Praktyczny kurs Delphi.pdf

(262 KB) Pobierz
C:\Andrzej\PDF\ABC nagrywania p³yt CD\1 strona.cdr
IDZ DO
PRZYK£ADOW Y ROZDZIA£
Praktyczny
SPIS TRECI
kurs Delphi
KATALOG KSI¥¯EK
Autor: Tomasz M. Sadowski
ISBN: 83-7361-013-8
Format: B5, stron: 396
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Tomasz Sadowski, autor wielokrotnie wznawianego, podrêcznika „Praktyczny kurs
Turbo Pascala”, zaprasza Ciê tym razem do krainy Delphi. Delphi to system szybkiego
tworzenia aplikacji (RAD), w którym programy w du¿ym stopniu buduje siê z gotowych
komponentów. O ile Turbo Pascal u¿ywany jest g³ównie w dydaktyce informatyki,
o tyle Delphi jest stale rozwijanym i szeroko rozpowszechnionym rodowiskiem
programistycznym, ³¹cz¹cym przejrzystoæ ObjectPascala z przyjaznym interfejsem
Windows. Byæ mo¿e niektóre z programów u¿ywanych przez Ciebie na co dzieñ zosta³y
napisane w³anie w Delphi.
Ksi¹¿ka „Praktyczny kurs Delphi” napisana jest ¿ywym, przystêpnym jêzykiem.
Po³o¿ono w niej nacisk raczej na praktykê ni¿ teoriê, i dlatego to wspania³e
wprowadzenie w programowanie dla osób, które wczeniej nie zetknê³y siê z t¹
tematyk¹. Ju¿ po przeczytaniu kilku stron bêdziesz móg³ napisaæ pierwszy program!
Dziêki ksi¹¿ce poznasz:
• rodowisko Delphi
• Jêzyk ObjectPascal: jego podstawowe konstrukcje i typy danych
• Komponenty zawarte w Delphi
• Sposoby pisania w³asnych funkcji i procedur
• Programowanie obiektowe
• Programowanie grafiki
Po lekturze „Praktycznego kursu Delphi” przekonasz siê, ¿e pisanie profesjonalnych
aplikacji nie jest tak trudne, jak by siê mog³o wydawaæ. Przekonasz siê równie¿,
¿e ksi¹¿ki powiêcone programowaniu nie musz¹ byæ nudn¹ i przepe³nion¹
niezrozumia³¹ techniczn¹ terminologi¹ lektur¹. Ta ksi¹¿ka nauczy Ciê programowaæ
w Delphi — mo¿esz byæ tego pewien.
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
28675359.006.png 28675359.007.png 28675359.008.png 28675359.009.png 28675359.001.png 28675359.002.png
Spis treci
Wstp ...............................................................................................5
Rozdział 1. Pierwszy krok ..................................................................................11
Rozdział 2. Narzdzie.........................................................................................19
Dodatek — IDE w pigułce ................................................................30
Rozdział 3. Pierwszy prawdziwy program............................................................33
Rozdział 4. Jak to było dawniej….......................................................................43
Rozdział 5. Nieco elementarnej matematyki.......................................................51
Rozdział 6. Gdzie przechowywa. dane?..............................................................57
Dodatek — Pozostałe typy proste ....................................................62
Rozdział 7. Jak wprowadzi. dane? .....................................................................65
Dodatek — Formularz to te2 komponent...........................................76
Rozdział 8. Instrukcja warunkowa......................................................................79
Dodatek — Kalkulator, wersja 2.0....................................................86
Rozdział 9. Jak zrobi. to samo kilka razy, czyli ptle ..........................................91
Dodatek — Pułapki i niespodzianki.................................................102
Rozdział 10. Jak nie robi. tego samego wicej ni2 raz,
czyli procedury i funkcje.................................................................105
Rozdział 11. Komunikacja z procedurami............................................................117
Dodatek — Rekurencja..................................................................125
Rozdział 12. Zapisujemy wicej danych, czyli tablice .........................................129
Rozdział 13. Porz8dki w danych.........................................................................139
Rozdział 14. Typy i argumenty strukturalne........................................................149
Rozdział 15. Stałe symboliczne..........................................................................157
Rozdział 16. O ulotno<ci danych i jak jej zaradzi. ...............................................163
28675359.003.png
4
Praktyczny kurs Delphi
Rozdział 17. Pliki tekstowe, czyli jak zapisa. dane w czytelny sposób ................175
Dodatek — Pliki jeszcze inaczej .....................................................182
Rozdział 18. Czym naprawd zajmuj8 si komputery...........................................185
Rozdział 19. Konkurencja dla Microsoftu?..........................................................195
Rozdział 20. Programowanie na powa2nie ..........................................................205
Rozdział 21. Jak uruchamia. oporne programy ...................................................219
Rozdział 22. Dwa (i wicej) w jednym, czyli rekordy ...........................................229
Rozdział 23. Zmienne dynamiczne i wskaBniki....................................................251
lista..............................................................265
Rozdział 25. O grafice słów kilka .......................................................................275
+
wskaBnik
=
Rozdział 26. Od programowania strukturalnego do obiektowego.........................289
Rozdział 27. Dziedziczenie, polimorfizm i metody wirtualne.................................301
Rozdział 28. Co jeszcze warto wiedzie. o IDE.....................................................317
Rozdział 29. Kilka dobrych rad, czyli co czyni. nale2y… .....................................327
Rozdział 30. …a czego unika............................................................................337
Dodatek A Instalacja wersji próbnej Delphi 7 Architect....................................343
Dodatek B Odpowiedzi do zadaE......................................................................347
Dodatek C Kilka przydatnych poj. komputerowych.........................................365
Dodatek D Mikrosłownik angielsko-polski........................................................375
Skorowidz......................................................................................379
Rozdział 24. Rekord
Rozdział 12.
Zapisujemy
wicej danych,
czyli tablice
Powtórka ze statystyki
Typy strukturalne
Tworzenie i wykorzystanie tablic
Wektory i macierze
Jak powszechnie wiadomo, komputer jest narzdziem słu cym do szybkiego prze-
twarzania duych ilo#ci danych. Przedstawione do tej pory programy nie dawały naszemu
wielkiemu kalkulatorowi specjalnego pola do popisu — dane, na których operowali-
#my, sprowadzały si zwykle do kilku liczb. Nikogo jednak nie trzeba przekonywa',
e wikszo#' zada(, z którymi mierz si komputery w praktyce, wymaga wprowa-
dzania, przechowywania i przetwarzania ogromnych ilo#ci danych. Cel, który posta-
wimy sobie na pocz tku tego rozdziału, bdzie znacznie mniej ambitny — spróbuje-
my mianowicie rozwi za' prosty problem statystyczny, jakim jest obliczenie warto#ci
#redniej i miary rozrzutu w zadanej grupie pomiarów pewnej wielko#ci. Obliczanie
#redniej i odchylenia standardowego (ono wła#nie jest miar rozrzutu) jest równie
typowym zadaniem inynierskim, tote jego zaprogramowanie moe przyda' si nam
w przyszło#ci.
Jak powszechnie wiadomo, warto#' #rednia dla N liczb wyraa si wzorem:
1
N
x
=
=
x
N
i
1
gdzie i jest numerem kolejnej warto#ci w zestawie. Przełoenie tego zapisu na Pascal
jest na pierwszy rzut oka banalne, ale… gdzie wła#ciwie bd przechowywane kolejne
i
28675359.004.png
130
Praktyczny kurs Delphi
warto#ci x i ? Wykorzystanie do tego celu pojedynczych zmiennych typu prostego
(a tylko takie na razie znamy) jest praktycznie niemoliwe — nawet gdyby#my uparli
si przy zadeklarowaniu zmiennych , , …, nie wiemy ile naleałoby ich zade-
klarowa', nie mówi c ju o problemach z odwoływaniem si do nich w ptli sumuj -
cej. Zauwamy jednak, e nasze liczby tworz jednolity ci g danych tego samego ty-
pu, w matematyce zapisywany w postaci tzw. wektora:
[
1 K
,
x
2
,
x
3
,
,
x
N
]
By' moe kompilator potrafi posłuy' si podobn reprezentacj i zna jaki# sposób na
„poszufladkowanie” danych w pamici tak, by dało si odwoływa' do nich poprzez
kolejny numer w ci gu?
Opisane powyej rozwi zanie znane jest w programowaniu od kilkudziesiciu lat pod
nazw tablicy (ang. array). Jest ona zestawem danych tego samego typu, zajmuj cym
pewien (na ogół ci gły) obszar w pamici i pozwalaj cym na odwoływanie si do po-
szczególnych elementów poprzez podanie ich numeru, czyli tzw. indeksu. Mówi c
ogólniej, tablica jest struktur złoon z danych innego typu, dlatego te naley ona
do grupy tzw. strukturalnych typów danych. Zmienna typu strukturalnego składa si
z innych danych, zorganizowanych zgodnie z regułami obowi zuj cymi dla danego
typu (w przypadku tablic jednowymiarowych dane ustawiane s po prostu w pamici
jedna za drug ). Poszczególne elementy zmiennej strukturalnej mog by' typu pro-
stego (np. liczby całkowite) lub strukturalnego (np. tablice lub rekordy) — innymi
słowy, moemy tworzy' „pitrowe” dane strukturalne. Dwa najwaniejsze typy da-
nych strukturalnych, którymi zajmiemy si w naszej ksi ce, to tablice (grupuj ce
elementy tego samego typu) oraz rekordy (grupuj ce elementy rónych typów).
Jak kada inna zmienna, tablica identyfikowana jest w programie poprzez nazw
(np. ), natomiast dostp do jej poszczególnych elementów odbywa si poprzez
podanie ich indeksu. Ten ostatni jest po prostu numerem danego elementu tablicy, za-
pisanym w nawiasach kwadratowych, np.:
Graficznie mona to przedstawi' nastpuj co:
indeks
1
2
3
4
5
6
warto 1,43 1,66 2,01 1,23 1,98 3,11
Jak mona si domy#la', przed uyciem tablic naley zadeklarowa', do czego słuy
słowo kluczowe :
Po słowie nastpuje para nawiasów kwadratowych, w których zapisujemy indeks
pierwszego i ostatniego elementu tablicy, rozdzielone dwiema kropkami (nie dwu-
kropkiem!). Niezbdne jest równie poinformowanie kompilatora o typie poszczególnych
elementów tablicy — w naszym przypadku s to warto#ci typu . Cały powyszy
x
28675359.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin