indywidualny program nauczania dziecka upośledzonego.doc

(62 KB) Pobierz
Indywidualny program nauczania

Indywidualny program nauczania

w roku szkolnym 2008/2009

 

 

I.                    Charakterystyka uczennicy (orzeczenie PPP - mózgowe porażenie dziecięce, czterokończynowy niedowład spastyczny,  niepełnosprawność intelektualna w stopniu znacznym, padaczka).

 

Weronika samodzielnie nie chodzi, nie siedzi i nie stoi. Porusza się na wózku.  W domu ma drewniane krzesło z blatem ze specjalnymi poduszkami, na którym czasami siedzi. Nie jest w stanie podeprzeć się rączkami.  W przypadku dłuższego siedzenia na tapczanie  zaczyna się  lekko zsuwać w stronę podłogi, informując tym otoczenie, że chce zejść. Nie  potrafi sama zmienić pozycji ciała, poza zsuwaniem się  z tapczanów.  Nie potrafi samodzielnie stać trzymając się stołu. Ze względu na spastyczność dłoni nie zawsze poprawnie chwyta przedmioty, które często wypadają jej z rąk. Drobne i płaskie przedmioty trzyma bardzo mocno, natomiast  z większymi przedmiotami ma więcej problemów. Do tych czynności używa jedynie prawej ręki. Lewej ręki nie używa prawie wcale. Potrafi dokonywać wyborów spośród zabawek. Słabo rozwinięta zdolność chwytania wydaje się być podstawowym problemem utrudniającym dalszy rozwój poznawczy.

Je pokarmy z postaci papek, jest karmiona łyżeczką  w pozycji półleżącej, nie ma wykształconych ruchów żuchwy. Pije z łyżeczki w pozycji półleżącej. Nie potrafi trzymać samodzielnie kubka. Jest całkowicie uzależniona od dorosłych. Lubi pluskać się w wodzie. Uwielbia kąpiele. Nie wykonuje samodzielnie czynności związanych z higieną ciała np. mycie zębów czy mycie rąk.  Nie zgłasza potrzeb fizjologicznych. Weronika nie potrafi samodzielnie wykonać żadnej czynności związanej z rozbieraniem i ubieraniem się.

Dziewczynka rozróżnia osoby z nią przebywające. Nie ma problemów z ich akceptacją. Nie bywa agresywna. Ma bardzo dobry wzrok i zauważa zmiany w otoczeniu. Nie mówi, ale często wokalizuje. Potrafi głaskać czyjąś buzię. Dziewczynka porozumiewa się z rodziną sygnalizując swoje potrzeby mimiką oraz charakterystycznymi nieartykułowanymi dźwiękami, co pozwala ustalić jej stan emocjonalny i odpowiednio zareagować. 

Weronika jest pogodnym dzieckiem.  Nie boi się nowych osób. Patrzy im w oczy. Bardzo  nie lubi krzyków i hałasu, napina wtedy mięśnie i staje się niespokojna.

Lubi chwytać przedmioty, które ją interesują. Stuka nimi, potrząsa, chce wkładać do buzi. Lubi jeździć na spacery. Często słucha muzyki. Każdy szczegół rozprasza jej uwagę. Koncentruje się na krótko. Często się uśmiecha, zwłaszcza, gdy jest nagradzana brawami. Gdy nie ma ochoty, przestaje być czynna w zabawie. Ma bardzo mały kontakt z dziećmi. Nie zawsze lubi ćwiczyć i często bywa leniwa.

 

 

 

 

II.                 Cele edukacyjne

 

1.     Zapewnienie możliwości najpełniejszego komunikowania się z otoczeniem w sposób werbalny i pozawerbalny.

2.     Kompleksowy rozwój zmysłów w celu jak najpełniejszego zrozumienia znaczenia i sensu otaczającego świata.

3.     Tworzenie niezbędnych warunków do zapewnienia Weronice komfortu psychicznego.

4.     Rozwijanie poczucia akceptacji i bezpieczeństwa.

5.     Nawiązywanie pozytywnego kontaktu emocjonalnego nauczyciela z uczennicą.

6.     Wspieranie rozwoju sprawności psychofizycznej.

7.     Umożliwianie i tworzenie sytuacji, w których poznaje najbliższe otoczenie.

8.     Stymulowanie rozwoju zgodnie z indywidualnymi możliwościami i potrzebami dziewczynki.

III.               Zasady pracy

1.     Zasada gruntownej znajomości dziecka i przychodzenia mu z racjonalną i specjalistyczną pomocą.

2.     Zasada dostosowania czynności pedagogicznych do możliwości psychofizycznych uczennicy.

3.     Zasada podmiotowości.

4.     Zasada aktywnego udziału dziecka w procesie dydaktycznym.

5.     Zasada stopniowania trudności.

6.     Zasada współpracy z rodziną.

7.     Zasada systematyczności.

IV.              Metody pracy.

W zależności od możliwości  Weroniki będę stosować wybrane elementy z następujących metod:

1.     Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne

2.     Metoda Aktywności M. Ch. Knillów

3.     Metoda Paula Dennissona

4.     Muzykoterapia

5.     Masaże ciała, zabawy paluszkowe

6.     Metoda Domana

 

 

 

 

V.                 Treści edukacyjne

A. Moje sprawności, umiejętności i nawyki umożliwiające poznawanie świata oraz funkcjonowanie w nim.

1.     Motoryka - usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki

Ø      Siadanie i siedzenie,

Ø      Wstawanie i stanie,

Ø      Tupanie, wymachy,

Ø      Ruchy naprzemienne,

Ø      Chwytanie i trzymanie,

Ø      Przekładanie, przesypywanie, przelewanie,

Ø      Uderzanie i klaskanie,

Ø      Toczenie i wałkowanie,

Ø      Gniecenie i mieszanie,

Ø      Ściskanie i dociskanie,

Ø      Pchanie i wypychanie

2.     Komunikowanie się - usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych, rozwijanie komunikacji.

Ø      Odbieranie informacji – rozumienie komunikatów werbalnych,

Ø      Rozumienie treści sytuacji społecznych,

Ø      Nadawanie sygnałów niejęzykowych i informacji niewerbalnych,

3.     Percepcja, integracja sensoryczna i myślenie

Ø      postrzeganie wszystkimi zmysłami bodźców płynących z otaczającej rzeczywistości,

Ø      kojarzenie przedmiotów, czynności z ich nazwą,

Ø      segregowanie,

4.     Umiejętności praktyczne

Ø      naśladowanie gestów, mimiki, ruchów,

Ø      muzykowanie, gra na instrumentach,

Ø      rysowanie, malowanie, lepienie, modelowanie,

Ø      zamykanie i otwieranie,

Ø      darcie i strzępienie,

      B. Ja z samym sobą  - zwiększanie aktywności własnej.

1.     Higiena osobista.

Ø      Mycie rąk, wycieranie buzi i twarzy,

Ø      Korzystanie z przyborów toaletowych i kosmetyków.

Ø      Inne zabiegi pielęgnacyjne.

2.     Picie i jedzenie.

Ø      Posługiwanie się łyżeczką.

Ø      Spożywanie mas papkowych,

Ø      Picie z kubka.

C.          Ja i otoczenie

1.                 Rozwijanie zainteresowania otoczeniem.

Ø      Świat roślin i zwierząt,

Ø      Tradycje i obyczaje,

Ø      Moja rodzina,

Ø      Moja szkoła.

2.     Kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu,

Ø      Bezpośredni kontakt z roślinami, zwierzętami i rodziną.

3.     Nawiązywanie kontaktów w sposób odpowiedni do możliwości dziecka.

Ø      Współdziałanie w czasie zabaw i ćwiczeń,

Ø      Wytwarzanie atmosfery zaufania i bezpieczeństwa.

      4.  Orientacja w schemacie ciała.

Ø      Wyróżnianie części ciała oraz odróżnianie kierunków.

D. Ja w środowisku szkolnym

1.     Komunikacja pozawerbalna.

Ø      Mowa ciała – obserwowanie własnej mimiki twarzy, naśladowanie min,

Ø      Wrażenia dotykowe – komunikowanie się dotykiem, rozpoznawanie dotykiem różnych przedmiotów.

2.     Procesy percepcji wzrokowej - analiza i synteza wzrokowa.

Ø      rozpoznawanie na obrazkach przedmiotów, ludzi, zwierząt, rzeczy,

Ø      obserwowanie najważniejszych cech przedmiotów lub postaci z otoczenia,

Ø      porównywanie różniących się obrazków,

3.     Edukacja matematyczna

Ø      Figury geometryczne,

Ø      Cyfry 1-9,

4.     Edukacja polonistyczna

Ø      Słuchanie ze zrozumieniem,

Ø      Nauka czytania metodą Domana ( czytanie globalne).

 

E. To, co mnie wspiera

Ø      Rozwijanie pamięci,

Ø      Rozwijanie aktywności własnej i mobilizowanie do działania,

Ø      Wzmacnianie pozytywnych przeżyć i emocji związanych z podejmowaną aktywnością

Ø      Wspomaganie rozwoju spostrzegania,

Ø      Wielozmysłowe poznawanie otoczenia,

Ø      Wydłużanie czasu koncentracji uwagi.

VI.              Ocenianie

Poziom rozwoju Weroniki będę oceniać opisowo po każdym roku nauki. Taka ocena ma wiele wspólnego z charakterystyką, gdyż opisuje poziom funkcjonowania, jak i z opinią nauczyciela, która zawiera subiektywny pogląd nauczyciela o ilości i jakości obserwowanych zmian.

 

 

 

 

Zgoda rodziców na realizację programu

                                                                                                                  opracowała

………………………………………………                                    ……………………….

………………………………………………

                                      (data i podpis)                                                                                      

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin