwis
aukcyjny eBay.com rok póniej. Przeom lat 1999/2000 na Zachodzie to pknicie inter-
netowej baki dot-comów i bankructwa wielu modych e-sklepów. Pocztki e-commerce
w Polsce to rok 1999 i zaoenie serwisu aukcyjnego Allegro, cho prawdziwy wybuch
zainteresowania handlem wirtualnym nastpi dopiero kilka lat póniej. Skoro biznes in-
ternetowy ma niewiele ponad 15 lat, to czy w tak krótkim czasie naprawd zrealizowano
wszystko, co byo do zrealizowania?
W Internecie zaistniao ju wiele genialnych pomysów, które swoim autorom przyniosy
fortuny, jednak nadal jest tu bardzo wiele pól do zagospodarowania. Planujc wasn
dziaalno, warto jednak wyj poza kategorie prostego e-handlu (e-sklepy oraz aukcje
on-line) i szuka nowych pomysów.
Na co oprócz e-sprzeday mona wic postawi? Aby odpowiedzie na to pytanie, warto
obserwowa trendy rynkowe i zadawa sobie nieustannie pytanie: co jest modne i czego
chc klienci? Oto kilka moich propozycji dla Ciebie (które oczywicie nie wyczerpuj
wszystkich moliwoci):
E-learning. W naszym kraju dziaka komercyjnego e-learningu nadal jest sabo
zagospodarowana. Dziaa na niej praktycznie tylko jeden istotny (cho sabo
promowany) gracz dajcy moliwo atwego zarabiania na wirtualnym nauczaniu
— serwis Ekademia.pl — oraz grono pomniejszych serwisów, takich jak
Wikiwersytet.pl. Tymczasem wspóczesny rynek pracy wymaga od pracowników
ustawicznego rozwoju, przez co drastycznie ronie zapotrzebowanie na kursy,
szkolenia i studia, take te z przedrostkiem „e-”. Dlatego w najbliszych latach
wró prawdziwy wysyp serwisów oferujcych nauk na odlego. E-learning
oczywicie jest propagowany i czynnie uprawiany przez wiele prestiowych
firm i instytucji (by wymieni choby ESKK czy Polski Uniwersytet Wirtualny),
ale na razie w naszym kraju brakuje wyranego lidera w tej brany.
Usugi on-line. Wystarczy przyjrze si zmianom rynków Europy Zachodniej
i Ameryki Pónocnej, aby zauway, e tradycyjny model konsumpcji towarów
powoli si dewaluuje, a ludzie pragn czego wicej. Tym czym s usugi.
Podobne nasycenie (jeli nie przesycenie) rynku towarami, które s coraz
tasze i atwo dostpne, a wic automatycznie mniej podane, daje si
zauway równie w naszym kraju.
W dzisiejszym skomplikowanym wiecie zapotrzebowanie na wszelkie usugi
ronie bardzo gwatownie. Wedug moich prognoz, najblisze lata przynios
wrcz prawdziw ekspansj e-usug, które ju dzi maj coraz liczniejsz
reprezentacj w Sieci i którym sprzyja popularyzacja telepracy. W Internecie
bez problemu moemy dzi zamówi redakcj tekstu, porad prawn, audyt
strony WWW czy specjalistyczne konsultacje — wszystko w formie zdalnej.
Nie mówic ju o tym, e Sie od wielu lat jest naturalnym miejscem promocji
tradycyjnych usug, wiadczonych w „realu”.
Rozdzia 9. Pomys na e-biznes
163
Jeeli wic jeste specjalist w jakiej dziedzinie, wykorzystaj Internet
do przyjmowania i wykonywania zlece. Moesz w tym celu stworzy wasn
witryn (daje to cakowit niezaleno, ale wymaga duego wkadu w promocj)
albo skorzysta z istniejcych ju platform poredniczcych (moe to by
serwis aukcyjny albo najwiksza polska baza usug, wrocawski Favore.pl,
nalecy do grupy Money.pl; powstaje te wiele mniejszych, ale obiecujcych
serwisów, w których równie warto si ogasza, na przykad Oferia.pl czy
Intauz.eu; z kolei miejsca promocji dla profesjonalistów, o których równie
warto pamita, to serwisy takie jak GoldenLine.pl czy Profeo.pl).
Serwisy niszowe. Jeli chodzi o portale, to mamy w naszym kraju do czynienia
z pewnego rodzaju oligopolem (Onet, Wirtualna Polska, Interia), i próba
stworzenia nowego serwisu na podobn skal wymagaaby bardzo duych
pienidzy i potnej promocji medialnej. A i tak wtpi, czy nowy gracz
zdoaby w czasie krótszym ni 5 lat wykreowa mark cho w poowie tak
mocn jak istniejce ju portale.
Zasoby Internetu jednak stale si specjalizuj, powoujc do ycia serwisy
tematyczne, czyli wortale (nazywane te portalami wertykalnymi). Powstaj
wic witryny adresowane do mioników muzyki rockowej (PolskiRock.com)
czy psów (psyImy.pl), powicone urodzie i zdrowiu (PoradnikZdrowie.pl,
ModaUroda.com), dzieciom (Dziecko.pl, BabyOnLine.pl) i samochodom
(Samochody.pl, Moje4Kolka.pl) oraz tysicom innych zagadnie i specjalnoci.
Serwisy takie maj oczywicie znacznie mniejsze — bo wyspecjalizowane
— grono odbiorców ni ogólnopolskie witryny ogólnotematyczne. Jednak
czytelnicy tacy s znacznie bardziej wdzicznymi klientami: jeli wchodz
na dan witryn branow, to ju jest znak, e temat ten jest dla nich interesujcy.
W kontekcie ciekawych materiaów mona wic zarabia na zamieszczaniu
zwizanych tematycznie reklam albo dodaniu oferty sprzeday specjalistycznych,
zwizanych z dan bran towarów lub usug.
Mit 2
Tylko serwisy sprzedajce konkretne towary lub usugi maj szans powodzenia.
Nieprawda. U czowieka silniejsza ni potrzeba zaspokajania potrzeb jest potrzeba kar-
mienia emocji (przynajmniej w warunkach, w których podstawowe potrzeby fizjologiczne,
okrelone w hierarchii potrzeb Maslowa, zostay ju zaspokojone). Dlatego skutecznym
e-biznesem moe by równie taki, który niczego nie sprzedaje i nie wiadczy adnych
konkretnych usug. Warunek: musi jednak odwoywa si do pewnych ludzkich potrzeb.
Najlepszym przykadem cakiem dochodowych serwisów tego typu s witryny spoeczno-
ciowe (web 2.0), które — tworzone prze rzesze internautów — pozwalaj im zaspokaja
potrzeby wysze (potrzeba afiliacji — np. Nasza-Klasa.pl, potrzeba samorealizacji —
np. Wikipedia.pl, potrzeba ekspresji artystycznej — wszelkiego rodzaju serwisy prezen-
tujce twórczo uytkowników oraz blogi).
Zgłoś jeśli naruszono regulamin