pszczoły ściąga pierwsze koło.doc

(68 KB) Pobierz

BIOLOGIA ZYCIA OS I SZERSZENI

Tryb życia

*samotnie

*gromadnie(taszczyn Pszczeli)

*społecznie –podział na kasty

-matki w pełni rozwinięta płodnie samica

-robotnice samice o uwstecznionym układzie rozrodczym

-samce

DRAPIERZNIKI

*polując zdobywają pokarm dla larw – larwy mięsożerne (np. owady)

*osobniki dorosłe –pokarm białkowy- wydzielina larw

Szerszenie nie produkują mleczka, larwy produkują substancje silnie energetyzującą VAAM-w skrócie, które przekazuja dorosłym osobnikiem, które dostarczaja im pokarmu przynoszonego do gniazda

GNIAZDO

-miejsca gniazdowania-poddasza dziuple opuszczone nory gryzoni rzadziej otwarta przestrzeń, samotne kopią w ziemi

-gniazdo zbudowane z rozdrobnionego drewna zmieszanego ze śliną

-plastry ułożono są poziomo

*gniazdo os klecanki z jednego plastra bez osłoniętych warstw zewnętrznych

Szerszenie też budują gniazdo z papieru  z drzewa żywego. Komórki sa większe, w Polsce jest 1-en gatunek szerszeni olbrzymi W Japonii 18 gat.

Gniazdo szerszeni olbrzymich ma średnio ok. 1m, zbudowane jest z 9 pięter. Są one bardzo czujne, są aktywne w dzień i w nocy

CYKL ROZWOJOWY os i szerszeni

-zimuje młoda unasienniona samica

-hibernuje-stan anabiozy

-wiosna wraz ze wzrostem temperatury wzrasta aktywność

-matki wylatują i poszukują pokarmu i miejsca na gniazdo

-rozpoczyna budowę gniazda 1-sze kilka komórek- w dzień zdobywa pokarm dla larw a nocą je ogrzewa

-po 3 tyg. pojawiają się pierwsze robotnice, wyręczają matkę w zdobywaniu pokarmu i budowaniu gniazda

-gniazdo stopniowo się rozwija osiągając apogeum rozwoju, w połowie lata pojawiają się osobniki płodne

-od tego momentu zaczyna się powolny schyłek kolonii zachowania równowagi między robotnicami a osobnikami płciowymi stopniowo narastający deficyt pokarmu

-matki kopulują z samcami, kolonia upada

-jesienią matki szukają miejsca na przetrwanie zimy(suche liście, kępy trawy)

-wychowanie form płodnych kosztowne i nieopłacalne - w przypadku słabiej zorganizowanych.

U os i szerszeni hibernuje w ziemi młoda zapłodniona samica po zimie znajduje miejsce na założenie gniazda. Zaczyna tam budować z drewna + ślina (papier)- w tej osłonce z papieru osy  budują maleńki plasterek sześciokątny jednostronny. Do tych komórek matka składa jajeczka. Z nich wykluwają się L i matki opiekującymi się nimi.

ZNACZENIE EKOLOGICZNE OS

-element łańcucha troficznego –są pokarmem dla innych owadów i gryzoni

-zapylanie- raczej marginalne znaczenie słabo owłosione; pyłek i nektar nie stanowią głównego źródła pokarmu

-drapieżnik- niszczą wiele szkodliwych owadów np. much i mszyce

ZNACZENIE NEGATYWNE

-szerszenie i taszczyn polują na pszczoły

-uszkadzają owoce co powoduje ich psucie

-szerszenie mogą być niebezpieczne bezpośrednie zagrożenie dla gniazda

CZY SPOSOBY DZIKO ŻYJACYCH PSZCZOŁ W POLSCE SĄ WYSTARCZAJĄCE DLA POTRZEB ZAPYLANIA?

*aspekt jakościowy 450 gat. wystarczająco

*aspekt ilościowy (zagęszczenie)- ważny dla rolnictwa produkcji nasiennych

*dzikie zapylacze –kilka do kilkunastu % dominuje pszczoła miodna

-pszczoła miodna 2 000-25 000 osobników na ha

-dzikie owady zapylające 45-1 000 osobników na ha

PODZIAŁ ZE WZGLĘDU NA ODŻYWIANIE

*politropy-pokarm z różnych roślin ok 70%

*oligotrofy-pokarm z określonych rodzin ok. 25%

*monotrofy- pokarm z określonych gat. roślin ok. 5%

ŻYJĄ: -samotnie –gromadnie –grupowo

Samice są samo wystarczalne, same budują gniazda na ogół jedno bądź kilka  w gnieździe od jednej do kilku komórek, komórka napełniona pyłkiem bądź nektarem

PSZCZOŁY SAMOTNE GNIAZDUJĄ

W glebie gliniaste piaszczyste, zbocza skarpy, kopią norki głębokość kanału do 50cm (korytarz komora lęgowa lub więcej komsór)

Pszczoły MURARZE komory przedzielają gliną z slina

Pszczoły gniazdujące w częściach roślin zajmują gotowe miejsca po innych organizmach bądź samodzielnie drążą kanały w drewnie lub w łodygach spróchniałych roślin

PRZENOSZENIE PYŁKU

-na 3-ciej parze nóg

-na spodniej stronie odwłoka

-nieowłosione- w wolu

Niektóre gatunki są pasożytami składają jajo do gniazd innych gat. pszczół

ZIMUJĄ  -stadia rozwojowe(jaja, larwy, poczwarki, imago) w zależności od gatunku- pora występowania

W jednym roku składne jaja w drugim roku wyjście potomstwa. Matka ginie po zbudowaniu komór lęgowych, zapełnieniu ich pyłkiem i złożeniu jaja-pokolenia nie zazębiają się- brak kontaktu potomstwa z matką.

CYKL ROZWOJOWY

I ROK

1. Wychodzenie dojrzałych osobników- kopulacja. Same samce zdobywają pokarm (nektar i pyłek)

2. Unasienione samice zakładają komory lęgowe- zapełniają pyłkiem, składają jaja, zamykają komory, następna komora- zapełniają pyłkiem

3. Samice giną, a ich potomstwo rozwija się samodzielnie- przed zimą dochodzi do stadium typowego

II ROK

1.Zależnie od gatunku wychodzenia osobników dorosłych-gatunki wcześniejsze lub dokończenie rozwoju osobniczego; wychodzenie osobników dorosłych kopulacja- samice zakładanie komory; cykl roczny się zamyka.

MIESIARKOWATE Megachilidae

*języczek 4-7mm

*żyją w pustym starym drzewie, pustych łodygach roślin, w piasku, glebie, same czasami budują baryłkowate twory gdy nie ma miejsca na gniazdo

*komory budują z kawałków liści, płatków kwiatowych, z papki roślinnej, z gliny, z piasku

*pyłek przenoszą na włoskach zbierających na spodniej stronie odwłoka

*większość politropy, również pasożytnicze

*89gat

*przedstawiciel murarka ogrodowa

-oblatuje na wiosnę przez 2,5 m-ca

-600 samic aby zapylić ha sadu jabłoniowego

-w 1-szym kolanie wygryzają się samce

-bardzo dobrze pracuje pod osłonami w tunelach szklarniowych

Miesiarka lucernówka (lucerna)

-mocno owłosiona

-2-a pokolenia w roku

-też zakłada gniazda w rurkach

-tapetuje na zielono

-larwy karmią się 64%nektar 36%pyłek

WYKORZYSTANIE PSZCZÓŁ SAMOTNIC

-zapylanie upraw nasiennych

-upraw pod osłona

-zapylenie lucerny

-introdukcji do środowiska

ZAGROŻENIE

-wypalanie traw

-urbanizacja

-chemizacja rolnictwa

-uprawy monokulturowe- zmiana struktury krajobrazu zubożenie jakości ilości szaty roślinnej. Brak ciągłości taśmy pokarmowej w okresie zakładania gniazd

Degradacja stanowisk ostojowych, zanik mozaikowatości i różnorodności

CHÓW PSZCZÓŁ SAMOTNYCH

Najbardziej rozwinięta hodowla miesiarki lucernówki i murarki ogrodowej

Znajdujemy naturalne miejsce gniazd ostoje pszczół samotnych

W tym miejscu umieszczamy pułapki gniazdowe z rurek trzciny lub plastikowych rurek, pszczoły zakładają tam gniazda lub kupujemy gotowe kokony gniazdo

Pułapki gniazdowa pozostawiamy do 1-szych chłodów gdy temp spadnie poniżej 0*C

Gniazda przechowujemy w chłodnym i bezpiecznym miejscu (myszy, ptaki), rozłupujemy rurkę

Przechowywanie ich do wiosny przez utrzymywanie w określonej temp-regulacja terminu wygryzania

Kokony umieszcza się w pojemniku z otworami w miejscach uprawy (bezpiecz. przed ptakami) obok pułapek gniazdowych

Kokony umieszcza się też w miejscach introdukcji

Budowa i mechanizm otwarcia kwiatu lucerny-siła która może podnieść 5g ciężaru

TRZMIELE- wszystkie krajowe gatunki prawnie chronione

Na świecie 200gat w kraju 23gat

*ziemny *gajowy *ogrodowy * kamiennik* rudy

WYSTĘPOWANIE

CHARAKTERYSTYCZNA CECHA BUDOWY ZEWNĘTRZNEJ

-silnie owłosione ciało przystosowanie do chłodnego klimatu

*włoski są elektrostatyczne-zapylanie

BIOLOGIA TRZMIELI

*wszystkie gatunki właściwie społeczne

-opieka nad potomstwem

-występuje reprodukcyjny podział prac (nie wszystkie osobniki w społeczności przystępują do rozrodu sterylne pomagają w wychowie potomstwa

-potomstwo pomaga rodzicom w utrzymaniu koloni

GNIAZDA TRZM.

W opuszczonych norach gryzoni, kępy traw, mchu

POKARM TRZM.

Pyłek i nektar larwy karmione surowym pyłkiem lub mieszaninami pyłku i miodu

ZDOLNOŚĆ WYPACANIA WOSKU

(osy nie maja tej zdolności) gniazdo budują nieregularnie baryłkowate komórki zwrócone do góry

Składanie WIELU JAJ do jednej komórki, larwy wychowują się w grupie, konkuruja o pokarm- robotnice różnej wielkości

POLIMORFIZM

Silniej zaznaczony niż u os. Matki różnią się od robotnic tylko rozmiarami ciała czasem…

Słabo rozwinięty polietyzm wiekowy robotnice różnią się wielkością- większe na ogół zbierają pokarm mniejsze pracują w gnieździe. Stosunkowo prymitywne zachowania społeczne utrzymywanie stałej temp. gniazda- chłodzenie

Dominacja REPRODUKCYJNA matki przez agresywne zachowanie także robotnice mogą zachowywać się wobec siebie…agresywnie

Brak alarmowania chemicznego i rekrutacji- brak FEROMONÓW matka i porozumiewanie się

Wielkość kolonii przeciętnie 50-500osobników (największa kolonia 2 183 osobników w klimacie ciepłym)

CYKL ROZWOJOWY TRZMIELI- analogicznie  cykl jednoroczny

*Zimuje unasienniona samica w komorze wykopanej w glebie

*Wiosna szuka miejsca na gniazdo buduje dwie pierwsze komórki  1-sza pyłek 2-a nektar

*Składa 8-14 jaj do komórki z pyłkiem rozwój osobniczy 20 dni (samica w chłodne dni i noce ogrzewa komórki z larwami0

*ode robotnice wyręczają matkę - szybki rozwój kolonii

*Dwa typy żywienia larw: DOWOLNY (larwy w komórce wypełnionej pyłkiem; DAWKOWANY – miód i pyłek

Po dwóch, trzech pokoleniach pojawia się POKOLENIE PŁCIOWE z dobrze odżywionych larw wyrastają matki składają jaja z nie zapłodnionych  wyrastają samce.

Młode matki kopulują z samcami, poszukują miejsca do przetrwania zimy – hibernacja.

Samce zdolne są do samodzielnego zdobywania pokarmu.

Wychowanie form płciowych kosztowne i nieopłacalne

- w przypadku słabiej zorganizowanych społeczeństw kończy się upadkiem kolonii – zwane jest pokoleniem pasożytów płciowych.

Podobnie jak u os…

- inna bud gniazda

-

-

ZNACZENIE EKOLOGICZNE TRZMIELI

Zapylenie roślin o długich rurkach kwiatowych np. koniczyna czerwona

* języczek 14 mm – pszczoły max 7 mm

Jeden z pierwszych zapylaczy pojawiających się wiosną

Zaczynają pracę w gorszych warunkach pogodowych niż pszczoły , już przy 5-8 *C

 

Trzmiel jest pokarmem dla:

*ptaków

*pająków

Jest cwany – wygryza dziurę w dnie płatków, wypija nektar a nie zayla.

Jest coraz mniej naturalnych miejsc do gniazdowania trzmieli

GOSPODARCZE ZNACZENIE

*zapylanie upraw pod osłonami

- wzrost plonów do 30%

-lepsza jakość produktów

-mniejszy nakład pracy

CHÓW TRZMIELI- spadek liczebności dzikich pszczół

Jak założyć chów TRZMILI

1*wystawianie ulików wczesna wiosna

*wabienie samic poszukujących gniazda

*dobrym pomysłem jest rurka

2*bardziej wydajne zmuszenie schwytanych wiosną lub sztucznie przezimowanych samic

*jak buduje gniazdo można pozwolić na wylot po pokarm

*jest to skuteczne z trafieniem w gotowość matki do założenia gniazda

*+ważna jest rurka

3*metoda BILIŃSKIEGO oddział pszczół skuteczność 80% … w Puławach

*do chowu konieczne jest założenie poletka z JASNOTA BIAŁĄ

*tuż przed zakwitnieniem …

 

WYKŁADY

Ok. 30 mln lat temu przodkiem pszczoły był TASZCZYN

Od 20 mln lat ewolucja pszczół ściśle związana z ewolucją roślin nasiennych (okrytozalążkowych)

Człowiek pojawił się w czwartorzędzie ok. 2 mln lat temu.

Ok. 10 tys. ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin