Projekt trzydniowy
1. ZAŁOŻENIA
Poznanie fauny i flory w Jeziorach Wysokich
2. ADRESACI
Uczniowie kl. III szkoły podstawowej.
3. CZAS REALIZACJI
3 dni
4. CELE
a) Cel główny
- wspomaganie ucznia w rozwoju różnych sfer życia (humanistycznej, społecznej…
b) Cele szczegółowe
- rozwijanie umiejętności współpracy w grupie
- rozbudzanie świadomości ekologicznej
- kształtowanie umiejętności przewidywania skutków ingerencji w środowisko
- poznanie, doskonalenie, badanie, zrozumienie podstawowych wiadomości
dotyczących środowiska przyrodniczego
-zapoznanie dzieci z utworami literackimi dotyczącymi przyrody-poznawanie zasad ochrony przyrody -uświadomienie dzieciom niebezpieczeństw, jakie mogą zagrażać środowisku
przyrodniczemu ze strony człowieka oraz wpływu różnych czynników na
przyrodę-wdrażanie do umiejętnego posługiwania się liczebnikami głównymi i
porządkowymi-uwrażliwienie dzieci na potrzeby i pragnienia zwierząt, zachęcenie do opieki nad
nimi
5. TEMATY DNIA
1 Dzień : „Co wiemy o lesie?”
2 Dzień: „Wycieczka do Ośrodka Edukacji Przyrodniczo – Leśnej w
Jeziorach Wysokich, Leśny Kompleks Promocyjny „Bory Lubuskie”
3 Dzień: „ Las w naszych oczach”
6. METODY
- opowiadanie,
- przekaz słowny,
- pokaz, zabawy,
- gra dydaktyczna,
- działanie
- doświadczenia
7. ORGANIZACJA PRZESTRZENI
Na realizację projektu przewidziano 3 dni. Zajęcia w klasie obejmują dzień 1 i 3, natomiast dzień 2 przeznaczony jest na zajęcia w terenie. Naszym zamysłem jest stworzenie dzieciom możliwie najatrakcyjniejszych warunków do samodzielnego zdobywania wiedzy. Przestrzeń klasy zagospodarowano w ten sposób, by zapewnić dzieciom sprawne przemieszczanie się, potrzebne przy zastosowaniu różnorodnych form pracy.
8. PRZEBIEG ZAJĘĆ
DZIEŃ I (5 godzin lekcyjnych)
1. Pogadanka na temat lasu
- czy chodzicie często do lasu?
- czy znacie mieszkańców lasu?
- czy potraficie wymienić gatunki drzew rosnących w lesie?
- czy wiecie jakie bogactwa przynoszą nam lasy?
- czy wiecie kto opiekuje się lasami?
- czy wiecie jakie zasady zachowania obowiązują w lesie?
2. Zapoznanie dzieci z wierszem pt. „Zielone serce” R. Pisarskiego
Na skraju rosło drzewoszeroko, rozłożyście srebrzystą miało korę zielonosrebrne liście. Słuchali chętnie ludzie, przechodząc obok drzewa jak wietrzyk wśród gałęzi wesołe piosnki śpiewa .Lecz przyszedł mały urwisukradkiem wyjął nożykbo napis chciał wyskrobaćw srebrzystej , cienkiej korze.Wycinał pomalutkuliterkę po litercenie wiedział, że pod korązielone płacze serce
3. Analiza wiersza pt. „Zielone serce”
Nauczyciel analizuje z dziećmi wiersz zadając im pytania dotyczące tekstu. Próbuje naprowadzać dzieci na wyprowadzenie wniosków z przeczytanego wiersza, dotyczących nieprawidłowych zachowań w lesie.
4. Wykonanie plakatów
Po podsumowaniu przez dzieci wiersza nauczyciel proponuje uczniom pracę w 2 grupach, polegającą na wykonaniu plakatów dotyczących prawidłowych i nieprawidłowych zasad zachowania się w lesie. Następuje podzielenie klasy na 2 grupy. I grupa wykonuje plakat przedstawiający pożądane zachowanie się w lesie, a II grupa – przykłady zachowań negatywnych.
Następnie dzieci prezentują przed resztą klasy wykonane plakaty, a nauczyciel dopowiada brakujące zasady, np.:
- Nie łam gałęzi!
- Nie płosz zwierząt!
- Nie zostawiaj śmieci w lesie!
- Nie używaj w lesie ognia!
itp.
Na znak zaakceptowania tych zasad, dzieci na plakatach odbijają swoje dłonie za
pomocą farby.
5. Zabawa słuchowa „Odgadujemy odgłosy lasu”
Nauczyciel prezentuje nagrane na płycie odgłosy lasu (m.in. kukułka, sowa, dzik, szum drzew, jeleń, strumyk, trzask łamanych gałęzi, chodzenie po liściach, rechot żab itp.).
6. Zabawa ruchowa pt. „ Znajdź parę”
Dzieci losują zwierzątko, które mają naśladować. Wśród zwierząt do wylosowania są pary. Dzieci nie wiedzą jakie zwierzęta wylosowali ich rówieśnicy i ich zdaniem jest dobranie się w pary na podstawie wydawanych odgłosów.
7. Zadanie matematyczne
Dzieci pozostając w parach obliczają:
- ilość wszystkich „zwierząt” (dzieci)
- ilość par, które stworzyły
- ilość kończyn w swojej parze
- ilość ogonków, skrzydeł, dziobów, ryjków
8. Praca plastyczna
Dzieci przygotowują na głowę opaski z emblematem swojego wylosowanego zwierzęcia.
9. Inscenizacja opowiadania pt. „Był sobie las”
Dzieci mając na głowach wcześniej przygotowane opaski, uważnie słuchają opowiadania, aby zapoznać się z rolą, którą mają odgrywać. Po wykonaniu próby w klasie, dzieci odgrywają gotową dramę na szkolnym podwórku.
10. Omówienie spraw dotyczących organizacji wyjazdu
- zebranie podpisanych przez rodziców pozwoleń na wycieczkę;
- nauczyciel organizuje losowanie, z którego wyłonią się 2 grupy obowiązując na wycieczce;
wyłonione grupy wymyślają sobie nazwę;
- przypomnienie zasad zachowania się w lesie
- omówienie przebiegu wycieczki z wykorzystaniem rozsypani wyrazowej; wśród haseł do
uszeregowania znajdują się np.
„ Rano zbieramy się o 8:00 pod szkołą”
„ Na wycieczce pilnujemy się wzajemnie”
„ Przestrzegamy wcześniej omówionych zasad”
11. Na dzień po wycieczce, każdy postara się znaleźć i przynieść ilustracje i wiadomości na temat zwierząt, które zagrożone są wyginięciem.( tarpan, tur, drop, jaszczurka zielona, jesiotr zachodni, karliczka, norka europejska, pustułeczka, sęp płowy, strepet, suseł moręgowany, bekasik, dzierzba rudogłowa, gadożer, głuszec, kozica, kraska, kulon, łosoś, modraszek gniady, orlik grubodzioby, orzełek włochaty, rybitwa czubata, rybitwa popielata, sokół wędrowny, świstun, wąż Eskulapa, żołędnica.
gniewosz plamisty, minóg rzeczny, piekielnica, sowa błotna, wodniczka. batalion, cietrzew, koza złotawa, minóg morski, nocek łydkowłosy, orzeł przedni, podgorzałka, suseł perełkowany, świstak, troć jeziorowa, zając bielak, żółw błotny, żbik, żubr.) Każde dziecko ma inne zwierzę. Proszę zwrócić uwagę czy jest to zwierzę które jest zagrożone wyginięciem czy jego liczba w ostatnich latach zmalała czy może wzrasta w porównaniu z ubiegłymi latami.
Dzień II
Temat dnia: Wycieczka do Jezior Wysokich
Przebieg wycieczki:
1. Przypomnienie podziału na grupy i omówienie zadań do wykonania dla każdej z grup. Grupy wyruszają w dwóch przeciwnych kierunkach..
2. Omówienie zadań do zrealizowania podczas wycieczki
- zbieranie jak największej liczby gatunków liści z różnych drzew
- znalezienie odpowiedzi na pytania zadane przez przewodnika; odpowiedzi znajdują się na
tablicach w lesie
- obliczenie wieku pomnika przyrody „Hubertus” (dąb)
- zapisywanie nazw zwierząt i roślin
3. Omówienie wyścigu przez nauczyciela i leśnika oraz dzieci. Drużyna, która wygrała dostaje nagrodę przewidzianą z góry przez nauczyciela.
4. Wspólne ognisko i zabawy.
5. Zwiedzanie wieży widokowej.
6. Powrót do szkoły.
Dzień III
Temat dnia: „Las w naszych oczach”
Cele operacyjne:-wie o szkodliwej dla przyrody działalności człowieka-wie, w jaki sposób nie należy zachowywać się w stosunku do roślin i zwierząt-rozumie konieczność ochrony środowiska naturalnegoFormy pracy: zbiorowa, indywidualna Środki dydaktyczne: koło z emblematami zwierząt, takie same emblematy w różnych miejscach sali, koło z liczbą oczek 1-6, do odsłaniania emblematów, 2 obrazy na dużych kartonach -„drzewo smutne” i „drzewo wesołe”, obrazki przedstawiające różne czynniki (pozytywne i negatywne) wpływające na rozwój drzew, historyjka obrazkowa „Na wycieczce” (8 obrazków), emblematy zwierząt na opaskach, kaseta z nagraniem melodii wesołej i relaksacyjnej, magnetofon, kartki i kredki, pacynka sowy.PRZEBIEG ZAJĘCIA1. Powitanie.2. Zapoznanie dzieci z kołem, które wskaże nam różne niespodzianki rozmieszczone w sali. Aby dowiedzieć się, jakie zadania nas czekają musimy odkrywać części koła od najmniejszej liczby oczek do największej.* Po odchyleniu tej części koła zobaczymy zwierzątko lub roślinę.Musimy znaleźć w sali emblemat z takim samym zwierzątkiem. Po odnalezieniu oznaczonej tablicy dzieci słuchają i oglądają historyjkę obrazkową opowiedzianą przez nauczyciela pt. „Na wycieczce”(8 obrazków)1. Pewnego razu Asia i Kamilek wybrali się na wycieczkę do lasu. Zabrali pełny kosz jedzenia i picia. W lesie rozpalili ognisko.2. -W lesie śniadanie bardziej mi smakuje!- wykrzyknął Kamilek.-Ogień też jest ładniejszy niż w kuchence gazowej – powiedziała Asia.3. -Co oni zrobili! – rozpaczała wiewiórka.-Nie do wiary. Zostawili ognisko w lesie i poszli! – płakały myszy.-Wiatr się wzmaga. Za chwilę ogień się rozprzestrzeni. Wszyscy zginiemy.Nikt nie ucieknie przed ogniem. A ja i ślimak nawet nie będziemy próbowali – rzekł smutno żółw.4. -Pali się! – ćwierkały przestraszone ptaszki. Kiedy jest pożar w lesie, ptaki także giną. Zabija je dym i gorąco.-Nasze biedne dzieci! Te w norkach i te w gniazdkach! – płakał zajączek.-Spróbujmy ugasić pożar. Jesteśmy malutcy, ale może nam się uda – kumkała żabka.-Jakie to szczęście, że w pobliżu płynie strumyk! – zawołał królik.5. Mieszkańcy leśnego poszycia zabrali się do gaszenia ognia.-Och! Ogień jest taki szybki – płakało słoneczko. Nie mogę im pomóc. Przecież samo jestem ogniem!6.-Asiu! Mysz! Boję się! – Kamilek schował się za plecami siostry.-Kamilku, ona przybiegła prosić nas o pomoc! Zostawiliśmy ognisko w lesie!A teraz las się pali.-A widzisz? Mamusia mówiła, że zapałkami nie wolno się bawić – szlochał Kamilek.Dzieci pobiegły za myszkami. Bardzo się przestraszyły tego, co ujrzały.7.A potem pospiesznie ugasiły pożar. Było im bardzo wstyd.-Przecież te zwierzątka nie wygrałyby z ogniem. Są za małe. Tatuś mówił, że ogień to potężny żywioł. Przedtem tego nie rozumiałam. A teraz już wiem –powiedziała Asia.8. Asia i Kamilek powiedzieli o wszystkim panu leśniczemu. Przyrzekli, że już nigdy nie rozpalą ogniska w lesie. Pan leśniczy dał im sadzonki. Dzieci zasadziły las. A potem zapisały się do Ligi Ochrony Przyrody, do której wy też należycie.Omówienie:-Gdzie wybrały się dzieci na wycieczkę?-Co robiły w lesie?-Czego nie powinny robić? (Rozpalać ogniska)-Co się stało?-Co zrobiły zwierzątka?-Co potem zrobiły dzieci?-Jak dzieci chciały zrekompensować zwierzątkom ich krzywdę czyli naprawić w jakimś stopniu swój błąd?-Czy las jest potrzebny dla zwierząt?-Aby jeszcze lepiej zrozumieć jak ważny jest las dla zwierząt posłuchajcie wiersza pt. „Las” F.Kobryńczuka.Gdyby lasu nie było,gdyby go wyrąbano,...
gonia.1985