Zabawy ruchowo - umuzykalniające.doc

(154 KB) Pobierz

  Plan pracy:

 

I.CZĘŚĆ  TEORETYCZNA.

 

   1.Sztuka-nieodłączny  element  życia  człowieka.

    2.Wychowanie   przez   sztukę  ze  szczególnym  uwzględnieniem  muzyki.

    3.Rola  muzyki  w   działalności  dydaktyczno-wychowawczej.

    4.Programy   nauczania  muzyki   w  ujęciu  tradycyjnym  i  współczesnym.

    5.Zajęcia   umuzykalniające  w  świetlicy.

    6.Muzykoterapia.

 

 

II.CZĘŚĆ  PRAKTYCZNA.

 

    1.Formy  zajęć   umuzykalniających.

a)      Percepcja  muzyki.

b)     Śpiew.

c)      Zabawy  ze  śpiewem.

d)     Zabawy  rytmiczno-metryczne.

e)      Ćwiczenia   pobudzająco-hamujące.

f)       Zabawy  dynamiczno-agogiczne.

g)     Ilustracje  ruchowe.

h)     Proste  układy  taneczne.

i)        Ilustracje  instrumentalne (swobodne  i  kierowane  przez   nauczyciela.

j)        Radiowe   i  telewizyjne  audycje  umuzykalniające.

 

 

III.ZAKOŃCZENIE.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                   1.              CZĘŚĆ TEORETYCZNA.

l.   Sztuka - nieodłączny element życia człowieka.

Sztuka to dziedzina ludzkiej działalności i twórczości artystycznej, wyróżniana ze względu na związane z nią wartości estetyczne a zwłaszcza piękno. Jej wytwory stanowią stały dorobek kultury narodowej. Jest ona nieodłącznym elementem życia człowieka. Towarzyszy mu od zarania dziejów i zaspakaja wymagania piękna, harmonii i estetyki.

Sztuka    jako     integralny     składnik     kultury    współczesnego społeczeństwa ma wartość autonomiczną,  a zarazem niesie w sobie ogólnoludzkie wartości ważne w rozwoju i kształtowaniu osobowości. Dzięki   niej   ludzie   tworzą   swój   własny   świat   wzruszeń   i   przeżyć wzbogacających życie duchowe.  Dziecko poprzez kontakty ze sztuką przyswaja sobie specyficzne sposoby poznawania świata. Dzięki   sztuce  osiąga   szeroki   zakres   swych   przeżyć   zintegrowanych z rozwojem jego cech osobowości.

2.              Wychowanie przez sztukę ze szczególnym uwzględnieniem muzyki.

„Wychowanie przez sztukę zakłada nie tylko kształcenie wrażliwości na piękno, ale włączenie sztuki w całokształt procesu wychowania rozumnego, wrażliwego i twórczego człowieka".1 Przedmiotami nauczania, które mają największe możliwości wychowawczego oddziaływania przez sztukę na dziecko są: plastyka, muzyka, technika. Mnogość form aktywności tych przedmiotów sprawia, że dochodzi w nich do bezpośredniego kontaktu ze sztuką. Formy te odpowiednio wykorzystywane skutecznie oddziaływują na kształcącą się psychikę dziecka.                                                                                                                                  

 

                                                                                                                                                                                                           1 Anna Dasiewicz-Tobiasz „Umuzykalnienie w przedszkolu", WSIP Warszawa 1977.

             Wrażliwość na piękno działa również pobudzająco na aktywność           poznawczą dziecka, a wychowawcza działalność sztuki jest ogromna, pod warunkiem, że nie nadużyjemy jej do realizacji doraźnych zadań              w procesie    dydaktyczno-wychowawczyrn.

Muzyka to przedmiot, na którym musi być integralnie powiązane kształcenie wrażliwości estetycznej i umiejętności praktycznych. Dlatego     przedmiot     ten,    jako     przedmiot     artystyczny     wymaga szczegółowego   doboru   kadry   nauczycielskiej,   rzetelnych   pedagogów, koneserów sztuki z dobrym przygotowaniem warsztatowym.

3.   Rola muzyki w działalności dydaktyczno-wychowawczej.

Proces dydaktyczno-wychowawczy w szkole zawiera trzy ściśle ze sobą powiązane zakresy pojęciowe nauczanie, kształcenie, i wychowanie. Nauczanie utożsamiamy potocznie z nabywaniem wiedzy, kształcenie z rozwijaniem umiejętności, zaś wychowanie z formowaniem pozytywnych postaw i cech charakteru, a w konsekwencji całej osobowości.

Nauczyciel otrzymując w swoje ręce „bezkształtną masę kruszków drogocennych" 2 jaką jest dziecko, formuje postawę, kształtuje charakter, uczy zasad moralnych i zachowań w kontaktach międzyludzkich, tworzy istotę, która w przyszłości ma być pełnowartościowym człowiekiem.

Proces dydaktyczno-wychowawczy w szkole podstawowej obejmuje dzieci w wieku młodszoszkolnym i starszoszkolnym. Mają one się rozwijać harmonijnie i wielostronnie to znaczy pod względem intelektualnym, estetycznym, społeczno-moralnym, politechnicznym, emocjonalnym', fizycznym i zdrowotnym.

Muzyka jako przedmiot artystyczny dysponuje różnorodnymi formami aktywności muzycznej: śpiew, granie na instrumentach, ruch zespolony z muzyką, tworzenie i percepcja muzyki.

 

 

 

 

 

                                                                                                                               2 Leopold Staff „Kowal".

 

 

Oddziaływanie muzyki na dziecko przynosi duże korzyści wychowawcze i wpływa na jego rozwój intelektualny. W wychowaniu zdrowotnym funkcje muzyki połączonej z ruchem wywierają korzystny wpływ na harmonijny rozwój fizyczny.

Ważne jest to, żeby dziecko już od najmłodszych lat przyzwyczajało się do obcowania z muzyką, a pierwszym zorganizowanym i uporządkowanym kontaktem dziecka z muzyką są zajęcia umuzykalniające w przedszkolu, szkole podstawowej w tym także świetlicy szkolnej.

4.   Programy nauczania muzyki w ujęciu tradycyjnym i współczesnym.

Muzyka jako przedmiot według wskazań programu nauczania do 1977 roku, zapoczątkowuje umuzykalnianie dzieci przez rozwijanie słuchu muzycznego, poczucia rytmu, kształcenie głosu oraz rozbudzanie zamiłowania do śpiewu i muzyki. Jako formy wychowania muzycznego w szkole stosuje się śpiew, grę na instrumentach muzycznych, słuchanie muzyki.

Celem pełniejszego rozwinięcia uzdolnień muzycznych uczniów pożądane jest zorganizowanie w szkole zespołu gry na instrumentach odbywającego zajęcia w czasie pozalekcyjnym.

Może tu być wykorzystany zestaw instrumentów perkusyjnych, stosowany na lekcjach w klasie, jak również dostępne i łatwe w użyciu instrumenty muzyczne np.: dzwonki chromatyczne, harmonijki ustne, mandoliny. 3 Na zajęciach świetlicowych dzieci mogą według własnej inwencji twórczej wykonywać dowolne, o różnym brzmieniu instrumenty perkusyjne niemelodyczne jak i melodyczne.

Współczesne koncepcje wychowania muzycznego charakteryzuje wielorakość treści i form. W II połowie XX wieku rozwinęły się w wielu krajach nowe i zróżnicowane systemy powszechnego kształcenia muzycznego                                                                                                               

 

3 Tadeusz Krystyniak „Muzykowanie na lekcjach" PZWS Warszawa 1972.

 

Systemy te powstawały często z różnych założeń dydaktycznych zawsze jednak dążyły do jednego celu. Jest nim wyposażenie każdego dziecka w taką wrażliwość i wyobraźnię, które trwale pobudzać będą jego zainteresowania mu2yczne. U jednych dzieci będzie to czynne uprawianie muzyki - śpiew czy gra na instrumentach - u innych tylko aktywne i emocjonalne jej słuchanie.

W każdym systemie wychowania muzycznego można wyodrębnić dominującą formę aktywności muzycznej.

W metodzie Zoltana Koday'a 4 rolę taką pełni śpiew i słuchanie muzyki. Natomiast w systemie edukacji muzycznej Carla Orffa 5 główną formą zajęć jest gra na instrumentach połączona ze spontaniczną twórczością dziecięcą.

Metodę Emila Jaques'a - Dalcroze'a 6 charakteryzuje tzw. „gimnastyka rytmiczna", której założeniem było aktywne, świadome i precyzyjne przeżycie rytmu muzycznego w ruchu.

Na podstawie tych trzech systemów kształcenia muzycznego powstała polską współczesna koncepcja wychowania muzycznego.

W 1978 roku opracowano nowy program nauczania, który w swych założeniach wykorzystywał trzy formy aktywności muzycznej, śpiew ze słuchaniem muzyki, grę na instrumentach oraz ruch z elementami tanecznymi, który zasługuje na szczególną uwagę, bowiem w starym programie go niedoceniano.

Program przedmiotu muzyka zaleca rozśpiewanie dzieci, rozwinięcie uzdolnień muzycznych, uwrażliwienie ich na piękno muzyki instrumentalnej, zwiększanie zakresu wiadomości i działalności muzycznej dzieci. Jest on realizowany przede wszystkim przez czynne formy muzykowania jak śpiew, gra na instrumentach, ruch przy muzyce, słuchanie muzyki i improwizacja.

4              Zoltan Koday (1882-1967) węgierski kompozytor, pedagog, badacz folkloru. Zreformował
system nauczania muzyki w szkolnictwie węgierskim.

5              Carl Orff (1895 —) niemiecki kompozytor, pedagog, dyrygent. Twórca oryginalnej metody
wychowania muzycznego, w której kładzie nacisk na aktywne uprawianie muzyki, śpiew

i grę na łatwych technicznie instrumentach.

6              Emil Jaąues - Dalcroze (1865-1950) szwajcarski pedagog i kompozytor w swej działalności
kładł głównie nacisk na intensywne rozwijanie aktywności i wrażliwości muzycznej.
Twórca tzw. „rytmiki Dalcroze "a".

Kształtowanie umiejętności słuchania prostych utworów muzycznych ma na celu dostarczanie dzieciom doraźnej satysfakcji, podstawowych wiadomości o muzyce, a także wychowanie przyszłych odbiorców muzyki. Wiadomości przyswajane przez małe dzieci nie mogą zostawać w sferze abstrakcyjnej, powinny być wprowadzane i utrwalane na materiale muzycznym gdyż wiek młodszoszkolny charakteryzuje się jeszcze myśleniem konkretno-obrazowym. Pojęcia umysłowe powinny być wprowadzane dopiero po opanowaniu umiejętności. Muzykowanie powinno być dla dzieci zabawą, jej uprawianie - przyjemnością i relaksem.

5.   Zajęcia umuzykalniające w świetlicy.

Praca świetlicowa wymaga stosowania odpowiednich metod. Dobór ich wiąże się ściśle z celami i zadaniami wychowawczymi, bowiem znajomość tych celów i zadań pozwala określić, jakimi metodami mogą być one osiągnięte.

Przez metody prowadzenia zajęć świetlicowych należy rozumieć sposoby organizowania wychowawczej działalności dzieci pozostających w zasięgu oddziaływania świetlicy.

Metody te są oparte na stałych zasadach, wyznaczających kierunki pracy wychowawczej. Znajomość zasad warunkuje właściwy wybór metod, zaś lekceważenie ich sprawia, że praca ta jest doraźna, chaotyczna i mało skuteczna.

Do podstawowych zasad pracy świetlicowej należą:

a)    Zasada dobrowolności.

b)    Zasada aktywizacji i usamodzielnienia.

c)    Zasada przystępności.

d)    Zasada odmienności.

e)    Zasada bezpieczeństwa i higieny.

Zajęcia umuzykalniajace stanowią powszechną formę zajęć świetlicowych.

Obejmują one: słuchanie śpiewu i muzyki, śpiewanie piosenek, inscenizacje pieśni, zabawy ze śpiewem i muzyką, ćwiczenia muzyczno-ruchowe, proste formy taneczne i próby muzykowania przez udział w zespołach instrumentalnych.

Wychowanie muzyczne w świetlicy odgrywa doniosłą rolę we wszechstronnym rozwoju dziecka. Różnorodne formy umuzykalniajace prowadzone na zajęciach świetlicowych, jak: śpiew, muzyka, zabawy ze śpiewem, tańce - wdrażają dzieci do aktywności artystycznej, do świadomego korzystania z dorobku polskiej i światowej kultury muzycznej, wyrabiają wrażliwość na pięk...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin