TADEUSZ WYRWALSKI - W TOTEMOWYM KRĘGU.pdf

(71 KB) Pobierz
440226046 UNPDF
TADEUSZ WYRWALSKI – W TOTEMOWYM KRĘGU
Słowo "totem" powstało w języku ojibwa u Indian plemienia Algonkinów w północnej strefie
Wielkich Jezior Ameryki Północnej.
Wyrażenie "ototeman" znaczy w przybliżeniu "on należy do mojej krwi". W ten sposób
oznaczano przynależność klanową: makwa nindotem - "niedźwiedź jest moim klanem",
pindiken nindote m - "wejdź mój bracie klanowy" itd. Klany Ojibwa noszą najczęściej nazwy
zwierząt.
Zagadnienie totemizmu stało się przedmiotem badań etnologów, etnografów i antropologów,
począwszy od monumentalnej pracy J.Frazera "Totemism and Exogamy". Ponieważ formy, w
jakich przejawia się totemizm, są bardzo różne w różnych częściach świata, podobieństwa
bardzo powierzchowne, a przejawy mogą występować w wielu kontekstach bez związku z
pokrewieństwem rzeczywistym lub dom niemanym, to absolutnie nie można ich objąć jedną
kategorią. Te i podobne obserwacje stały się przyczyną sporów między uczonymi,
pragnącymi zgłębić istotny sens totemizmu. Możemy uznać, że nazwa totemizm odnosi się do
pewnej formy organizacji społecznej i praktyki magiczno - religijnej. Jej cechą
charakterystyczną jest wiązanie klanów lub rodów wewnątrz plemienia z pewnymi klasami
zwierząt, roślin lub rzeczy nieożywionych, przy czym każda grupa związana jest z odrębną
klasą. Jed nocześnie trzeba podkreślić wielką skuteczność działania totemów dla
skonsolidowania klanów i jednoczenia ich, aż do utworzenia większego kręgu jakim jest
plemię. Zgodnie z mitologią samych tubylc ów, obok totemów zbiorowych wyróżnia się
indywidualne duchy opiekuńcze, czyli manido. System "duchów", zupełnie różny od systemu
nazw totemicznych jest zhierarchizowany i uporządkowany. Wspólne dla systemu nazw
totemicznych i systemu duchów są tylko duchy wód. Pozyskanie sobie ducha opiekuńczego
było uwieńczeniem działania ściśle indywidualnego.
W oparciu o swe badania społeczeństw australijskich A. P. Elkin rozróżnia dwie główne
formy totemizmu, mianowicie : indywidualny i klanowy. Totemizm indywidualny dotyczy
pewnego stosunku między czarownikiem a danym gatunkiem zwierząt, najczęściej gadów.
Zwierzę udziela pomocy czarownikowi w jego działalności. Utożsamianie człowieka z
totemem pociąga za sobą zakaz spożywania zwierzęcia totemowego. Gatunek zoologiczny jes
t pośrednikiem pomiędzy duszą gatunku a duszą czarownika. Jeśli chodzi o totemizm
klanowy, to klany są zwykle totemiczne, czyli członkowie ich nie spożywają mięsa jednego
lub kilku zwierząt totemowy ch i mają obowiązek odprawiania obrzędów w celu zapewnienia
ich rozmnażania się, obowiązek szanowania ich życia, legowisk i spokoju. Stosunek
jednoczący członków klanu z ich totemami bywa genealogic zny, kiedy totem jest uważany
za protoplastę klanu lub lokalny, kiedy gromada związana jest z totemami poprzez terytorium,
gdzie zwierzęta totemowe mają swoje siedziby i gdzie przebywają duchy, poch odzące z ciała
mitycznego protoplasty. Przynależność do tego samego totemu jest wyrazem lokalnego
zjawiska solidarności gromady. Wszystkie typy totemizmu wyrażają, według Elkina, z jednej
strony pokrew ieństwa i współdziałania ludzi z naturą, z drugiej - ciągłość przeszłości z
teraźniejszością. Twierdzenie, że totem jest świętością, sprowadza się do stwierdzenia, że
istnieje stosunek rytualny (czyli całość obowiązujących postaw i zachowań) między
człowiekiem i jego totemem. W pierwszej fazie swego rozwoju klan nadaje sobie
instynktownie emblemat, który zwykle jest tylko prymitywnym rysunkiem konturowym.
Następnie "rozpoznaje" w nim wyobrażenie zwierzęcia i uzupełnia rysunek . W dalszej fazie
wyobrażenie to ulega "uświęceniu" przez uczuciowe utożsamianie się klanu ze swym
emblematem. Członkowie klanu starają się upodobnić do postaci swego totemu przez swój
ubiór lub uzbro jenie, strojąc się w pióra, rogi, czy też uczesanie, które przypominałoby
kształt zwierzęcia. Starają się także za pomocą zniekształceń i tatuażu zaznaczyć ten kształt
na swoim ciele.
W skautingu totemy zostały wprowadzone przez Ernesta Thompsona Setona, twórcę
skautingu leśnego w Ameryce. Wkrótce rozpowszechniły się we wszystkich organizacjach
skautowych całego świata. Ernest Thomp son Seton, zwany "Czarnym Wilkiem", założył w
roku 1902 zrzeszenie młodzieży zwane "Indianami Puszczańskimi", będące oryginalnym
systemem wychowawczym, opartym na wzorach z życia czerwonoskórych Indian i na ich
systemie plemiennym. E. Th. Seton bardzo szybko zrozumiał olbrzymie znaczenie
wychowawcze totemizmu i wprowadził totemy indywidualne wraz z mianami puszczańskimi
dla poszczególnych skautów oraz totemy zbiorowe, jako godła klanów (zastępów) i całych
szczepów. Na godła wybierano najczęściej jakąś rybę, ptaka lub zwierzę. W swej książce
"The Book of Woodcraft" podaje Seton kilka przykładów nadawania godła przez poszczególn
e szczepy: "Pewien szczep wyruszyl w długą podróż w poszukiwaniu totemu. Uzgodnili
między sobą, że pierwsza napotkana żywa istota, której nazwę znają, będzie ich totemem.
Podróżowali caly dzień i nie spostrzegli nic odpowiedniego. W drugim dniu wyprawy
przestraszyli na bagnie niebieską czaplę, która uciekła, wydając szorstki krzyk. W ten sposób
otrzymali nazwę: "Niebieskie Czaple" i przyjęli jako okrzyk wojenny charakterystyczny
krzyk tego ptaka - "Hrrrrr".
"Latające Orły" otrzymały swą nazwę, siedząc przy ognisku Rady i oczekując na znak wodza
do wyboru godła. Nagle znad jeziora nadleciał wielki orzeł, przeleciał nad obozem i następnie
zawrócił z powrotem nad jezioro. Zaakceptowano to jako znak i szczep otrzymał nazwę:
"Latający Orzeł" z New Jersey".
Przy nadawaniu totemu indywidualnego bierze się pod uwagę jakąś charakterystyczną cechę,
którą odznacza się dany skaut. Jeśli ktoś np. dobrze pływa, otrzymuje totem "żółwia", jeśli
dobrze skacze - "ko nika polnego", jeśli dobrze biega - "renifera" itp. Nadawanie totemu
wiąże się zawsze z nadaniem "miana puszczańskiego", które najczęściej podkreśla jakąś
specjalnie charakterystyczną cechę zwierzęcia totemowego lub też innego, niezwierzęcego
totemu, jak np.: "Szary Lis", "Samotny Wilk", "Mała Sowa", "Wielki Księżyc", "Złamane
Pióro", "Milczący Wąż", "Brzęczący Komar", "Czuwający Wilk", "Czerwony L is", "Jeleni
Trop", "Grzmiący Głos", "Oko Rysia", "Ma!a Żmija", "Biały Orzeł", "Niedźwiedzia Łapa",
"Chytra Pantera", "Biegająca Antylopa", "Ogniste Serce", "Czarna Wrona", "Mały Bóbr",
"Samotny Żubr", "Nocne Oko", "Orle Oko", "Nadsłuchująca Jaszczurka", "Skaczący Łoś",
"Biała Antylopa" itp.
Każdy skaut musi szybko i dokładnie narysować sylwetkę swego totemu, by takim rysunkiem
podpisać się w grach terenowych i na listach. Poza tym winien wszystko wiedzieć o
zwierzęciu, czy też innym pr zedmiocie, będącym jego totemem. I tak np. gdy totemem
skauta jest "Sowa", czy też "Mała Sowa", to musi on znać życie i zwyczaje sów, wiedzieć,
gdzie one latają w nocy, gdzie kryją się w ciągu dnia, musi znać i umieć naśladować krzyk
sowy, którym porozumiewa się z innymi skautami w czasie ćwiczeń terenowych. Musi
również umieć tropić sowy.
W skautingu leśnym totem indywidualny zdobywa się najczęściej przez dokonanie jakiegoś
śmiałego czynu lub też po przejściu specjalnych prób leśnych , wtajemniczających skauta w
istotę puszczaństwa. Natomiast totem zbiorowy klanu i szczepu przysługuje statutowo
każdemu skautowi, przyjętemu do danej jednostki organizacyjnej.
Totemem całej społeczności skautów leśnych jest głowa białego bawołu, symbolizowana
przez białą tarczę z niebieskimirogami.
Używa się go przede wszystkim na palach totemowych, na sztandar ach i proporcach oraz w
publikacjach. Sztandarem szczepu lub klanu w amerykańskim skautingu leśnym był totem
szczepu lub klanu na tarczy przymocowanej do drzewca ok. 8 stóp długości, pomalowanego
na czerwono. Na szczycie drzewca znajdowała się mała tarcza białego koloru z
przymocowanymi niebieskimi rogami (rys. 3).
Zamiast tarczy można na drzewcu umocować proporzec z wyhaftowanym godłem. W tym
wypadku proporzec jest zawieszony na poprzeczce.
Pale Totemowe
W każdym obozie skautów leśnych, na centralnym miejscu, najczęściej koło ogniska , stoi
okazały i starannie wykonany pal totemowy, symbolizujący całą mądrość i zręczność leśnego
szczepu. Również k ażdy klan (zastęp) posiada swój własny totem, umieszczony na
mniejszym palu przed swoim namiotem. Każdy szczep, czy też klan ma swą historię, tradycje,
zwyczaje i specjalne cele. Wszystko to zazna cza się (najczęściej pismem obrazkowym przez
wypalanie) na palu totemowym. W zimie pal totemowy szczepu znajduje się na honorowym
miejscu w harcówce, otoczony palami totemowymi klanów i ich propor czykami.
Szczep zmienia się ustawicznie, stare wilki - wygi odchodzą na samotne łowy, młode wilczki
dorastają, wilki zmieniają się w gromadzie, ale pal totemowy trwa, przypominając piękne
chwile i chlu bne czyny szczepu, budząc nadzieje na coraz piękniejszą przyszłość. Pal
totemowy towarzyszy skautom przy wszystkich podniosłych chwilach i obrzędach w
szczepie, w czasie nadawania mian puszcza ńskich, przyznawania stopni i sprawności
puszczańskich, towarzyszy Radzie Kręgu Wodzów, gdy zapadają najważniejsze decyzje w
sprawach szczepu. Pal totemowy, w imię honoru szczepu, zachęca skau tów do coraz
aktywniejszej pracy nad sobą i do coraz głębszego poznawania Mądrości Leśnej.
Kilka wzorów pali totemowych:
Pal totemowy, będący symbolem głównej idei życia puszczańskiego, spotykany najczęściej
na obozach skautów leśnych. Na palu czerwona tarcza okrągła, będąca symbolem
nieskończoności, wieczno ści i jedności skautów leśnych; na niej skrzydła nasion sykomora,
będącego symbolem życia przyrody, "kluczem życia". Spoza tarczy wyrastają dwa rogi
bizona, znak potężnej siły. Z miejsca, gd zie tarcza łączy się z palem , wznoszą się ku górze
dwa ramiona, będące symbolem służby bożej przez nieskończoną (tarcza) siłę (rogi) życia
(skrzydła sykomora). Człowiek z wzniesionymi ku niebu rękami był zawsze symbolem czci
dla Boga. Na naszym palu r amiona są odchylone w bok, przedramiona uniesione ku górze, a
dłonie zwrócone swymi płaszczyznam i ku przodowi. Na ramionach tych Indianie zawieszali
kości i rogi złowionych zwierząt. Na tarczy umieszczali totem plemienia i jego wodza.
Pal totemowy, wzorowany na totemie "Polarnego Niedźwiedzia", wodza indiańskiego
szczepu "Czarnych Nóg". Niedźwiedź polarny idzie ku północy, czyli szuka wiedzy, prawdy i
postępu. Przeto na górze widać gwiazdę polarną, pod nią ryba, która zanurza się głęboko i
zdąża ku północy. Pod rybą harcerska lilia i tropy, wiodące również na północ.
"Siwy Wilk". Wilk jest symbolem najbystrzejszego zwiadowcy - skauta. Siwy - bo już jest
stary, wypróbowany, doświadczony wilkwyga. Pod nim wschodzące słońce (symbol
świeżości), poniżej ręka skauta, złożona w znak pozdrowienia.
Totem inspektorki "Minobi" (R. Clark), naczelniczki "Dziewcząt obozowego ogniska". Na
palu trzy języki płomienia - symbolu skautowego ogniska obozowego, pod nim liść lipowy a
jeszcze niżej sercew przerwanym kręgu słońca.
Totem trójjedni: Trzy koła w siebie wpisane , w punkcie zbieżności wybuchają trzy
płomienie, symbolizujące Prawdę, Piękno i Dobro, trzy elementy ludzkiego ducha,
identycznie z sobą pod względem wartości i tworzące razem jedność. Można się w tym znaku
dopatrywać również trzech zasad życia skautowego (honor, braterstwo, obowiązek), czy też
trzech czynników człowieczego życia (duch, umysł, ciało). Koło jest symbolem doskonałości,
jedności, nieskończoności. Płomień symbolizuje życie, twórczość, rozwój, siłę oraz żarliwość
w służbie swym ideałom.
Pal totemowy szczepu "Żółwi".
Pal totemowy "Latających Orłów", na palu widoczne również totemy klanów.
Oryginalny indiański pal totemowy "Orłów".
Oryginalny indiański pal totemowy "Niedźwiedzi"
Przyjęło się powszechnie, że każdy skaut leśny pozdrawia totem innego skauta. Jest to reguła,
przestrzegana w skautingu leśnym bardzo rygorystycznie. Również na palu totemowym
pozostawia się wszelkie wiadomości dla innych skautów. Jeśli np. jakiś skaut odwiedza inny
obóz, a mieszkańcy obozu są nieobecni, to pozostawia na palu wiadomość w piśmie
obrazkowym dla swych przyjaciół.
Pale totemowe wykonujemy bardzo starannie, wycinając wszelkie elementy zdobnicze w
postaci płaskorzeźb przy pomocy noża i różnego rodzaju dłut. Poszczególne elementy
totemowe barwimy korzystając z barwników, jakie dostarcza las. Do wykonania samych
totemów, wieńczących od góry pal totemowy, jak np. na rysunku pierwszym, używamy
krążków, wyciętych z pni drzew, różnego rodzaju kory, charakterystycznie powyginanych
gałęzi, zwłaszcza ze skarłowaciałych drzew iglastych, różnych korzeni i szyszek. Naszą
największą troską musi być zawsze dbałość o to, aby pal totemowy pasował do swego
otoczenia, aby nie gryzł się z naszym środowiskiem naturalnym, z lasem. W ogóle skauting
leśny wytworzył swój własny styl puszczański w zdobnictwie i w pionierce obozowej, oparty
o najlepsze wzory indiańskie. Nie zatraćmy tego stylu i kultywujmy go nadal w naszych
obozach, gdyż posiadamy bardzo stare i piękne tradycje puszczańskie w harcerstwie.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin