Umowa w codzienności dziecka.pdf

(301 KB) Pobierz
61661644 UNPDF
w codziennoÊci
dziecka
Obok wielu czynników,
takich jak nakazy, zakazy,
normy, autorytety, proÊby,
sugestie, niewàtpliwie
wa˝nym regulatorem
zachowania w ˝yciu
codziennym jest umowa.
Dotykanie Êwiata
W uj´ciu socjologicznym codziennoÊci doÊç
wyraênie akcentowany jest czas teraêniejszy
i przestrzeƒ „dotykalna”. Sà to wa˝ne impli-
kacje dla pedagogicznych studiów i analiz
nad doÊwiadczaniem Êwiata przez dziecko. Je-
go codziennoÊç jest „dotykaniem” Êwiata
w czasie teraêniejszym. Jest subiektywnym do-
Êwiadczaniem obiektywnych zjawisk ale tak˝e
subiektywnych zachowaƒ innych ludzi.
Dzieje si´ to w przestrzeni spo∏ecznej – ro-
dzinnej i pozarodzinnej, publicznej 4 . Przestrzeƒ
rodzinna dostarcza dziecku informacji o:
C odziennoÊç definiowana jest ró˝nie 1 ,
Agnieszka Olczak
w zale˝noÊci od dyscypliny nauki oraz
dziedziny ˝ycia. W rozwa˝aniach dotyczàcych
specyfiki codziennoÊci dzieci najbardziej przy-
datnà wydaje si´ propozycja B. Smoliƒskiej-
-Theiss, w której wyeksponowane zosta∏y cechy
najszerzej przystajàce do potrzeb rozwojowych
ma∏ego cz∏owieka zwiàzanych z wchodzeniem
do grupy spo∏ecznej. Przez codziennoÊç autor-
ka rozumie przestrzeƒ spo∏ecznà, w której jed-
nostka stale przebywa i porusza si´ 2 . W prze-
strzeni tej cz∏owiek czuje si´ bezpiecznie.
Podobne podejÊcie spotykamy u M. Szysz-
kowskiej, która z pozycji filozofa dodaje
wartoÊç subiektywnego doÊwiadczania prze-
strzeni kulturowej 3 . Obok wi´c przestrzeni
spo∏ecznej codziennoÊç tworzy tak˝e prze-
strzeƒ aksjologiczna (w∏asna i poza-w∏asna).
1 Artyku∏ jest skróconà i zmodyfikowanà wersjà
wystàpienia na seminarium na temat CodziennoÊç
dziecka zorganizowanym przez prof. dr hab. Danut´
Waloszek, które odby∏o si´ 16 maja 2003 roku
w PWSZ w Gorzowie Wielkopolskim.
2 B. Smoliƒska-Theiss, Dzieciƒstwo w ma∏ym mieÊcie ,
Warszawa 1993, s. 119, por. M. Dzi´gielewska, Teorie
˝ycia codziennego – poszukiwanie znaczeƒ , [w:] Eduka-
cja a ˝ycie codzienne , red. A. Radziewicz-Winnicki,
Katowice 2002, Wydawnictwo UÂ, tom. 1, s. 31.
3 M. Szyszkowska, Twórcze niepokoje codziennoÊci ,
¸ódê 1985, por. E. Bielska, Fenomenologiczne oraz
funkcjonalistyczne konteksty codziennoÊci a koncepcja
kreatywnoÊci jednostki jako postulat edukacyjny w sytu-
acji zmiany spo∏ecznej , [w:] Edukacja a ˝ycie codzienne ,
op. cit., tom 1, s. 69.
4 J. Zwiernik, Ró˝ne wymiary dzieci´cej codziennoÊci ,
[w:] Nowe stulecie dziecku , red. D. Waloszek, Zielo-
na Góra 2001, Wydawnictwo ODN, s. 161.
10
[ ]
˚ycie Szko∏y
Umowa
10
61661644.010.png 61661644.011.png 61661644.012.png
rodzicach – ich zachowaniu, pracy, sposo-
bach komunikowania si´ z innymi;
rodzeƒstwie – umiej´tnoÊciach, zdolno-
Êciach, zainteresowaniach;
domu – co dziecku w nim wolno, a czego
nie, jak si´ sp´dza wolny czas, z kim si´
spotyka rodzina;
krewnych – kim sà, gdzie mieszkajà;
sprawach bytowych rodziny – na co rodzi-
n´ staç, w jakich warunkach mieszka, jaki
jest stosunek rodziny do pieni´dzy.
Przestrzeƒ publicznà tworzà natomiast:
grupa rówieÊnicza – bardzo wa˝na ju˝
w 4, 5 r. ˝. kiedy dziecko otwiera si´ na ró-
wieÊników, odkrywa, ˝e inni mogà byç
partnerami w zabawie, ˝e wspólna zabawa
mo˝e byç ciekawsza, bardziej atrakcyjna;
otoczenie przydomowe – plac zabaw, oko-
lice domu, przedszkola czy szko∏y;
przedszkole, a póêniej szko∏a – jako budy-
nek i jako wspólnota ludzi.
Dodaç trzeba, ˝e na codziennoÊç dziecka,
obok wskazanych obszarów, sk∏ada si´ tak˝e
przestrzeƒ wirtualna – telewizyjna, kompute-
rowa, internetowa, która z zupe∏nie marginal-
nej jeszcze do niedawna przeistoczy∏a si´
w dominujàcà. Coraz bardziej zape∏nia prze-
strzeƒ rodzinnà, a tak˝e coraz szerzej eduka-
cyjnà, coraz cz´Êciej te˝ zast´puje kontakty
z rodzinà (zbyt zapracowanà, zaj´tà), z rówie-
Ênikami, którzy przegrywajà w rywalizacji
z nowà grà czy programem komputerowym.
Obowiàzuje zawarta mi´dzy nami umowa
Niewàtpliwie wa˝nym regulatorem zacho-
wania w ˝yciu codziennym jest umowa. Jest ona
ustnym lub pisemnym ustaleniem wspólnego
stanowiska, uj´tym w formie zdania oznajmujà-
cego (najcz´Êciej jest to zdanie twierdzàce, rza-
dziej przeczàce), obowiàzujàcym czasowo i po-
rzàdkujàcym zachowanie grupy i poszczegól-
nych jej cz∏onków w okreÊlonych sytuacjach.
Umowa wywodzi si´ i pozostaje zgodna z ogól-
nie przyj´tymi normami i zasadami, ale odnosi
si´ do dzia∏aƒ tu i teraz i uzale˝niona jest dodat-
kowo od kontekstu, w którym zosta∏a zawarta.
Codziennie doroÊli (zarówno nauczyciel,
jak i rodzice) zawierajà z dzieckiem wiele
umów. Ono samo bywa te˝ inicjatorem zawie-
rania umów z rówieÊnikami.
Umowy doros∏ego z dzieckiem w prze-
strzeni rodzinnej dotyczà mi´dzy innymi:
CodziennoÊç zorganizowana
Im bardziej codziennoÊç jest zorganizowa-
na przez zrównowa˝enie elementów prze-
strzeni spo∏ecznej i czasu (tu i teraz), tym ∏a-
twiej dziecku zrozumieç sens zachowaƒ spo-
∏ecznych i stosowaç je we w∏asnych planach
dzia∏ania. Dobrze zorganizowana codzien-
noÊç pozostawia w umyÊle dziecka Êlady 5 , któ-
re na d∏ugo b´dà stanowi∏y odniesienie
do wszelkich zachowaƒ w otoczeniu. B´dzie
„wdrukowywa∏a” zachowania po˝àdane spo-
∏ecznie, poprawne sposoby porozumiewania
si´ z ludêmi, b´dzie uczy∏a kultury, tolerancji
i wra˝liwoÊci.
5 Por. T. Tomaszewski, Âlady i wzorce , Warszawa
1984, WSiP, s. 14–15.
1/2005
11 11
[ ]
61661644.013.png 61661644.001.png 61661644.002.png
wyjÊcia na podwórko, na spacer – s∏ucha-
nia poleceƒ nauczyciela, uwa˝nego prze-
chodzenia przez jezdni´;
zabaw dzieci i wykonywania ró˝nego typu
zadaƒ (w tym zadaƒ szkolnych).
Czy pami´tasz o naszej umowie?
Dzia∏anie w grupie
Poprzez zawieranà umow´ dziecko uczy si´
funkcjonowania w grupie spo∏ecznej, odkrywa,
˝e inni te˝ majà prawa jak ono, ˝e jego potrze-
by nie sà najwa˝niejsze. Wyzbywa si´ egocen-
tryzmu, uczàc si´, ˝e je˝eli ja chc´ coÊ powie-
dzieç, to musz´ pozwoliç, by wypowiedzieli si´
równie˝ inni. Poprzez stosowanie umowy do-
ros∏y uczy dzieci po˝àdanych zachowaƒ, takich
jak: kompromis, wspó∏decydowanie, toleran-
cja, szacunek dla innych, a nade wszystko ak-
tywnoÊç i partycypacja w ˝yciu wspólnoty.
Dobrze zorganizowana codziennoÊç
w przedszkolu mo˝e wspieraç dziecko w har-
monijnym, wielostronnym rozwoju, uczyç
funkcjonowania spo∏ecznego, aktywnej posta-
wy wobec powierzonych obowiàzków, rzetel-
noÊci w ich wykonywaniu oraz odpowiedzial-
noÊci za jakoÊç w∏asnej pracy. Stanowi wi´c
przygotowanie do optymalnego funkcjonowa-
nia w rzeczywistoÊci szkolnej, w której dziecko,
ju˝ na starcie, ma szans´ skutecznego funkcjo-
nowania w grupie rówieÊniczej, budowania
pozytywnych kontaktów z rówieÊnikami i na-
uczycielem. Umowa mo˝e wi´c byç Êrodkiem
wspierajàcym je w ∏agodnym wchodzeniu w sy-
tuacje spo∏eczne i edukacyjne.
podzia∏u obowiàzków w domu;
zachowania w rodzinie, w tym te˝ w obec-
noÊci goÊci – nieprzeszkadzania innym
w rozmowie, kulturalnego zwracania si´
do siebie, u˝ywania zwrotów grzecznoÊcio-
wych, sprzàtania po sobie;
czasu sp´dzanego poza domem – z kim,
gdzie i jak d∏ugo;
sposobów sp´dzania wolnego czasu –
wspólnych wyjÊç, wyjazdów, wspólnych
gier i zabaw.
posi∏ków – co rodzina zje, kto pomo˝e
w przygotowaniu posi∏ku.
W przestrzeni publicznej (przedszkolnej,
szkolnej) zestaw zawieranych umów wyraênie
si´ poszerza. Mogà one dotyczyç bardzo wie-
lu sytuacji. Przyk∏adowo:
zachowania w sali i innych pomieszcze-
niach – zachowania porzàdku, spokoju,
szacunku dla pracy innych;
DoroÊli zawierajà z dzieckiem wiele umów.
Ono zaÊ bywa inicjatorem zawierania
umów z rówieÊnikami.
Pomi´dzy wolnoÊcià a powinnoÊcià
Umowa stanowi po∏àczenie dwu obszarów
funkcjonowania cz∏owieka – wolnoÊci i powin-
noÊci. Pomaga w uczeniu si´ przestrzegania
w∏asnych praw i obowiàzków. Ju˝ w przed-
szkolu nauczyciel wprowadza umowy, uczàc
dzieci przestrzegania norm i zasad obowiàzu-
jàcych w danym spo∏eczeƒstwie.
Takie wychowanie przygotowuje dziecko
do skutecznego funkcjonowania w rzeczywi-
stoÊci szkolnej. Umowy zawsze sà oparte
z jednej strony na powinnoÊci, nakazie, okre-
Êlonych wymaganiach – mogà mobilizowaç
zachowania wzgl´dem nauczycieli i rówie-
Êników – kultury, u˝ywania zwrotów grzecz-
noÊciowych, s∏uchania i rozmawiania;
utrzymywania porzàdku w sali, szafkach,
szatni – ka˝dy sprzàta po sobie, ka˝da za-
bawka ma swoje miejsce;
organizacji miejsca pracy i zabawy – ka˝dy
samodzielnie przygotowuje sobie miejsce
do pracy i dba o ∏ad po jej zakoƒczeniu;
12
[ ]
˚ycie Szko∏y
12
61661644.003.png
Codziennie zawieramy ze sobà wiele umów
Problem do rozwa˝enia
Problemem w pracy nauczyciela, zw∏aszcza
m∏odego, jest utrzymanie ∏adu w sali, dyscypli-
ny, stworzenie optymalnych warunków do na-
uki. Nauczyciel, który nie chce tego czyniç
w sposób autorytarny, nakazowy, ma do dyspo-
zycji kilka sposobów: proÊba, zach´ta, mobili-
zacja, stosowanie nagród, pochwa∏. W t´ kafe-
teri´ doskonale wpisuje si´ umowa. ¸àczy ona
bowiem obowiàzek dziecka z mo˝liwoÊcià wy-
kazania si´ kreatywnoÊcià. ¸àczy oczekiwania
nauczyciela z prawem dziecka do samostano-
wienia. I choç nauczyciel nie stosuje budzàcych
strach w uczniu metod nauczania 6 , mobilizuje
go do okreÊlonego zachowania, inspiruje
do wysi∏ku i dà˝enia do jak najlepszego efektu
w∏asnej pracy. Umawiajàc si´ z dzieckiem, ˝e
z wielu propozycji zadaƒ do wykonania mo˝e
wykonaç przynajmniej dwie oferty, ale za to
wykonaç je najlepiej jak potrafi, dowolnà tech-
nikà, w dogodnym czasie, pami´tajàc o tym, ˝e
z najlepszych prac zrobiona zostanie wystawa
bàdê dziecko zdob´dzie pochwa∏´ nauczyciela
oraz uznanie kolegów i kole˝anek – motywu-
jemy je do mo˝liwie najlepszego wykonania
dziecko do okreÊlonego post´powania, opty-
malnego wywiàzywania si´ ze swych obowiàz-
ków szkolnych. ZaÊ fakt, ˝e sà ustalane wspól-
nie, zawierajà w sobie równie˝ element
wolnoÊci, swobody i samostanowienia.
Umowa jest wyznaczeniem wyraênych
wskazówek dla zachowania dziecka.
Tak rozumiana umowa jest wyrazem
równowagi pomi´dzy wolnoÊcià a powinno-
Êcià. W edukacji zawsze chodzi o to, by stoso-
wane Êrodki nios∏y ÊciÊle okreÊlony zysk edu-
kacyjny – tak te˝ jest przy zastosowaniu umo-
wy spo∏ecznej jako Êrodka wychowania. Dla
nauczyciela b´dà to po˝àdane – z wychowaw-
czego punktu widzenia – zachowania dziecka.
Dla dziecka natomiast korzyÊcià b´dzie jasne
usytuowanie go w sytuacji edukacyjnej – b´-
dzie regulatorem jego post´powania, ale nie
tylko ograniczajàcym jego zachowanie lecz
równie˝ wsparciem go w poznawaniu Êwiata
oraz nowych sytuacji spo∏ecznych. Umowa
jest wyznaczeniem wyraênych wskazówek dla
zachowania dziecka, nakreÊleniem pola do-
zwolonej swobody i samodzielnoÊci i jedno-
czeÊnie pola pewnych po˝àdanych zachowaƒ,
dzia∏aƒ czy powinnoÊci.
6 S. Mieszalski, O przymusie i dyscyplinie w klasie
szkolnej , Warszawa 1997, WSiP, s. 85.
1/2005
1313 13
[ ]
61661644.004.png 61661644.005.png 61661644.006.png
zadania. Wa˝ne jest jednak to, by nauczyciel
dostrzega∏ nie tylko efekt pracy, ale te˝ w∏o˝o-
ny w t´ prac´ wysi∏ek.
Mo˝na umówiç si´ równie˝, ˝e po staran-
nym wykonaniu zadania zaproponowanego
przez nauczyciela dzieci b´dà mog∏y wybraç
zabaw´, którà lubià, i wspólnie z nauczycie-
lem pobawiç si´ w nià lub zaÊpiewaç ulubionà
piosenk´. Mo˝liwa jest te˝ umowa, ˝e osoba,
która wykona poprawnie i starannie wybrane
zadanie, mo˝e zaproponowaç, u∏o˝yç, wybraç
nast´pne zadanie dla ca∏ej klasy. Uczy to po-
dejmowania decyzji oraz odpowiedzialnoÊci.
zadaƒ z czterech propozycji nauczyciela, musi
iÊç w parze z uczeniem odpowiedzialnoÊci
i ponoszenia konsekwencji w∏asnych dzia∏aƒ
i wyborów. Zaczynajàc od elementarnych,
prostych wyborów w codziennym dzia∏aniu
dziecka, przygotowujemy je do dokonywania
w przysz∏oÊci wyborów trudnych i z∏o˝onych.
W edukacji najm∏odszych cz´sto zapomina-
my, ˝e tak samo, jak odpowiedzialnoÊci, sumien-
noÊci, porzàdku, kultury musimy uczyç dzieci
tak˝e aktywnej postawy wobec problemów, wol-
noÊci, podejmowania samodzielnych decyzji.
Umowa godzi te obszary, wpisuje si´ pomi´dzy
wolnoÊç a powinnoÊç cz∏owieka. W tym bowiem
obszarze funkcjonujemy przez ca∏e ˝ycie.
Umowa jest wyznaczeniem wyraênyc h
wskazówek dla zachowania dziecka,
nakreÊleniem pola dozwolonej
swobody i samodzielnoÊci, a jednocze Ênie
pola pewnych po˝àdanych zachowaƒ,
dzia∏aƒ czy powinnoÊci.
Trzeba podejmowaç decyzje
Umowa jest regulatorem ˝ycia spo∏ecznego,
w tym te˝ w grupie przedszkolnej i póêniej
szkolnej. Mo˝e porzàdkowaç wiele sytuacji ˝y-
cia codziennego, a wspólnie ustalony przez
dziecko i doros∏ego sposób post´powania
w konkretnej sytuacji daje dziecku jasnà infor-
macj´ o tym, czego si´ od niego oczekuje,
wska˝e drog´ i wyznaczy granice w∏asnej ak-
tywnoÊci. Pozwala na spokojne „przeprowa-
dzanie” dzieci z formy zachowaƒ egocentrycz-
nych, z pe∏nà admiracjà jego cech i wartoÊci
rozwojowych, do zachowaƒ socjocentrycznych.
Umowa zawiera w sobie powinnoÊci, wy-
magania, zakazy, ale tylko konieczne i uzasad-
nione. I tym ró˝ni si´ od poleceƒ, wymogów,
rozkazów powszechnie stosowanych w eduka-
cji na ka˝dym poziomie. Jest wi´c Êrodkiem
wprowadzania dziecka w Êwiat realny, taki ja-
ki jest udzia∏em doros∏ych, w którym trzeba
podejmowaç decyzje i ponosiç ich konse-
kwencje, gdzie mo˝na robiç, co si´ chce, ale
w granicach wyznaczonych przez normy
i oczekiwania spo∏eczne.
Umowy, które motywujà
Nauczyciel dobrze znajàcy swojà klas´ wie,
jakie umowy b´dà motywowa∏y dzieci do wy-
t´˝onej, starannej, dok∏adnej pracy, a jakie
b´dà traktowane oboj´tnie, z których nale˝y
zrezygnowaç.
Strategia pracy opartej na umowie spo∏ecz-
nej wpisuje si´ w trwajàcy od wielu lat dyskurs
czy klasa szkolna jest grupà spo∏ecznà czy te˝ opar-
tym na przymusie zbiorem jednostek? 7
Umowa ma uczyç dziecko funkcjonowania
na dwu wspomnianych obszarach – wolnoÊci
i powinnoÊci. Ten drugi, zwiàzany z pewnym
przymusem, obowiàzkiem, koniecznoÊcià, nie
musi dominowaç w pracy nauczyciela. Wra˝liwy
pedagog mo˝e bowiem staraç si´ równowa˝yç
go z obszarem dzieci´cej wolnoÊci. Mo˝e uczyç
rozumnego, twórczego, krytycznego podejÊcia
do powierzonych mu obowiàzków.
Nauka podejmowania decyzji, na przyk∏ad
wyboru techniki plastycznej, wyboru dwóch
Mgr AGNIESZKA OLCZAK
Uniwersytet Zielonogórski
Instytut Pedagogiki i Psychologii
7 Tam˝e, s. 95.
14
[ ]
˚ycie Szko∏y
14
61661644.007.png 61661644.008.png 61661644.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin